أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
Pada
abad ke 9 Masehi, berkembang kehidupan kerohanian Islam dengan jalan
melakukan Zuhud (mengabaikan dunia) untuk mencapai kesempurnaan makrifat
dan tauhid kepada Allah. Gagasan-gagasan para ahli sufi dan syiah pada
abad tersebut telah ditemukan, baik yang berupa berupa syair ataupun
pemikiran yang menunjukkan keanekaragaman kemungkinan dalam kehidupan
mistik, seperti halnya Al Ghazaly, Dzun Nun (859 M), Bayezid Bistami
(874 M), dan Al Harith al Muhasibi (857 M) dan Husein Ibn Mansur Al
hallaj (858 M).
Pemikiran
dan peranan para tokoh inilah yang perlu kita ketahui sebagai wacana
keilmuan dan sejarah, sekaligus menganalisa konflik pemikiran yang tidak
pernah habis dibahaskan, kerana pihak-pihak yang berbeza pendapat tidak
pernah saling bertemu untuk memberikan klarifikasi dalam satu majlis,
kecuali hanya saling mengecam dan mengkafirkan dengan musabab bibit
konflik politik kekuasaan yang serakah dan licik sejak dahulu.
Banyak
kisah keshalehan serta kata-kata bijak penuh hikmah yang mengisi setiap
rujukan kitab-kitab keislaman di Timur mahupun di Barat yang berasal
dari para tokoh Sufi ini, baik yang boleh difahami oleh kaum awam sampai
pernyataannya yang banyak mengundang perdebatan yang tidak
henti-hentinya sampai sekarang.
Menarik
untuk dikaji kembali penyataan yang popular yang di lontarkan oleh
Husein Ibnu Al Hallaj " Akulah kebenaran Yang Tertinggi ". Peristiwa ini
merubah pandangan masyarakat umum terhadap kaum Sufi atau para Zahid
yang menjalankan praktis kerohaniannya dengan melakukan zikir secara
rutin, solat malam dan menjauhkan diri dari perbuatan maksiat. Sehingga
pada ujungnya berpengaruh terhadap perkembangan ilmu tafsir yang menjadi
nadi.
Terlihat
para mufassirin agak ragu-ragu menafsirkan kata-kata hiperbolis kedalam
pengertian yang sebenarnya, dan sehingga kini orang menjadi merasa
takut apabila membicarakan mengenai ilmu hakikat dan makrifat. Mereka
mengira ilmu tasawuf adalah ajaran sesat dan membahayakan. Saya
menganggap pandangan mereka terlalu melulu dan tidak bijaksana.
Pandangan yang mengakibatkan ajaran Islam menjadi amat dangkal, kerana
nilai spiritual yang seharusnya diajarkan telah hilang, iaitu nilai
psikologi keihsanan kepada Allah dalam setiap peribadatan, yang mestinya
paling dianggap menentukan dalam kaitan diterima atau ditolaknya
perilaku keagamaan seseorang.
Saya
mengambil dengan pandangan Yahya, seorang Sufi yang soleh menanggapi
pernyataan orang Yang menganggap dirinya Tuhan dengan doa dalam bentuk
dialek :
Oh
Allah , kau telah mengirim Musa dan Harun ke Fir'aun si pemberontak dan
berkata, " berbicaralah baik-baik dengannya" , Oh Allah , inilah
kebaikan hati-Mu terhadap orang yang menganggap dirinya Tuhan; bagaimana
pula gerangan kebaikan hati-Mu terhadap orang menjadi abdimu sepenuh
jiwanya ? …Oh Allah, ada takut kepada-Mu kerana aku budak, dan aku
berharap pada-Mu kerana kaulah Tuan ! …Oh Allah bagaimana pula aku tidak
takut padaMu kerana Kau Maha Kuasa ? Oh Allah , bagaimana aku datang
kepada-Mu kerana aku budak yang memberontak, dan bagaimana aku tidak
datang kepada-Mu kerana Kau Penguasa yang pemurah? ( Dimensi Mistik
dalam Islam, Annemarie Schimmel hlm,53 )
Sebagai
tokoh yang tiada hentinya dibicarakan di dunia mistik Islam mahupun
dikalangan yang memusuhinya, Al Husain ibnu Mansur Al Hallaj pada tahun
922 M dijatuhi hukuman mati oleh para wakil kaum ahli hukum kerana
ajaran yang disebarkannya, yang dianggap telah keluar dari aqidah Islam
-yang terutama- berasal dari ucapannya yang terkenal, Ana Al Haqq (
Akulah kebenaran Tertinggi ). Pro dan kontra dari jatuhnya hukuman
tersebut -sampai sekarang- masih juga terjadi, namun demikian saya
memiliki alasan sendiri mengapa tokoh ini masih pantas dibahas pada
sebuah telaah seperti ini, iaitu kemungkinan keutamaan bahawa riwayat
hidup dan ajarannya lebih banyak berpengaruh terhadap Islam di Malaysia
dari pada ditempat lain.
Sejak
lama, terutama kerana penelitian Snouck Hurgronje dan B.O. Schrieke,
kita tahu dengan pasti bahawa para saudagarlah yang berperanan dalam
menyebarkan agama Islam di Malaysia berasal dari India, khususnya dari
daerah Gujarat, dipantai Barat Laut semenanjung India. Daerah tersebut
mempunyai hubungan yang khusus dengan Al Hallaj, dimana dia sendiri
membawa agama Islam kesana dan bahkan berhasil membawa tiga kasta ke
dalam pangkuan agama Islam. Bahawa konteks itu memang cukup luas
jangkauannya terbukti oleh kenyataan, bahawa sebahagian dari kasta-kasta
itu sampai sekarang ini masih disebut orang Mansuri, sedangkan makam Al
Hallaj di Bagdad tetap didatangi oleh orang-orang Gujarat. ( Massignon,
Hallaj, halm.85 ,).
Saya
kira tidak mungkin mengabaikan riwayat beliau kerana banyak memainkan
peranan penting dalam dunia Islam di Indonesia dari pada di tempat lain,
terutama di Jawa dan Aceh. Kita boleh melihat baik tersirat mahupun
tersurat, dalam ajaran sinkretisme Jawa terdapat unsur-unsur pantheisme
atau manunggaling kawula Gusti, yang berakar dari ajaran Mistik Islam
kejawen dengan latar belakang ajaran Tharikat Naqsabandiyah yang dianut
oleh Pujangga besar Raden Ngabehi Ranggawarsita dalam kitabnya Serat
Wirid Hidayat Jati ataupun ajaran Hindu yang merupakan sumber paham
pantheisme.
Syekh
Siti Jenar juga mengalami nasib tragis ketika harus menghadapi hukuman
mati yang dijatuhkan penguasa Demak yang didukung penuh oleh Dewan Agama
yang dipimpin wali Songo, kerana dianggap telah membuka tabir rahsia
ketuhanan dalam dirinya, yaitu manuggaling kawula Gusti. Jika Al hallaj
tewas dipancung kepalanya, Syekh Siti Jenar memilih sendiri cara untuk
mati ( DR. Abdul Munir Mulkhan, Ajaran Dan Jalan Kematian Syekh Siti
Jenar, hal 51 ).
