Dalam pandangan tasauf, hal diertikan sebagai pengalaman rohani dalam proses mencapai hakikat dan makrifat.
Hal merupakan zauk atau rasa yang berkaitan dengan hakikat ketuhanan
yang melahirkan makrifatullah (pengenalan tentang Allah s.w.t). Oleh
itu, tanpa hal tidak ada hakikat dan tidak diperolehi makrifat. Ahli
ilmu membina makrifat melalui dalil ilmiah tetapi ahli tasauf bermakrifat melalui pengalaman lansung tentang hakikat.
Sebelum memperolehi pengalaman hakikat, ahli
kerohanian terlebih dahulu memperolehi kasyaf iaitu terbuka keghaiban
kepadanya. Ada orang mencari kasyaf yang dapat melihat makhluk ghaib
seperti jin. Dalam proses mencapai hakikat ketuhanan kasyaf yang
demikian tidak penting. Kasyaf yang penting adalah yang dapat
mengenali tipu daya syaitan yang bersembunyi dalam berbagai-bagai
bentuk dan suasana dunia ini. Kasyaf yang menerima hakikat sesuatu,
walau apa jua rupa yang dihadapi, penting bagi pengembara kerohanian.
Rasulullah s.a.w sendiri sebagai ahli kasyaf yang paling unggul hanya
melihat Jibrail a.s dalam rupanya yang asli dua kali sahaja, walaupun
pada setiap kali Jibrail a.s menemui Rasulullah s.a.w dengan rupa yang
berbeza-beza, Rasulullah s.a.w tetap mengenalinya sebagai Jibrail a.s.
Kasyaf yang seperti inilah yang diperlukan agar seseorang itu tidak
tertipu dengan tipu daya syaitan yang menjelma dalam berbagai-bagai rupa
yang hebat dan menawan sekalipun, seperti rupa seorang yang kelihatan
alim dan warak.
AL-ALIM .
Bila
seseorang ahli kerohanian memperolehi kasyaf maka dia telah bersedia
untuk menerima kedatangan hal atau zauk iaitu pengalaman kerohanian
tentang hakikat ketuhanan. Hal tidak mungkin diperolehi dengan beramal
dan menuntut ilmu. Sebelum ini pernah dinyatakan bahawa tidak ada jalan
untuk masuk ke dalam gerbang makrifat. Seseorang hanya mampu beramal
dan menuntut ilmu untuk sampai hampir dengan pintu gerbangnya. Apabila
sampai di situ seseorang hanya menanti kurniaan Allah s.w.t,
semata-mata kurniaan Allah s.w.t yang membawa makrifat kepada
hamba-hamba-Nya. Kurniaan Allah s.w.t yang mengandungi makrifat itu
dinamakan hal. Allah s.w.t memancarkan Nur-Nya ke dalam hati hamba-Nya
dan akibat dari pancaran itu hati akan mendapat sesuatu pengalaman atau
terbentuk satu suasana di dalam hati. Misalnya, pancaran Nur Ilahi
membuat hati mengalami hal bahawa Allah Maha Perkasa. Apa yang
terbentuk di dalam hati itu tidak dapat digambarkan tetapi kesannya
dapat dilihat pada tubuhnya yang menggigil hingga dia jatuh pengsan.
Pancaran Nur Ilahi membuat hati mengalami hal atau zauk atau merasai
keperkasaan Allah s.w.t dan pengalaman ini dinamakan hakikat, iaitu
hati mengalami hakikat keperkasaan Allah s.w.t. Pengalaman hati
tersebut membuatnya berpengetahuan tentang maksud Allah Maha Perkasa.
Jadi, pengalaman yang diperolehi daripada zauk hakikat melahirkan
pengetahuan tentang Tuhan. Pengetahuan itu dinamakan makrifat. Orang
yang berkenaan dikatakan bermakrifat terhadap keperkasaan Allah s.w.t.
Oleh itu untuk mencapai makrifat seseorang itu haruslah mengalami
hakikat. Inilah jenis makrifat yang tertinggi. Makrifat tanpa
pengalaman hati adalah makrifat secara ilmu. Makrifat secara ilmu boleh didapati dengan belajar, sementara secara zauk didapati tanpa belajar(laduni).
Ahli tasauf tidak berhenti setakat makrifat secara ilmu malah mereka
mempersiapkan hati mereka agar sesuai menerima kedatangan makrifat
secara zauk.
Ada
orang yang memperolehi hal sekali sahaja dan dikuasai oleh hal dalam
tempuh yang tertentu sahaja dan ada juga yang berkekalan di dalam hal.
