Wednesday, September 19, 2012

SYAHADAH

أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله

SYAHADAH SEBENAR-NYARukun syahadah 4 perkara:1. mengisbatkan sas Allah2. mengisbatkan sifat Allah3. mengisbatkan af'al Allah4. mengisbatkan kebenaran RasulullahSyarat sah syahadah:1. diketahui2. diiqrarkan3. ditasdiqkan4. diamalkanBinasa syahadah 4 perkara:1. menduakan Allah2. syak Dan waham di Illustrasi Hati3. menyangkal dirinya dijadikan oleh Allah4. tidak mengisbatkan sas AllahSyahadah terbahagi kepada 3 bahagian:1. syahadah syariat2. syahadah tareqat3. syahadah haqiqatSyahadah syariat - mengucap syahadatain Serta dikerjakan Yang disuruh meninggalkan Dan Yang ditegahSyahadah tareqat - hendaklah kitd melihat Artikel Baru sepenuhnya Segala perkara Yang terjadi PADA kitd Dan Sekalian makhluk samada BAIK atau jahat, semuanya Datang bahasa Dari Allah Artikel Baru qudrah Dan iradahNya, Serta ikhlas kitd kepadaNya.Syahadah haqiqat - apabila kitd sudah mengetahui Dan yakini sepenuhnya Artikel Baru PADA Hati kitd, Dan diucapkan Artikel Baru syahadatain, iaitu telah Nyata Apa Yang kitd lihat Artikel Baru mata zahir, mata Hati Dan mata sir Akan setiap perbuatan Allah Artikel Baru qudrah Dan iradahNya. Maka zahirlah wujud ITU Dalam, di setiap Hal Dan keadaan, sehingga kitd Pandang Artikel Baru mata sirr kitd, tiada wujud Yang Lain melainkan wujud Allah semata-mata.Syahadah ADA 2 macam iaitu syahadah kamilah Dan syahadah sirr. Syahadah sirr ITU di Hati, tidak lahir syahadah roh ITU melainkan Artikel Baru syahadah kamilah. Jadi, kedatangan syahadah ITU adalah disebabkan adanya roh. Acute tiada roh, tiadalah syahadah ITU. Roh ITU adalah sir Allah, zahir ITU jadi kenyataan, Inilah Yang dikatakan kalimat kamilah @ Sempurna, barulah Sempurna kalimah syahadah Yang kitd syahadahkan, kerana kamilah ITU adalah sirr. Acute seseorang tidak Tahu kalimat sirr ITU, Maka pastilah (Yakin) PADA ITU seseorang mengaku bahawa syahadah ITU adalah syahadahnya.Maka Yang ADA PADA kitd ITU adalah untuk menyatakan anasir sas iaitu wujud, Ilmu, nur Dan syuhud @ zatnya, sifatNya, asmaNya Dan af'alNya. Inilah Yang dikatakan tajalli sas @ dikatakan syahadah. Jadi sifat Ma'ani itulah syahadah @ kenyataan, yakni syahadah kamilah. Dan Nyata syahadah kamilah ITU Artikel Baru adanya syahadah sirr. Apa Yang menjadi sirr ialah wujud, Ilmu, nur Dan syuhud.Kamilah iaitu alam roh, alam mitsal, alam ijsam Dan alam insan Yang ADA PADA makhluk khususnya PADA Muhammad, kerana Muhammad adalah amanah. Yang menjadi amanah (hayat) iaitu alam roh. Hidup Inilah Yang hendak menyatakan zatnya, sifatNya, asmaNya Dan af'alNya.Kalau kitd memahami sebenar-benarnya Artikel Baru faham, bahawa kitd diibaratkan Duduk di Dalam, Lautan. Cuma kitd tidak Sedar kerana kitd tidak Lemas. Tetapi Acute kitd Tahu, sememangnya kitd Lemas, kerana setiap orangutan Yang berada di Lautan Dalam, sudah semestinya Lemas. Oleh kerana seseorang ITU tidak Sedar Akan duduknya di Dalam, Lautan, jadi sangkaannya "Hidup" Suami kepunyaannya, kerana diameter Proforma mati. Inilah perbezaan ANTARA orangutan Yang tiada Ilmu makrifah. PADA Ahli makrifah, bahawa diameter Duduk di Lautan Dalam, iaitu maul hayat @ Lautan ahdah.Maka mengambil ibarat ANTARA Cermin Artikel Baru Bayang di Dalam, Cermin. Jasad Suami ibarat Cermin Dan GAMBAR di Dalam, Cermin ITU adalah Benda di hadapan Cermin. Maka di hadapan Cermin itulah gambarnya. Apa Yang menjadi GAMBAR kepada kitd ialah hayat, Ilmu, qudrah, iradah, sama ', basar Dan kalam.Penyunting di hadapan kitd iaitu Nafas Yang turun-Naik Dan membawa Segala perubahan. Maka sesiapa Yang dapat memandang ITU, lemaslah besarbesaran. Dan setiap Yang Lemas ITU harus mati. Apabila sudah mati, Yang Hidup ITU barulah zahir NAMA Allah iaitu hayyum, 'alimun, qadirun, muridun, sami'un, Basirun Dan mutakallimun. Itulah syahadah!Seperti Ahli tahqiq menyatakan, "Tukarlah Cahaya dirimu ITU Artikel Baru Artikel Baru digantikan Cahaya Tuhannya". Dan syahadah Inilah Yang terkandung di Dalam, 3 potong ayat iaitu;1. Akulah Allah, tiada tuhan melainkan Aku2. Maha suci Allah ITU Satu daripada Tiga3. Dan Allah menjadikan kamu Dan setiap APA Yang kamu lakukanSetiap kejadian ITU daripada Allah Jua. Maka tidak zahir amanah ITU melainkan dizahirkan manusia, kerana manusia ITU sanggup menerima amanah.
Post a Comment