أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
Tashawuf Islam dan Maqam Shiddiqun
Risalah Sufi Al-Qusyairi (Ar-Risalatul Qusyairiyah Fi ‘Ilmit Tashawwuf)
adalah sumber paling tua di antara karya agong dalam bidang tasawuf.
Abul Qasim ra. (Imam Al-Qusyairi) membawa pembaca meninjau ke alam
tasawuf dan persoalan2 yang berkaitan dengannya. Ianya disusun bertujuan
meluruskan pemahaman keagamaan Islam tentang konsep2 tasawuf, akidah
tasawuf, pengalaman kerohanian.
Nama
lengkapnya adalah Abdul Karim al Qusyairi. Nasabnya, Abdul Karim bin
Hawazin bin Abdul Malik bin Thalhah bin Muhammad. Panggilannya Abul
Qasim, sedangkan gelarannya cukup banyak, antara lain disebutkan:
An-Naisaburi
Dihubungkan
dengan Naisabur atau Syabur, sebuah kota di Khurasan, salah satu ibu
kota terbesar Negara Islam pada abad pertengahan disamping Balkh, Harrat
dan Marw. Kota di mana Umar Khayyam dan penyair sufi Fariduddin
‘Atthaar lahir. Dan kota ini pernah mengalami kehancuran akibat perang
dan bencana. Sementara di kota inilah hidup asy Syeikh al Qusyairi
hingga akhir hayatnya.
Al-Qusyairi.
Dalam
kitab al Ansaab’ disebutkan, al Qusyairy sebenarnya dihubungkan kepada
Qusyair. Sementara dalam Taajul Arus disebutkan, bahwa Qusyair adalah
warga dari suku Qahthaniyah yang menempati wilayah Hadhramaut. Sedangkan
dalam Mu’jamu Qabailil ‘Arab disebutkan, Qusyair adalah Ibnu Ka’b bin
Rabi’ah bin Amir bin Sha’sha’ah bin Mu’awiyah bin Bakr bin Hawazin bin
Manshur bin Ikrimah bin Qais bin Ailan. Mereka mempunyai beberapa cucu
cicit. Keluarga besar Qusyairy ini bersemangat memasuki Islam, lantas
mereka datang berbondong bondong ke Khurasan di zaman Umayah.
Al-Imam
Nama
nama (gelar) ini diucapkan sebagai penghormatan atas kedudukannya yang
tinggi dalam bidang ilmu pengetahuan di dunia islam dan dunia tasawuf. Al jaa’mi bainas Syariah wal haqiqat (Pengintegrasi antara Syariat dan Hakikat),
Al
Qusyairy mengatakan, bahwa ia lahir di Astawa pada bulan Rablul Awal
tahun 376 H (986 M). Beliau wafat di Naisabur, pada pagi hari Ahad,
tanggal 16 Rablul Akhir 465 H (l073 M). Ketika itu usianya 87 tahun. Imam Al-Qusyairi adalah seorang tokoh sufi bermazhab As-Syafie.
Disiplin Ilmu Keagamaan
- Ushuluddin: Al Qusyairy belaj’ar bidang Ushuluddin menurut mazhab Imam Abul Hasan al Asy’ary.
- Fiqih: Al Qusyairy dikenal pula sebagai ahli fiqih mazhab Syafi’y.
- Tasawuf: Beliau seorang Sufi yang benar benar jujur dalam ketasawufannya, ikhlas dalam mempertahankan tasawuf Komitmennya terhadap tasawuf begitu dalam. Beliau menulis buku Risalatul Qusyairiyah, sebagaimana komitmennya terhadap kebenaran teologi Asy’ary yang dipahami sebagai konteks spirit hakikat Islam. Dalam pleldoinya terhadap teologi Asy’ary, beliau menulis buku: Syakayatu Ahlis Sunnah bi Hikayati maa Naalahum minal Mihnah.
