أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama
Dan melihat Israfil tiap-tiap hari dan malam tiga kali kepada Jahanam dan Tadhoraa’ maka menangis dan hancur dan jadilah ia seperti tali busaran dan menangis akan sebagai tangis yang sangat dan jikalau tiada Allaha Taa’laya tegahkan air matanya nescaya penuh segala bumi ini daripada air matanya maka jadilah ia seperti taufan Nuh A’layaha Al Salama dan daripada besarnya. Bahawasanya jikalau di tuang sekelian air segala laut dan air segala sungai atas kepalanya nescata tiada jatuh daripadanya satu titik atas bumi ini.
Sumber: Kitab Daqoaqo Al Akhobaara
Kejadian malaikat & tugasnya
Al Baaba Al Tsaalatsa Faya Zakara
Al Malaakata
Bermula bab yang ketiga itu pada
menyatakan segala malaikat. Ketahui
olehmu bahawasanya Allaha Taa’laya menjadikan segala malaikat yang mulia yang
empat iaitu Israfil A’layaha Al Salama dan Jibril A’layaha Al Salama dan Mikail
A’layaha Al Salama dan Izrail A’layaha Al Salama dan telah menjadikan pada
tangan mereka berupa fikir jalan makhluk dan tadbir alam sekeliannya dan telah
menjadikan Jibril A’layaha Al Salama mempunyai wahaya dan pesuruh dan Mikail A’layaha
Al Salama sahaba segala hujan dan segala rezeki dan Izrail A’layaha Al Salama
mempunyai mengeluarkan segala ruh dan Israfil mempunyai sangkakala.
Telah berkata Sayadana A’bada
Allaha bana A’baasa radhoya Allaha a’nahama bahawa Israfil A’layaha Al Salama
minta akan Allaha Taa’laya bahawa memberi akan dia dan kuat tujuh langit maka
memberi Allaha Taa’laya akan dia dan kuat tujuh bumi maka memberi akan dia dan
kuat angin maka memberi akan dia dan kuat segala bukit maka memberi akan dia
dan kuat jin dan manusia maka memberi akan dia dan kuat binatang yang buas maka
memberi akan dia. Dan di bawah tapak kakinya hingga kepalanya bulu dan beberapa
mulut dan beberapa lidah yang tertutup dengan hijab mengucap tasbih ia akan
Allaha Taa’laya dengan tiap-tiap lidah dengan seribu loghat. Dan menjadi Allaha
Taa’laya daripada dirinya seribu malaikat mengucap tasbih mereka itu akan
Allaha Taa’laya hingga hari kiamat dan mereka itulah Al Maqorabawana (Muqorabin) hampir kepada Allaha Taa’laya dan Hamalata Al A’rasha dan Al Karaama Al Kaarabawana dan mereka itu
atas rupa Israfil A’layaha Al Salama.
Dan melihat Israfil tiap-tiap hari dan malam tiga kali kepada Jahanam dan Tadhoraa’ maka menangis dan hancur dan jadilah ia seperti tali busaran dan menangis akan sebagai tangis yang sangat dan jikalau tiada Allaha Taa’laya tegahkan air matanya nescaya penuh segala bumi ini daripada air matanya maka jadilah ia seperti taufan Nuh A’layaha Al Salama dan daripada besarnya. Bahawasanya jikalau di tuang sekelian air segala laut dan air segala sungai atas kepalanya nescata tiada jatuh daripadanya satu titik atas bumi ini.
Fasal dan adapun Mikail A’layaha
Al Salama maka menjadi akan dia oleh Allaha Taa’laya kemudian daripada Israfil A’layaha
Al Salama dengan lima ratus tahun. Dan daripada kepalanya hingga dua kakinya
berapa bulu daripada kamakama dan segala sayapnya daripada zabarjad yang hijau.
Dan atas tiap-tiap satu bulu seribu mukanya dan pada tiap-tiap muka seribu mata
dan menangis dengan tiap-tiap mata kerana rahmat maka orang yang berdosa
daripada mukmin dan pada tiap-tiap muka seribu mulut. Dan pada tiap-tiap mulut
seribu lidah, tiap-tiap lidah bertutur dengan seribu loghat dan tiap-tiap lidah
minta ampun kepada Allaha Taa’laya bagi mukmin dan mazanabatana.
