أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
WAHDATUL-WUJUD:
SATU PENGAMATAN AWAL TENTANG KEDUDUKANNYA
DALAM AHLIS-SUNNAH WAL-JAMA’AH
OLEH
MUHAMMAD ‘UTHMAN EL-MUHAMMADY
Insya’
Allah dalam nota ini akan dicatitkan beberapa pengamatan penulis ini
berkenaan dengan tajuk di atas berdasarkan kepada punca-punca muktabar
dalam sistem keilmuan Ahlis-Sunnah wal-Jamaah. Di dalamnya juga akan
diberikan pendapatnya dalam hubungan dengan beberapa serangan yang
ditujukan kepada “pemandangan” rohaniah yang disebutkan sebagai
wahdatul-wujud ini.
Sebelum
berbicara berkenaan dengan wahdatul-wujud yang biasa dikaitkan dengan
nama Ibn ‘Arabi rd maka eloklah dinyatakan beberapa maklumat berkenaan
dengan beliau ini. Dalam Kitab Tanbih al-Ghabi fi Takhti’ah Ibn ‘Arabi,
Imam Jalalud-Din as-Suyuti rh membuat beberapa kenyataan pada bahagian
awalnya berkenaan dengan pendapat para ulama berkenaan dengan beliau
ini. Beliau menyatakan bahawa satu golongan beriktikad bahawa ibn ‘Arabi
rd adalah seorang wali Allah, dan ini yang benarnya. Dari kalangan
mereka itu ialah Taj al-Din Ibn ‘Ata’iLlah as-Sakandari rd, dari
kalangan para imam mazhab Maliki, dan Syaikh “Afif al-Din al-Yafi’I dari
kalangan imam-imam dalam mazhab Syafi’I. Mereka menyatakan bahawa Ibn
‘Arabi rd adalah ahli ma’rifat.
Ada
golongan yang menganggap Ibn ‘Arabi sesat, dijauhkan Allah; mereka
terdiri daripada ramai fuqaha dan ada golongan yang merasa syak tentang
halnya. Di kalangan mereka ini ialah al-hafiz Dhahabi dalam kitab
“al-Mizan”nya.
Syaikh
‘Izz al-Din ibn ‘Abd as-Salam rh ada dua kenyataan tentangnya: ada
kenyataan menentangnya, dan ada kenyataan yang menyatakan bahawa Ibn
‘Arabi rd adalah wali qutb. (hlm. 17-18, tahkik ‘Abd ar-Rahman Hassan
Mahmud, Kahirah, tanpa tarikh).
Pada
beliau cara mengharmoniskan kedua-dua pendapat itu ialah dengan jalan
mengambil kira apa yang diisyaratkan oleh Ibn ‘Ata’iLlah as-Sakandari rd
dalam “Lata’if al-Minan”, iaitu pada permulaannya beliau mengikuti
dasar jalan fuqaha dan mengingkari tasawwuf. Kemudian bila Syaikh
‘Abul-Hasan asy-Syazili rd menunaikan haji dan pulang dan sebelum ia
masuk ke rumahnya bertemu dengan Syaikh ‘Izzud-Din dan memberitahu
kepada Syaikh ‘Izzud-Din bahawa Nabi s.a.w. memberi salam kepadanya.
Maka semenjak masa itu berendah dirilah Syaikh’Izzud-Din dan hadhir
dalam majlis Syaikh Abul-Hasan asy-Syadhili dan selepas itu ia memahami
perjalanan sufiah. (“Tanbih al-Ghabi” hlm. 19-20).
Tentang
Syarafud-Din al-Munawi rh pula bila ia ditanya tentang Ibn ‘Arabi ia
berkata bahawa “Senyap tentangnya lebih selamat”. Pada Imam Suyuti
inilah sikap yang lebih layak dengan orang yang warak yang takutkan
kebinasaan dirinya.