Ia dimakamkan di samping makam gurunya, Syeikh Abu Ali ad-Daqqaq ra,
Beliau
menulis buku Risalatul Qusyairiyah, sebagaimana komitmennya terhadap
kebenaran teologi Asy’ary yang difahami sebagai konteks spirit hakikat
Islam.
Berikut adalah sebahagian dari kata-katanya dalam Ar-Risalatul Qusyairiyah Fi ‘Ilmit Tashawwuf yang lebih dikenali sebagai Risalah Sufi Al-Qusyairi.
Pada
muqaddimah Risalah beliau mengatakan:” Ketahuilah, semoga Allah
merahmati kamu sekelian, bahawa setelah zaman(periode ) Rasulullah saw,
orang2 utama di kalangan kaum Muslimin tidak dikenali dengan predikat
apa pun selain sebagai sahabat Rasulullah saw. Kerana tiada lagi yang
mengungguli keutamaan mereka. Kerana itu mereka disebut dengan sahabat.
Pada periode kedua, orang2 yang berguru dengan sahabat itu dinamakan
tabiin dan mereka menganggap sebutan itu sebagai sebutan yang paling
mulia. Selepas tabiin disebut tabiut tabiin. Selepas mereka manusia
berbeza-beza pendapat dan tingkatan2 yang bermacam-macam. Orang2
tertentu (khawwash) yang memiliki perhatian pada sangat besar terhadap
permasalahn agama disebut zahid dan abid. Lalu muncullah bermacam2
bidaah, timbullah perselisihan, hingga masing2 kelompok mendakwa dalam
kelompoknya terdapat para zahid. Sementara orang2 khusus dari kalangan
ahlu sunnah, yakni orang2 yang selalu menjaga diri bersama Allah, dan
menjaga hatinya dari bencana kelalaian, dikenal dengan nama tashawu.
Sebuah nama yang popular dikalangan para tokoh ulama sebelum tahun 200H.
Dari sini kita mengetahui (Said Hawa mengatakan) tashawuf
dibangunkan berdasarkan mazhab ahli sunnah wal jamaah, baik dari segi
aqidah maupun fiqih. Seorang sufi dalam masalah aqidah terikat dengan
mazhab ahli sunnah wal jamaah, sementara dalam masalah2 fiqih juga
terikat dengan fatwa2 ahli sunnah wal jamaah. Ia harus berjalan menurut
mazhab2 mereka dalam masalah2 aqidah dengan merujuk hukum dari sumber
al-Quran dan as-Sunnah. Ia memiliki kelebihan atas orang lain dengan
amal dan realisasi.
Dalam Risalahnya, selepas menerangkan riwayat hidup sebahgian tokoh sufi, Abul Qassim al-Qusyairi mengatakan:
“Itulah riwayat sebagian tokoh (syeikh) kelompok ini.Tujuan memaparkan
riwayat mereka disini adalah untuk mengingatkan bahawa mereka semua
sepakat mengagungkan syariat, menempuh suluk dengan cara
riyadhah(menempa jiwa), mengikuti sunnah dan tidak sedikitpun
meninggalkan adab-adab agama. Mereka juga sepakat bahawa orang yang
tidak melakukan muamalah dan mujahadah atau tidak melandasi urusannya
dengan asas warak dan takwa, bererti telah berbohong atas nama Allah
swt. Orang seperti ini akan binasa dan cenderung membinasakan orang yang
tertipu, diantara orang-orang yang cenderung kepada
kebathilan-kebathilan”.
Imam
Al-Qusyairi berkata:”Ketahuilah, semoga Allah merahmati kalian,
bahawasanyan para syeikh kelompok ini telah membangunkan kaedah2 mereka
di atas dasar2 tauhid yang benar. Dengan demikian mereka telah menjaga
aqidah mereka dari segala bidaah, sesuai dengan tauhid ulama salaf dan
ahli sunnah wal jamaah. Tanpa tamtsil dan ta’thil, mereka mengetahui apa
yang menjadi hak al-Qidam (Yang Maha terdahulu), dan mereka telah
merealisasikan hal2 yang menjadi sifat Maujud, dari segala yang tiada.”