Bagaimana penilaian dunia Islam terhadap Al hallaj ??
Banyak
pendapat umum yang mengatakan Al hallaj mati kerana ajaran mistiknya
yang terkenal Ana'l Haqq (Akulah Kebenaran Tertinggi ). Tidak banyak
kaum muslimin yang mengetahui dengan tepat apakah sebenarnya yang
terjadi terjadi terhadap kasus yang didakwakan kepadanya. Benarkah Al
hallaj penganut faham ittihad (pantheisme) yang banyak dipengaruhi
ajaran Hindu dan mistik katholik, atau ajaran Zanadika, tentang cinta
kasih manusia terhadap Allah sebagai suatu daya tarik material antara
sumber cahaya dan percikan-percikan yang mengalir dari sumber itu
(emanasi).
Di
kalangan kaum mistik sendiri banyak yang berpendapat, bahawa kesalahan
Al Hallaj ialah menyebut pada umum kebenaran-kebenaran esoteris
(merenggut selubung rahsia). Konon khabarnya As Sibli mengatakan kepada
seorang utusan menjelang eksekusinya, pergilah mencari Al Husein ibnu
Mansur dan katakan kepadanya, "Allah telah memberikan kepadamu jalan
untuk mengetahui salah satu rahsia -Nya , tetapi kerana engkau
menyiarkan kepada umum, maka kau harus merasakan pedang" :( Massignon
Hallaj, hal.310 ).
Ada
yang berpendapat, bahawa ajarannya mengenai manunggalnya Allah dan
manusia tidak dibenarkan, namun dapat dimaafkan sebagai suatu
ketidaktelitian hiperbolis, akibat kekuatan ekstasis (Massignon, hallaj,
hlm.352, dikutip dalam buku Manunggaling kawula Gusti P.J Zoetmulder,
Gramedia, Jakarta 1990). Sementara para sufi moderat tidak memberikan
komentar terlalu banyak atas kejadian ini. Mereka hanya berpendapat
bahawa Al Hallaj hanyalah menghayati firman Allah dalam surah Thaha: 14,
innani Ana Allah laailaha illah Ana fa'budni …sesungguhnya Aku ini
adalah Allah , tidak ada Tuhan (yang hak) selain Aku, maka sembahlah Aku
dan dirikanlah Shalat untuk mengingat Aku.
Sedangkan
Al ghazaly yang juga membahas pengalaman para mistik menegaskan, bahawa
ekstasis itu bukanlah terleburnya makhluk dalam Allah sebagai kesatuan
dalam identiti (ittihad) juga bukan manunggalnya atau penyatuan antara
dua pihak yang berada pada tingkat "ADA" yang sama, tetapi penyatuan itu
hanyalah seolah-olah dan ucapan-ucapan para mistik yang mengalami
kedahsyatan Allah, sehingga hendaknya kita pandang sebagai tersirat,
kiasan yang melebih-lebihkan, akibat kemabukan cinta kasih (dalam Ihya'
ulumuddin, Bahagian II kitab adabi s sama'I wa 'l wajdi , fi atari 's
sama'I adabihi)
Saya
tidak ingin masuk kedalam kesimpulan terlalu dini, kerana banyak sekali
ayat-ayat Alqur'an yang dijadikan landasan oleh para sufi sebenarnya
mengandung makna tersirat; sehingga kalau diungkapkan sekilas, kita akan
terjebak kepada pengertian yang salah. Misalnya pada firman-firman
Allah berikut ini: innahu bikulli syaiin muhithun, Sesungguhnya Dia Maha
Meliputi Segala Sesuatu
(
Fushilat:54); selanjutnya kullu syai in halikun illa wajhahu, dan
tiap-tiap sesuatu pasti binasa, kecuali wajahnya ( Qasas: 88 ); juga
pada ayat : Nahnu akrabu ilaihi min hablil waridi, dan Kami lebih dekat
kepadanya dari pada urat lehernya ( Qaaf: 16 ); falam taqtuluuhum
walakin 'l allaha qatalahum wama ramaita idza ramaita walakin 'l allaha
rama, Maka ( yang sebenarnya ) bukan kamu yang membunuh mereka, akan
tetapi Allah-lah yang membunuh mereka, dan bukan kamu yang melempar,
tetapi Allah-lah yang melempar ( Al anfaal : 17 ).
DB
Mac Donald menafsirkan ungkapan-ungkapan ini sebagai expression of
implicit pantheism atau in philosophical language immanential monism .
Pandangan ini harus juga ditafsirkan eksplisit, namun bahawa ada peluang
bagi suatu penafsiran pantheis, memang tak dapat disangkal.
Perkembangan seterusnya membuktikan, bahawa peluang itu memang ada.
Banyak mufassir takut terjebak kepada makna tersirat atau mutasyabihat,
sehingga mereka tidak berani menterjemahkan erti yang sebenarnya.seperti
dalam surat Fushilat:54 Bahawa yang meliputi segala sesuatu adalah
dhomir Hua, yang menunjukkan orang ketiga tunggal yang melakukan suatu
perbuatan. Akan tetapi dengan alasan apa mereka menggantikan erti Hua (
Dia), menjadi sebuah sifat yang meliputi segala sesuatu. Sedangkan kita
tahu bahawa sifat itu ada, kerana ada "wujud"(Hua ) tempat bergantungnya
(sandaran) sifat. Inilah yang saya maksudkan bahawa dhomir Hua
menunjukkan bukan kepada sifat-Nya, akan tetapi wujud secara sempurna
(bikamalaatihi). Iaitu kesempurnaan meliputi Zat, sifat, af'al dan
Asma'. Dhommir Hua menunjukkan "Wujud", sedangkan sifat, af'al dan Asma
merupakan diluar Diri-Nya (wujudnya) tetapi bergantung kepada Diri-Nya,
kerana adanya disebabkan oleh Zat (sesuatu). Beberapa Mufassir
menterjemahkan :"kekuasaan-Nya lah meliputi segala sesuatu", ada juga
yang menterjemahkan : "ilmu-Nya yang meliputi segala sesuatu" dan banyak
lagi terjemahan / tafsiran pada sekitar sifat-sifat-Nya. Hanya ulama'
yang memiliki ilmu makrifat kepada Allah yang berani terang-terangan
menterjemahkan : "DIA (Zat) Meliputi Segala Sesuatu", sehingga kata DIA
tidak ditafsirkan kedalam makna atau digantikan dengan bentuk yang
lainnya. Saya berprasangka, kemungkinan besar para Mufassir ragu-ragu
menterjemahkan kalimat tersirat, kerana dikhawatirkan memasuki wilayah
konflik politik yang sedang marak masa itu, yaitu adanya perintah
penguasa melarang pandangan Wihdatul Wujud yang di gagas oleh Al Hallaj.
