أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
HAKIKAT DUA KALIMAH SYAHADAH
Ahli Makrifat itu tidak mempunyai makrifat
jika ia tidak mengenal Allah dari segala sudut dan dari segala arah mana
saja ia menghadap. Ahli Hakikat hanya ada satu arah iaitu ke arah Yang
Hakiki itu sendiri.
"Ke mana saja kamu memandang, di situ ada Wajah Allah" (Al-Qur-an)
"Ke
mana saja kamu memandang", sama ada dengan deria atau akal atau
khayalan, maka di situ ada Wajah Allah". Oleh itu dalam tiap-tiap ain
[di mana] ada ain (Zat Ilahi) dan semuanya adalah "La ilaha illalLah"
(Tiada Tuhan Melainkan Allah).
Dalam
"La ilaha illalLah" semua wujud ada terkandung, iaitu Wujud Semesta
Raya dan Wujud secara khusus; atau Wujud atau apa yang dianggap Wujud;
atau wujud Hakiki dan Wujud makhluk.
Wujud
makhluk tertakluk kepada kepada "La ilaha" yang bererti bahawa
segala-galanya kecuali Allah adalah kosong(batil), iaitu dinafikan
bukan diisbatkan. Wujud Hakiki termasuk dalam "illaLlah". Oleh itu
semua kejahatan tertakluk di bawah "La ilaha" dan semua yang dipuji
tertakluk di bawah "illaLlah".
Semua
wujud terkandung dalam mengisbatkan Keesaan (La ilaha illaLlah) dan anda
mesti memasukkkannya juga dalam menamakan hamba yang paling mulia
(dalam mengatakan Muhammadun RasuluLlah).
"Muhammadun RasuluLlah" ini mengandungi tiga alam.
- Muhammad itu menunjukkan Alam Nyata(Alam Nasut); iaitu alam yang boleh dipandang dengan deria(senses).
- Rasul itu menunjukkan Alam Perintah(Alam Malakut); iaitu Alam batin berkenaan rahsia-rahsia tanggapan yang mujarad; dan ini terletak antara yang muhaddas dengan Yang Qadim.
- Nama Ilahi(Allah) itu menunjukkan Alam Pertuanan(Alam Jabarut). Lautan darinya terpancar pengertian dan tanggapan.
"Rasul" itu sebenarnya pengantara
yang muhaddas dengan Yang Qadim; kerana tanpa dia tidak akan ada
wujud, kerana jika yang muhaddas bertemu dengan yang Qadim, maka
binasalah yang muhaddas dan tinggallah Yang Qadim.
Apabila
Rasul diletakkan pada tempatnya yang wajar pada kedua itu, maka
barulah alam ini diperintahkan, kerana pada zhohirnya ia adalah
hanyalah seketul tanah liat, tetapi batinnya ia adalah khalifah Allah.
Pendeknya,
maksud mengisbatkan Tauhid itu tidaklah sempurna dan tidaklah meliputi
tanpa diisbatkan Keesaan atau Tauhid Zat, Sifat dan Lakuan.
Pengisbatan itu difahami dari "Muhammadun RasuluLlah".
Apabila
seorang ahli Makrifat berkata "La-ilaha illaLlah" maka ia ketahui pada
hakikatnya bukan hanya pada majazi sahaja, iaitu tidak ada jalan lain
melainkan Allah. Oleh itu wahai saudaraku, janganlah hanya
mengucapkan dengan mulut saja syahadah yang mulia ini, kerana dengan
itu mulut sajalah yang akan mendapat manfaatnya. Dan ini bukanlah
matlamat yang hendak dituju. Yang pentingnya ialah Mengenal Allah
sebagaimana Ia sebenarnya.
"Allah itu dahulu seperti Ia sekarang jua tanpa sekutu, dan Ia sekarang seperti Ia dahulu jua".
Fahamilah
ini, dan anda tidak akan dibebankan lagi dengan penafian, dan tidak
ada yang tinggal bagi anda lagi melainkan pengisbatan agar apabila anda
berkata anda akan berkata; "Allah, Allah, Allah". Tetapi kini hati
anda dibebankan dan pandangannya lemah. Semenjak anda dijadikan anda
hanya berkata; La-ilaha........ tetapi bilakah penafian itu akan
berkesan?. Bahkan ia tidak berkesan kerana penafian itu hanya dengan
lidah sahaja. Jika anda
nafikan dengan Akal iaitu dengan Hati anda dan rahsia anda yang paling
dalam, maka seluruh alam ini akan lenyap dari pandangan anda dan anda
akan lihat Allah sendiri, bukannya diri anda sendiri dan juga
makhluk-makhluk lain. Kaum Sufi menafikan wujud yang lain
kecuali Allah. Maka mereka mencapai kedamaian dan kerehatan dan terus
memasuki KalamNya. Mereka tidak akan keluar lagi. Tetapi penafian anda
tidak ada langsung hujungnya............
Ghirullah(selain
Allah) tidak akan lenyap dengan hanya mengatakan "tidak" dengan lidah
sahaja; dan belum sempurna juga lagi dengan mata keimanan dan
keyakinan, tetapi akan lenyap dengan pandangan secara langsung dan
berhadapan muka.
"Sesungguhnya Allah itulah matlamat anda yang terakhir" (Al-Qur'an).
Dialah
sumber segala-galanya. Maka anda tidak perlu lagi nafi dan tidak perlu
isbat. Ini adalah kerana Yang Wajib itu telah memangnya isbat walaupun
belum anda isbatkan, dan yang ghairullah itu sememangnya nafi walaupun
sebelum anda nafikan.
Tidakkah anda
ingin menemui guru yang dapat mengajar anda bagaimana menafikan
ghairullah dan membawa anda kepada kedamaian di mana anda dapati tidak
ada yang lain kecuali Allah?. Maka barulah anda hidup dengan Allah dan
dapat menjadi penghuni "Dalam tempat tinggal orang-orang yang ikhlas di
Majlis Tuhan Yang Maha Agung", dan ini adalah semuanya hasil daripada
ingat anda dan makrifat anda bahawa "Tiada Tuhan selain Allah".
Anda
tahu kata-kata Syahadah itu sahaja dan yang paling dalam yang anda tahu
ialah berkata; "Tidak ada yang patut disembah melainkan Allah". Ini
adalah pengetahuan orang-orang awam(biasa) tetapi apakah kaitannya
dengan pengetahuan atau ilmu orang-orang Sufi?.
Pengetahuan
anda yang sekarang itulah yang menghalang anda memahami pengetahuan
orang-orang pilihan(Sufi). Masihkan anda menafikan pengetahuan yang
didapati dari bimbingan guru menuju Hakikat, padahal mereka yang
dipimpin itu memandang tidak yang wujud kecuali Allah? Mereka bukan
sahaja mengenal Allah dengan Iman dan keyakinan saja, tetapi mereka
memandang dengan cara pandangan yang terus tanpa halangan. Omong kosong
tidak sama dengan melihat, bertemu muka.
أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
No comments:
Post a Comment