Dalam
Risalahnya lagi, Al-Qusyairi mengambil perkataan Saad Bin Utsman, ia
berkata:”Aku mendengar Dzun Nun al-Mishri berkataz: ”Diantara tanda2
orang yang mencintai Allah Azza wa Jalla adalah bahwasanya mereka
mengikuti kekasih Allah (Muhammad saw), dalam hal akhlak, perbuatan2,
perintah2, dn sunnah2nya.”
Al-Qusyairi
juga berkata: ”Syariah ialah perintah untuk iltizam (menetapi)
ubudiyyah, sedangkan hakikat adalah musyahadah (pengakuan dan
penyaksian) akan rububiyyah (ketuhanan). Kerana itu, syariat yang tidak
dikokohkan oleh hakikat, tidak akan diterima. Sedangkan hakikat yang
tidak diikat dengan syariat, tidak akan tercapai. Syariat datang dengan
membawa taklif (kewajipan) kepada makhluk, sedang hakikat ialah
perkhabaran tentang perlakuan al-Haq (Allah). Jadi, syariat ialah agar
engkau menyembahNya, sedang hakikat ialah supaya engkau menyaksikanNya.
Syariat ialah perlaksanaan dari apa yang diperintahkan, sedang hakikat
adalah penyaksian terhadap qada dan qadarNya, serta apa yang
disembunyikan dan ditampakkanNya”.
Pengarang
ar-Risalah al-Qusyairiyah mengatakan:”Abu Abdullah bin Khafif berpesan:
”Ikutilah salah satu dari lima orang syeikh kami, ada pun yang lainnya
serahkan pada mereka sendiri urusan mereka. Mereka adalah: Al-Harits bin
Asad al-Muhasibi, al-Junaid bin Muhammad, Abu Muhammad Ruwaim, Abbul
Abbas bin ‘Atha’ dan Amer bin Utsman al-Maliki; sebab mereka telah
memadukan antara ilmu dan hakikat.”
Pengarang
ar-Risalah al-Qusyairiyyah selanjutnya mengatakan: ”Ada orang yang
berkata kepada al-Junaid: ”Diantara ahli makrifat ada satu kaum yang
mengatakan meninggalkan harakat (amal perbuatan) termasuk kategori
berbuat baik dan takwa. Al-Junaid berkata: ”Ini adalah perkataan orang2
yang ingin meniadakan amal. Hal orang yang mencuri dan berzina pun masih
lebih baik dari orang yang mengatakan hal tersebut. Kerana sesungguhnya
orang2 yang arif (mengenal, sampai pada makrifat) kepada Allah akan
memperolehi amal dari Allah dan beramal kepada Allah Taala. Andaikata
aku hidup seribu tahun, aku tidak akan meninggalkan amal2 kebaikan
sebiji zarah pun”.
Al-Qusyairi
menambahkan bahawa Al-Wasithi berkata:”Mereka menjadikan adab yang
jelek sebagai suatu keihklasan, kejahatan nafsu sebagai kesenangan, dan
menjadikan keinginan yang hina sebagai sesuatu kekuatan. Mereka buta
(tidak dapat melihat) jalan, dan menempuh jalan sempit. Tidak ada
kehidupan yang dapat berkembang dibumi mereka, dan tidak ada ibadah yang
bersih yang dipaparkan kajian2 mereka. Apabila berbicara, disertai
dengan kemarahan, apabila dijak berbicara, bersikap sombong. Ketamakan
mereka menunjukkan noda2 hitam pada bathin mereka. Mudah-mudahan Allah
memerangi mereka. Bagaimanakah mereka dapat terpedaya?