Ali
Ash shabuni menafsirkan, innahu bikulli syai in muhith; Sesungguhnya
Allah Ta'ala Meliputi Segala Sesuatu dengan pengetahuannya (ilmu-Nya),
baik secara global mahupun tafshila ( mendetail ) : tafsir Shafwatut
tafaasir: Juz III hlm. 129. Lebih tegas lagi Syekh Nawawi memberikan
keterangan dalam tafsir Al munir, Allah merupakan Subjek Yang Meliputi
Segala Sesuatu, Dia sebagai fail (subjek) Al 'alimu yang mengetahui
semua ma'lumat yang tidak ada batasnya. Dia Mengetahui yang dhahir dan
yang tersembunyi dalam diri orang-orang kafir. Sedangkan penafsiran
beliau mengenai wanahnu aqrabu ilaihi min hablil waridi ( Qaaf: 16). Fa
ka anna Zatuhu ta'ala qaribatun minhu ..yaitu seolah Zat itu sendiri
yang lebih dekat dari urat leher.( hal 243 Juz III , tafsir shafwatut
tafaasir, Ali as shabuni). Didalam tafsir Munir karangan Syekh Nawawi
dijabarkan fallahu ta'ala aqrabu ilal insaani min 'uruqihi almukhalithi
lahu, Allah lebih dekat terhadap Manusia daripada keringatnya yang
bercampur baginya. ( hal 319).
Kemudian,
baik syekh Nawawi mahupun Ali Ash shabuni menafsirkan kullu syaiin
halikun illa wajhahu, sebagai Segala sesuatu pada hakikatnya adalah fana
(binasa) kecuali Zat-Nya Yang Kekal dan Quddus. Dari pendapat tersebut
diatas, dapat kita simpulkan bahawa kita tidak boleh memungkiri adanya
konsep-konsep qurani yang menjadi sumber timbulnya atau menjurus kedalam
paham
penyatuan
atau pantheisme.Memang masih boleh diperdebatkan dari mana
pengaruh-pengaruh yang membuat doktrin tersebut muncul. Menurut
Massignon (massignon, Essai, hlm 84) perkembangan tersebut ada akarnya
dalam Alqur'an sendiri, sedangkan menurut sementara ahli lainnya,
perkembangan tadi disebabkan kerana kontak dengan aliran-aliran mistik
kristen di Suria serta Neoplatonisme, atau pengaruh dari Syi'ah dengan
ajarannya mengenai inkarnasi Zat keallahan dalam diri Ali dan para
pengikutnya (menurut DB Mac Donald, Development of Mouslem Theology,
Jurisprudence and constitional theory, hal 182), atau kerana pengaruh
dari India, (menurut M Horten, dalam indische stromungen in der
inslamischen Mystik, Heidelberg 1928) , tulisan ini dikutip dalam buku
pantheisme dan monisme dalam sastra suluk Jawa hlm 21. PJ,
Zoetmulder,Gramedia , Jakarta 1990).
Dalam
ajaran Tasawuf, para sufi mendahulukan pemahaman kerohaniannya melalui
tahapan (martabat) untuk mencari Tuhannya, yang biasa dikenal dengan
ajaran martabat tujuh. Diharapkan ajaran ini boleh membantu memberikan
petunjuk bagi kita untuk meluruskan pemahaman tauhid dan menguak tabir
rahasia para sufi dalam menyelami ekstasis, yang terkadang menimbulkan
polemik dan absurditas, yaitu menempatkan Allah sebagai wujud yang tak
tergambarkan ( asy syura: 11) dan tidak ada individuasi mahupun
presepsi. Prinsip ini didasari ayat yang menyatakan Segala sesuatu akan
binasa kecuali wajah-Nya ( Al qashash: 88 ).
Didalam
penghayatan mistisnya, para sufi menafikan segala sesuatu termasuk
dirinya sendiri; sehingga muncul kesadaran "Yang wajib ada adalah Yang
Mutlak", laa maujuda illallah. Sebenarnya hal ini merupakan prinsip
monotheisme, yang dibawa oleh Rasulullah saw dalam misinya, yaitu
menafikan segala bentuk tuhan-tuhan selain Allah, " laa ilaha illallah"
….. pada hakikatnya segala sesuatu akan binasa (fana) kecuali wajah-Nya
yang tetap abadi (baqa) , kullu man alaiha faanin, wayabqaa wajhu
rabbika dzul jalaalil wal ikraam ( Ar rahman: 26-27).
Selanjutnya
kita akan mencuba menelusuri ajaran Al hallaj dengan CARA tidak serta
merta menerima atau menolaknya; kerana kita membutuhkan pemahaman yang
jernih akan hal ini. Sekilas memang ayat-ayat tersebut diatas banyak
mengarah kepada pemahaman pantheisme sebagaimana ajaran Hindu dan
Katholik oleh kerana itu saya akan mencuba memaparkan ajaran-ajaran
mengenai penyatuan diri dengan Tuhan agar memiliki garis yang tegas
sesuai misi Rasulullah dalam meluruskan tauhid kepada Zat Yang Mutlak.
Bedanya sangat tipis sekali antara pemahaman pantheisme yang berasal
dari ajaran Hindu dan kristen dengan monotheisme yang berasal dari
Alqur'an.
Di
dalam Al qur'an telah di ungkapkan bagaimana kaum musyrik melontarkan
alasan yang dijadikan prinsip, bahawa berhala-berhala bukanlah Tuhan
yang sebenarnya sebagai sesembahan, melainkan hanya sebagai perantara
(washilah) untuk menuju Yang Maha Mutlak.
Ingatlah,
hanya kepunyaan Allah-lah agama yang bersih (dari syirik ). dan
orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (berkata) : "Kami
tidak menyembah mereka (berhala) melainkan supaya mereka mendekatkan
kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya". ( QS. Az zumar : 3 )
Dan
sungguh jika kamu bertanya kepada mereka : " Siapakah yang menciptakan
langit dan bumi ?" , niscaya mereka menjawab; " Allah". Katakanlah : "
Maka terangkanlah kepadaku tentang apa yang kamu seru selain Allah, jika
Allah hendak mendatangkan kemudharatan kepadaku, apakah berhala-berhala
itu dapat menghilangkan kemudharatan itu, atau jika Allah hendak
memberi rahmat kepadaku, apakah mereka dapat menahan rahmat-Nya ? …..(
QS. Az zumar: 38 )
Berhadapan
dengan berbagai macam pendapat tadi, mari kita kaji uraian sekitar
ajaran Al hallaj yang telah dipaparkan oleh Massignon dalam kajian Al
Hallaj , hlm 352. dalam buku Manunggaling Kawula Gusti , PJ. Zoetmulder ,
hlm 38,39 )
Al
Hallaj mencari kesatuan dengan Allah bagi dirinya sendiri, sehingga
kata-kata yang diwariskan -spontan- berasal dari perasaan pribadinya. Al
Hallaj ingin menerangkan apa yang dialami dalam lubuk hatinya dengan
meneruskan keterangan itu kepada orang-orang lain, sehingga dalam kajian
terhadap ajaran Al Hallaj hendaknya kita juga mencari keterangan
mengenai ucapan-ucapan emosionalnya, yang kalau dipandang dari luar
konteksnya, mudah dianggap sebagai ucapan-ucapan pantheistis. Di sini
pertama-tama saya teringat akan ucapan-ucapannya mengenai Allah, dengan
mempergunakan kata ganti pertama, seperti konon kabarnya diucapkannya
dalam malam terakhir sebelum ia menjalani hukumannya.