Hal yang berterusan atau berkekalan dinamakan wisal iaitu penyerapan hal
secara berterusan, kekal atau baqa. Orang yang mencapai wisal akan
terus hidup dengan cara hal yang berkenaan. Hal-hal (ahwal) dan wisal
boleh dibahagikan kepada lima jenis:
1 : Abid:
Abid
adalah orang yang dikuasai oleh hal atau zauk yang membuat dia
merasakan secara bersangatan bahawa dirinya hanyalah seorang hamba yang
tidak memiliki apa-apa dan tidak mempunyai sebarang daya dan upaya
untuk melakukan sesuatu. Kekuatan, keupayaan, bakat-bakat dan apa
sahaja yang ada dengannya adalah daya dan upaya yang daripada Allah
s.w.t. Semuanya itu adalah kurniaan-Nya semata-mata. Allah s.w.t
sebagai Pemilik yang sebenar, apabila Dia memberi, maka Dia berhak
mengambil kembali pada bila-bila masa yang Dia kehendaki. Seorang abid
benar-benar bersandar kepada Allah s.w.t hinggakan sekiranya dia
melepaskan sandaran itu dia akan jatuh, tidak bermaya, tidak boleh
bergerak, kerana dia benar-benar melihat dirinya kehilangan apa yang
datangnya dari Allah s.w.t. Hal atau suasana yang menguasai hati abid
itu akan melahirkan amal atau kelakuan sangat kuat beribadat, tidak
memperdulikan dunia dan isinya, tidak mengambil bahagian dalam urusan
orang lain, sangat takut berjauhan dari Allah s.w.t dan gemar
bersendirian. Dia merasakan apa sahaja yang selain Allah s.w.t akan
menjauhkan dirinya daripada Allah s.w.t.
2 : Asyikin:
Asyikin
ialah orang yang mendapat asyik dengan sifat Keindahan Allah s.w.t.
Rupa, bentuk, warna dan ukuran tidak menjadi soal kepadanya kerana apa
sahaja yang dilihatnya menjadi cermin yang dia melihat Keindahan serta
Keelokan Allah s.w.t di dalamnya. Amal atau kelakuan asyikin ialah gemar
merenung alam maya dan memuji Keindahan Allah s.w.t pada apa yang
disaksikannya. Dia boleh duduk menikmati keindahan alam beberapa jam
tanpa berasa jemu. Kilauan ombak dan titikan hujan memukau pandangan
hatinya. Semua yang kelihatan adalah warna Keindahan dan Keelokan Allah
s.w.t. Orang yang menjadi asyikin tidak memperdulikan lagi adab dan
peraturan masyarakat. Kesedarannya bukan lagi pada alam ini. Dia
mempunyai alamnya sendiri yang di dalamnya hanyalah Keindahan Allah
s.w.t.
3 : Muttakhaliq:
Muttakhaliq
adalah orang yang mencapai yang Haq dan bertukar sifatnya. Hatinya
dikuasai oleh suasana Qurbi Faraidh atau Qurbi Nawafil. Dalam Qurbi
Faraidh, muttakhaliq merasakan dirinya adalah alat dan Allah s.w.t
menjadi Pengguna alat. Dia melihat perbuatan atau kelakuan dirinya
terjadi tanpa dia merancang dan campur tangan, bahkan dia tidak mampu
mengubah apa yang mahu terjadi pada kelakuan dan perbuatannya. Dia
menjadi orang yang berpisah daripada dirinya sendiri. Dia melihat
dirinya melakukan sesuatu perbuatan seperti dia melihat orang lain yang
melakukannya, yang dia tidak berdaya mengawal atau mempengaruhinya. Hal
Qurbi Faraidh adalah dia melihat bahawa Allah s.w.t melakukan apa yang
Dia kehendaki. Perbuatan dia sendiri adalah gerakan Allah s.w.t, dan
diamnya juga adalah gerakan Allah s.w.t. Orang ini tidak mempunyai
kehendak sendiri, tidak ada ikhtiar dan tadbir. Apa yang mengenai
dirinya, seperti perkataan dan perbuatan, berlaku secara spontan.
Kelakuan atau amal Qurbi Faraidh ialah bercampur-campur di antara logik
dengan tidak logik, mengikut adat dengan merombak adat, kelakuan alim
dengan jahil. Dalam banyak perkara penjelasan yang boleh diberikannya
ialah, "Tidak tahu! Allah s.w.t berbuat apa yang Dia kehendaki".
Dalam suasana Qurbi Nawafil, pula muttakhaliq
melihat dengan mata hatinya sifat-sifat Allah s.w.t yang menguasai
bakat dan keupayaan pada sekalian anggotanya dan dia menjadi pelaku atau
pengguna sifat-sifat tersebut, iaitu dia menjadi khalifah dirinya
sendiri. Hal Qurbi Nawafil ialah berbuat dengan izin Allah s.w.t kerana
Allah s.w.t mengurniakan kepadanya kebolehan untuk berbuat sesuatu.
Contoh Qurbi Nawafil adalah kelakuan Nabi Isa a.s yang membentuk rupa
burung dari tanah liat lalu menyuruh burung itu terbang dengan izin
Allah s.w.t, juga kelakuan beliau a.s menyeru orang mati supaya bangkit
dari kuburnya. Nabi Isa a.s melihat sifat-sifat Allah s.w.t yang
diizinkan menjadi bakat dan keupayaan beliau a.s, sebab itu beliau a.s
tidak ragu-ragu untuk menggunakan bakat tersebut menjadikan burung dan
menghidupkan orang mati dengan izin Allah s.w.t.