Dan tertitik daripada tiap-tiap
mata tujuh puluh ribu titik maka menjadi Allaha Taa’laya daripada tiap-tiap
titik satu malaikat atas rupa Mikail A’layaha Al Salama mengucap tasbihlah
mereka itu akan Allaha Taa’laya hingga hari kiamat dan nama mereka itu Karawabayawana dan mereka itu menolong
bagi Mikail A’layaha Al Salama di wakilkan mereka itu atas hujan dan
tumbuh-tumbuhan dan segala rezeki dan segala buah-buahan maka tiada jua
daripada suatu yang di dalam laut dan segala buah atas segala pohon kayu dan
tumbuh-tumbuhan atas bumi melainkan ada atas malaikat di wakilkan dengan dia.
Fasal dan adapun Jibril A’layaha
Al Salama maka menjadi akan dia oleh Allaha Taa’laya kemudian daripada Mikail A’layaha
Al Salama dengan lima ratus tahun dan baginya seribu dan enam ratus sayap dan
daripada kepalanya hingga dua kakinya bulu daripada zafran dan matahari antara
dua matanya dan atas tiap-tiap bulu seumpama bulan dan bintang dan tiap-tiap
hari masuk ia di dalam laut daripada nur tiga ratus tujuh puluh kali maka
apabila keluar ia gugurlah daripada tiap-tiap sayapnya seribu titik maka
menjadikan Allaha Taa’laya daripada tiap-tiap titik satu malaikat atas rupa
Jibril A’layaha Al Salama mengucap tasbih mereka itu akan Allaha Taa’laya
hingga hari kiamat dan mereka itu A
Rawahaanayawana (Ruhaniyun).
Fasal dan rupa Malaka Al Mawata
itu seumpamanya rupa Israfil A’layaha Al Salama dengan segala wajah mukanya dan
lidahnya dan sayapnya dan besarnya dan kuatnya dengan tiada lebih dan kurang.
Al Baaba Al Raabaa’ Faya Zakara
Kholaqo Malaka Al Mawata
Bermula bab yang keempat pada
menyatakan kejadian Malaka Al Mawata. Tersebut di dalam hadis daripada nabi
Shola Allaha A’layaha Wa Salama tatkala menjadi Allaha Taa’laya akan Malaka Al
Mawata di dinding akan dia daripada segala makhluk dengan seribu hijab besarnya
terlebih besar daripada tujuh petala langit dan tujuh petala bumi dan jikalau
di tuang akan air sekeliannya sungai atas kepalanya tiada jatuh suatu titik
daripadanya atas bumi. Dan bahawa Masyrik dunia dan Maghribnya antara
hadapannya seperti talam di hantarkan atasnya tiap-tiap makanan dan di
hantarkan antara hadapan seorang laki-laki supaya makan akan dia maka makanlah
daripadanya barang yang di kehendakinya. Dan demikianlah Malaka Al Mawata
membalik-balikkan dunia ini seperti membalik-balik anak Adam antara dua
tangannya akan dirham.
Dan sungguhnya telah diikat
dengan tujuh puluh ribu rantai tiap-tiap satu rantai ada perjalanan seribu
tahun dan tiada hampir akan dia malaikat dan tiada tahu mereka itu akan
tempatnya dan tiada mendengar mereka itu akan suaranya dan tiada mengetahui
mereka itu akan halnya dan tiada tahu kepada apa waktu adanya. Maka tatkala
menjadi Allaha Taa’laya akan mati dan mengeras Allaha Taa’laya atasnya Malaka
Al Mawata maka firman Allaha Taa’laya bagi malaikat “Berhenti oleh kamu dan
lihat oleh kamu akan ini mati” maka berhentilah segala malaikat sekeliannya. Dan
kata Allaha Taa’laya baginya “Terbanglah engkau atas mereka itu dan hampirkan
olehmu segala sayap sekeliannya dan buka olehmu akan segala mata kamu
sekeliannya”. Maka tatkala terbang ia melihatlah kepadanya oleh segala malaikat
maka tersungkur segala mereka itu pitam atas mereka itu seribu tahun. Maka tatkala
siuman mereka itu “Hai tuhan kami, adakah engkau jadikan terlebih besar
daripada ia akan satu makhluk” berkata Allaha Taa’laya “Aku jadikan dia, aku
terlebih besar daripadanya dan sungguhnya merasa tiap-tiap makhluk daripadanya”.