Pada
Imam Suyuti sendiri kata putus tentangnya ialah ia beri’tikad beliau
itu wali dan haram hukumnya melihat kitab beliau itu kerana sesungguhnya
dinakal kata-kata dari Ibn ‘Arabi sendiri: “Kamu adalah golongan yang
haram orang lain melihat (membaca) kitab-kitab kami”. Inilah yang
sahihnya. Imam Suyuti berpendapat demikian kerana katanya bahawa
golongan sufiah itu bersepakat tentang lafaz-lafaz yang mereka
istilahkan dalam huraian sufiah mereka dan mereka maksudkan dengan
kata-kata itu bukan dengan makna yang biasa diketahui. Maka kalau
seseorang itu memaksudkan kata-kata mereka mengikut makna-makna di
kalangan ahli ilmu zahir (seperti fiqh misalnya), maka mereka menjadi
kafir dan mengkafirkan orang lain. (“Tanbih al-Ghabi” hlm. 20-21).
Imam
Suyuti menyatakan: “Adakah orang yang mengkafirkan Ibn ‘Arabi itu tidak
takut akan hisab yang buruk terhadap dirinya? Tidakkah ia takut ditanya
kepadanya: Adakah sabit pada anda bahawa ia kafir?”
Kalau
orang itu berkata: Kitab-kitabnya menunjukkan bahawa ia kafir. Adakah
ia merasa aman daripada disoal: Adakah sabit pada anda dengan jalan yang
diterima di sisi ahli ilmu dalam menukil akhbar bahawa ia benar-benar
menyatakan kalimah-kalimah ini sebenarnya? Dan bahawa yang ia maksudkan
ialah maknanya yang dikenali umum itu?
Tentang dua perkara itu beliau menjawabnya secara negatif, kerana memang kedua-duanya tidak boleh disabitkan sebenarnya.
Kemudian
katanya bahawa kalau ditakdirkan kitab itu asal daripadanya maka datang
pula keperluan mesti dipastikan kalimah demi kalimah ditentukan benar
daripadanya, kerana boleh diandaikan atau ditanggungkan, bahawa ada
dimasukkan oleh pihak lain ke dalam kitab-kitabnya apa yang bukan asal
dari kata-katanya sendiri, dari pihak seteru ataupun orang mulhid.
Kemudian
beliau menyebut “Syarah at-tanbih” oleh al-Jili yang penuh dengan
perkara-perkara ganjil yang tidak diketahui dalam mazhab, lalu diuzurkan
beliau dengan kemungkinan seteru-seteru ada memasukkan ke dalamnya
perkara-perkara yang merosakkan kerana hasad terhadapnya.
Dalam
nota kaki “tanbih al-Ghabi” (hlm. 23) disebutkan bagaimana dalam “Kasyf
az-Zunnun” oleh Hajji Khalifah disebutkan kitab “At-Tanbih” itu banyak
syarahnya termasuk antaranya syarah Sa’inu al-Din ‘Abd al-‘Aziz bin ‘Abd
al-Karim al-Jili tetapi ianya tidak boleh dijadikan tempat berpegang
kerana ada bahan-bahan yang dinukil padanya yang merosakkannya yang
termasuk ke dalamnya, yang dimasukkan oleh mereka yang hasad kepadanya.
Disyarahkan oleh Imam Nawawi dan Ibn Solah.
Maka
pada Imam Suyuti orang yang mendakwa Ibn ‘Arabi kafir ia menjadi kafir
kerana perkara kafir itu termasuk perkara-perkara yang berkaitan dengan
hati yang tidak boleh dilihat melainkan oleh Allah sahaja.
Imam
Suyuti memuji sikap seorang dari kalangan sufiah berkata kepada seorang
lelaki yang meminta beliau itu membaca syair “Ta’iyah Ibn al-Farid”
(syair tasawwuf yang dituduh mengandungi bahan-bahan yang bercanggah
dengan syara’;), lalu kata beliau: Engkau tahan diri dahulu tentang ini,
(kerana) sesiapa yang merasa lapar sebagaimana lapar kaum sufiah itu,
dan berjaga malam seperti mereka berjaga malam, ia akan melihat apa yang
mereka lihat (dalam pengelaman rohaniah mereka)”.