4 : Muwahhid:
Muwahhid
fana dalam zat, zatnya lenyap dan Zat Mutlak yang menguasainya. Hal
bagi muwahhid ialah dirinya tidak ada, yang ada hanya Allah s.w.t. Orang
ini telah putus hubungannya dengan kesedaran basyariah dan sekalian
maujud. Kelakuan atau amalnya tidak lagi seperti manusia biasa kerana
dia telah terlepas dari sifat-sifat kemanusiaan dan kemakhlukan.
Misalkan dia bernama Ahmad, dan jika ditanya kepadanya di manakah Ahmad,
maka dia akan menjawab Ahmad tidak ada, yang ada hanyalah Allah! Dia
benar-benar telah lenyap dari ke'Ahmad-an' dan benar-benar dikuasai oleh
ke'Allah-an'. Ketika dia dikuasai oleh hal dia terlepas daripada beban hukum syarak.
Dia mungkin melaungkan, "Akulah Allah! Maha Suci Aku! Sembahlah Aku!"
Dia telah fana dari 'aku' dirinya dan dikuasai oleh kewujudan 'Aku
Hakiki'. Walau bagaimana pun sikap dan kelakuannya dia tetap dalam
keredaan Allah s.w.t. Apabila dia tidak dikuasai oleh hal, kesedarannya
kembali dan dia menjadi ahli syariat yang taat. Perlu diketahui bahawa
hal tidak boleh dibuat-buat dan orang yang dikuasai oleh hal tidak
berupaya menahannya. Ahli hal karam dalam lakuan Allah s.w.t. Bila dia
melaungkan , "Akulah Allah!" bukan bermakna dia mengaku telah menjadi
Tuhan, tetapi dirinya telah fana, apa yang terucap melalui lidahnya
sebenarnya adalah dari Allah s.w.t. Allah s.w.t yang mengatakan Dia
adalah Tuhan dengan menggunakan lidah muwahhid yang sedang fana itu.
Berbeza
pula golongan mulhid. Si mulhid tidak dikuasai oleh hal, tidak ada
zauk, tetapi berkelakuan dan bercakap seperti orang yang di dalam zauk.
Orang ini dikuasai oleh ilmu tentang hakikat bukan mengalami hakikat
secara zauk. Si mulhid membuang syariat serta beriman berdasarkan ilmu
semata-mata. Dia berpuas hati bercakap tentang iman dan tauhid tanpa
beramal menurut tuntutan syariat. Orang ini bercakap sebagai Tuhan
sedangkan dia di dalam kesedaran kemanusiaan, masih gelojoh dengan
keinginan hawa nafsu. Orang-orang sufi bersepakat mengatakan bahawa
sesiapa yang mengatakan, "Ana al-Haq!" sedangkan dia masih sedar tentang dirinya maka orang berkenaan adalah sesat dan kufur!
5 : Mutahaqqiq:
Mutahaqqiq
ialah orang yang setelah fana dalam zat turun kembali kepada kesedaran
sifat, seperti yang terjadi kepada nabi-nabi dan wali-wali demi
melaksanakan amanat sebagai khalifah Allah di atas muka bumi dan
kehidupan dunia yang wajib diuruskan. Dalam kesedaran zat seseorang
tidak keluar dari khalwatnya dengan Allah s.w.t dan tidak peduli tentang
keruntuhan rumah tangga dan kehancuran dunia seluruhnya. Sebab itu
orang yang demikian tidak boleh dijadikan pemimpin. Dia mesti turun
kepada kesedaran sifat baharulah dia boleh memimpin orang lain.
Orang yang telah mengalami kefanaan dalam zat kemudian disedarkan
dalam sifat adalah benar-benar pemimpin yang dilantik oleh Allah s.w.t
menjadi Khalifah-Nya untuk memakmurkan makhluk Allah s.w.t dan memimpin
umat manusia menuju jalan yang diredai Allah s.w.t. Orang inilah yang
menjadi ahli makrifat yang sejati, ahli hakikat yang sejati, ahli
tarekat yang sejati dan ahli syariat yang sejati, berkumpul padanya
dalam satu kesatuan yang menjadikannya Insan Rabbani.
Insan Rabbani peringkat tertinggi ialah para nabi-nabi dan Allah s.w.t
kurniakan kepada mereka maksum, sementara yang tidak menjadi nabi
dilantik sebagai wali-Nya yang diberi perlindungan dan pemeliharaan.
Ahwal
(hal-hal) yang menguasai hati nurani berbeza-beza, dengan itu akan
mencetuskan kelakuan amal yang berbeza-beza. Ahwal mesti difahami dengan
sebenar-benarnya oleh orang yang memasuki latihan tarekat kerohanian,
supaya dia mengetahui, dalam amal yang bagaimanakah dia mendapat
kedamaian dan mencapai maksud dan tujuan, apakah dengan sembahyang,
zikir atau puasa. Dia mesti berpegang sungguh-sungguh kepada amal yang
dicetuskan oleh hal tadi, agar dia cepat dan selamat sampai ke puncak.
------------------------------------------------------------------------------
1:Gambaran, ingatan, tarikan dan keinginan terhadap benda-benda alam seperti harta, perempuan, pangkat dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment