أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
Durun Nafis 6
faifham (فإفهم) maka
fahamkanlah’itiqad pegangan (إغتقاد) @ pendapat @ fahaman @ doktrin
anutanistiqlal (إستقلال) didatangkan @ dipindahkanjazam (جزم) berpegang
teguh @ menetapkasyaf (كشف) berpandang tebus @ landas seakan melihat
realitimajhul (مجهول) yang di bodoh @ didungukan disifatkan sebagai
tolol @ diperkecil2kan @ diperbudak2kanmasdar (مصدر) nama terbitan @
pronounmukafahah (مكافحه) mengawal serta membiasakanmu’tazillah (معتزلة)
kaum rationalis islam yang berpandulkan akaliyah dan tidak melibatkan
diri dalam pertentangan politik antara ali ibn abu mutholib dan
mu’awiyah bin abu sofyan musyahadah (مشاهده) penyaksian seakan2 fokus,
lantas.. hadap meghadapimushtaq (مشتق) isim atau kata nama yang dibina
dari nama terbitan.. dengan berasakan tiga huruf asas namun memiliki
ma’ani yang berbeza umpamanya: (قال و وإستقلال)qodim (قدم) dari awalan
tanpa awalanqoimun (قائم) berdiri sendiriansabit (ثبت) tetap @ keputusan
@ tidak ada perubahansakarnabat (سكرنبات) gula ato manisan yang
tersuling/ diperah dari tanam2an ato buah2anrosih (راسخ) jelas @
berunsur fakta @ logikasifat (صفة) oknum zat @ dualisma zat @ penyataan
intipatitalmiz (تلميذ) murid @ pengikut @ perlajar @ penuntut bukan
penkajitanggal @ bercerai @ berpisah @ tidak sebati @ didalam atau
diluar @ tidak bersatuzat (ذات) intipati @ materi awalan tanpa definasi
(الفصل الرابع فى بيان توحيد الذات)
bermula fasal yang keempat pada
menyatakan tauhid azzat ertinya mengesakan allah ta�ala pada zat dan
maqam inilah yang setinggi2 maqam tiada lagi diatasnya daripada maqam
ini yang sampai pengetahuan segala makhluk kepadanya dan kepadanya
kesudah-sudahan musyahadah dan pandang segala orangyang �arif dan
kepadanyalah perhentian perjalanan mereka itu dan kepadanyalah
diperolihi lazat yang terlintas pada hati manusia dan kepadanyalah
sehingga2 dan sehabis2 sampai pengetahuan segala makhluk dan kepada
maqam yang diatasnya daripada ini tiada siapa yang dapat pengetahuan
akan dia hingga nabi mursal dan malaikat yang muqarrobin sekalipun tiada
sampai kepadanya iaitu maqam kunnuhu zat allah ta�ala seperti firman
allah ta�ala (ويحذركم الله نفسه) ya�ni dipertakuti allah ta�ala daripada
sampai ma�rifatmu akan kunnuhu zatnya
(dan lagi) sabda nabi saw (كلّكم فى ذات
الله أحمق) ya�ni sekelian kamu mendapat akan kunnunhu zat allah ta�ala
ahma� ertinya tiada mendapat kepada kunnunhu zatnya sekali2 (kata) syech
abdul wahab assyarani qadassalahu sirrahu didalam kitab aljuahir
waddhurur daripada menterjemahkan kata syechnya ali khawas rodhiallahu
anhu
(bermula) pengetahuan akan hanya hak
allah ta�ala itu tiada merasai dan mendapat akandia olih seorang juapun
daripada segala makhluknya kerana bahawasanya allah ta�ala itu bukan ia
[b]�ain yang dihukumkan akandia olih akal dan bukan ia �ain yang
dihukumkan akandia olih syuhud hati dan mata[/b] tetapi adalah ia
dibalik yang demikian itu maka bukan ia �ain yang dikenal olih merekaitu
akandia dan bukan ia �ain yang dijahilkan olih merekaitu akan dia
(dan barangsiapa) mengetahui ia akan yang
demikian itu maka wajib atasnya bahawa menyembah ia akan zat yang suci
lagi ghoib iaitulah �ain yang disyuhud dan iaitulah �ibadat yang
sempurna �ibadat wallahu �alam ah
(shahadan) tiada yang sampai kepada maqam
tauhid azzat ini melainkan nabi kita Muhammad saw jua dan barangyang
ada daripada segala anbia� dan aulia� yang dibawah qidamnya kerana tiada
yang dijadikan allah ta�ala dengan zatnya itu hanya nabi kita Muhammad
saw jua seperti yang tersebut didalam hadis jabir rhodiallahu anhu yang
lagi akan datang pada khotimah
(shahadan) bermula kifiyat yang
mengesakan allah ta�ala pada zat itu iaitu dipandang dengan mata kepala
dan dengan mata hati bahawasanya tiada yang maujud didalam ujud ini
hanya allah ta�ala jua….
No comments:
Post a Comment