Maka
Imam Suyuti mahu supaya orang yang bertanya dan meminta fatwa tentang
Ibn ‘Arabi itu bertaubat dan beristighfar dan merendah diri kepada Allah
kerana mengawasi dirinya daripada menyakiti auliya Alah lalu Allah
isytihar perang terhadapnya (dan dia binasa. Ini berdasarkan hadith yang
bermaksud: “Sesiapa yang memerangi seseorang waliKu maka sesungguhnya
Aku isytihar perang terhadapnya…” hadith sahih yang terkenal).
Dalam
“Tanbih al-Ghabi” (mulai hlm. 27 dan seterusnya) Imam Suyuti menyebut
ramai ulama yang memuji Ibn ‘Arabi seperti Qadhi al-Qudhah Siraj al-Din
al-Hindi al-hanafi (men. 773H) seorang daripada imam-imam mazhab Hanafi,
qadhi mazhab al-hanafiyah di Diar al-Misriyah, pengarang seperti kitab
“Syarah al-Hidayah” dan “Syarah al-‘Aini”, ia amat sangat kasih kepada
Ibn Arabi dan Umar ibn al-Farid. Antaranya Ashy-Syaikh Waliyud-Din
Muhammad bin Ahmad al-Malwi, seorang daripada ulama mazhab Syafi’I yang
arif tentang tafsir, fiqh dan usul al-din dan usul al-fiqh, serta
tasawwuf, yang mengarang kitab-kitab tasawwuf mengikut perjalanan Ibn
Arabi. Antaranya Abu Zar Ahmad bin ‘Abdullah al-‘Ajami (men. 780H).
Hafiz Ibn Hajar berkata dalam “Anba’ al-Ghumar” bahawa beliau mengajar
kitab Ibn ‘Arabi.
Antaranya
Syaikh Badr al-Din Ahmad bin Syakh Syaraf al-Din Ahmad, bin Fakhr
al-Din bin as-Sohib Baha al-Din bin Hanna (men. 788H), dia bersangka
baik dengan Ibn ‘Arabi. Dan ia menukil kata-kata dari kitab Ibn ‘Arabi.
Demikianlah seterusnya disebut dalam “Tanbih al-Ghabi” itu banyak lagi
nama mereka yang bersetuju dengan Ibn ‘Arabi seperti “Syaikh al-Wudhu’
”, (men. 790H), Syaikh Muhammad at-Tauzri al-Maghribi (men. 800H),
Syamsud-Din as-Sufi terkenal sebagai Ibn Najam (men. 801H), Syaikh Najm
al-Din al-Bahi (men. 802H), Ismail bin Ibrahim al-Jabarti kemudian
az-Zabidi, sukakan kitab Ibn ‘Arabi (men. 806H), Majd al-Din
al-Firuzabadi pengarang “al-Qamus”, selain itu al-Firuzabadi ada
mengarang kitab “al-Ightibat fi Mu’alajah Ibn al-Khayyat” yang
menyanggah kata-kata Ibn al-Khayyat yang dinisbahkannya kepada Ibn
‘Arabi bahawa itu bukan kata-kata Ibn ‘Arabi tetapi yang dimasukkan ke
dalam kitab berkenaan.
Imam
Suyuti menukil dari kitab “al-Irsyad” karangan al-Yafi’i bahawa pada
suatu masa dua syaikh yang arif, bertemu tiap-tiap orang dari dua orang
itu saling pandang memandang tanpa berkata apa-apa, kemudian ditanya
kepada Ibn ‘Arabi, apa pendapat tuan hamba tentang Syaikh Syihab al-Din
al-Suhrawardi? Jawabnya: “Penuh dengan Sunnah nabi dari tanduk sampai ke
kaki”. Kemudian ditanya kepada al-Suhrawardi tentang Ibn ‘Arabi;
katanya “Lautan hakikat”.
Pada
halaman 59 kitab “Tanbih al-Ghabi”, Imam Suyuti menyebut kaedah-kaedah
yang digunakan oleh para sufiah bila berhadapan dengan perkara-perkara
yang pada lahirnya berlawanan dengan Syara’ dari para auliya.
Pertama, mesti kita tidak mengakui bahawa itu sahih dinisbahkan kepada mereka sehingga ianya sahih dari mereka.
Kedua:
selepas sahih perkara itu benar-benar dari mereka tinggal lagi
ta’wilannya (supaya selaras dengan Syara’ dan tidak timbul lagi ianya
berlawanan dengan Syara’;); kalau kita tidak boleh ta’wilkannya maka
kita kata: “Mungkin ada ta’wilannya di sisi ahli ilmu yang batin, mereka
yang arif bi’Llah”.
Ketiga:
(kita anggapkan) itu keluar dari mereka dalam hal “mabuk rohaniah”
(sukr), dan masa “ghaibah” – waktu tidak sedarkan diri secara zahir
sebagaimana biasa dengan pengesanan pancainderanya – maka orang dalam
“mabuk” demikian tidak dipertanggungjawabkan dalam keadaan itu, maka
sangka jahat terhadappara auliya itu menunjukkan orang yang berkenaan
tidak berada dalam taufiq dari Allah – kita berlindung dari Allah
daripada keeadaan tergelincir dan qadha yang tidak baik, dan daripada
semua jenis bala.
Dalam
bahagian akhir “Tanbih al-Ghabi” Imam al-Suyuti rh menyebut keterangan
as-Safadi bagai dalam Kitab Ibn ‘Arabi – “al-Futuhat al-Makkiyyah”
dinyatakan aqidah pengarangnya, dilihat beliau dari awal sampai akhirnya
“Aqidah asy-Syaikh Abil-Hasan al-Asy’ari” dan di dalamnya tidak ada
yang menyalahi pandangan Imam itu.
Dalam kitab “al-‘Abadalah” tahkik dan taqdim ‘Abd al-Qadir Ahmad’Ata. Kahirah 1389/1969.
Para Ulama Yang Membela Ibn ‘Arabi
Pada
pendahuluannya dikemukakan banyak maklumat-maklumat yang menunjukkan
kebenaran dan ketinggian Ibn ‘Arabi dan fahamannya serta pengalamannya.
Antaranya ialah seperti berikut:
Selepas
menyebut ada segolongan dari ulama terkemudian dari mazhab Hanbali yang
menuduh Ibn Arabi zindik, kafir, disebutnya mereka yang memberi
pembelaan kepada Syaikh Akbar itu rd. Antaranya:
Imam Suyuti dalam kitabnya “Bara’ah Ibn ‘Arabi min Ta’n al-Ghabi”.
Syaikh Solah al-Din al-‘Usysyqadi, dalam kitabnya “Miftah al-Wujud al-Asyhar fi Taujih Kalam Syaikh al-Akbar”.
Asy-Syaikh ‘Umar Affandi, dalam kitabnya “al-Fath al-Mubin fi Radd I’tiradh al-Mu’taridhin ‘ala Muhyi’d-Din”.
Mulla Katib Jelebi, “Mizan al-Haqq fi Ikhtiyar al-Ahaqq”.
Asy-Syaikh
‘Abd al-Wahhab asy-Sya’rani, dalam kitabnya “al-Yawaqit wal-Jawahir fi
‘Aqaid al-Akabir”, dan kitabnya “Tanbih al-Aghniya’ ‘ala Qatrah min
‘Ulum al-Auliya’”.
Asy-Syaikh Sowi ‘AbduLlah Affandi pensyarah “al-Mathnawi” (oleh Jalalud-Din Rumi), dalam kitabnya “Mir’at al-Asfiya’”
Asy-Syaikh Majd al-Din al-Firuzabadi, pengarang kitab “al-Qamus”, dalam kitabnya “al-Ightibat”.
Asy-Syaikh
Syihab al-Din bin Hajar al-‘Asqalani, dalam kitab
“Al-Fatawal-Hadithiyah”, sebutan tentang penolakan atas orang yang
mengingkari asy-Syaikh al-Akbar”, dan dalam kitabnya “al-Intisar li
A’immatil-Amsar”.
Asy-Syaikh ‘Abd al-Ghani al-Nablusi, dalam kitabnya “Al-Radd al-Matin ‘ala Muntaqis al-‘Arif Muhyi’d-Din”
al-Wali Muhammad bin Muhammad al-Qadi, dalam risalahnya “’Ithbat Khatam al-Auliya’”
Jarkas Zadeh Taufiq Affandi, dalam kitabnya “al-Lawa’ih al-Qudsiyah”.
