ALAM
INI PADA ZAHIRNYA ADALAH TIPUAN DAN BATINNYA ADALAH PERINGATAN. NAFSU
MEMANDANG KEPADA ZAHIRNYA YANG MENIPU DAYA, SEMENTARA HATI PULA
MEMANDANG KEPADA BATINNYA YANG MEMBERI PERINGATAN. Alam
maya ini boleh dilihat melalui dua aspek, iaitu aspek zahir dan aspek
batin. Aspek zahir memperlihatkan satu keadaan sementara aspek batin
pula memperlihatkan keadaan yang lain. Bagi memudahkan pemahaman alam
boleh dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu alam rendah yang dikenali
sebagai dunia dan alam tinggi yang dikenali sebagai alam malaikat (alam
malakut). Alam dunia adalah tempat kediaman manusia dan juga musuh
manusia iaitu syaitan. Manusia menjadi permata bagi dunia. Dunia ini
diciptakan khas untuk ditempatkan manusia buat melaksanakan hukum
ketentuan Allah s.w.t pada azali. Manusia dijadikan khalifah atau
penguasa yang bertanggungjawab menjalankan perundangan Tuhan yang telah
siap digubal dan dibentangkan. Dalam melaksanakan tugasnya manusia tidak
dibiarkan dalam kebingungan. Tuhan sentiasa menghantarkan
ayat-ayat-Nya, tanda-tanda dan petunjuk sebagai penyuluh jalan bagi
manusia selaku pelaksana hukum Tuhan. Ayat-ayat, tanda-tanda dan
petunjuk yang disampaikan kepada manusia adalah bersesuaian dengan sifat
manusia dan alam dunia yang mereka diami. Utusan Allah s.w.t yang
menyampaikan ayat-ayat, tanda-tanda dan petunjuk kepada manusia dipilih
dari kalangan manusia sendiri dan bertutur dalam bahasa manusia. Manusia
mendengar para Rasul membacakan ayat-ayat Allah s.w.t dalam bahasa yang
mereka fahami. Rasul-rasul pada zahirnya bersifat sebagai manusia
tetapi pada batinnya adalah juru-bicara Allah s.w.t, menyampaikan apa
yang Allah s.w.t mahu sampaikan. Bahasa yang digunakan pada zahirnya
adalah bahasa manusia tetapi pada batinnya adalah Kalam Allah s.w.t.
Dalam melaksanakan tugas membawa risalat, Rasul-rasul diperkuatkan dengan mukjizat. Mukjizat tersebut pada zahirnya merupakan perubahan yang luar biasa terjadi pada anasir alam, tetapi pada batinnya adalah pertunjukan kekuasaan Tuhan. Dalam kehidupan harian manusia melihat berbagai-bagai kejadian seperti curahan air hujan, tiupan angin, alunan ombak dan lain-lain. Mereka melihat kejadian alam pada zahirnya tetapi pada batinnya adalah perjalanan peraturan Allah s.w.t. Manusia juga pada zahirnya mengalami berbagai-bagai peristiwa tetapi pada batinnya adalah takdir Ilahi. Jadi, seluruh aspek kehidupan dalam alam dunia ini merangkumi aspek zahir dan aspek batin.
Aspek zahir memperlihatkan benda-benda alam dan aspek batin menyatakan hubung-kait segala sesuatu dengan Tuhan. Jika pandangan hanya tertuju kepada aspek zahir maka hanya benda-benda alam dan peristiwa yang kelihatan, tidak ada kenyataan tentang Tuhan. Pandangan yang hanya memperlihatkan alam akan mengwujudkan sikap bebas merdeka, tidak berasa bergantung kepada Tuhan, tidak berasa malu melakukan maksiat jika tidak dilihat oleh sesama manusia walaupun Tuhan melihatnya. Orang yang memiliki pandangan begini adalah orang yang memperturutkan hawa nafsunya yang sentiasa gelojoh dan berselera dengan benda-benda alam. Pandangan yang seperti ini menjemput syaitan supaya ikut sama memperindahkan benda-benda yang digemari oleh hawa nafsu itu. Pandangan nafsu yang membelakangi Tuhan akan dibungkus oleh pandangan syaitan. Allah s.w.t berfirman:
Dalam melaksanakan tugas membawa risalat, Rasul-rasul diperkuatkan dengan mukjizat. Mukjizat tersebut pada zahirnya merupakan perubahan yang luar biasa terjadi pada anasir alam, tetapi pada batinnya adalah pertunjukan kekuasaan Tuhan. Dalam kehidupan harian manusia melihat berbagai-bagai kejadian seperti curahan air hujan, tiupan angin, alunan ombak dan lain-lain. Mereka melihat kejadian alam pada zahirnya tetapi pada batinnya adalah perjalanan peraturan Allah s.w.t. Manusia juga pada zahirnya mengalami berbagai-bagai peristiwa tetapi pada batinnya adalah takdir Ilahi. Jadi, seluruh aspek kehidupan dalam alam dunia ini merangkumi aspek zahir dan aspek batin.