"Adapun
Engkau membagikan kepada saksi ini (Al Hallaj sendiri) kepribadian-Mu
sendiri dan kodrat ilahiMu. Bagaimana ini dapat terjadi kerana Engkaulah
(yang memegang peranan dari kudratku sendiri untuk menampakkan Diri-Mu
di tengah-tengah manusia, pada tahap-tahap terakhir keadaanku- bila
Engkau telah datang kedalamnya untuk menampakkan kudratku ( Engkau, Ya
Tuhan ) lewat kudratku ) ( mulai kalimat ini Al hallaj berbicara atas
nama Tuhan dan mempergunakan kata ganti pertama guna mengungkapkan
penyatuan mesra dengan Tuhan. Saya berusaha menyatakan peralihan itu
dengan menulis awal kata positif dengan huruf-huruf besar: catatan dari
Massignon ) Serta mempermaklumkan kenyataan ilmuKu dan mukjizatKu-
sambil mengangkat DiriKu, dalam kenaikanKu, sampai takhta-takhta
kelanggenganKu, sambil memelihara DiriKu dalam ciptaan-ciptaanKu:
Bagaimana boleh terjadi bahawa aku sekarang ditahan, dimasukkan kedalam
penjara , diserahkan kepada maut, ditempatkan diatas kayu salib,
dibakar, lalu debuku diserahkan kepada ombak-ombak ( Massignon, 297,298 )
Dalam
membicarakan Al Hallaj, penting untuk dibahas sosok Beyazid Al Bustami,
seorang tokoh terkenal, yang banyak menghiasi khasanah keilmuan
mengenai mistik dari pengalaman bathinnya sendiri, yang sesuai dengan
citra pengalaman Mi'rajnya Rasulullah. Ungkapan-ungkapannya penuh dengan
makna, bahawa alam-alam yang dilaluinya merupakan bentuk citra yang
hina dan fana termasuk dirinya. Kemenakan Beyazid, yang mencatat
sejumlah besar ungkapan-ungkapannya, pernah bertanya tentang
pengingkaran terhadap dunia (zuhud) dan sang paman menjawab:
"Pengingkaran
( Zuhud) itu tak ada nilainya. Tiga hari lamanya aku dalam
pengingkaran, dan pada hari keempat selesailah sudah. Hari pertama
kuingkari dunia ini, hari kedua kuingkari akhirat, hari ketiga kuingkari
segalanya kecuali Tuhan, ketika hari keempat tiba, tak ada lagi yang
tersisa bagiku kecuali Tuhan. Aku telah mencapai damba yang menyakitkan .
kemudian ada suara menyeruku : O, Abu Dzun-Nun, kau tak cukup kuat
untuk bertahan bersama-Ku sendiri. Kujawab : itulah memang yang hamba
inginkan. Kemudian suara itu berkata : kau telah menemukannya, kau telah
menemukannya !!"
Beyazid
menyadari dan pada akhirnya menemukan, bahawa Tuhan mengingatnya
sebelum ia mengingat Tuhan, bahawa Tuhanpun mengenalnya sebelum ia
mengenal Tuhan, dan bahawa cinta Tuhan mendahului cinta manusia
terhadap-Nya. Kemudian Beyazid mengungkapkan pencapaiannya dengan
kebanggaan seseorang yang sudah mencapai tujuannya :
"Ia
segera bangkit dan menaruhku di hadapan-Nya dan kata-Nya kepadaku : "O
Beyazid, makhluk-makhlukku sangat ingin memandangmu, dan aku pun
berkata: Hiasi hamba dengan kesatuan-Mu dan dandani hamba dengan ke-
AKU-an Mu dan angkatlah hamba ke Keesaan-Mu sehingga, kalau
makhluk-makhluk-Mu memandangku, mereka akan berkata: Kami telah
menyaksikan-Mu, dan Kaulah itu dan hamba tidak lagi berada di hadapan
mereka itu."
Beyazid,
dalam keadaan ekstase (fana ) berkata : "Subhani, Subhani - Maha suci
Aku, Maha suci Aku, Maha Suci Aku." Ungkapan-ungkapan ini telah menjadi
teka-teki bagi kaum mistik pada zaman kemudian dan telah sering menjadi
inspirasi bagi penyair mistik dalam menggambarkan kesempurnaan
perjalanan kerohanian seseorang, disamping banyak sekali orang yang
mengecam dan mengkafirkan Beyazid. SeBahagian kalangan sufi moderat,
iaitu Sarraj mengganggap perkataan Beyazid seolah-olah membaca sabda
dalam Qur'an "Sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tidak ada Tuhan selain
AKU, Innani Ana 'Allah, laailaha illa Ana (QS. Taha:14)."
Beyazid
mencapai keadaan ini melalui 'negationis' yang gigih, dengan
menghilangkan kesadaran dirinya sendiri, sampai ia mencapai - walaupun
hanya sesaat-, keadaan penyatuan mutlak iaitu ketika pecinta, kekasih,
dan cinta menjadi satu. Kenyataan yang dialami Beyazid di kritik oleh
Mansur Al Hallaj yang berkata, bahawa Abu Yazid yang merana itu baru
sampai diambang ilahi saja, kerana ia tidak mampu melepaskan dirinya
dari ketiadaan.
Para
sarjana Barat banyak yang tertarik dengan ajaran Al hallaj kerana
dianggap boleh mewakili kelangsungan kebenaran ajaran kristus didalam
penyatuan dengan Allah atau pantheisme. Seorang sarjana ahli teologi
protestan dari Jerman bernama F.A.D. Tholuck menyebut Al hallaj adalah
sufi yang paling terkenal kerana ketenarannya dan nasibnya, yang menguak
cadar di depan umum dengan keberaniannya yang luar biasa. Kutipan
Tholuck pada waktu itu dieja dan ditafsirkan keliru sehingga citra
Hallaj sungguh menjadi rusak pada zaman-zaman berikutnya. ( Friedrich
August Deofidus Tholuck, Sufismus sive theosophia persarum pantheistica ,
Berlin, 1972 hlm 68. dalam buku dimensi mistik dalam Islam, annemarie
schimmel hlm 64 ) Tholuck menganggap Al Hallaj seorang pantheis, hal itu
menjadi pandangan para sarjana abad ke 19. Mereka telah menemukan
beberapa naskah dalam kitab-kitab yang ditulis oleh Al Hallaj yang
menunjukkan arah kepada pantheisme.
Pandangan
lain adalah ada yang menganggap Al Hallaj sebagai seorang Kristen
rahasia. Pandangan terakhir itu muncul pada akhir abad ke 19, diajukan
August Muller dan tetap di ikuti oleh beberapa sarjana. Para orietalis
lain, berdasarkan sumber-sumber yang ada , cenderung menyebutnya seorang
'monism' murni. Alfred von Kremer berusaha mencari sumber Hallaj yang
terkenal Anal Haqq dalam sumber-sumber India, dan Max Horten
membandingkan pernyataan mistik itu dengan aham brahmasmi dalam
upanishad , dan beberapa sarjana lain menyetujuinya.