Kemudian kata Allaha Taa’laya
“Hai Izrail, ambil olehmu akan dia maka sungguhnya aku keraskan engkau atasnya”
maka berkata ia “Hai tuhanku dengan apa kuat aku ambil akan dia maka
bahawasanya ia terlebih besar daripada aku” maka memberi Allaha Taa’laya akan
dia kuat kemudian di ambilnya maka diamlah ia di tangannya. Maka berkata Malaka
Al Mawata “Hai tuhanku izinkan bagiku hingga aku seru di dalam segala langit
ini sekali seru” maka mengizin Allaha Taa’laya baginya maka menyerulah ia
dengan setinggi-tinggi suara “Akulah mati yang menceraikan antara tiap-tiap
kekasih dengan kekasihnya, akulah mati yang menceraikan antara laki-laki dengan
isterinya dan akulah mati yang menceraikan antara anak dengan ibunya dan akulah
mati yang menceraikan antara saudara laki-laki dengan saudara perempuan dan
akulah mati yang meruntuhkan segala rumah dan mahligai dan akulah mati yang
meramaikan segala kubur dan akulah mati yang aku menuntut akan kamu dan aku
dapat akan kamu dan jikalau adalah kamu di dalam rumah yang tinggi yang kukuh
sekalipun dan tiada tinggal daripada satu makhluk melainkan merasai mereka itu
akan daku”.
Dan bahawa kafir dan munafik dan
yang celaka apabila hadir akan mereka itu mati turunlah atasnya dan dari belah
kirinya malaikat azab hitam segala mukanya, biru segala matanya dan serta
mereka itu pakaian daripada azab. Maka duduklah mereka itu jauh daripadanya
hingga datang Malaka Al Mawata dan apabila datang Malaka Al Mawata akan seorang
daripada mereka itu berdirilah di hadapannya atas rupa yang menakuti. Kemudian berkata
demikian orang itu “Siapa engkau dan apa kehendak engkau” maka berkata ia
“Akulah Malaka Al Mawata yang mengeluarkan akan dikau daripada dunia dan aku
jadikan anak kau itu dan isteri engkau itu janda dan harta engkau di pusakakan
antara segala waris yang tiada engkau kasih akan mereka itu pada hal hidup engkau
dan bahawasanya engkau tiada mendahulukan kebajikan bagi diri engkau dan tiada
bagi akhirat engkau ini hari aku datang akan dikau supaya aku ambil akan ruh
engkau”.
Maka apabila mendengar dengan dia
seorang hendak mati itu memaling ia akan mukanya kepada dinding maka melihat ia
Malaka Al Mawata berdiri di hadapannya maka memaling akan mukanya sebelah lain
maka melihat ia Malaka Al Mawata di hadapannya berdiri maka berkata Malaka Al
Mawata “Tiada engkau ketahui akan daku Malaka Al Mawata yang mengambil ruh dua
ibu bapa engkau dan engkau melihat kepada keduanya dan tiada memberi nafaat
engkau akan keduanya ini hari aku ambil akan engkau hingga melihat segala anak
engkau dan kerabat engkau dan segala taulan engkau hingga dapat nasihat mereka
itu daripada engkau ni hari dan aku Malaka Al Mawata yang sungguhnya telah aku
fanakan pada masa yang dahulu mereka yang terlebih banyak kuat daripada engkau
dan terlebih banyak harta daripada engkau dan terlebih banyak anak daripada
anak engkau”.
