أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
BAB
3
Adab-Adab
Dalaman Bagi Perjalanan Tariqat Ini
Pertama adalah sentiasa mengawasi ke
atas Nafs dirinya. Ianya bahawa, Salik hendaklah selalu berwaspada ke atas
hatinya. Diahendaklah jangan melalaikannya walaupun untuk seketika; kerana
jikalau tidak dia akan tertunduk tewas kepada kehendak Jasmaniahnya danHawa
Nafsu Syaitaniahnya. Dia hendaklah menganggap bahawa dirinyasedang diperhatikan
oleh Allah, sebagaimana firmanNya:
"Sesungguhnya
Allah adalah Maha memerhatikan atas kegiatanmu." [4:1]
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu 'Alaihi Wasallam telah bersabda:
"Allah
memandang kepada hati kamu dan sifat amalan kamu,bukannya rupa kelakuan kamu
dan pemilikan Duniawimu."
Kedua adalah pernyataan kehinaan,
kefaqiran dan menghinakan diri dihadapan Tuhan Semesta Alam. Hadhrat Abu Yazid
Bistami Rahmatullah'Alaih, semoga Allah mensucikan Ruhnya telah berkata bahawa
satu suaratelah memanggilnya dari dalam dirinya dan berkata,
"Wahai Abu Yazid, terdapat ramai
Para Hamba yang berada dalamkhidmat Kami, maka jika kamu mencari Kami, bawalah
kehinaan dandengan penuh berhajat."
Seterusnya suara itu berkata kepada
Hadhrat Abu Yazid Rahmatullah 'Alaih:
"Kamu tahu sesungguhnya bahawa kamu
sedang dalam tangisanyang memerlukan terhadap Tuhanmu pada setiap saat atas
banyakkeadaan; maka kamu amat memerlukan cahaya pimpinanNya sebagaimana juga
pandangan Rahmatnya, petunjuk dan keperluanNya pada setiapketika. Dan juga,
kamu adalah memerlukanNya pada masa saat kematiansupaya cahaya Islam dan ilmu
pengetahuannya adalah tetap terpelihara didalam hatimu. Di dalam kubur juga
kamu adalah memerlukan Dia supayakamu dapat berjaya menjawab soalan-soalan yang
ditanya oleh Nakir danMunkar iaitu dua Malaikat. Ianya adalah Dia yang akan
menjadi rakanmudalam menghadapi ketakutan Alam Kubur. Keperluanmu yang paling
besar adalah kebergantunganmu terhadapNya pada Hari Pengadilan, iaituhari
penyesalan dan penuh sesalan supaya Allah Yang Maha Mulia akanmenjadikan
wajahmu terang bersinar, menyembunyikan kekuranganmudengan RahmatNya dan
meninggikan kadar timbangan dan nilai pekerjaanbaikmu dalam Mizan timbanganNya,
bahawa Dia akan memudahkan pencerangan catatan laporan keburukanmu dan meletakkan
buku catatanamal kebaikanmu dalam tangan kananmu, bahawa Dia akan menjaga kamu
teguh atas Jalan Sirat dan menyelamatkan kamu dari api Neraka Jahannam dan
memimpinmu menuju ke arah Syurga. KekurniaanNya yang tertinggi dan
penganugerahan yang terbaik adalah merahmatimu denganpandangan MusyahadahNya
yang indah."
Perkara-perkara ini adalah keperluanmu
yang mustahak denganmerenungkan kepada Tuhan Penguasamu dalam Alam Dunia ini
dan diAlam Akhirat yang lain. Maka, pernyataanmu tentang kefaqiran dankehinaan
di hadapan Allah hendaklah menurut sepertimana kefaqiran dankeperluanmu yang
sebenar.Prinsip yang ketiga adalah Taubat dan Inabat yakni kembali di
hadapanAllah, dalam setiap keadaan kemiskinan dan kekayaan, keselesaan
danmusibah. Merujuk kepada Hadhrat Baginda Nabi Sulaiman 'Alaihissalam,Allah
telah menfirmankan,
"Dia
adalah seorang Hamba yang baik kerana dia kembali Inabahkepada Allah."
Allah menfirmankan kenyataan yang sama
berkenaan Hadhrat Baginda NabiAyyub 'Alaihissalam, kerana Hadhrat Baginda Nabi
Sulaiman 'Alaihissalamtelah melihat Maha Pengurnianya dalam nikmat dan Hadhrat
Baginda NabiAyyub 'Alaihissalam telah melihat Yang Maha Esa mengujinya
denganujianNya.Kenikmatan yang dinikmati Hadhrat Baginda Nabi Sulaiman
'Alaihissalamtidak mengkaburkan gambaran pandangannya terhadap Yang
MahaMengurnia dan begitu juga kesusahan dan penderitaan yang dihadapi
olehHadhrat Baginda Nabi Ayyub 'Alaihissalam tidak menghijab penglihatannyadari
melihat bantuan Yang Maha Memberikan Bantuan kepada mereka.Dalam kedua-dua hal
keadaan ini, mereka mensifatkan segala apa yang telahberlaku terhadap Allah
Ta'ala.Prinsip yang keempat adalah Taslim yakni menyerahkan diri untukmematuhi
perintah Allah Yang Maha Mulia.