Reynold
A Nicholson mempunyai pandangan, bahawa Mansur Al Hallaj menekankan
monotheisme keras dan hubungan yang sangat pribadi antara manusia dan
Tuhan dalam pemikirannya, sedangkan Adam Mez melihat kemungkinan adanya
hubungan antara sufi agung itu dengan teologi Kristen.
Louis
Massignon telah berhasil mengumpulkan data-data tentang Al Hallaj dari
lingkungan tempat dia berasal dan pengaruh-pengaruh atas Hallaj telah
dijelajahi, sehingga kehidupan dan ajarannya boleh diketahui lebih
lengkap dan dimengerti lebih baik di Barat. Massignon telah banyak
belajar dari sebuah kitab yang terkenal "At Tawasin", yang isinya sulit
dipahami, kerana sebenarnya banyak paradoks yang tersimpan didalamnya,
kecuali oleh orang yang memiliki kecerdasan kerohanian yang tinggi.
Ajaran yang ditulis dalam buku tersebut berbentuk sajak, mengungkapkan
keagungan Tuhan dan imanensi-Nya dalam hati manusia. Rahasia penyatuan
cinta dipuja dalam sajak-sajak yang bebas dari segala lambang cinta
'profane'. Massignon menyelidiki dunia rohani Al Hallaj secara
terus-menerus, menambahkan hal-hal kecil dalam catatannya, dan kemudian
diterbitkan sebagai sebuah biografi monumental syuhada mistik tersebut
pada tahun 1922; seribu tahun setelah hukuman mati terhadap Al hallaj.
Nyatanya, Hallaj seperti yang dikatakan Hans Heinrich Schaender dalam
resensinya atas buku Massignon, adalah syuhada Islam par exelence kerana
ia merupakan contoh kemungkinan-kemungkinan terdalam dari keshalehan
pribadi yang ada dalam agama Islam. Ia menunjukkan akibat cinta sempurna
dan makna mendapatkan kesucian pribadi macam apapun, akan tetapi agar
boleh mengabarkan rahasia ini, harus hidup di dalamnya dan mati
untuknya. Seperti pengorbanan Jesus Kristus dalam penebusan dosa
ummatnya.
Siapakah
orang ini sebenarnya, yang telah menjadi bahan kebencian dan cinta,
contoh penderitaan, raja bid'ah dalam tulisan-tulisan ortodoks (salafi),
tokoh idaman para sufi yang terpesona ??
Fana bukan Pantheisme
Kesimpulan
yang diungkapkan oleh para sarjana Barat (Orientalis), bahawa ajaran Al
hallaj adalah phanteisme, masih mengundang pertanyaan yang belum
tuntas. Para peneliti itu memaparkan ajaran Al hallaj melalui data-data
dalam prosa, bukan melalui perjalanan ekstasisnya, dan kemudian
membandingkan dengan ajaran trinitas dalam Kristen atau dalam kesatuan
aham brahmasmi dalam upanishad. Saya menganggap kesimpulan ini hanyalah
merupakan cara mereka untuk meminjam peristiwa yang terjadi agar sama
persis dengan eksekusi yang dilakukan terhadap Jesus Kristus. Hal ini
terlihat sekali dalam uraian Louis Massignon sendiri, yang masih banyak
melibatkan emosi kepercayaannya (doktrin keimanan) sebagai orang
kristen, dan bukan sebagai peneliti murni, sehingga kesimpulannya sangat
mempengaruhi hasil penelitiannya.
Ungkapan-ungkapan
Al Hallaj dalam prosa tidak boleh disimpulkan dalam bahasa formal,
kerana ungkapan itu merupakan pengalaman 'transcendental'. Sebagaimana
ayat-ayat Al- Qur'an sering menggunakan kalimat mutasyabihat untuk
mengungkapkan kedalaman makna hakikat, ketika bahasa manusia tidak lagi
mampu mengungkap rahasia. Didalam kitab At Tawasin termuat anekdot sufi
yang pada akhirnya menghebohkan dunia, iaitu pernyataan Al Hallaj yang
kontroversial.
Ketika
ia mengetuk pintu Junayd, sang Guru bertanya : Siapakah itu ? dan ia
menjawab : Ana 'l Haqq - Akulah kebenaran Mutlak (kreatif), Akulah
kenyataan Yang benar.
Pada
bab itu Al Hallaj menjelaskan mengenai kesadaran Aku Yang Mutlak
dibandingkan dengan kesadaran yang diucapkan Fir'aun dan Iblis. Menurut
Al-Qur'an, Fir'aun menegaskan, Akulah Tuhanmu Yang Paling Tinggi (Surat
An Naziat: 24), dan Iblis berkata, " Aku lebih baik daripada Adam (Surat
Al A'raaf: 12). Kemudian Al Hallaj menegaskan pernyataannya, Akulah
Kebenaran Mutlak".
Pada
Bahagian ini para sufi merenungkan mengenai ke-Aku-an dirinya, tatkala
ia menafikan segala sesuatu, yang wajib ada ialah AKU, ketika
merenungkan ayat kullu syaiin halikun illa wajhahu, segala sesuatu pada
hakikatnya tidak ada (binasa) kecuali wujud-Nya yang kekal. Para mistisi
merenungkan dalam-dalam perkara adanya dua Aku yang berbeda, yakni Aku
Fir'aun dan Aku ahli mistik yang
bercinta.
Kesimpulannya diberikan dalam wahyu ilahi bahawa, Fir'aun hanya melihat
dirinya sendiri dan kehilangan AKU, sedangkan Husain hanya melihat AKU
sehingga kehilangan dirinya sendiri. Aku penguasa Mesir itu ( Fir'aun)
merupakan pernyataan kekafiran, sedangkan Aku Hallaj mengungkapkan
keagungan Tuhan. inilah alasan Al Hallaj mengapa ia berkata Akulah
kebenaran.
Apapun
alasan pernyataan Ana'l Haqq itu, Junayd -salah seorang guru Al Hallaj-
telah menyatakan sikapnya terhadap bekas pengikutnya tersebut, dengan
menuduh telah menyebarluaskan pernyataan religius yang berbahaya.
Disisi
lain, Al Hallaj mempunyai pandangan lain dari pernyataan Beyazid yang
juga menyatakan AKU pada kalimat "Maha Suci Aku" (Subhani), dan
menganggap Beyazid sebagai orang yang menipu, kerana dia baru berada
diambang ilahiyah saja . Beyazid tidak layak mengucapkan kalimat suci
tersebut, kerana ia masih ada dan merasakan keadaan mabok mistik
(syakr), ia belum lenyap (fana). Hal inipun diakuinya sendiri oleh
Beyazid : Demi sadarlah aku dan tahulah aku bahawasanya sama sekali itu
hanyalah tipuan hayalan belaka.
Berkaitan
dengan hal tersebut, dalam Mathnawi, Rumi mengisahkan legenda tentang
pengikut-pengikut Beyazid yang memberontak gurunya ketika si guru itu
berkata : Dibalik jubahku ini tak ada apapun selain Allah !!
Terlebih
dahulu marilah kita mencuba untuk memahami maksud ketiadaan (fana),
sehingga memahami mengapa Al Hallaj begitu yakin, bahawa Beyazid belum
sampai kepada taraf tertinggi.
