Saturday, October 13, 2012

Al Muntahi (bag. 10)

أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله

 19. Pada zahirNya berbagai-bagai, tetapi pada DzatNya tidak berbagai-bagai dan tiada berubah kerana Ia, seperti Firman Allah QS Al Hadid 57: 3.
'
Dia Yang Awal, Yang Akhir, Yang Zahir dan Yang Batin .
'
AwalNya tidak ketahuan akhirNya tidak berkesudahan zahirNya amat tersembunyi dengan batinNya tidak kedapatan. Memandang diriNya dengan diriNya, melihat diriNya dengan DzatNya dengan SifatNyadengan AfaalNya dengan AtharNya (bekasnya). Sungguhpun namaNya empat tetapi hakikatNya esa.
'
Seperti kata Syeikh Muhyildin Arabi: Menunjukkan AdaNya dengan AdaNya.
'
Sementara itu, Imam Muhammad Ghazzali berkata: Alam ini daripadaNya dengan Dialah tetapi sekelianya Dia .
'
Kata Kimiyai Saadat: Wujud kami daripadaNya dan kuasa kami dengan Dia, Tiada bezanya antaraku dan Tuhanku melainkan dengan dua martabat. (martabat Tuhan dan martabat hamba). Inilah ibarat kata-kata: Siapa yang mengenal dirinya mengenalia Tuhannya.
'
20. Allah SAW tidak bertempat dan tidak bermisal. Mana ada tempat jika lain daripadaNya tiada? Mana tempat, mana misal,mana warna?
'
Hamba pun demikian lagi hendaknya jangan bertempat, jangan bermisal, jangan berjihat enam, kerana sifat hamba (adalah sifat) Tuhannya, seperti kata-kata berikut:
'
Apabila sempurna Fakir,  maka Ia itu Allah dan hidupNya denganhidup Allah.
'
Maulana Abdul Rahman Jami berkata: Kepada kekasih yang tidak berwarna itu (Allah) kau kehendak, hai hati Jangan kau padamkan kepada warna mudah-mudahan, hai hati Bahawa segala warna daripada tidak berwarna datangnya, hai hati Barangsiapa mengambil warna daripada Allah itulah terlebih baik, hai hati !!!
'

Enhanced by Zemanta
Post a Comment