Imam
Al-Qusyairi membicarakan kedudukan ash-shiddiqun yang berkaitan dengan
perbuatan dan yang berkenaan dengan hati, yaitu tentang hal2 dan
maqam2nya. Mengenai hal2 berkaitan hati, ia menyebut: taubat, mujahadah,
khalwat, uzlah, zuhud, lapar, meninggalkan syahwat, tawadduk, menentang
nafsu, meningalkan hasad (dengki) dan ghibah, qanaah, hazan (sedih),
syukur, sabar, muraqabah, ridza, ibadah, iradah, istiqamah, benar, malu,
bebas dari perbudakan makhluk, dzikir, kemurahan hati, keperwiraan,
dermawan,makrifat Allah, menjaga hati para syeikh, menjaga adab waktu,
menjaga perkara fardhu dan melaksanakan sunnah-sunnah dan banyak lagi.
Berkenaan
dengan kedudukan maqam2 yang berkaitan dengan hati, dan hal2 spiritual
yang akan mendatangkan perbuatan2 atau yang murni dari kurniaan Allah:
Kewalian, firasat, ikhlas, tawakal, yakin, raja; (harapan), khauf
(takut), dan mengistimewaan fikiran dan perasaan dengan mendekat kepada
Allah dan lainnya. Maqam-maqam ini boleh dicapai oleh para murid dalam
masalah shiddiqiyyah an sich juga oleh para syeikh yang sempurnan.
Demikianlah sebahagian dari kata2 Al-Imam Qusyairi dalam kitab Ar-Risalahnya.
Bahagian Kedua. Maqam Shiddiqun
Firman
Allah:” Hai orang2 yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan jadilah
kamu sekelian bersama ash-shiddiqun.” (at-Taubah: 19)
Kata siddiq bermula dari dua makna iaitu pertama sangat membenarkan dan kedua sangat benar.
Allah berfirman:
“Dan
orang2 yang beriman kepada Allah dan RasulNya, mereka itu adalah
ash-shiddiqun (orang2 yang sangat membenarkan) dan para syahid di sisi
tuhan mereka, bagi mereka pahala dan cahaya…” (al-Hadid:19)
Mereka digelar ash-shiddiqun kerana tashdiq (pembenaran) atas keimanan mereka.
Rasulullah saw bersabda:
“Seseorang senantiasa benar dan memilih yang benar, hingga Allah mencatatnya sebagai shiddiq (orang2 yang sangat benar).
Kebenaran mereka dan berusaha untuk mencari yang benar, maka mereka menjadi shiddiqun.
Shiddiqiyah
didasarkan pada makrifah (mengenal) Allah dan ibadah kepadaNya. Adapun
rabbaniyah adalah shiddiqiyah yang disertai dengan ilmu, mengajar,
nasihat, kesaksian atas makhluk, berhukum dengan apa yang diturunkan
Allah, amar makruf dan nahi mungkar. Inilah tingkatan pewaris yang
sempurna bagi Rasulullah saw yakni dalam hal ilmu, hal sifat, akhlak
nabi, kecuali sifat2 khusus baginda, sifat2 kenabian dan sifat2
kerasulan.
Dalam
memperkatakan kelebihan maqam shiddiqun dan rabbaniyun , maka
ketahuilah bahawa kedua maqam itu ada kedalaman iman, akhlak dan
perangai yang mana pemilik maqam in memperolehi kedudukan yang tinggi di
sisi Allah swt. Mereka adalah as-Saabiqun (pelopor dalam soal kebaikan)
dan al Muqarrabun (orang-orang yang didekatkan kepada Allah).