Kemudian berkata baginya Malaka
Al Mawata “Betapa engkau lihat akan dunia” maka berkata ia “Aku lihat akan dia
sangat tipu daya”. Kemudian menjadi Allaha Taa’laya akan dunia atas satu rupa
maka berkata dunia “Hai a’si adakah engkau tiada malu berdosa engkau di dalam
dunia dan tiada menegah engkau akan diriku daripada segala maksiat. Bahawasanya
engkau tuntut akan daku dan tiada aku tuntut akan dikau dan tiada membeza
engkau akan halal dan haram sangka engkau tiada bercerai akan dunia ini maka
bahawasanya aku lepas daripada engkau dan daripada amal engkau dan melihat ia
akan hartanya telah jatuh pada milik orang lain”.
Maka berkata harta “Hai a’si
engkau usaha akan daku dengan tiada sebenarnya dan tiada engkau tasrif akan
daku dan tiada bersedekah dengan daku atas segala fakir dan miskin ini hari
sungguhnya telah jatuhlah aku pada milik orang lain daripada engkau”. Dan demikian
itu seperti firman Allaha Taa’laya Yawama Laa Yanafaa’ Maala Wa Laa Banawana
Alaa Mana Anaya Allaha Baqolaba Salayama Pada hari yang tiada memberi
manafaat hartanya dan anak melainkan mereka yang datang akan Allaha Taa’laya
dengan hati yang sejahtera. Maka berkata “Hai tuhanku, kembali akan daku ke
dunia mudah-mudahan beramal aku akan amal yang sholeh pada barang yang aku
tinggalkan maka kata Allaha Taa’laya “Apabila datanglah ajal mereka itu tiada
di takhirkan satu saat dan tiada dahulukan kemudian mengambil ia akan ruhnya.
Jika ada ia mukmin atas saa’dat dan jika ada ia kafir atau munafik atas
shaqowat celaka kerana firman Allaha Taa’laya Kalaa Ana Kataaba Al Fajaara
Lafaya Sajayana Sebenarnya bahawa kitab orang fajaar itu pada sijjin.
Al Baaba Al Khoamasa Faya
Ahawaala Malaka Al Mawata Kayafa Yaakhoza Al Arawaaha
Bermula bab yang kelima pada
menyatakan hal Malaka Al Mawata betapa ia mengambil akan segala ruh. Telah di
sebutkan di dalam kitab Al Salawaka daripada Maqobala abana Salayamaana
bahawasanya Malaka Al Mawata adalah baginya sarira pada langit yang ketujuh,
kata setengah pada langit yang keempat. Telah menjadi akan dia Allaha Taa’laya
daripada nur dan baginya tujuh puluh ribu tiang dan baginya empat ribu sayap
penuh sekelian jasadnya dengan berapa banyak mata dan berapa banyak lidah. Dan tiada
seorang daripada makhluk anak Adam dan burung dan tiap-tiap yang punya ruh
melainkan baginya pada jasadnya, muka dan tangan dan mata dan telinga dengan
bilang-bilang tiap-tiap manusia maka mengambil ia ruh sekelian makhluk pada
tiap-tiap tempat.
Maka apabila mati satu nafas di
dalam dunia ini hilanglah daripada jasadnya rupanya dan kata setengah mereka
itu bahawasanya baginya empat muka, satu muka di hadapannya dan yang kedua atas
kepalanya dan yang ketiga atas belakangnya dan yang keempat di bawah kakinya. Maka
mengambil akan ruh anabayaa dan malaikat daripada muka yang di kepalanya dan Arawaaha Al Mawamanayana daripada muka
yang di hadapannya dan Arawaaha Al
Kafarawana daripada muka yang di belakangnya dan Arawaaha Al Jana daripada muka yang di bawah kakinya. Dan salah satu
daripada dua kakinya atas titi jahanam dan yang satunya atas sarira yang dalam
syurga dan di kata orang pada besarnya bahawasanya jikalau di tuang air
sekelian laut dan sekelian sungai atas kepalanya tiada jatuh daripadanya satu
titik atas bumi.
