أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
RAHASIA MAKRIFATULLAH (6) : KITAB RISALAH TASAWWUF TUAN GURU SYEIKH DAUD BUKIT ABAL, KELANTAN
Kitab Risalah Tasawuf
KITAB RISALAH TASAUF OLEH TUAN GURU SYEIKH DAUD BUKIT ABAL. MURSYID BAGI TARIQAH AHMADIYYAH IDRISSIAH DI BUKIT ABAL.
DISYARAH OLEH USTAZ MUHAMMAD HIZAM AL-AHMADI
بسم الله الرحمن الرحيم
Matan:
Terbahagi ugama kepada tiga. Pertama: IMAN, kedua: ISLAM, ketiga: IHSAN
kerana ugama itu, adakalanya amalan dalam yakni hati maka dinamakan
akan dia iman.
Syarah MH
Tok Guru Hj Daud Bukit Abal merujuk kepada hadith Jibril tentang IMAN ISLAM IHSAN. Matan hadithnya adalah seperti berikut:-
عن
عمر رضي الله عنه قال : بينما نحن جلوس عـند رسـول الله صلى الله عليه
وسلم ذات يوم اذ طلع علينا رجل شديد بياض الثياب ، شديد سواد الشعر لا يرى
عليه أثـر السفر ولا يعـرفه منا احـد. حتى جـلـس إلى النبي صلي الله عليه
وسلم فـأسند ركبـتيه إلى ركبتـيه ووضع كفيه على فخذيه، وقـال: ” يا محمد أخبرني عن الإسلام
“.فقـال رسـول الله صـلى الله عـليه وسـلـم : (الإسـلام أن تـشـهـد أن لا
إلـه إلا الله وأن محـمـد رسـول الله وتـقـيـم الصلاة وتـؤتي الـزكاة
وتـصوم رمضان وتـحـج البيت إن اسـتـطـعت اليه سبيلا).قال : صدقت.فعجبنا له ،
يسأله ويصدقه ؟قال : فأخبرني عن الإيمان .قال : أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الاخر وتؤمن بالقدر خيره وشره .قال : صدقت .قال : فأخبرني عن الإحسان
.قال : ان تعبد الله كأنك تراه ، فإن لم تكن تراه فإنه يراك .قال :
فأخبرني عن الساعة .قال : “ما المسؤول عنها بأعلم من السائل “قال : فأخبرني
عن أماراتها .قال : ” أن تلد الأم ربتها ، وان ترى الحفاة العراة العالة
رعاء الشاء يتطاولون في البنيان”ثم انطلق ، فلبثت مليا ،ثم قال :” يا عمر
أتدري من السائل ؟”قلت : “الله ورسوله أعلم “.قال : فإنه جبريل ، اتاكم
يعلمكم دينكم “رواه مسلم [ رقم 8 ].
Maksudnya:-
Daripada Umar radiyallahu anhu, beliau berkata: Ketika kami sedang
duduk disisi Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pada suatu hari,
tiba-tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang sangat putih
bajunya, sangat hitam rambutnya, tidak kelihatan padanya tanda-tanda
perjalanan jauh dan tiada seorangpun diantara kami yang mengenalinya
sehingga ia duduk di hadapan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Lalu ia merapatkan lututnya ke lutut Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam dan meletakkan dua tapak tangannya di atas dua paha Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, lantas ia berkata: Wahai Muhammad,
khabarkan kepadaku tentang Islam. Lalu Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam menjawab: Islam itu ialah kamu menyaksikan bahawa tiada Tuhan
melainkan Allah, dan bahawasanya Muhammad itu persuruh Allah, dan kamu
mendirikan sembahyang, dan kamu mengeluarkan zakat, dan kamu berpuasa
dibulan Ramadhan, dan kamu mengerjakan haji di Baitullah jika kamu
berkemampuan pergi kepadanya. Lelaki itu berkata: Benarlah kamu. Maka
kami pun merasa hairan terhadapnya kerana dia yang bertanya dan dia pula
yang membenarkannya.
Lelaki
itu bertanya lagi: Maka khabarkan kepadaku tentanh iman. Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menjawab: Bahawa kamu beriman kepda ALLAH,
para malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, hari Qiamat dan kamu
beriman kepada kadar baik dan burukNya. Lelaki itu berkata: Benarlah
kamu. Lelaki itu bertanya lagi: Maka khabarkan kepadaku darihal ihsan.
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menjawab: Ihsan ialah bahawa kamu
beribadah kepada Allah seolah-olah kamu melihatNya tetapi jika kamu
tidak melihatNya maka sesungguhnya Dia melihat kamu. Lelaki itu bertanya
lagi: Maka khabarkan kepadaku dari hal hari kiamat. Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menjawab: Tidaklah yang bertanya itu lebih
tahu daripada yang ditanya. Lelaki itu berkata lagi: Maka khabarkan
kepadaku mengenai tanda-tandanya. Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
menjawab:Tanda-tandanya itu adalah bila hamba-hamba telah melahirkan
tuannya dan kamu melihat orang-orang yang tidak berkasut, tidak
berpakaian, miskin, penggembala kambing menegakkan dan mendirikan
binaan. Kemudian dia pergi, lalu aku terdiam beberapa lama. Setelah itu
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bertanya: Wahai Umar, tahukah
kamu siapakah orang yang bertanya itu? Aku menjawab: Allah dan RasulNya
yg lebih mengetahui. Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam berkata:
Sesungguhnya itulah dia Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajarkan
agama kamu. (Hadith ini dirawayatkan oleh Imam Muslim di awal kitab
al-Iman. Hadith nombor 8 )
Tok
guru kata, IMAN itu amalan dalam yakni hati. Kenapakah perkara akidah
dipanggil sebagai amalan hati. Ianya adalah kerana termasuk dalam
kategori TAKWA juga. MH rujuk kitab karangan Dr. Jahid Sidek bertajuk
Syeikh Dalam Tareqah. Dr Jahid mengatakan bahawa salah satu daropada
ciri-ciri orang TAKWA ialah benar IKTIKADnya. Jadi ia adalah amalan
hati. Kita tak nampak dalam hati seseorang itu, tapi sesiapa yang betul
akidahnya, bererti di sedang beramal batin. Oleh sebab itulah tok guru
kata AMALAN HATI.
Matan: Dan adakalanya amalan anggota luar yakni mulut, mata, telinga kaki, tangan dan lain-lain. Maka dinamakan ia ISLAM.
Syarah MH
Ini
tok guru maksudkan, amalan-amalan syariat yang boleh kita nampak orang
buat seperti solat, baca quran, dengan menggunakan anggota-anggota kita.
Digelar Islam sebab ia adalah untuk keselamatan kita. Anggota zahir
juga dikira dalam syariat dari segi dosa dan pahalanya.
Matan: Dan adakalanya amalan hendak mengelokkan dan membersih dan menyuci akan anggota luar dan dalam, maka dinamakan IHSAN
Syarah MH
IHSAN
ini adalah “gantinama” bagi iman dan islam. Bila kita sebut IHSAN,
sebenarnya kita memperkatakan hal iman dan islam di peringkat yang lebih
sempurna. IHSAN itu adalah TAUHID SYUHUDI.
IHSAN
itu hendaklah ibadat seolah-seolah melihat Allah swt, jika kamu tak
lihat Allah, Allah swt melihat kamu. Dari hadith Jibril ini sumber ilmu.
Walaupun TIGA tapi macam-macam ilmu keluar dari kefahaman ketiga-tiga
itu seperti ilmu usuluddin, feqah, tasauf, tafsir, hadis dan lain-lain.
Hendaklah IBADAT. Disini melibatkan IMAN dan ISLAM yakni ilmu usuluddin
dan Feqah. Sebab sah ibadat itu dengan adanya akidah yang betul dan ikut
tatacara SYARIAT ISLAM.
SEOLAH-OLAH
itu….. Adalah MUSYAHADAH.Ini melibatkan ilmu Tasauf. Seolah-olah lihat.
Bila seseorang itu MUSYAHADAH ia merasakan dia telah melihat Allah swt.
Padahal tidak, sebab tahqiqlah,dikatakan LIHAT. Basirah menangkap ZAUK
ketuhanan, lantas dirasakan LIHAT.Sebab tahqiq. Macam mana RASA boleh
dikatakan lebih jelas dari MATA LUAR melihat alam MULKI. Atau MATA DALAM
melihat alam MALAKUT. Kedua-dua alam itu nampak dengan mata luar dan
dalam TAPI Allah swt tak dapat dengan kedua-dua mata itu,TAPI hanya
ZAUKI. Dan ZAUKI ini lebih tahqiq lagi dengan kedua-dua mata itu lihat
objek. Bagaimana ya?
Matan:
Makna iman itu, kepercayaan hati yakni akuan hati dengan apa-apa
perkara ugama itu, membenarnya akan dia, terimanya akan dia, simpulnya
akan dia, jazamnya akan dia, amalnya akan dia
Syarah MH
Apa-apa
perkara ugama itu luas skopnya, bukan saja dari segi akidah, bahkan
dari segi hukum-hakam, syariat dan lain-lain. Itulah dikatakan SIMPULAN
IMAN. Iman bukan saja ucap dilidah tetapi hendaklah TASDIQ dihati dan
amalkan. Maksud amal disini ialah setelah kita yaqin, kita kena amal
apa-apa suruhan Allah swt. Bila kita dah yaqin adanya Malaikat
kiraman-katibin yang mencatat amal baik dan jahat, kita kena jaga segala
tuturkata, perbuatan dan lain-lain. Kita kena bertindak berdasarkan keimanan itu.
Matan:
Makna Islam itu, ikutan anggota luar yakni junjung dan mengaku mulut
dan mana-mana anggota luar dengan apa-apa perkara ugama itu dan
terimanya akan dia dan amalnya akan dia dengan sarih.
Syarah MH
Mengaku
mulut itu seperti mengucap dua kalimah syahadat. TERIMA – amal anggota
luar seperti bacaan dalam solat dan gerakkan anggotanya. Mengaku saja
tak jadi,kena terima dan amal.
Matan:
Makna Ihsan itu, mengelokkan akan Iman dan Islam itu yakni menyuci akan
keduanya dan menghias akan keduanya itu dengan membuang akan
perkara-perkara yang ditegah kedua-duanya dan dengan memsempurnakan akan
syarat-syarat dan rukun-rukun dan apa-apa disuruh kedua-duanya.
Syarah MH
Jika kita lihat tok guru tulis:
1. Sucikan apa yang ditegah kedua-dua nya
2. Hiaskan apa yang disuruh oleh kedua-duanyanya, syarat-syarat, rukun-rukun
Elok IMAN dan ISLAM. Atau TAHQIQ IMAN & HENING ISLAM. Bagi MH,IHSAN ialah IMAN dan ISLAM juga, yang diamal oleh HATI yang sempurna. IMAN -diamal oleh HATI. ISLAM – diamal oleh anggota zahir dengan perintah HATI. HATI itu RAJA. Jika RAJA itu sempurna, eloklah zahir. Hendak dapat kesempurnaan HATI itu kena BAIKI HATI. Bila hati sedah elok, eloklah IMAN dan ISLAM. Oleh itu, IHSAN itulah IMAN yang ELOK dan ISLAM yang elok.
IHSAN itu IMAN yang bertaraf IMAN Haqiqat dan HAQ. IHSAN itu ISLAM yang bertaraf tareqat dan haqiqat.
Matan:
Bicara akan iman itu, ilmu Usuluddin. Keberhasilan itu bicara, beredar
antara islam dan kufur dan bid’ah dan fasik yang jadi dari bid’ah itu.
Syarah MH
Apa
itu IMAN kita kena jelas. Bolehkah ia bertambah dan berkurang? Kita
kena pasti IMAN yang ada pada kita itu adalah yang sebenar. Dari
Ahlussunah Waljamaah. Sebab Bab IMAN ini sendiri telah berpecah banyak
puak. Qadariah pun percaya ada Allah swt TAPI pegangan mereka dari aspek
usaha ikhtiar sudah berbeza.
Matan:
Bicara akan islam itu, ilmu furu’ ad-din (feqah) kehasilan bicaranya
beredar antara tujuh (7) perkara: Wajib, sunat, haram, makhruh, harus,
sah dan batal. Empat daripadanya itu dapat pahala iaitu kerjakan yang
wajib dan sunat; meninggalkan yang haram dan makhruh; dengan syarat ada
NIAT pada sekaliannya itu. Dan satu darinya dapat dosa iaitu mengerjakan
yang haram dengan syarat ada niat padanya. Dan dua daripadanya itu
tidak ada pahala dan dosa iaitu mengerjakan yang harus dan meninggal
akannya.
Syarah MH
Jika
kita lihat pintu PAHALA lebih banyak dari DOSA. Lorong yang nak masuk
pahala ada 4. Lorong nak dapar dosa hanya 2 yakni buat yang haram dan
tinggalkan yang wajib. Jadi kita lihat ahli tareqat seperti tok guru
sangat menekankan bab TAKWA ini. Bukanlah bila sebut saja ahli tareqat,
asyik dok zikir saja, tidak buat kerja dan lain-lain. Tok guru kata tak
jadi TASAUF jika tak ada USULUDIN dan FEQAH.
Matan: Bicara akan Ihsan itu, ilmu ihsanuddin (tasauf). Keberhasilan bicaranya itu beredar antara takhalli( تخلي ) dan tahalli ( تحلي ).
Syarah MH
Tok
guru kata ihsan itu ilmu IHSANUDDIN atau tasauf. Ihsan ini diambil dari
hadis Jibril yang menerangkan berkenaan IHSAN itu. Jibril berkata kpd
Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam أخبرني عن الإحسان. Khabarkan kepadaku apa itu IHSAN. Nabi saw bersabda: ان تعبد الله كأنك تراه ، فإن لم تكن تراه فإنه يراك
Maksudnya: IHSAN ITU, KAMU BERIBADAT KEPADA ALLAH SEOLAH-OLAH KAMU
MELIHAT ALLAH, JIKA KAMU TAK MELIHAT ALLAH, ALLAH MELIHAT KAMU. Cuba
kita perhati secara halusi akan maksud IHSAN itu. Banyak ilmu kita boleh
dapat dari nya.
MH lihat begini:
1. Ibadatlah
2. Seolah-olah lihat
3. Kamu tak dapat lihat
4. Allah swt lihat kamu.
Apa yang tuan-tuan faham dari keempat-empat fakta itu?
Jawapan
dari PERHALUSAN itu ada dalam kitab RISALAH TASAUF oleh Tuan Guru Hj.
Daud Bukit Abal, Mengenal Diri & Wali Allah oleh Ustaz Mustafa
al-Jiasi, Ramuan Tasauf oleh Ustaz Mustafa al-Jiasi ,Bidayatul Hidayah
oleh Imam al-Ghazali ,Minhaj al-‘Abidin oleh Imam al-Ghazali, Siyarus
Salikin oleh Syeikh Abdul Salamd al-Falimbani dan Ihya Ulumuddin oleh
Imam al-Ghazali.
Insyallah,akan kita pelajari.
Ibadat lah:-
Nak
ibadat kena ada ilmu usuluddin. Jika tidak ibadat tak “JADI”. Nak
ibadat kena ada ilmu Feqah. Jadi kena ada IMAN, kena ada ISLAM. Jika ada
ilmu baru lah sah IBADAT. IBADAT adalah antara kita dengan Allah swt.
Dua MAUJUD.
WUJUD kita ada 2:-
1. Jasad
2. Ruh
Jadi
kena tahu alatan-alatan apa nak berhubung dengan Allah swt. Wujud Allah
swt tak serupa wujud kita. Jadi macam mana nak berhubung.Oleh itu
hubungan itulah melalui ibadah.
Matan:
Makna takhalliah itu, menyuci akan zahir dan batin daripada tipa-tiap
perkara yang menegah akan suluk dan wusul kepada ALLAH swt.
Syarah MH
Ilmu Tasauf bukan lah ilmu hanya sekadar tahu saja. Memang betullah, tasauf ada dua jenis:-
1. Tasauf ILMI
2. Tasauf Amali atau praktikal.
Tasauf
ILMI, orang kafir pun reti bahkan lebih tahu dari kita seperti
Nicholson, Martin Lings dan lain-lain. Baca kitab ,pindah-pindah kitab,
pindah-pindah guru, itu semua bersifat ILMI. Yang penting ialah AMALI
atau PRAKTIKAL. Ini yang susah, Imam al-Ghazali berkata dalam kitab
Munqiz Minal Dhollal, ILMU ITU LEBIH MUDAH DARI AMAL. Jadi tok guru nak
tekankan AMALAN. TASAUF AMALI melibatkan usaha-usaha TAKHALI.
Tok
guru menekankan CUCI dulu baru HIAS. Jika tak cuci akan mengakibatkan
perjalanan TERTEGAH, LAMBAT. Tak sampai langsung pun ada, lambat pun
ada. Sebab apa tak SAMPAI langsung. Sebab apa lambat. Jadi kena cuci.
Tambahan: Martin Lings telah memeluk Islam dengan memakai nama Islamnya Abu Bakar Sirajuddin.
Matan:
Mencuci akan zahir itu daripada tiap-tiap yang haram dan yang makhruh
dan yang harus yang sia-sia dan tiada memberi manafaat diakhirat dan
menegah dan melambat akan suluk dan wusul kepda ALLAH swt.
Syarah MH
Disini
Tok Guru ingin memberitahu kepada ahli tareqat bahawa bila sudah ambil
wirid tareqat, jangan sangka, dengan wirid-wirid saja boleh berjaya dan
WUSUL. TIDAK!!!! Jika tidak jaga anggota zahir seperti tangan, mata,
kaki dan lain-lain dari maksiat, dari melakukan perkara-perkara haram,
bukan lambat sampai TAPI tak sampai langsung, tertegah dari sampai.
Perkara
haram lain seperti riba, judi, tenung nasib, mencuri, membunuh, minum
arak, merogol dan lain-lain akan TERTEGAH dari SAMPAI. Oleh itu, ahli
tareqat kena hindarkan dari melakukan perkara-perkara yang HARAM.
Wiridlah banyak mana, zikirlah banyak mana jika yang haram masih lagi
buat, jangan harap nak sampai makrifatullah dgn. SYUHUD. Begitu juga
buat perkara makruh. Ini akan melambatkan perjalanan kerohanian walaupun
tidak TERTEGAH. Buat yang harus yang sia-sia pun, boleh melambatkan
WUSUL. Seperti duduk ditangga petang-petang sembang dengan keluarga. Itu
harus. Tapi sia-sia. Boleh juga membuat perkara haram pulak seperti
mengumpat dan melekehkan orang lain. Oleh itu ZAHIR kena dicucikan dari
yang haram, makruh ini. Inilah digelar TAKHALLI ZAHIR. Jadi tidak timbul
kata-kata mengatakan ahli tareqat, tasauf tak ikut syariat, tak ikut
al-Quran dan as-Sunnah. Sebab jika tareqat yang muktabar, guru akan
berpesan akan perkara ini. ekian,dari maksud MATAN itu.
Oleh itu CUCI zahir ini sangat penting. Jangan sangka bila kita dah amal wirid-wirid tareqat, boleh abaikan bab ini. Cuma, jika ada rahmat Allah swt, jika buat juga, disamping itu kita buat maksiat juga,akan di TEGUR. MH pernah pada suatu masa dulu, mula-mula ambil tareqat, pergilah gunting rambut kat UNISEX Salun.Perempuan seksi yang gunting. Berdebar darah MH. Malamnya ,MH mimpi murshid MH datang dengan garang sekali dan berkata “Hizam haram tu ..mengapa mu gi gunting dengan pompuan”. Lantas MH terus bertaubat dan barulah Sheikh peluk MH, katanya nak PERAH dosa disentuh perempuan ajnabi. Sambil berzikir kami dalam mimpi itu. Bila sedar MH sangat menyesal dan tak gunting-gunting lagi. Jika nak perempuan gunting pun ,MH suruh isteri gunting kan.
Sekian,dari maksud MATAN itu.
Matan:
Mencuci akan batin itu daripada tiap-tiap iktiqad yang salah, dan
daripada tiap-tiap mazmumah dan daripada ingat dan cita-cita dan
angan-angan yang sia-sia dan tiada memberi manafaat diakhirat dan tiada
manafaat akan suluk dan wusul kepada Allah swt daripada aghyar yakni
daripada barang yang lain daripada Allah swt yang didalam hati.
Syarah MH
Jadi
bukan saja zahir kena cucikan tapi batin/hati juga kena sucikan barulah
boleh berhias. Macam orang perempuan hendak pakai gincu bibir, kenalah
basuh muka dulu. Perkara batiniah yang kena cuci, Tok Guru tekan:
1.
IKTIKAD-IKTIKAD yang salah. Disinilah banyak yang kecundang sebab salah
akidah. Mereka dah betul dah tapi sebenar membawa ke kekufuran. Didalam
Siri 2 Risalah Tasauf ada Tok Guru senaraikan lebih 52 akidah kufur
yang Tok Guru ketemui sekitar Pasir Puteh Kelantan saja. Sila rujuk
kitab tersebut, sebab MH tahu ramai disini dah ada. Tapi senyap jer.
Harap mereka. IKTIKAD ni saja ada 72 jenis pula yang terdiri dari
Mujasimah, Qadariah, Jabariah, Rafidiah dan lain-lain. Golongan
sufi-sufi pun ramai yang “pakai” iktikad salah spt puak-puak HULULIYAH
danlain-lain
Insyallah,
MH akan buka tajuk lain tentang SUFI-SUFI yang salah. IKTIKAD kena
betul seperti iktikad AHLUSSUNAH WALJAMAAH. Jika iktikad tak betul, ini
Tok Guru kata akan TERTEGAH dari SAMPAI/WUSUL. Bab IKTIKAD ini banyak
yang orang salah pegangannya. Ada seorang kenalan MH, dia ahli Tareqat
Ahmadiah juga, tapi IKTIKAD bagi MH adalah salah. Sebab dia iktikad
Allah swt ini asalnya seperti BOLA besar. Kemudian berlaku BIG
BANG!!!!!! … lantas yang pecah tu jadi langit,bumi arash dan lain-lain.
Masih
lagi bicara akan TAKHALLI zahir dan batin.Sebenar syarah bagi iktikad
saja akan masa panjang dan Tok Guru sudah syarahkan di Siri Kedua dalam
RISALAH TASAUF ini. Begitu juga sifat-sifat mazmumah jika nak detail
elok rujuk kepada kitab IHYA’ ULUMUDDIN oleh Imam al-Ghazali. Maksiat
zahir dan maksiat batin akan MENEGAH daripada SAMPAI atau WUSUL kepada
Allah swt. TAPI bagi MH, maksiat batin seperti riya’, ujub, sombong,
dengki dan lain-lain itu ianya tidak terungkai dari hati hanya dengan
membaca kitab IHYA” Ulumuddin. HATI yang suci dari sifat-sifat mazmumah
atau tercela, dosa-dosa akan TERCUCIKAN dengan istighfar, taubat dan
amalan-amalan yang soleh. HATI yang betul-betul suci ialah HATI yang
disinari NURULLAH atau WARIDAH secara ISTIQAMAH. WARID “tidak pergi
mari’, tapi menetap dihati. Jika masih lagi ‘GI MARI’ itu tanda hati
tidak bersih lagi disisi ahli Tasauf. HATI yang suci bersih akan
melimpah kepada zahir yang suci dari maksiat dan noda.
Begitu
juga suci dari aghyar atau MASIWALLAH. Bukan dengan zikir Allah, Allah,
Allah.. itu sudah dikatakan suci dari MASIWALLAH atau selain dari Allah
swt.
Jadi
SUCI adalah pokok utama dalam perjalanan kerohanian, suci dari hadas
kechil, hadas besar, suci makanan, pakaian, tempat tinggal, suci dari
dosa-dosa zahir, dari dosa-dosa batin, dari dosa ingat yang lain ,selain
Allah swt. Yang penting sekali ialah suci dari IKTIKAD-IKTIKAD yang
salah dan suci hati dari sifat-sifat mazmumah dan zahir kita dari
dosa-dosa kerana buat yang haram. Jadi ahli tareqat tidak saja zikir,
tapi kena buat usaha pencucian. Kebanyakan TAREQAT sesat ,tidak suci
dari akidah. Banyak lagi iktikadkan Allah swt dan makhluk adalah sama,
Nur Muhammad itu sifat Allah swt, Muhammad, Adam dan manusia lain-lain
adalah sama SEMUA adalah sebahagian dari Nur Zat Allah swt. MH sendiri
sudah banyak ketemu puak-puak tareqat yang iktikad sebegini. Pernah
ambil tareqat dari guru yang SURUH IKTIKADKAN UMUR KITA ADALAH TUA SATU
HARI DARI ALLAH SWT, masa kita solat, semasa rukuk itu, sebenarnya kita
sedang cium pusat Nabi Adam as dan lain-lain. Ahlussunah waljamaah,
Qadariah, Jabariah … sendiri sudah berlainan iktikadnya. Sama-sama
ulama’, sama-sama solat berjamaah TAPI dalam hati siapa tahu? Apa yang
diiktikadkannya. Oleh itu kita kena belajar ilmu tauhid yang betul.
Sebab semua mereka kata IKTIKAD mereka yang betul. Jadi kena usahakan
kita beriktikad yang sebenar. Barulah dapat sucikan hati yang batin.Tak
guna jua, zikir tareqat ribu-ribu, tapi iktikad rosak.Lebih baik tidak
zikir mana-mana tareqat TAPI iktikad benar!!!!!!!
Ada
yang minta MH huraikan dgn. detil IKTIKAD2 yang salah dan kufur.Jadi MH
ambil MATAN nya dari Risalah Tasauf siri KEDUA di Bismillah yang
keenam.
Matan dari Risalah Tasauf Siri Kedua di Bismillah Yang Keenam:
Segala perkara dan kufur yang didapati anakan dia pada orang-orang
Melayu dan lain-lainnya daripada mereka itu amat banyak. Setengah
daripadanya itu disebut akan dia disin untuk jadi contoh dan dijaga akan
dia supaya selamat ugama.
Pertama:
Nabi
Muhammad itu zat tuhan. Misalnya seperti garam ialah air laut bukan
lainnya berubah namanya itu kemudian daripada bekunya jua. Ini iktikad
KUFUR
Syarah MH
Tok
guru jumpa iktikad sebegini disekitar Pasir Puteh dan Bukit Yong,
Trengganu. Bila berhadapan dengan Tok Guru, mereka tidak boleh susut (sembunyikan),
tiba-tiba mereka akan keluarkan apa yang mereka iktikad. Pernah ada
seorang yang suka main judi, tikam ekor, pergi jumpa Tok Guru Hj. Daud
nak minta nombor ekor dengan Tok Guru. Bila berhadapan dengan Tok Guru
jadi begini.
Tok guru : Ada apa hajat?
A : Emmm..nak belajar ugama.
Tok guru : Lagi?
A : Nak belajar tareqat.
Tok guru : Lagi?
A : Nak solat sekali dengan Tok Guru.
Tok guru : Lagi?
A : Nak itu, nak ini ..bla..bla..bla..
Tok guru :(dgn. nada kuat) LAGIIIIIIIIIIII?
A : Nak minta nombor ekor, Tok Guru…
Jadi tak boleh susut
depan tok guru. Begitu juga Iktikad yang salah ini. ZAT Tuhan dan zat
Muhammad dikatakan SAMA sejenis. Sebelum dijadikan Ruh Muhammad
dinamakan Tuhan. Selepas terjadi, dikatakan Muhammad. Jadi inilah
dikatakan Muhammad QADIM. Atau jika dipadang dipanggil orang mengkuang.
Tapi diatas rumah dipanggil tikar. Benda sama. Tok Guru kata jika ada
iktikad begini, Allah swt dan makhluk adalah sama, jadi kafir. Kena
mengucap semula. Qadha semua solat dan lain-lain. Jadi jika ada iktikad
begini, masih lagi kotor hati itu, dan ini akan melambatkan WUSUL atau
mendapat MUSYAHADAH dengan Allah swt. Wahai sahabatku sekelian, AWAS
jangan ikut jemaah tareqat atau lain-lain jika iktikad sebegini. Jangan
tertipu dengan guru itu keramat, boleh kashaf, boleh baca hati/scan dan
lain-lain. Itu semua TERPEDAYA.
Matan dari Risalah Tasauf Siri Kedua di Bismillah Yang Keenam:
Kedua:
Zat Tuhan itu Nafas Muhammad. Sifat Muhammad itu Nyawa kita. Ini iktikad KUFUR.
Ketiga:
Dirinya itu Tuhan, Muhammad dan Adam. Ini iktikad KUFUR.
Syarah MH
Iktikad-iktikad
diatas itu, ramai orang iktikadkan begitu. Konon mereka dapat setelah
baca kitab-kitab karangan ibnu Arabi. Oleh itu kita kena berhati-hati
dan jangan dekat jika ada nak cerita atau mula nak bercerita kat kita.
MH
rasa yang sudah ada RISALAH TASAUF itu boleh rujuk, berbagai-bagai
iktikad salah. Kebanyakannya bab Ketuhanan. Kesimpulannya, nak pastikan
iktikad terhadap tuhan itu tidak rosak, asasnya. … ALLAH swt itu
BERSALAHAN dengan makhluk DAN jangan baca kitab IBNU ARABI, dan ambil
faham tulisan zahirnya. Seperti yang MENYEMBAH DAN DISEMBAH ADALAH SAMA
dan lain-lain kerana jika difaham secara zahir akan bercanggah dengan
SYARIAT. Sebab itulah ulama’ Tasauf mengharamkan membaca kitab-kitab
tasauf Ibnu Arabi tanpa guru yang murshid. Bila faham-faham sendiri atau
guru bukan ahli yang beritahu, nanti tersalah iktikad dan akidah. Kitab
Ibnu Arabi hanya untuk MUNTAHI saja, sebab mereka dikurniakan ilmu
laduni dan mukashafah. MH akan meneruskan syarah…
Matan:
Makna tahalliah itu, menghias akan zahir dan batin dengan tiap-tiap
perkara yang menarik akan suluk dan wusul kepada Allah swt.
Syarah MH
Insyallah bab MENGHIASKAN pula. Selepas kita cuci, kita hiaslah pulak. Nak bedak, bergincu, mascara dan lain-lain.
Matan:
Menghias akan zahir itu ialah, dengan tipa-tiap amal yang wajib, dan
yang sunat dan wirid-wirid tareqat dan dengan usaha yang halal yang
menolong akan suluk dan wusul kepada Allah swt dengan ketiadaan tamak
akan dia dan ketiadaan melebihi dan ketiadaan meluput akan habuan
akhirat dan ketiadaan mengalangi dan melambat akan suluk dan wusul
kepada Allah swt.
Syarah MH
Jika
kita lihat, Tok Guru masukkan empat (4) amalan utama. Ini digelar
TAHALLI ZAHIR. Kita kena amalkan yang FARDU tidak dapat tidak seperti
solat, puasa di bulan Ramadhan, mengelaurkan zakat dan mengerjakan haji.
Yang sunat termasuklah solat-solat sunat, puasa sunat, baca quran,
zikir selepas solat, sedekah, iktikaf, ziarah orang mati dan sakit,
qurban, akikah dan lain-lain. Wirid-wirid tareqat sebagai tambah dari
amalan-amalan sunat. Ia amalan sunat jugak cuma wirid-wirid tareqat ini
ada karan atau nur atau warid sebagai kenderaan bagi hati menuju Allah
swt.
Kerja-kerja
yang halal sekadarnya untuk keluarga, cari rezeki agar tidak ganggu tok
mertua, ayah ibu dan lain-lain. Kena usaha kerana masih dimaqam ASBAB.
Tak kerja tak leh makan, tak kerja tak dok pitih. Jangan susahkan orang
lain, jangan minta-minta pada orang lain. Usaha kerjalah TAPI jangan
sampai tak solat, tak ibadat. Meeting hari jumaat sampai tak gi solat
Jemaat.
JADI
KAT MANA ORANG KATA AHLI TAREQAT TAK IKUT QURAN DAN SUNNAH? Bukankah
amalan-amalan yang MH sebut itu suruhan seperti dalam al-Quran dan
hadith Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Matan:
Menghiaskan akan batin itu dengan tiap-tiap sifat mahmudah dan dengan
muraqabah akan Allah swt pada tiap-tiap amal ibadat dan pada tipa-tiap
barang yang didapat akan dia dengan pancaindera supaya membawa kepada
musyahadah akan Allah swt pula dan dengan ingat akan dia didalam
tipa-tiap masa dan tiap-tiap hal senang dan susah.
Syarah MH
Cuba
tuan-tuan dan adik-adikku sekelian lihat betapa telitinya Tok Guru Hj.
Daud memecahkan huraian. Disini amal batin akan menghasilkan CINTA.
Kuliah cinta ini agar kita berjaya mencapai apa yang Allah swt firmankan
dalam al-Quran yang bermaksud lebih kurang. MH tak ingat dah surahnya,
nanti MH rujuk semula. “SESUNGGOHNYA ORANG MUKMIN ITU TERSANGAT-SANGAT
CINTA KEPADA ALLAH SWT”. Nah! mari kita masuk kuliah cinta ini, hebat
lagi daripada cinta Erra Fazira kepada Yusri, cinta Zalikha kepada Nabi
Yusof as. Abang zam akan sambong esok untuk kalian adik-adikku dijalan
Allah swt.
Kita
sudah lihat MATANnya. Ia terdiri dari SUCI dan HIAS. Ada zahir dan
batin. HIAS batin dan suci batinlah yang paling susah. Ia tidak akan
berhasil dengan membaca kitab-kitab tasauf sahaja. Ia adalah hasil
dengan beramal wirid-wirid tareqat. Kaedah Muraqabah MH jelaskan esok.
Matan:
Makna MURAQABAH akan allah swt pada tiap-tiap amal ibadat itu hadhir
hati dan perhatinya dan mengintainya akan Allah swt, diselang-selangi
dan dicelah-celah maana kalimah-kalimah amal ibadah itu dengan sungguh
hati sedapat-dapatnya semacam kerja kuli dihadapan mandor.
Syarah MH
Maksud
Tok Guru itu agar kita perhatikan maana bacaan yang kita baca dalam
solat dan lain-lain itu. Lebih baik dihafal arti setiap kalimah dalam
bacaan ibadat kita itu. Dengan tahu arti bacaan itu boleh kita tumpukan
kpd kerja ibadat itu. Perhati dan tumpu pada bacaan, TOK GURU kata
seperti seorang kuli kerja sunggoh-sunggoh apabila dihadapan seorang
mandor. ATAU sunggoh-sunggoh perhati sebagaimana kucing perhatikan
seekor tikus yang baru saja masuk lubang. Atau semasa kita mencari
sebatang jarum yang terjatuh atas rumput. Itulah MURAQABAH AMAL.
Walaupun itu masih lagi MURAQABAH SYARIAT, tak apa. Teruskan sebab kita
tidak ada warid lagi. Jika sudah ada warid yang hasil dari amalan
wirid-wirid tareqat masing-masing, barulah MURAQABAH AMAL itu meningkat
kpd MURAQABAH TAREQAT.Sekian.
Daripada
MATAN RISALAH itu dapat kita lihat ada TAKHALLI dan TAHALLI sahaja.
Tidak ada di huraikan TAJALLI. Sebenarnya TAJALLI dihurai di Siri ke-4
dan lain-lain didalam risalah itu. Tugas kita hanya TAKHALLI dan
TAHALLI. TAJALLI itu haq Allah swt nak kurniakan kepada sesiapa yang Dia
kehendaki. Tak semesti ada TAKHALLI dan TAHALLI dulu. TAPI sebab
sunatullah kena ada SEBAB dan AKIBAT. Dan Allah swt tuntut kita ikut
SUNNATULLAH. TAJALLI adalah Allah swt kurniakan. Kita hanya perlu tunggu
saja. Teruskan ibadat. ARIFTU RABBI BIRABBI.. Aku kenal Tuhan dengan
Tuhan juga …… TAKHALLI dan TAHALLI itu hanya usaha dan ikhtiar kita saja
YANG tak boleh beri BEKAS. Sebab kita ini adalah orang TAKLIFI yakni
diberati dengan hukum syariat. Jadi kena ikut perintah saja. Dalam
Tareqat Ahmadiah, misalnya,ada amalan bacaan AHZAB KHAMSAH. Kata-kata
dalam ahzab adalah banyak dalam bentuk MOHON TAJALLI. Dan ahzab itu
adalah Nabi saw ajar terus kepada Sidi Ahmad Idris. Ini berarti … minta
TAJALLI … dibolehkan.
Jadi:-
1. Tunggu saja untuk diTAJALLIkan.
2. Mohon agar diTAJALLIkan.
Tak
salah kedua-duanya. Asalkan ada TAKHALLI dan TAHALLI dipehak kita. Ada
TAKWA dan wirid-wirid zikir dipehak kita. Allah swt itu TIDAK BOSAN
SEHINGGA KITA BOSAN. Begitu lah MH tutup matan ini. Insyallah ,esok kita
sambong matan seterusnya.Yang mana-mana yang dah dapat kitab RISALAH
TASAUF itu boleh rujuk siri ketiga.Insyallah.
Kesimpulan dari konsep takhalli dan tahalli
Jika kita lihat dalam konsep TAKHALLI dan TAHALLI ini ada unsur spt TAKWA dan wirid Tareqat.Ini bermakna sudah menyeluruh.
Ada dua Tareqat disitu.
1. Tareqat Umumi
2. Tareqat Khususi
TAKWA
itu tareqat UMUMI yang merangkumi IMAN ISLAM IHSAN. Tareqat
Naqshahbandi, Ahmadiah dan lain-lain itu tareqat KHUSUSI. Jadi kedua
PELAKSANAAN itu masih lagi SYARIAT. Hasil dari gabungan dua tareqat
itulah menatijahkan WARIDAH. Bila ada WARIDAH dihati barulah TERBINA
JALAN untuk menuju HAQIQAT. Sebab HAQIQAT atau TAJALLI tidak akan
dibukakan jika tidak melalui JALAN/TAREQAT.
Konsep
TAKHALLI & TAHALLI zahir dan batin itu mesti ketimbang dengan MIZAN
atau timbangan SYARIAT. Ada suruh, ada tegah, ada zikir, ada muraqabah,
ada wirid-wirid tareqat dan lain-lain. Apa saja perkara-perkara ugama
semua sudah termasuk dalam TAKHALLI dan TAHALLI itu. Jadi tidak ada
sebab, nak kata TASAUF dan TAREQAT bukan dari ajaran Islam. Ia bukan
penambahan dalam Islam. Teknik amalan TAKHALLI ini dan TAHALLI ini sudah
merangkumi, semua. Jika lihat MATAN Risalah Tasauf Tok guru itu, jelas
sudah merangkumi habis.
Takhalli Zahir
SUCIKan
zahir dari yang HARAM & MAKRUH. Ini adalah unsur TAKWA. Jadi tak
timbul, ada orang kata ahli tareqat, asyik dok zikir saja. Sucikan zahir
dari perkara 2 haram, pancaindera, makan, minum, pakaian, rumahtangga
dan lain-lain. ITU boleh MENEGAHKAN WUSUL. Maksud tok guru ialah tak
akan dapat makrifat syuhud. Walaupun bijak dalam ilmu usuludin, ada PHD
dalam Usuluddin dari Universiti al-Azhar, tapi jika masih lagi dok
tengok tarian gelek di Sg. Nil, masih lagi mata dok tengok CD-Siti dan
lain-lain, telinga masih dok dengar lagu BUNGA2 CINTA Misha Umar dan
lain-lain, selagi itulah TERTEGAH untuk WUSUL.
TAKHALLI
zahir ini sangat mustahak kerana dosa-dosa ,haram dianggota zahir,
mata, telinga, riba, dan lain-lain akan MENEGAH daripada sampai makrifat
secara TASAUF. Cuba tuan-tuan rujuk kitab PENAWAR HATI untuk tahu
detail dosa-dosa di bahagian anggota zahir manusia. MELAMBATKAN wusul
kerana buat banyak perkara-perkara makruh, harus yang sia-sia. Jadi mari
kita sucikan zahir kita dari perkara-perkara haram, makruh dan harus
yang sia-sia. Ini lah maksud Tok Guru dalam menerangkan tentang TAKHALLI
zahir ini.Dan boleh tambah lagi lah sendiri-sendiri detailnya dalam
senarai tuan-tuan.
Takhalli Batin
Tok
guru kata apa, mula-mula sekali? Naam … SUCIKAN BATIN kita dari iktikad
yang salah. Iktikad ni macam-macam. Orang Islam jugak TAPI macam
iktikad bidaah. Selagi ada iktikad bidaah, iktikad HARAM akan TERTEGAH
WUSUL. Bukan lambatkan bahkan tidak DAPAT langsung makrifat. SEBAB
akidah ini yang betul hanyalah dari AHLUSUNNAH WALJAMAAH. 1 saja tok
guru kata betul. 72 lagi salah. Dan masuk neraka. 72 lagi ,yang salah
itu dipecahkan 6 puak secara kasar. Setiap puak ada 12. Jadi semua nya
72. Insyallah, akan MH detailkan bab ini. AKIDAH YANG betul dalam
pandangan Tok Guru Hj. Daud Bukit Abal, yang alim dan bertaraf wali ini.
Insyallah.
Masih
lagi di TAKHALLI BATIN yang boleh MENEGAH dari pada WUSUL. Iktikad yang
salah bukan saja MENEGAH bahkan boleh membuatkan masuk neraka. Bab
iktikad ini pada peringkat awalnya adalah KASBI. KASBI atau usaha zahir
ialah dengan belajar dari kitab-kitab usuluddin yang muktabar. Bab
iktikad ini orang tak tau. Apa yang orang lain iktikadkan kita tak tau
WALAUPUN sedang solat berjamaah bersebelahan. Entah-entah yang disebelah
kita, iktikadkan perkara-perkara kufur. Kita tidak tahu. Dalam RISALAH
TASAUF ini , disiri Kedua, ada diterangkan lebih dari 50 iktikad kufur,
yang tok guru temui disekitar Pasir Puteh saja. Mereka juga solat,
puasa, sedekah TAPI iktikad kufur. Ini lah yang kita takut. Jadi kita
kena pastikan IKTIKAD kita adalah apa yang diiktikadkan oleh AHLUSUNNAH
WALJAMAAH. Jadi kena belajar. Jika iktikad rosak, batin kita juga rosak.
Sebab itulah dalam RISALAH TASAUF ini diselang-selikan dengan bab-bab
iktikad ini selain dari matan Ilmu Tasauf. Tok Guru sendiri, sehinggalah
beliau meninggal dunia, tak pernah ‘miss’ mengajar Ilmu Usuluddin ini.
Oleh itu jangan kita terjebak dengan iktikad-iktikad yang salah dari
iktikad-iktikad Jabariah, Qadariah, Mujasimah, Rafidiah/Syiah dan
lain-lain.
Alam Lahut
Matan:
(Tok Guru berkata): Dan alam lahut itu, alam ketuhanan, yakni alam
makrifat dengan Tuhan, zauk akan Tuhan, bersedap-sedap dengan Tuhan,
berkasih-kasih dengan Tuhan, bersunyi diri dengan Tuhan, Maha Suci dari
tiap-tiap yang lain daripada Tuhan dan lain-lain lagi.