Seorang
sufi besar Abu Bakar al Kharraz ( 899 M ) dikenal di Barat lewat
karyanya " kitab As-Sidq" - kitab kebenaran, yang diterjemahkan oleh
Arberry. (Abu Bakr al Kharraz, kitab as sidq, the book of Truthfulness,
diedit dan diterjemahkan oleh A.J . Arberry (Oxford, 1937) mengungkapkan
bahawa hanya Allah yang berhak berkata " AKU", sebab siapapun yang
mengatakan " Aku" tak akan boleh mencapai taraf makrifat. Itulah
sebabnya iblis dihukum, kerana berkata ' Aku lebih baik dari Adam ".
Lebih jauh Kharraz menunjukkan bahawa " Aku" ilahy ini secara ontologis
terkait dengan Nama Ilahi Al Haqq; "Kenyataan" inilah tampaknya yang
menjadi inti ungkapan terkenal Hallaj Ana 'l Haqq.
Apakah
Al Hallaj benar-benar mengungkapkan Ana 'l Haqq pada saat keadaan
khayal (syathathat) atau hanya merupakan pengajaran di dalam Majelis,
sebab dalam kritiknya terhadap Beyazid, beliau mengatakan "Kasihan
Beyazid, ia merana kerana ia tidak mampu meninggalkan dirinya (fana), ia
baru sampai di ambang ilahi. Orang yang fana dirinya tidak akan berkata
" AKU" sebab ia telah tiada."
Didalam
kitab yang berjudul Raitullah "Aku melihat Allah" karya ulama sufi yang
terkenal Syekh An nafiri, diungkapkan mengenai Bab " AKU" :
"Tidak
akan diucapkan kalimat AKU, kecuali bagi orang yang berkawan dengan
kealpaan dan oleh setiap orang terhijab oleh hakikat."
"Engkau
berani mengatakan AKU, sedangkan engkau masih terhijab dari pada-KU,
gemerlap duniawi masih mengusik nafsumu, masing-masing akan menyambar
dirimu dengan seruan zat dirinya, engkau masih saja dalam kegaiban yang
kelam dari pada-Ku. Maka apabila engkau telah melihat " Aku" dan Aku -
pun telah menampakkan diri dihadapanmu, tetaplah keteguhanmu, maka tiada
Aku lagi melainkan AKU." (diri manusia akan hancur atau binasa,
sebagaimana peristiwa yang terjadi kepada Nabi Musa surah Al A'raaf: 143
).
"Telah
Kuciptakan (kuadakan) untukmu dan untuk sesuatu menjadi tujuan, antara
lain tujuan itu ialah, cintamu kepada dirimu sendiri, itulah tetesan
waham (kalimat) yang engkau warisi, kata-kata mu " Aku" adalah egomu
sendiri (Aku terlepas anggapan dari yang demikian) dan tidak lain zat
itu melainkan kepunyaan-Ku, dan tidak lain Aku itu kecuali untuk-Ku,
bukanlah zat dan bukan pula persoalan, hanya sesungguhnya engkau berada
pada pemBahagian yang bersifat prasangka, hal ini disebabkan kerana
caramu sendiri berfikir dan pencapaianmu pada pendakian jiwa dan
persoalan."
Pandangan
diatas boleh dibandingkan dengan pernyataan Syekh Siti Jennar -seorang
tokoh mistik di pulau Jawa-, yang telah menyimpulkan bahawa Tuhan itu
adalah dirinya sendiri kerana dimana saja ia pergi disitu ada Aku, dan
ia sadar Akunya selalu ada dan abadi. Konon beliau banyak terpengaruh
ajaran Al Hallaj :
Syekh
Siti Jennar berkata : "Kelilingilah cakrawala dunia, membumbunglah
engkau ke langit yang tinggi, dan selamilah dalamnya bumi hingga lapis
ke tujuh, engkau tidak akan boleh menemukan Wujud Yang Mulia. Kemana
saja engkau pergi, engkau hanya akan menemukan kesunyian dan kesenyapan.
Jika engkau ke utara, keselatan, kebarat, ketimur dan ketengah, yang
ada di semua tempat itu hanya disini adanya. Apa yang ada disini bukan
wujud saya, yang ada didalam diriku ini adalah kehampaan yang sunyi. Isi
dalam daging tubuh ini adalah isi perut yang kotor, bukan jantung dan
bukan pula otak yang terpisah dari tubuh, tetapi nafas yang melaju pesat
bagaikan anak panah terlepas dari busurnyalah yang boleh mejelajah ke
Mekkah dan Madinah."
Menurut
Siti Jennar selanjutnya, "Dirinya bukanlah budi, bukan angan-angan
hati, bukan pula fikiran yang sadar, niat, udara, angin, panas, atau
kekosongan dan kehampaan. Wujud dirinya hanyalah jasad yang akhirnya
menjadi jenazah, yang membusuk bercampur tanah dan debu. Nafasnyalah
yang mengililingi dunia, meresap dalam tanah, api, air dan udara yang
akhirnya kembali ketempat asal dan aslinya. Hal itu disebabkan kerana
semuanya merupakan barang baru dan bukan yang asli. Hakikat dirinya
dipandangnya sebagai Zat yang sejiwa dan menyuksma di dalam Hyang Widi."
Bagi
Siti Jennar, Tuhannya adalah Tuhan yang bersifat Jalal dan Jamal iaitu
Maha Mulia dan Maha Indah. Siti Jennar tidak mau mengerjakan shalat
kerana kehendaknya sendiri, kerana itu ia juga tidak memerintahkan
siapapun untuk shalat, baginya orang shalat kerana budhinya sendiri yang
memerintahkan shalat. Namun budi itu juga boleh menjadi budi yang
laknat dan mencelakakan, yang tidak dapat dipercaya dan diturut, kerana
perintahnya berubah-ubah. Perkataannya tidak dapat dipegang, tidak
jujur, yang jika dituruti lalu berubah dan kadang mengajak mencuri.
Inilah
yang katakan oleh Al Junayd dan Syekh An Nafiri, bahawa baik Beyazid,
Siti Jennar ataupun Al Hallaj (??), telah terhijab oleh dirinya. Tatkala
mereka mencari Tuhan di mana, ternyata hanya dirinya yang ada; ketika
ia melambung jauh keangkasa ghaib, tetap dirinya yang ada, di sana ada,
di sini ada , di atas ada, di bawah ada, di selatan ada, di utara ada,
di barat ada, di timur ada, di mana-mana ada. Yang ada tetap yang
langgeng dan kesunyian dan kehampaan. Aku dirinya merasakan ada di
mana-mana (inilah yang dimaksud oleh Al Hallaj ambang ilahi) bukan fana.
Keadaan inilah yang dianggap bersatu (ittihad) atau manunggaling kawula
Gusti. Antara diri dan Tuhan tidak boleh dibedakan; hal ini dalam
ajaran vedanta disebut tat twam asi .
Untuk
lebih jelasnya kita simak pendapat Al Junayd, mengenai pernyataan "Aku"
yang diungkapkannya. Mengapa beliau menyalahkan bekas muridnya; kerana
beliau tahu bahawa Al Hallaj belum mampu melepaskan ego dirinya, kerana
itulah ia terhukum sebagaimana iblis dihukum Tuhan, ia tidak layak
menyingkap selubung rahasia Tuhan, kerana yang berhak mengungkapkan Aku
adalah AKU itu sendiri, bukan ego kita dimana kesadaran dirinya masih
ada. Sebab jika instrumen dirinya itu masih ada, maka ia tidak akan
pernah boleh menggambarkan Tuhan seperti apa, ia akan mengungkapkan
Tuhan seperti apa yang dirasakan oleh dirinya, bukan keadaan Tuhan yang
sebenarnya Sebagaimana Musa membiarkan dirinya hancur (fana) bersama
Bukit Thursina, dan pada saat itu Allah menampakkan Dirinya, bahawa AKU
tidak boleh dilihat dengan matamu dan oleh dugaan egomu (tidak boleh
digambarkan oleh presepsi pikiranmu, hatimu, perasaanmu, dan jiwamu
sendiri; dalam Alqur'an Musa digambarkan pingsan ) AKU mengenali
diri-Nya secara sempurna. Inilah yang membedakan dengan phanteisme Hindu
dan kristen, yang menganggap Tuhan telah beremanasi kepada Sri Kresna
ataupun Jesus Kristus.
Al Junayd memaparkan pandangannya mengenai tasawuf yang sebenarnya, sebagai berikut :
"Tasawuf
merupakan penyucian dan perjuangan kejiwaan yang tidak ada
habis-habisnya. Kita tidak melaksanakan tasawuf dengan obrolan dan
kata-kata, tetapi dari kelaparan dan penolakan terhadap dunia dan
memutuskan hubungan dengan hal-hal yang sudah menjadi kebiasaan kita dan
segala yang sudah kita anggap sesuai dengan diri kita. Baginya
kehidupan mistik berarti usaha abadi untuk kembali ke asal-usulnya, yang
bersumber pada Allah awal mula segala sesuatu, sehingga akhirnya si
ahli mistik boleh mencapai suatu keadaan di mana ia berada sebelum ada,
yakni suatu keadaan, ketika Tuhan sendirian dan yang diciptakan-Nya
dalam waktu belum lagi ada. Hanya ada pada saat itulah ia bersaksi
bahawa Tuhan adalah Esa dari keabadian ke keabadian."
Dari
data-data yang telah kita peroleh boleh disimpulkan bahawa fana
(monotheisme) dan manunggal ( pantheisme ) sangatlah berbeda .
Pantheisme adalah seperti yang diungkapkan oleh Harun Hadiwiyono sebagai berikut:
Bahagian
terdalam dari manusia iaitu atma, sejajar dengan atman di dalam agama
Hindu. Atma dipandang identik dengan Allah sebagai Zat Mutlak. Kesamaan
sedemikian rupa hingga Allah melihat, mendengar dan sebagainya, hanya
dengan perantara manusia. Dapat dikatakan bahawa manusia adalah Allah
yang menjadi daging. Menurut ungkapan jawa; manusia seperti katak
berselimutkan liangnya (kodok kinemulan ing lenge) Allah berada di dalam
manusia, kerana manusia pada hakikatnya adalah Allah sendiri :
Sedangkan Fana (monotheisme ) adalah seperti ungkapan Al Junayd :
Menyedari
bahawa dirinya pada awalnya tiada (fana), kullu syain halikun illa
wajhahu (Al Qashash, 28 : 88 ), Segala sesuatu binasa kecuali wujud
Allah yang abadi. Kullu man alaiha fanin, wayabqa wajhu dzul jalali wal
ikram ( Ar rahman, 55 : 26-27)
Kehidupan
mistik berarti usaha abadi untuk kembali keasal usulnya, yang bersumber
pada Allah awal mula segala sesuatu, sehingga akhirnya si ahli mistik
boleh mencapai suatu keadaan di mana ia berada sebelum ada, yakni suatu
keadaan ketika Tuhan sendirian dan yang diciptakan-Nya dalam waktu belum
lagi ada. Hanya ada pada saat itulah ia bersaksi bahawa Tuhan adalah
Esa dari keabadian ke keabadian. La syaiun illallah, laailaha ilallaha.
Inilah martabat yang tersembunyi (kesenyapan), kerana keadaan belum ada
apa-apa, belum mengenal individuasi, namanya Zat Mutlak, Hakikat
ketuhanan. Tak seorangpun dapat meraihnya, nabi-nabipun tidak (termasuk
Nabi Musa). Para malaikat yang berdiri dekat Allah-pun tidak dapat
meraih Hakikat Yang Maha Luhur. Tak seorangpun mengetahui atau merasakan
hakikatnya. Sifat-sifat dan nama-nama belum ada. Hanya Dialah Yang Ada
dan nama-Nya ialah wujud makal, zat langgeng, hakikat segala hakikat,
adanya ialah kesepian (kosong). Siapakah gerangan yang tahu akan tahap
ini. ??? Barang siapa mengatakan mengetahui zat yang sejati, dia telah
tersesat .
Al
Hallaj menyadari, bahawa ia tidak mampu melepaskan kenyataan ketuhanan
yang tidak boleh dipresepsikan oleh hatinya sendiri, sehingga ia harus
rela melenyapkan dirinya dengan harapan ia mampu meniadakan dengan cara
kematian yang tragis, bukan dengan peniadaan (fana) pengertian spiritual
yang dialami Junayd mahupun Nabi Musa, maka ia berkata dengan tulus
agar ia mampu cepat melepaskan keterikatannya dengan dirinya, dengan
sebenarnya : uqtuluni ya thiqati - inna qatli hayati - Bunuhlah aku, ya
sahabatku, sebab terbunuhku itulah hidupku.
Inilah
kenyataan yang sebenarnya, bahawa kematiannya merupakan harapan yang
dinantikan olehnya. Ia menemukan hidup yang Hakiki, setelah alat-alat
kemanusiaan tidak lagi ada, kerana alat-alat pada diri manusia seperti
penglihatan, pendengaran, perasaan dan angan-angan, tidak mampu meraih
kenyataan yang sebenarnya. Ia mati dalam kebahagiaan yang abadi. Ia
telah bebas dari keterikatannya, ia tidak lagi berada didalam ambang
ilahi, tetapi ia telah fana melalui pertolongan tangan Algojo yang
memenggal kepalanya.
Didalam
kitab Jati Murti diuraikan mengenai kenyataan (hakikat) yang tidak
boleh dibandingkan dengan sesuatu (laisa kamistlihi syaiun, surah Asy
syura, 42 : 11). Sebagai berikut :
Kesejatian
itu sangat luas, tidak boleh di kira-kira besar luasnya, tidak boleh
dicapai di dalam hati, tidak boleh ditemui diseluruh jagad raya, sebab
didalam kesejatian (hakikat) mempunyai arah yang disebut lahir dan
bathin. Segala alam (jirim) berada disisi luar kesejatian (hakikat),
iaitu diantara lahir dan bathin, itu arah yang tidak boleh direka-reka
oleh pikiran dan perasaan manusia.