Aspek zahir memperlihatkan benda-benda alam dan aspek batin menyatakan hubung-kait segala sesuatu dengan Tuhan. Jika pandangan hanya tertuju kepada aspek zahir maka hanya benda-benda alam dan peristiwa yang kelihatan, tidak ada kenyataan tentang Tuhan. Pandangan yang hanya memperlihatkan alam akan mengwujudkan sikap bebas merdeka, tidak berasa bergantung kepada Tuhan, tidak berasa malu melakukan maksiat jika tidak dilihat oleh sesama manusia walaupun Tuhan melihatnya. Orang yang memiliki pandangan begini adalah orang yang memperturutkan hawa nafsunya yang sentiasa gelojoh dan berselera dengan benda-benda alam. Pandangan yang seperti ini menjemput syaitan supaya ikut sama memperindahkan benda-benda yang digemari oleh hawa nafsu itu. Pandangan nafsu yang membelakangi Tuhan akan dibungkus oleh pandangan syaitan. Allah s.w.t berfirman:
Dengan
yang demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang
menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipatuhinya, dan ia pula
disesatkan oleh Allah kerana diketahui-Nya (bahawa ia tetap kufur
ingkar), dan dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya, serta
diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? Maka siapakah lagi yang
dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan dia
berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (wahai orang-orang yang
ingkar) tidak mahu beringat dan insaf? ( Ayat 23 : Surah Jaathiyah ) Orang yang pandangan nafsunya dibungkus oleh pandangan syaitan akan mengalami keadaan yang lebih berat.(Dengan
sebab keingkaran mereka), Allah meteraikan atas hati mereka serta
pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada pentutupnya; dan
bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar. ( Ayat 7 : Surah al-Baqarah ) Kesudahannya mereka sampai kepada keadaan:
(Orang-orang
yang melakukan perkara-perkara tersebut) merekalah yang dilaknat oleh
Allah serta ditulikan pendengaran mereka, dan dibutakan penglihatannya.
(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak
berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas
hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran
Al-Quran)? ( Ayat 23 & 24 :Surah Muhammad ) Pendengarannya
tidak dapat lagi mendengar kebenaran dan penglihatannya tidak dapat
lagi melihat kebenaran. Inilah keadaan orang yang dilaknat oleh Allah
s.w.t. Allah s.w.t telah melaknatkan seorang hamba-Nya, maka berubah
sifat hamba itu dari orang salih menjadi iblis dan gugurlah segala
amalan yang pernah dikerjakannya. Jika Allah s.w.t melaknatkan seseorang
bani Adam maka dia akan menjadi syaitan berbangsa manusia. Manusia
syaitan akan mendorong manusia lain supaya mengikutnya pergi ke neraka.
Supaya terselamat dari keadaan tersebut Rasulullah s.a.w menasihatkan
dengan peringatan:
Sesungguhnya
di dalam jasad anak Adam itu ada seketul daging. Jika baik ia nescaya
baiklah semua anggotanya. Bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh
anggotanya. Ketahuilah, itulah kalbu (hati). ( Maksud Hadis ) Allah s.w.t berfirman:Sesungguhnya
berjayalah orang yang menjadikan dirinya – yang sedia bersih –
bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), Dan
sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya – yang sedia bersih –
itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat). ( Ayat 9 – 10 : Surah asy-Syams ) Penyucian
hati adalah penyelamat manusia dari tertipu oleh benda-benda alam dan
kejadian yang zahir. Hati yang suci bersih dapat melihat terus ke dalam
batin bagi setiap yang zahir. Bila dia mendengar bacaan ayat-ayat Quran
hatinya mendengar ucapan Kalam Allah s.w.t. Bila dia melihat sesuatu
peristiwa terjadi, hatinya melihat perjalanan takdir Allah s.w.t. Bila
dia melihat sesuatu kegemparan hatinya melihat kekuasaan Allah s.w.t.
Apa juga yang zahir yang dilihatnya akan membuat hatinya melihat
manifestasi ketuhanan padanya. Tiada sesuatu yang terlepas daripada
ikatan ketuhanan (Ilahi).
Pandangan terhadap ketuhanan bukan setakat alam dunia, malah rohaninya mencapai alam malakut dengan mata hatinya tetap tidak berganjak dari melihat kepada ketuhanan. Hatinya melihat bahawa malaikat tidak mempunyai kuasa walau sebesar zarah pun untuk berbuat sekehendaknya. Semuanya tunduk dan patuh kepada Allah s.w.t. Walaupun sekalian malaikat berkumpul untuk menolongnya dia tetap melihat bahawa Penolong sebenar adalah Allah s.w.t, Tuhan sekalian alam. Begitulah pandangan mata hati yang tidak dilindungi oleh yang zahir untuk dia melihat kepada yang batin.
Pandangan terhadap ketuhanan bukan setakat alam dunia, malah rohaninya mencapai alam malakut dengan mata hatinya tetap tidak berganjak dari melihat kepada ketuhanan. Hatinya melihat bahawa malaikat tidak mempunyai kuasa walau sebesar zarah pun untuk berbuat sekehendaknya. Semuanya tunduk dan patuh kepada Allah s.w.t. Walaupun sekalian malaikat berkumpul untuk menolongnya dia tetap melihat bahawa Penolong sebenar adalah Allah s.w.t, Tuhan sekalian alam. Begitulah pandangan mata hati yang tidak dilindungi oleh yang zahir untuk dia melihat kepada yang batin.
No comments:
Post a Comment