Dan kata orang bahawasanya Allaha
Taa’laya menjadikan dunia sekeliannya pada lambung Malaka Al Mawata seperti
talam di hantarkan antara hadapan seorang laki-laki supaya makan ia daripadanya
barang yang di kehendakinya maka demikian lagi Malaka Al Mawata pada sekelian
makhluk membalik ia akan dunia seperti membalik seorang anak Adam akan dirham. Dan
di kata orang tiada turun Malaka Al Mawata melainkan atas Al Anabayaa Wa Al Marasalayana dan ada baginya khalifah atas
mengambil ruh binatang yang buas dan segala binatang yang jinak. Dan di kata
orang bahawasanya Allaha Taa’laya apabila di fanakan segala makhluknya daripada
manusia dan lainnya memfanakan akan demikian mata yang pada jasadnya
sekeliannya dan tinggal lapan daripada makhluk iaitu Israfil dan Mikail dan Jibril
dan Izrail dan empat daripada yang menanggung Arash.
Dan adapun mengetahui akan habis
ajalnya itu bahawasanya Malaka Al Mawata apabila jatuh kepadanya Nasakhota Al Mawata dan sakit bagi
seorang hamba berkata ia “Hai tuhanku, bila aku ambil ruh hamba itu dan atas
apa hal dan apa kelakuan dan apa kelakuan aku angkat akan dia” maka berkata
Allaha Taa’laya “Hai Malaka Al Mawata, Anaya
Aa’lama Ghoyaba tiada boleh melihat atas seorang lain daripada aku dan
tetapi aku ketahui akan dikau dengan datang waktunya dan aku jadikan bagi
engkau alamat yang mengetahui engkau atasnya. Bahawasanya satu malaikat yang
iaitu di wakilkan dia atas segala nafas dan segala amal mereka itu datang
kepada engkau. Maka berkata ia sempurna nafas si fulan dan malaikat yang di
wakilkan atas segala rezekinya dan segala amalnya berkata telah sempurna
rezekinya dan amalnya dan jika ada ia daripada Ahala Al Saa’adata nyatalah atas namanya yang iaitu tersurat di
dalam Shohayafata yang pada Malaka Al
Mawata khota daripada anawaara putih
keliling namanya itu. Dan jika ada ia daripada Ahala Al Shaqoawata nyatalah padanya khota hitam kemudian tiada
sempurna bagi Malaka Al Mawata itu pengetahuan demikian itu hingga gugur
atasnya satu daun daripada kayu yang di bawah Arash tersurat atas daun itu namanya
tatkala itu mengambillah ia akan ruhnya”.
Riwayat daripada Kaa’ba Al
Akhobaara bahawasanya Allaha Taa’laya menjadikan satu pohon kayu di bawah Arash
atasnya daun sebilang-bilang segala makhluk. Dan apabila selesai ajalnya
seorang hamba dan tinggal baginya daripada umurnya empat puluh hari gugurlah
daunnya atas riba Izrail A’layaha Al Salama. Maka mengetahui ia dengan demikian
itu bahawasanya di suruh dengan mengambil ruh tuannya dan kemudian daripada
demikian itu menama mereka itu akan dia mati orang yang di dalam langit dan ia
hidup atas muka bumi empat puluh hari. Dan di kata orang bahawasanya Mikail
A’layaha Al Salama turun dengan surat atas Malaka Al Mawata daripada Allaha
Taa’laya tersurat padanya nama orang yang di suruh mengambil akan ruhnya dan
tempat yang mengambil ruh padanya dan sebab yang di ambil ruh atasnya.
Telah menyebut Abawa Al Layatsa
radhoya Allaha a’naha bahawasanya turun dua titik dari bawah Arash atas nama
taulan keduanya salah satunya hijau dan yang satunya putih maka apabila jatuh
yang hijau itu atas apa nama ada ia adalah di ketahui ia celaka dan apabila
jatuh yang putih atas apa nama ada ia adalah di ketahui bahawasanya ia bahagia.
Dan adapun mengetahui akan tempat yang mati ia padanya maka di kata orang
bahawasanya Allaha Taa’laya telah menjadikan malaikat yang di wakilkan dengan
tiap-tiap anak yang di peranakkan oleh ibunya di kata orang baginya Malaka Al Arahama namanya. Maka apabila
di jadikan anak di suruh bahawa di masukkan mani yang di dalam rahim ibunya
daripada tanah yang mati ia atasnya maka berkeliling hamba Allaha itu di
mana-mana dia berkeliling kemudian kembali kepada tempat yang dahulu itu maka
mati ia padanya dan atas ini menunjuki firman Allaha Taa’laya Qola
Lawa Kana Tama Yawata Kama Labaraza Alazayana A’laya Hama Al Qotala Alaya
Madhoajaa’ Hama Kata olehmu ya Mahamada jikalau adalah kamu di dalam
segala rumah kamu nescaya keluarlah mereka itu yang di surat atas mereka itu
mati kepada tempat yang di tanam akan mereka itu padanya.