“Dan
as-sabiqun (orang2 yang terdahulu) itu adalah as-sabiqun. Mereka itu
adalah al-muqarrabun (orang2 yang dihampirkan kepada Allah)”
(al-Waqiah:10-11)
“Maka
adapun jika ia dari golongan al-muqarrabin, maka (baginya) kelapangan,
istirehat dan syurga kenikmatan. Dan adapun jika ia dari ashhabul yamiin
(golongan kanan), maka keselamatan bagimu dari golongan ashhabul
yamiin.” (al-Waqiah:88-89)
(Di sini hanya akan disentuh berkaitan maqam shiddiqiyah sahaja.) Dari
nash-nash diatas jelaslah bahawa ash-shiddiqiyah merupakan perbuatan
dan halehwal berkaitan hati. Pada dasarnya tashdiq (membenarkan)
merupakan pekerjaan hati, sedangkan ash-shidqu (bersikap benar) adalah
perbuatan yang berkaitan dengan lisan.
Contohnyan
kita ambil sikap as-shiddiq Saidina Abu Bakar r.a. dalam melakukan
tashdiq: Ketika dakwah Nabi saw sampai padanya, dia tidak menunda2
penerimaan sama sekali. Lihat pulak pada hari peristiwa Israk dan
Mi’raj, ia bersegera mempercayai mendahului sahabat2 lain; Pada hari
Hudaibiyah, ia segera menerima (perjanjian damai). Inilah pengaruh
tashdiq, kerana tiada shiddiqiyahb tanpa adanya tashdiq.
Salim bin Abil Ja'd mengatakan: "Saya bertanya kepada Muhammad bin al-Hanafiyah: "Mengapa Abu Bakar didahulukan sehingga tidak ada orang lain yang disebutkan diantara kalangan mereka?" Ia menjawab: " Sebab ia adalah orang yang utama keislamannya ketika ia masuk Islam, dan terus konsisten hingga Allah memanggilnya".
Salim bin Abil Ja'd mengatakan: "Saya bertanya kepada Muhammad bin al-Hanafiyah: "Mengapa Abu Bakar didahulukan sehingga tidak ada orang lain yang disebutkan diantara kalangan mereka?" Ia menjawab: " Sebab ia adalah orang yang utama keislamannya ketika ia masuk Islam, dan terus konsisten hingga Allah memanggilnya".
Oleh
itu, kesimpulannya, as-sabiqun, ash-shiddiqun, al-muqarrabun dan
ash-shadiqun adalah berada dimaqam Shiddiqiyah. Mereka adalah orang2
yang memadukan iman dan amal soleh. Tidak ada iman kalau tidak ada
shiddiqiyah. Mereka juga telah berjihad dengan jiwa dan harta-benda
dijalan Allah. Ertiya shiddiq bersama Allah dalam berniat menjual
jiwanya kepada Allah.
“Sesungguhnya
Allah telah membeli dari orang2 Mukmin jiwa2 mereka dan harta2 mereka,
bahawa bagi mereka adalah syurga”. (at-Taubah: 111)
Sifat as-sabiqun telah diterangkan Allah dalam Surah al-Mukminun ayat 57-76.
"Sesungguhnya orang2 yang berhati2 lantaran takut kepada Tuhan mereka. Dan orang2 yang tidak membuat sekutu dengan Tuhan mereka. Dan orang2 yang memberikan apa yang mereka kerjakan, dengan hati yang takut, bahawasanya mereka akan kembali kepada Tuhan mereka. Mereka itu adalah orang2 yang bersegera di dalam (melakukan) kebaikan, dan kerenanya mereka mendahului".
Sifat as-sabiqun telah diterangkan Allah dalam Surah al-Mukminun ayat 57-76.
"Sesungguhnya orang2 yang berhati2 lantaran takut kepada Tuhan mereka. Dan orang2 yang tidak membuat sekutu dengan Tuhan mereka. Dan orang2 yang memberikan apa yang mereka kerjakan, dengan hati yang takut, bahawasanya mereka akan kembali kepada Tuhan mereka. Mereka itu adalah orang2 yang bersegera di dalam (melakukan) kebaikan, dan kerenanya mereka mendahului".
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ – وَاَللَّهُ أَعْلَمُ بِالصَّوَابِ
Rujukan:
Mencapai maqam shiddiqun dan Rabbaniyun – Almarhum Said Hawa.
No comments:
Post a Comment