Taslim bermaksud menyerahkankepada Allah
dengan hati dan tubuh badan secara kedua-duanya, yang manakedua-duanya adalah
berada dalam pemilikanNya. Menyerahkan hartakepada pemiliknya adalah suatu hal
keadaan yang perlu dilakukan.Pemilik mempunyai hak untuk menguasai hartanya dan
melupuskannyadalam apa jua cara yang dirasakan sesuai olehNya. Adalah terserah
bagiNyasama ada Dia memuliakan atau menghinakan HambaNya, memberikan
nafaskehidupan ke dalamnya ataupun membunuhnya, menyebabkan kesakitanpenyakit
atau mengurniakan kesihatan atasnya dan menjadikannya kaya ataumiskin.
Maka, adalah dituntut dari seseorang Salik
agar tidak menimbulkan sebarangpenentangan terhadap kehendakNya. Dia hendaklah
jangan bersungut secaraterbuka ataupun tertutup, kerana bangkangan terhadap
Pemilik Haqiqiadalah tidak masuk akal dan merupakan pelanggaran kepada segala
normakebiasaan. Sungutan terhadap Tuhan oleh seseorang yang mendakwa
sebagaihambaNya dan kekasihNya adalah suatu kekurangan dalam
kecintaan,perhambaan dan kesetiaan.Prinsip kelima adalah Ridha yakni keakuran
iaitu menerima ketentuanbahagiannya tanpa mempersoalkannya meskipun ianya
pahit. Orang-orangberiman yang awam memohon pertolongan dalam kesabaran
apabilakesulitan menimpa. Tetapi hal keadaan tersebut bagi orang-orang
yangkhawas adalah dinamakan Ridha.Perbezaan di antara Sabar dan Ridha adalah
bahawa seseorang yang Sabir,dengan kelebihan keimanannya menghadapi mala petaka
dengan kesabaran,keimanannya tetap teguh tidak bergoyang dan dia tidak merasa
tergangguketika ditimpa malapetaka; dia tidak akan berpaling dari jalan
pengabdian,walaubagaimana besar dan tak tertahan dengan keadaan malapetaka
itumeskipun hatinya marah terhadap malapetaka, tetapi seorang Radhi
adalahseseorang yang hatinya sentiasa dalam hal keadaan Ridha dan akur
sertabahagia.
Malapetaka dan kesenangan tidak
memberikan sebarang kesankepadanya, kerana apa sahaja yang diterimanya dari
Tuhan, diamenganggapnya sebagai suatu pemberian hadiah dari seorang rakan.
Diagembira apabila kesusahan menimpa ke atas dirinya oleh Kekasihnya
danRakannya, dengan kegembiraan yang sama sepertimana orang lain yangmenerima
pertolongan.Prinsip yang keenam ialah Huzun yakni kesedihan yang berterusan.
HadhratBaginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam
telahbersabda,
"Allah
mengasihi setiap hati yang dalam keadaan kesedihan."
Berkenaan sifat-sifat Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad RasulullahSallallahu 'Alaihi Wasallam adalah dikatakan bahawa
Baginda sentiasaberada dalam hal keadaan Muraqabah dan bersedih.Menurut Para
'Urafa, setiap hati yang tiada kesedihan adalah tiada apa-apaselain tanah.
Bagaimanakah seorang yang beriman dapat menguruskankegembiraannya sedangkan dia
tidak tahu apa yang telah tertulis oleh Qalamdi Lauh Mahfuz berkenaan
Taqdirnya, sama ada kegembiraan ataupunkecelakaan. Juga, dia tidak menyedari
bagaimanakah penghabisannya,kerana dia tidak tahu apakah yang akan dia perolehi
pada hari esok sama adakelebihan atau kekurangan. Dia tidak tahu sama ada
kepatuhannya akanditerima oleh Tuhan atupun tidak, dan sama ada dosa-dosanya
akandiampunkan atau tidak.
Hadhrat Syaikh Abu Al-Hasan Al-Kharqani
Rahmatullah 'Alaih adalahseorang yang berkesedihan. Pada suatu hari, beliau
telah ditanya apakahyang menyebabkan kesedihan pada Para Ahli Sufi yang
ternama. Beliaumenjawab bahawa yang menyebabkan hal tersebut adalah kerana
merekamahu mengenali Allah sebagaimana yang Dia mahu dikenali. Tetapi,
yangdemikian itu adalah mustahil, kerana tiada sesiapa pun yang dapatmengenali
Allah sebagaimana yang Dia patut dikenali.Prinsip yang ketujuh adalah memiliki
Husnuz Zhan iaitu sangkaan yang baik terhadap Allah Subhanahu Wa Ta'ala, dan
Dia telah berfirman di dalamsebuah Hadits Qudsi:
"Ana 'Inda Zhanna 'Abdi,
Falyazhunna Bi Ma Sha-a."
"Aku bertindak kepada HambaKu sebagaimana
sangkaannya terhadapKu,maka biarkanlah dia bersangka denganKu dengan apa yang
dia suka."
Jesteru, adalah perlu bagi seseorang Hamba
Allah untuk memiliki sangkaanyang baik terhadap Allah atau sangkaan yang
sepatutnya tentang DiriNya.Hal keadaan ini tercapai sebagai natijah daripada
kepandaian penilaiannyaberkenaan Sifat-Sifat Keindahan Allah yang merangkumi
kekurniaan, belas-kasihan, kemurahan hati dan keluasan keampunanNya.Barangsiapa
yang tidak mempercayai Allah atau mempunyai pandangan yang tidak selayaknya
berkenaan TuhanNya akan hilang pengharapan terhadap RahmatNya, yang mana dia menganggap
kejahatan dan dosa-dosanya lebih besar dari keluasan kekurniaan dan Rahmat
belas kasihanAllah. Ini seolah-olah mensifatkan Allah dengan kelemahan dan
kekurangan.Prinsip yang kelapan ialah bahawa seseorang Salik tidak
sepatutnyamenganggap dirinya jauh dari Makar tindakan Allah, sebagaimanana
Allahtelah berfirman:
"Apakah
mereka berasa aman dari Makar tindakan Allah? Sesungguhnyatiada yang dapat aman
dari Makar tindakan Allah melainkan kaum yang rugi." [7:99]
Seterusnya Allah Ta'ala telah berfirman:
"Sesungguhnya
orang yang benar-benar takut kepada Allah dari kalanganPara HambaNya adalah
Para 'Ulama." [35:28]
Ketakutan dan kegerunan ini diterbitkan dalam
jiwa seseorang yangbermuraqabah sambil merenung Sifat-Sifat Kemuliaan dan
Kemarahan Allah.Kerana, sepertimana Allah bersifat dengan sifat-sifat kemurahan
dan belas-kasihan, Dia juga bersifat dengan sifat-sifat kemurkaan dan
keperkasaan.Allah Subhanahu Wa Ta'ala telah berfirman:
"Dan
telah sempurnalah Kalimah Tuhanmu bahawa sesungguhnya Akuakan memenuhkan Neraka
Jahannam dari kalangan jin dan manusiabersama." [11:119]
Adalah dinyatakan dalam sebuah Hadits
bahawa Allah Subhanahu Wa Ta'alaakan berkata kepada Hadhrat Baginda Nabi Adam
'Alaihissalam,
"Bangunlah dan campakkan mereka ke dalam Api Neraka!"
Hadhrat Baginda Nabi Adam 'Alaihissalam
akan bertanya,
"Berapa
banyak?"
Maka akan dijawab, "Sembilan ratus sembilan puluh daripada
setiap seribu."
Lantas, bagaimanakah seorang hamba
dengan bebanan dosa-dosanya bolehterhalang dari berasa takut terhadap kemurkaan
dan keperkasaan Yang MahaSuci setelah menyedari tentangnya?Prinsip yang
kesembilan adalah Cinta Mahabbah. Dalam kaitan ini Allahtelah berfirman:
"Yuhibbuhum
Wa Yuhibbunahu.""Dia mencintai mereka dan mereka mencintaiNya."
[5:54]
Cinta adalah intipati bagi sekelian
Maqamat dan Karamat dengan manaseseorang Hamba Allah dapat maju menuju Tuhan
langit dan bumi, dandengan kelebihannya yang mana dia akan mencapai ke
tingkatan yang lebihtinggi pada perjalanan Suluk. Cinta adalah buah ilmu
pengetahuan tentangAl-Asma Al-Husna iaitu Nama-Nama Terbaik Allah. Tiada yang
memilikikeindahan yang tersendiri dalam Dunia ini kecuali Allah. Apa
sahajakeindahan dan kesempurnaan yang dapat dilihat pada
makhluk-makhlukciptaan, pada hakikatnya adalah ibarat satu zarrah dari mentarikeindahanNya,
setitis air dari lautan kesempurnaanNya.
Jika kamu menganggap keindahan dan
kesempurnaan menjadi terbataskepada bentuk jasmani dan kebendaan Duniawi, maka
ketahuilah bahawakamu adalah terkurung di dalam rupa bentuk Alam Zahir dan
terlucut darimemerhatikan Haqiqat sebenar. Kerana, keindahan yang Haqiqi
dankesempurnaan yang menyeluruh adalah didapati pada Zat Wajib Wujudyang
memiliki kekuasaan dan kehidupan, memiliki sifat-sifat kemurahan,kekurniaan,
kesabaran dan tanpa sebarang kekurangan dan kecelaan.Kerana itulah seseorang
yang pemurah, mulia dan bijaksana adalah dikasihioleh semua orang.
Begitu juga, seseorang pahlawan dan
pendekar yangberani adalah dikasihi kerana kekuatannya, dan seseorang yang
berilmupengetahuan dan Salih dalam amalan adalah dihormati kerana kejujuran
dankeikhlasannya.Kamu mengetahui bahawa setiap satu daripada sifat-sifat
kemuliaan dankeindahan ini adalah semula jadi di dalam Diri Hadhrat Zat Yang
Suci, yangmemilikinya secara tidak terbatas dan berkekalan. Akan tetapi, yang
selainAllah memiliki keindahan dan kesempurnaan yang terbatas, terhitung,
takdisengajakan, terhad dan akan mati, meskipun sifat-sifat tersebut
adalahdipinjamkan dari lautan suci kekurniaan dan kebajikan.Hatta, tiada selain
Allah yang layak dicintai pada hakikatnya, kerana setiapbentuk Jamal keindahan
adalah berasal dariNya. Maka barangsiapa yangmencintai sesuatu yang selain
Allah sesungguhnya adalah buta terhadapKeindahan Allah.Prinsip yang kesepuluh
adalah menyerahkan pergantungan kehendak diridan kebebasan ikhtiar dengan
mengambil sepenuh kepercayaan pada TuhanYang Maha Menguasai seluruh alam. Allah
Ta'ala berfirman:
"Allah
memberikan suatu misal dengan perumpamaan seorang hambayang dimiliki lagi tiada
berkuasa atas sesuatu, dan seorang hamba yang Kami telah kurniakan rezeki yang
baik, dan dia menafkahkanperbelanjaan darinya secara tersembunyi dan terbuka;
adakah martabatmereka sama?" [16:75]
Jesteru, tiada apa-apa yang boleh
dilakukan oleh seseorang hamba dengankebebasan, kerana kebebasan adalah sesuai
untuk orang-orang yang bebas.Dan Para 'Urafa telah berkata, bahawa jika
seseorang Penuntut ada sesuatukeinginan hawa nafsu, ianya bermakna bahawa
pandangan Musyahadahnyaadalah terhalang dengan tabir Hijab. Mereka juga telah
berkata bahawa hawanafsu adalah tutupan Hijab yang paling besar. Sehinggakan
walau keinginannafsu untuk bersatu dengan Tuhan adalah yang tergelap dari
sekeliantutupan Hijab.Maka, apabila walaupun keinginan nafsu keakraban dengan
Tuhan jugadianggap sebagai tutupan Hijab yang terbesar, apa yang dapat
dikatakantentang hal keadaan seseorang yang diceburkan dalam keinginan hawa
nafsudan kebiasaan dalam godaan?Lantaran itu, adalah mustahak bagi seseorang
Penuntut untuk menjadiseperti mayat yang berada dalam penguasaan tangan Ghussal
si tukangmandi, supaya dia dapat mencapai perhubungan dengan Al-Haqq.
Setiapkeinginan hawa nafsu akan membawa seseorang jauh dari Allah.
KHATIMAH
Prinsip-prinsip yang dinyatakan di atas
adalah perkara yangterpenting untuk mencapai kesempurnaan Batin yang manaseseorang
Salik hendaklah menghiaskan Nafs dirinya untukdibenarkan memasuki ke dalam
daerah keintiman dengan Allah. Jikalau tidak, keikhlasan dan harapannya akan
dianggap palsu, kecintaannyaakan dianggap sebagai dakwaan yang dusta, meskipun
dia menganggapdirinya sebagai seorang Salik yang menuju Tuhan, namun pada
Haqiqatnyadia adalah tercebur di dalam kekangan hawa nafsu.
Catatan:
Hadhrat Sayyidina Imam 'Ali Karramallahu
Wajhah, di dalam khutbahnyayang masyhur bernama
"Khutbat Hammam",
menjelaskan sifat-sifat orangyang Salih
telah berkata,
"Mereka adalah tetap gembira dalam
menghadapi bala musibahsebagaimana yang lain merasa gembira dengan
keselesaan."
Wabillahit-Taufiq Was-Salam.
No comments:
Post a Comment