Dan atas ini hikayat dan iaitu
bahawasanya Malaka Al Mawata adalah ia zahir pada zaman dahulu maka masuk satu
hari atas nabi Allaha Sulaiman A’layaha Al Salama maka melihat ia kepada satu
orang muda yang ada di majlis Sayadana Sulaiman A’layaha Al Salama itu maka
gementar orang muda itu takut akan dia maka tatkala ghaib Malaka Al Mawata
berkata orang muda itu “Ya nabi Allaha, bahawasanya aku menghendaki bahawa
engkau suruh angin bahawa menanggung akan daku kepada negeri Al Shoyana. Maka
menyuruh nabi Allaha Sulaiman A’layaha Al Salama akan angin maka menanggung
akan dia ke negeri Shoyana maka kembali Malaka Al Mawata kepada nabi Allaha
Sulaiman A’layaha Al Salama maka bertanya akan dia daripada sebab lihatnya akan
orang muda itu maka berkata ia “Bahawasanya aku di suruh akan daku bahawa aku
mengambil akan ruhnya pada demikian hari itu di dalam negeri Al Shoyana maka
aku lihat akan dia pada engkau maka takjub aku daripada demikian itu maka
mengkhabarkan dia dengan kisahnya daripada keadaannya minta akan dia bahawa
menyuruh akan angina supaya menanggung akan dia ke negeri Al Shoyana. Maka aku
ambil akan ruhnya demikian hari itudi dalam negeri Al Shoyana.
Dan pada hadis yang lain
bahawasanya Malaka Al Mawata itu baginya berapa malaikat yang menolong akan dia
yang berdirilah mereka itu di hadapannya dengan mengambil segala Arawaaha. Adakah engkau tiada lihat bahawasanya di
riwayatkan bahawasanya satu laki-laki di jatuh atas lidahnya Allahama
Aghofara Laya Wa Lamalaka Al Shamasa yakni Hai tuhanku ampun olehmu
bagi aku dan bagi malaikat matahari yakni yang membaca akan doa ini. Maka minta
izin ini malaikat akan tuhannya pada ziarahkan dia maka tatkala turun malaikat
matahari itu atasnya berkata ia baginya “Bahawasanya engkau banyak mendoakan
bagi aku maka apa hajat engkau” kata ia “Hajat aku bahawa engkau tanggung akan
daku kepada tempat engkau maka menghendaki bahawa engkau pinta bagiku akan
Malaka Al Mawata bahawa mengkhabar ia akan daku dengan hampir ajal aku”.
Kata ia maka menanggung ia akan
dia dan mendudukkan dia pada tempatnya daripada matahari kemudian maka pergi ia
kepada Malaka Al Mawata dan menyebut ia baginya “Bahawasanya seorang laki-laki
daripada anak Adam di datangkan pada lidahnya bahawa berkata ia tiap-tiap dia
sembahyang Allahama Aghofara Laya Wa Lamalaka Al Shamasa maka sungguhnya
ia menuntut akan daku tuntut daripada engkau beri tahu akan dia hampir ajalnya
supaya bersedia ia baginya”. Maka melihat Malaka Al Mawata pada suratnya maka
berkata ia baginya Hayaata yakni jauh pekerjaannya bahawasanya adalah bagi
sahabatku engkau ini pekerjaan yang sangat besar dan bahawasanya ia tiada mati
hingga ia duduk pada tempat duduk engkau daripada matahari”. Berkata ia
“Sungguhnya telah duduk ia pada tempat duduk aku daripadanya” maka berkata
Malaka Al Mawata “Telah mati ia pada rasul kami atas demikian itu dan mereka
itu tiada mengetahui”.