Syarah MH
Tok
Guru nak cerita apa sebenar nya itu alam LAHUT. Orang akan segera ingat
bila sebut alam seperti alam mulki dan malakut, ia adalah tempat. Bagi
MH ia bukan tempat. Sebagaimana juga, misalnya ALAM PERCINTAAN … cuba
royak mari ke abe .. mano alam percintaan itu?
Alam
Lahut dan Jabarut kedua-duanya alam ketuhanan. Adakah kita masuk kealam
itu? Mesti jelas disini. Inilah pengajian di Bukit Abal, perguruan dari
tareqat Ahmad Idris, nak perjelaskan apa itu alam LAHUT. Tok Guru kata
alam makrifat akan Tuhan yakni KENAL akan Tuhan. Nak kenal Tuhan ini Tok
Guru kata ada dua cara sahaja:
1. kenal dengan DALIL & BURHAN
2. Kenal dengan SYUHUD.
Tuan Guru Dr Jahid Sidek kata:
1. kenal secara KASBI
2. kenal secara LADUNNI.
MH
kata: kedua-duanya COMEL: DALIL mengambil bukti alam, sebagai nak yaqin
ada ya Allah swt itu. SYUHUD nak ‘LIHAT” sendiri adanya Allah swt itu.
KASBI – usaha,memikir. LADUNNI – diperlihatkan, dibawa melawat. Semuanya
bagus, nak kenal Allah swt inilah MAKRIFAT akan Allah swt. MAKRIFAT
dialam LAHUT lebih tahqiq dari makrifat dengan DALIL. Jadi maksud tok
guru ialah, makrifat di alam lahut ialah makrifat SYUHUD bukan dengan
DALIL.
Mengambil
alam sebagai nak KENAL TUHAN pun boleh. MH bagi caranya begini.
Misalnya, kita lihat OMBAK BESAR TSUNAMI. Itu adalah ALAM. Itu adalah
BEKAS. Sebagaimana tapak kaki harimau merupakan bekas. Tentu ada pemberi
bekasnya. Harimau itu sendiri pemberi bekas. Lihat bekas teringat
kepada pemberi bekas. Lihat tapak kaki harimau, teringat kepada harimau,
tentu ada berkeliaran. Bila lihat TSUNAMI .. ia ujud. Ada depan mata.
Menggulung rumah-rumah dan kenderaan dan lain-lain. Itu adalah BEKAS.
Kita akan ingat kpd QUDRAT Allah swt. QUDRAT adalah SIFAT dan ia berdiri
pada ZAT Allah swt. QUDRAT tidak memberi bekas pada HAQIQAT nya. Tok
Guru kata, jika bersyarikat dengan QUDRAT dan ZAT pada memberi bekas
maka itu masih syirik lagi. QUDRAT tidak sepakat dengan ZAT untuk
menggerakkan TSUNAMI. ZATlah yang memberi bekas. ZATlah yang
menggerakkan. Bila kita lihat TSUNAMI .. disitu kita sudah yaqin
wujudnya Allah swt, sebab ia adalah bekas dan pemberi bekas ialah Zat
Allah swt. TAPI cara ini bukan lagi alam lahut. Sebab itulah … selepas
lihat Tsunami kita masih lagi lupa kpd Allah swt dan berbuat maksiat.
Masih buat endah tak endah saja kepada perentah Allah swt.
Alam
Lahut adalah ZAUK dengan Tuhan. ZAUK ini adalah rasa, rasa macam mana?
Adakah seperti rasa-rasa makanan didunia ini? Rasa-rasa ini adalah
rasa-rasa dimartabat ketuhanan.Tidak serupa dengan rasa-rasa didunia
ini. RASA takut, hebat, kebesaran Tuhan dan lain-lain. ZAUK-ZAUK ini
masih makhluk lagi. Bukan sifat-sifat Tuhan berpindah kepada hati. Tapi
dengan dapat tertangkapnya rasa-rasa itu, kita merasakan ‘melihat’ Allah
swt. Basirah yang itulah yang terhijab lantas ia dipanggil BUTA.
Bersuka-suka
dengan Tuhan hatinya, semasa mengalami zauk-zauk dialam lahut itu …
tersangatlah gembira dan suka dgn. KEHADIRAN Allah swt itu
berbagai-bagai “bentuk”.
Matan:
Tiap-tiap perkataan perbuatan, perangai yang keluar sekeliannya itu
daripada seorang yang duduk didalam alam lahut sebagai keluar dengan
terkerasi, dengan ketiadaan terasa, dengan ketiadaan kesedaran, dengan
ketiadaan sengaja, hal-hal yang diantanya dan Tuhannya, kesemua itu
adakalanya tidak munasabah, tidak terima dan sebangsa, zahir hukumnya
didalam Islam.
Kerana
perkara-perkara itu, sebagai terjemah, hikayat, isyarat, gambaran,
kelaksanaan akan perkara-perkara yang berlaku diantaranya dan antara
Tuhannya didalam maqam alat lahut itu dari hal-hal ketuhanan samada
dizahir seorang itu atau dibatinnya
Syarah MH
Alam
Lahut ini ada bahayanya. Tapi alam lahut bahayanya bagi orang lain yang
melihat TIDAK seperti alam Malakut. Alam malakut bahayanya bagi yang
memasuki. Pasal apa bagi yang melihat?
1. Perangai pelik dan perkataan menyalahi syariat spt AKU ALLAH !!!
2. Kerana ia adalah hakikat
Ia macam ni.
A bercakap dengan B.
B kata AKU B.
A pun terlatah ..mengatakan .. Aku B. Itulah maksud terkerasi atau Syatah.
Apa-apa
yang berlaku adalah Sisalik dengan Allah swt, semua itu dialam Lahut.
Sisaliklah akan faham dan melihat dan lain-lain. Allah swt lah yang
berkata kepada salik AKU Allah . Oleh sebab terlampau lazat, sedap,
manis,indah dan lain-lain .. sisalik mengalami SYATAH, dan terkeluar
dari mulutnya AKU Allah. Orang-orang lain yang tak tahu, tak mengaji,
ahli syariat … akan kata … KAMU SYIRIK … sebab kata kamu itu Allah swt.
Sedangkan ia tak syirik. Inilah bahaya bagi yang melihat, yang
mendengar, yang tidak merujuk kepada ahlinya. Sebenar sisalik tidak
syirik. Cuma zauk dialam lahut terlampau kuat, menyebabkan dia
tersyatah. Dia tidak boleh dikira salah sebab … tidak ada aqal, tidak
sedar kepada alam zahir, sebab saking hebat dan lazatnya tawajuh kepada
Allah swt.
Berkata-kata
Allah … itu adalah yang layak di maqam ketuhanan. Bagaimana?
Walahu’alam. Tapi sesiapa yang masuk kealam lahut, ia akan faham begitu
kerana alam lahut ialah alam antara sisalik dan Allah swt berdua-duaan.
Apa-apa rahsia, apa-apa kashaf adalah antara sisalik dan Allah swt saja
yang tahu. Dan sisalik di”buka’ faham. Berapa lama? Itu diatas kehendak
Allah. Ada sekejap , ada lama, ada selama-lamanya(tak sedar).
