Saturday, October 13, 2012

Al,muntahi (bagian 3)

أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله

Al,muntahi (bagian 2)
  
5 . Seperti firman Allah SWT: IA itu serta kamu barang di mana ada kamu. Dan lagi Firman Allah SWT: Jika orang tiga, melainkan IA jua keempatnya dengan mereka itu; dan jika ada lima (orang), melainkan IA keenamnya dengan mereka itu; dan tiada lebih dan tiada kurang daripada demikian itu malainkan IA jua serta mereka itu.
'
Seperti firman Allah SWT: Kami terlebih hampir kepadanya daripada urat leher yang kedua.
'
6. Dengarkan hai Talib (pelajar) WA HUA MA AKUM (dan DIA beserta kamu), tiada di luar dan tiada di dalam, dan tiada di atas dan tiada di bawah, dan tiada di kiri dan tiada di kanan, seperti firman Allah SWT: IA  jua yang Dahulu (Awal) dan IA jua yang Kemudian (Akhir) dan IA jua yang Nyata (Zahir) dan IA jua yang Tersembunyi (Batin).
'
Lagi pun tamsil seperti pohon kayu sepohon. Namanya (pohon)limau atau atau lain daripada (pohon) limau. Daunnya lain, dahannya lain, bunganya lain, buahnya lain, akarnya lain. Pada hakikatnya sekelian itu (pohon) limau jua. Sungguhpun namanyadan rupanya dan warnanya berbagai, hakikatnya esa jua.
'
Jikalau demikian hendalah segala Arif (orang)  mengenal Allah SWT seperti isyarat Rasullulah SAW: Barang siapa mengenal dirinya maka akan mengenal Tuhannya.

Enhanced by Zemanta
Post a Comment