Dan tersebut di dalam hadis
daripada nabi A’layaha Al Salama berkata ia “Segala ajal binatang sekeliannya
pada zikir maka apabila meninggal mereka itu akan zikir Allaha Taa’laya
mengambillah Allaha Taa’laya akan segala ruh mereka itu dan tiadalah bagi
Malaka Al Mawata daripada demikian itu suatu dan sungguhnya di kata orang
bahawasanya Allaha Taa’laya itu yang mengambil akan segala ruh dan hanya sanya
di sandarkan demikian itu kepada Malaka Al Mawata dengan seperti di sandarkan
bunuh kepada orang yang membunuh dan mati kepada sakit dan atas ini menunjukkan
dikau oleh firman Allaha Taa’laya Allaha Yatawafaya Al Anafasa Hayana
Mawatahaa ertinya Allaha Taa’laya yang mematikan akan segala nafas tatkala
matinya. Wa Allaha Aa’lama.
Al Baaba Al Saadasa Faya Zakara
Jawaaba Al Rawaha
Bermula bab yang keenam pada
menyatakan jawab ruh. Telah datang pada hadis bahawasanya Malaka Al Mawata
apabila menghendaki akan mengambil ruh seseorang mukmin berkata ruh itu “Tiada
aku taat akan dikau selama tiada di suruh akan dikau dengan yang demikian itu”
maka berkata Malaka Al Mawata "Di suruh akan daku dengan yang demikian
itu" maka menuntut ruh daripadanya akan alamat dan berhana maka berkata
ruh “Bahawasanya tuhanku telah menjadi akan daku dan telah memasuk akan daku
dalam jasadku dan tiada engkau tatkala demikian itu maka waktu ini menghendaki
engkau bahawa mengambil engkau akan dia” maka kembali Malaka Al Mawata kepada
Allaha Taa’laya maka berkata Allaha Taa’laya “Telah benar ruh hambaku” kemudian
berkata Allaha Taa’laya “Hai Malaka Al Mawata, pergi olehmu kepada syurga dan
ambil olehmu satu buah Tafaaha
atasnya alamat aku dan engkau lihatkan ruh hambaku” maka pergilah Malaka Al
Mawata kepada syurga dan mengambil satu buah Tafaaha dan atasnya tersurat
Basama Allaha Al Rahamana Al Rahayama maka apabila melihat akan dia ruh hamba
Allaha itu keluar ia dengan rajin dan sayang lazat dan hening.
Al Baaba Al Saabaa’ Faya Zakara
Jawaaba Al Aa’dhoa
Bermula bab yang ketujuh pada
menyatakan jawab anggota dan tersebut dalam hadis apabila menghendaki Allaha
Taa’laya mengambil ruh seorang hamba datanglah Malaka Al Mawata daripada
mulutnya supaya mengambil akan ruhnya daripadanya maka keluar zikir Allaha
daripada mulutnya maka berkata ia “Tiada bagi engkau daripada ini jahat maka
panjanglah ia melalukan lidahnya pada zikir tuhanku”. Maka kembali Malaka Al
Mawata kepada Allaha Taa’laya maka berkata ia baginya maka berkata Allaha Taa’laya
“Ambil akan ruhnya daripada jahat yang lain”. Maka datang ia daripada jahat
tangan maka keluar sedekah maka berkata ia “Tiada jalan bagi engkau kepadanya
maka bahawasanya ia bersifat dengan aku banyak dan menyapu dengan aku kepala
anak yatim dan menyurat dengan qalam dan memukul dengan pedang akan batang
leher segala kafir”.
Dan kemudian datang ia kepada
kaki maka berkata ia “Tiadalah jalan bagi engkau daripada jahat ini bahawasanya
ia berjalan dengan daku kepada sembahyang berjemaat dan kepada segala hari raya
dan kepada segala majlis ilmu dan berlajar”. Kemudian maka datang kepada
telinga maka berkata ia “Tiada jalan bagi engkau daripada jahat ini maka
bahawasanya ia mendengar dengan aku akan Qoraana
dan yang zikir”. Maka datang ia kepada dua matanya maka berkata keduanya “Tiada
jalan engkau daripada jahat kami maka bahawasanya ia melihat dengan kami kepada
segala Qoraana dan kepada segala muka
a’lama dan kepada dua ibu bapanya dan kepada orang yang sholeh-sholeh”.