Siapa
yang dipilihnya? Ahli tasauf yang ahli atau guru murshidnya. Sisalik
tidak tahu. Yang dia tahu Allah swt saja yang wujud. ATAU bila dia sedar
kembali dari mabuk ketuhanan nya atau SOBER setelah Intoxicated,
diberitahu baru dia tahu yang dia itu telah mengalami SYATAH.
Mestikah
seseorang salik sebelum meningkat maqamnya perlu melalui zauk ini?
Walahu’alam. Itu urusan Allah swt. Tentu sekali yang taat kepadanya,
banyak mengingati, yang suci hatinya dan ada juga dikalangan
orang-orang2 kafir seperti yang pernah berlaku dimasa Shaikh Abdul Qadir
al-Jilani … ada seorang paderi kristian … tiba-tiba dimasukan kealam
lahut … dan diberi pangkat WALI ABDAL. Dan Shaikh Abdul Qadir diperintah
menjemput paderi itu ke majlis wali-wali. Mana boleh buat-buat sendiri.
Allah swt lah yang menarik masuk kealam lahut. Naam … dari satu maqam
ke satu maqam … tentu lah setelah mengalami zauk-zauk haqiqat ketuhanan.
Fana
itu HASIL dari Zauk. FANA tu tak kabar … sebab zauk/sedap makan budu …
tok tuo (mertua) lalu belakang pun tak sedar. Tak kabar – itulah fana.
Sedap budu – itulah zauk.
Zauk
terdiri daripada pelbagai rasa kah? Naam. Ada zauk ZAT, ada zauk sifat
,ada zauk asma’, ada zauk af’al. Tok Guru kata ada berjuta-juta rasa.
Antara satu dengan yang lain tidak sama. Misalnya zauk qiam tidak serupa
dengan zauk sujud. Zauk baca alhamdullilah hirabbil ‘alamin tidak
serupa dengan zauk baca malikiyau middin. Dalam solat saja ada
berjuta-juta zauk. Dan zauk itu tidak serupa dengan zauk makanan,
buah-buahan, zauk bersetubuh dengan isteri dan lain-lain. Bahkan lebih
lazat, sedap, manis … dan ia BANGSA KETUHANAN. Siapa rasa dia tahu.
Begitu lah tok guru beritahu.
Ia
bukan zauk semata-mata, tetapi diiringi dengan ilmu-ilmu laduni,
sir-rahsia-rahsia ketuhanan dan alam, rahsia zikir dan lain-lain. Zauk
yang menghasilkan ilmu. Ilmu haqiqat – laduni.
Matan:
Sehingga disangka oleh yang mendengar atau yang melihat yang tiada
biasa dengan perkara-perkara yang didalam alam lahut itu dengan sangkaan
baik, jahat, fasiq, kufur, zindiq, keluar dari ugama. Dinama akan
perkara-perkara yang zahir semacam itu dengan nama syatah (kelatahan)
seperti yang keluar dari Hallaj dan seumpamanya hingga dibunuh orang
akan dia
Syarah MH
Biasanya guru yang arif akan mengurung murid-murid yang mengalami SYATAH ini buat sementara waktu. Bagaimana pula jika guru yang syatah? Sebab pernah berlaku …. ada seorang anak murid, baru dapat anak.Pergilah sianak murid itu kepada gurunya, untuk minta berikan nama anaknya. Ketika itu gurunya sedang mabuk dalam alam lahut. ANAK MURID: Tok Guru, tolong berikan nama kepada anak saya ini. TOK GURU: ALLAH. Terpinga-pinga anak murid, boleh kan anak nya nama ALLAH!
MABUK Allah atau FANA ini pada peringkat permulaan saja. Jika tidak syatah terselamatlah dari fitnah atau sangkaan-sangkaaan.
Dari
segi syariat, tiada hukum sebab tidak ada AQAL. Sebab zauk terlampau
kuat, menyentap aqal berfikirnya. TAPI ada juga MH dengar, yang
mengatakan ia dihukum sebab menceritakan tentang rahsia ketuhanan.
Sheikh Junaid al-Baghdadi, meluluskan ia dihukum dari segi syariat.
Shaikh Abdul Qadir Jailani pula mengatakan, jika Hallaj hidup zaman aku,
aku akan tahan dia dari dihukum.
Ada
juga riwayat dari ahli tasauf mengatakan..ketika Aisyah masuk ingin
jumpa bertemu Nabi saw. Nabi saw sedang mabuk ketuhanan.
Nabi saw : Siapa kamu?
Aisyah : Ana. Aisyah.
Nabi saw : Siapa Aisyah?
Aisyah : Anak Abu bakar.
Nabi saw : Siapa Abu Bakar?
Aisyah : Mertua Muhammad.
Nabi saw : Siapa Muhammad?
Dari
riwayat ini MH tidak berapa boleh terima KERANA Nabi saw adalah
istimewa, baginda tidak akan mengalami FANA atau mabuk ketuhanan.
Walahu’alam.
Matan:
Maka sebenarnya, perkara-perkara yang seumpama itu, yang keluar dari
seseorang yang didalam alam itu, ialah sebagai mengkhabar,
menterjemahkan, menghikayatkan akan perkara-perkara yang berlaku
antaranya dan antara Tuhannya, di dalam alam itu samada perkara
iktikadnya sendiri atau bukannya.
Bandingannya ialah sebagaimana perkataan yang keluar daripada mulut orang sakit yang masuk hantu, disangka oleh setengah daripada orang yang mendengar ialah perkataan orang sakit itu, pada halnya, perkataan hantu yang diorang sakit itu, menumpang ia akan mulutnya pada mengkhabarkan kehendak-kehendaknya, kerana orang sakit kemudian dari takdok (tiada) hantu itu padanya, sedar ia, dan tak tahu ia akan apa-apa yang berlaku padanya daripada perkataan dan perbuatan dan perangai dan lain-lainnya. Kerana bangsa jin dan malaikat tidak boleh bercakap dengan cakapan manusia melainkan dengan menumpang akan mulut manusia atau berupa dengan rupa manusia atau masuk manusia itu kedalam alam jin iaitu alam malakut.
Bandingannya ialah sebagaimana perkataan yang keluar daripada mulut orang sakit yang masuk hantu, disangka oleh setengah daripada orang yang mendengar ialah perkataan orang sakit itu, pada halnya, perkataan hantu yang diorang sakit itu, menumpang ia akan mulutnya pada mengkhabarkan kehendak-kehendaknya, kerana orang sakit kemudian dari takdok (tiada) hantu itu padanya, sedar ia, dan tak tahu ia akan apa-apa yang berlaku padanya daripada perkataan dan perbuatan dan perangai dan lain-lainnya. Kerana bangsa jin dan malaikat tidak boleh bercakap dengan cakapan manusia melainkan dengan menumpang akan mulut manusia atau berupa dengan rupa manusia atau masuk manusia itu kedalam alam jin iaitu alam malakut.
Demikanlah bermacam-macam zauk ketuhanan yang merasa akan dia, oleh orang yang hadir didalam alam lahut hingga berubah hal-hal setengah dari orang yang merasa akan dia itu, dengan bermacam-macam hal kerana mengikutnya akan bermacam-macam zauk itu, dinama akan dia oleh ahlinya itu dengan bermacam-macam nama seperti: Wahdatul Wujud, Jama, Fana, Baqa’ dan lain-lainnya.
No comments:
Post a Comment