Kerana
kesejatian (hakikat) itu bersemayam dalam bathinnya alam atau badan
yang berada dialam, maka kesejatian tidak membutuhkan alam untuk
bersemayam, malahan berada dalam segala trmpat (berada di mana-mana),
seperti keberadaannya benda terhadap permukaan, atau seperti
keberadaannya permukaan terhadap garis. Jadi seandainya keadaan hakikat
dibentengi besi yang amat rapat, seperti halnya tempurung kemiri, tetap
masih lebih luas (leluasa) sekali serta tidak berpengaruh apapun.
Ibarat
orang menggambar seekor kuda dengan sebuah pensil. Bentuk seekor kuda
yang dikelilingi dengan goresan (garis) bekas pensil, seperti tampaknya
pensil tadi yang berada di kulit kuda.
Kesejatian
tidak terpengaruh sama sekali, sebab bukan benda. Yang bersemayam dalam
kesejatian, iaitu : Saya, maksudnya : Pribadi = AKU, Innani Ana Allah,
laailaha illa ANA, sesungguhnya Aku ini adalah Allah, tidak ada Tuhan
kecuali AKU, berada berjajar dengan segala kejadian, iaitu yang diakui
oleh makhluk seisi alam semesta, tempat bergantungnya segala sesuatu
(Allahush shamad ), rabbul `alamin, Rabb alam semesta.
Sesungguhnya
keadaan hakikat (sejati ) tidak boleh diperbandingkan dengan segala
sesuatu yang ada pada keadaan alam-alam, sebab bukan tandingannya. Jika
memaksakan untuk membayangkan, maka ibarat batu dibandingkan dengan
warna yang ada pada permukaan batu tersebut, atau seperti satu meter
persegi dibandingkan dengan satu meter. Oleh kerana itu perasaan manusia
(sarana yang dipakai untuk membayangkan atau mengukur) bukanlah rasa
yang sejati. Jika perasaan manusia dibandingkan dengan perasaan sejati
(keadaan hakikat), kejadiannya seperti halnya warna yang ada pada
permukaan, sebuah benda dibandingkan dengan benda yang menyatu yang
memiliki permukaan tadi. atau dapat diumpamakan seperti halnya wayang
yang sedang dimainkan oleh dalang, dibandingkan dengan dalang yang
sedang menjalankan wayang tersebut. Menurut dalang : Perilaku wayang itu
pada hakikatnya tidak ada, yang ada adalah perilaku si dalang tersebut,
tanpa ada perbandingan (tandingan).
Sebagaimana firman Allah:
"Maka
(yang sebenarnya) bukan kamu yang membunuh mereka, akan tetapi
Allah-lah yang membunuh mereka, dan bukan kamu yang melempar ketika kamu
melempar, tetapi Allah-lah yang melempar (QS Al Anfaal, 8:17 ) Pendek
kata manusia sebenarnya hanya "diam"(fana). Diamnya dapat diumpamakan :
Salah satu perilaku wayang berhenti, tidak dimainkan lagi oleh dalang,
maka
yang
ada tinggal perilaku dalang, si wayang tidak tahu apa-apa lagi,
penglihatannya tidak ada, pendengarannya tidak ada, perasaannya tidak
ada, kekuatannya tidak ada, hidupnya tidak ada, kesadarannya tidak ada,
maka dirinyapun tidak ada seperti pada mulanya sebelum diciptakan.
Sekarang si wayang tidak tahu apa-apa, yang tahu adalah tinggal AKU yang
sejati yang meliputi segala sesuatu. Si wayang kembali kepada asal
muasalnya, iaitu dari tidak ada menjadi ada lalu tidak ada, inilah
hakikat innalillahi wainna ilaihi rajiuun, sesungguhnya kami berasal
dari Allah dan kepada-Nya kami kembali. Jadi manusia hanya diam saja
(lenyap tanpa memiliki presepsi apa-apa) itulah layaknya manusia yang
masuk kedalam kesejatian (hakikat), dan masuknya kealam kesejatian
melalui proses penyucian dari anggapan ( dhzan, presepsi), artinya Allah
suci dari anggapan pikiran dan rekayasa hati manusia (dhzan); suci dan
hilangnya sifat kemanusiaan oleh kekuatan yang menganggap dengan I'tikat
yang kuat, ia menganggap kekuatan itu adalah dirinya sendiri; akan
tetapi semuanya itu milik Allah dan harus kembali kepada-Nya.
Bukan
manuggaling kawula Gusti seperti anggapan Siti Jennar, yang terpengaruh
oleh ajaran Vedanta, yang mendorong ke perluasan Atman "inti diri",
sampai si inti diri itu menyadari kesatuannya dengan hakikat segala
sesuatu seperti yang dinyatakan dalam ungkapan tat twam asi, itulah
engkau !!
Kerana
hakikat itu tidak boleh dibandingkan dengan apa-apa (alam yang bukan
sejati), maka keadaannya tidak ada perbandingan seperti suka dan duka,
senang dan benci, bosan dan betah. Kerana tanpa pemilahan, maka tidak
ada hitungan dan bilangan.Yang dimaksud dengan istilah tanpa hitungan
maknanya ialah : Tidak ada jumlahnya, kerana jika dikatakan satu maka
satu itu membutuhkan tandingan adanya dua, tiga , empat dan seterusnya.
Memang kebiasaan kita menyebut dia itu Tunggal (satu), tetapi bukan
berarti satu seperti penyebutan untuk sebuah benda, satu jeruk, satu
mobil. Untuk jelasnya, maka penyebutannya seharusnya sebagai berikut :
tidak ada apa-apa kecuali hanya ada: "Pribadi".
Bobotnya
sudah disebut demikian, maksudnya adalah : tidak ada apa-apa kecuali
hanya - walaupun menurut alam jirim bukanlah suatu hal yang aneh, namun
menurut keadaan hakiki hal tersebut menjadi aneh. Anehnya adalah mengapa
mesti diomongkan sebagai : Tidak ada apa-apa kecuali ….. apa sebabnya
?? itu ibarat orang berkata : air itu tidak ada yang bukan air, atau
jagad segala jagad ya tetap segala jagad .
Oleh
kerana tidak ada pemilahan dan bilangan, maka maksud istilah "gusti dan
kawula berada dalam keadaan sejati" juga menjadi aneh. Anehnya kenapa
ada perbandingan , iaitu kawula dibandingkan dengan gusti, seperti
halnya kuda dibandingkan dengan warnanya, atau gelang dibandingkan
dengan emas yang dipakai untuk membuat gelang tersebut. Warna itu ya
warna kuda, bukan semestinya dibandingkan dengan yang memiliki warna
tersebut, sebab warna itu tidak akan ada (tampak ) kalau tidak ada kuda
(yang memiliki warna), bukan wujud yang sebenarnya, akan tetapi wujud
yang sebenarnya adalah kuda itu sendiri. Gelang itu terbuat dari emas,
gelang dengan emas itu berbeda, gelang merupakan kejadian yang terbuat
dari emas. Emas merupakan wujud yang sebenarnya, sedangkan gelang adalah
kejadian (ciptaan) yang tetap tergantung kepada bahan emas tadi,
sehingga gelang itu diliputi oleh emas.
Wallahualam.
No comments:
Post a Comment