Maka pergilah Malaka Al Mawata
kepada Allaha Taa’laya maka berkata ia “Hai tuhanku, bahawasanya hamba engkau
berkata ia bagian-bagian” maka berkata Allaha Taa’laya “Hai Malaka Al Mawata,
gantung olehmu akan nama aku atas tapak tangan engkau dan engkau zahirkan akan
dia bagi ruh hambaku hingga melihat ia akan dia” maka keluarlah ia maka
menyurat ia akan nama Allaha Taa’laya atas tapak tangannya maka melihat ia akan
dia oleh ruh hamba Allaha itu maka memperkenanlah ia akan dia maka keluar ruh
hamba Allaha itu dengan berkat nama Allaha Taa’laya maka pergilah daripadanya
payah dan sakit nazak itu. Adakah tiada pergi daripadanya azab yang sangat keji
apabila di suratkan atas dadanya mereka itu nama Allaha Taa’laya kerana firman
Allaha Taa’laya Afamana Sharaha Allaha Shodaraha Lala Asalaama Fahawa A’laya Nawara
Mana Rabaha Adakah seorang yang telah meluasi Allaha Taa’laya dadanya
bagi Asalama maka iaitu atas nur daripada tuhannya. Adakah tiada berpaling daripada
mereka itu azab dan ehwal kiamat.
Dan tersebut dalam hadis lima
perkara itu racun yang membunuh dan lima perkara yang lain itu penawarnya. Maka
bermula dunia racunnya yang membunuh dan zuhud itu penawarnya dan harta racun
yang membunuh dan zakat itu penawarnya dan kalam itu racun yang membunuh dan zikir
Allaha itu penawarnya dan umur itu racun yang membunuh dan taat itu penawarnya
dan sekelian tahun itu racunnya yang membunuh dan penawarnya itu bulan Ramadhan.
Dan tersebut dalam hadis apabila
jatuh seorang hamba Allaha pada nazak menyerulah yang menyeru daripada pihak
Allaha Sabahanaha Wa Taa’laya “Tinggalkan ia hingga ia bersenang hati sangat”. Dan
apabila sampai ruh kepada dada berkata ia “Tinggalkan dahulu hingga ia
istirehat satu saat” dan demikianlah lagi apabila sampai kepada dua mulutnya
dan pusatnya dan apabila sampai ke halkumnya datanglah seru “Tinggalkan olehmu
akan dia hingga wadaa’ setengah anggotanya akan setengahnya maka mewadaa’matakan
akan tawalnya maka berkata ia pada wadaa’nya Al Salaama A’laya Kama Alaya
Yawama Al Qoyamata.
Dan demikian lagi dua telinganya
dan dua tangan dan dua kaki dan mewadaa’ ruh akan dirinya maka Naa’waza Allaha daripada wadaa’ iman
bagi lidahnya dan Naa’waza Allaha
daripada wadaa’ makrifat dan iman bagi hati. Maka tatkala tinggallah dua
tangannya dengan tiada bergerak-gerak dan dua kaki dengan tiada bergerak dan
dua mata dengan tiada melihat dan dua telinga dengan tiada mendengar dan badan
dengan tiada ruh. Dan jikalau tinggal lidah dengan tiada beriman dan hati
dengan tiada makrifat maka betapa adalah hal seseorang yang hamba Allaha dalam
lahad kuburnya tiada melihat akan seorang dan tiada bapa dan tiada mak dan
tiada anak dan tiada saudara dan tiada sahabat dan tiada hamparan dan tiada
dinding. Maka jikalau tiada ia melihat tuhan yang amat murah nescaya rugilah
akan sebagai rugi yang amat besar. Dan telah berkata Imam Abawa Hanayafaha
terlebih banyak barang yang di tinggalkan iman daripada seorang hamba Allaha
itu waktu nazak Hafazhonaa Allaha Wa Ayaakama Mana Sholaba Al Ayamaana Telah
memeliharakan kami dan akan kamu daripada di tinggalkan iman.
Sumber: Kitab Daqoaqo Al Akhobaara
No comments:
Post a Comment