Asy-Syaikh
Mulla ‘Abd al-Rahman al-Jami, pensyarah kitab “Fusus”, iaitu “Nafahat
al-Uns” yang dalam satu fasar tersendiri beliau menyebut tentang
ketinggian darjat dan kedudukan Syaikh Akbar.
Asy-Syaikh
Isma’il Haqqi, pengarang “Ruh al-Bayan”, menyebut dalam kitabnya
“al-Khitab”, banyak manaqib atau keutamaan-keutamaan Syaikh Akbar dengan
kewaliannya yang agung dan ketepatan pendapat-pendapatnya.
Apa
yang disebutkan oleh al-Maqqari dalam “Nafh at-Tibb” dan al-Yafi’I
dalam “Mir’at al-Jinan” terdiri daripada dalil-dalil yang menyaksikan
martabat rohaniahnya yang paling agung.
Semua
pensyarah-pensyarah kitab “Fusus al-Hikam” karangan Ibn ‘Arabi
menyaksikan istiqamah beliau atas jalan yang hak, ketinggian
martabatnya, sejahtera aqidahnya (dalam Ahlis-Sunnah wal-Jamaah), dan
mereka itu pengarang-pengarang yang ramai bilangannya seperti Sadr
al-Din al-Qunyawi, Mu’ayyidud-Din al-Jundi, al-Jami, Sa’d al-Din
al-Farghani, Daud al-Qausari, al-Qasyani, ‘AbduLlah al-Busnawi, Bali
Affandi Sufiah Wi, Qurrah Basy Wali, Imam al-Nablusi, Sadr al-Din
Barakah, Rukn al-Din al-Syirazi, ‘Afif al-Din al-Tilmisani, Kamal al-Din
al-Zamlikani, Bir ‘Ali al-Hindi, Bayazid ar-Rumi, Muzaffar al-Din
asy-Syirazi, Mahmud Widadi, Khawaja Parisa, Sayyid ‘Ali al-Hamadani,
Muhammad bin ‘Ali al-Qadhi, dan beberapa orang lagi, seperti Muhammad
Wazir Ghiyath al-Din, Baba Ni’matu’Llah, Asy-Syarif Nasir al-Din
al-Husaini al-Jilani, Fiyadh al-Lahiji, Diya’ al-Din Al-Isfahani,
Muhammad bin Muslih al-Tibrizi, Muhammad Qutb al-Din al-Zanbiqi, Ya’qub
Khan Kasyghari, dan lainnya, Allah meredhai mereka semua. Amin. Kalau
ulama-ulama ini memberi pembelaan kepada Syaikh Akbar, maka selamatlah
kita berpegang kepada mereka ini dan bukan kepada individu-individu
tertentu yang bukan terkenal sebagai golongan sufiah segi ilmu dan
halnya (‘ilman wa halan) yang terpengaruh dengan unsur-unsur negatif
dalam kesarjanaan moden.
Beberapa Persoalan Dan Tuduhan Terhadap Ibn ‘Arabi dan Jawapan Para Ulama Muktabar Terhadapnya”
Antaranya yang dinukil oleh ‘Abd al-Qadir Ahmad ‘Ata (hlm. 8-17):
Ada
Fatwa dari ‘Allamah Ar-Rum, Ibn Kamal: “seterusnya: Asy-Syaikh Akbar
Muhammad bin ‘Ali al-‘Arabi mujtahid sempurna, mursyid yang
berkelebihan, ada padanya keutamaan-keutamaan yang menakjubkan (manaqib
‘ajibah), perkara-perkara yang mencarik adat, dan para muridnya diterima
di sisi ulama dan mereka yang mempunyai kelebihan, sesiapa yang
mengingkarinya, ia tersilap, dan sesiapa yang berterusan mengingkarinya,
maka ia tersesat. Banyak karangan-karangannya: “Fusus Hikamiyah”, “dan
“Futuhat Makkiyah”, setengah masalahnya boleh difahami lafaz dan
maknanya, bermuafakat dengan Suruhan Ilahi dan Syara’ Nabawi,
setengahnya terselindung dari pencapaian ahli ilmu zahir (khafiya ‘an
idrak ahl al-zahir), tetapi tidak demikian pada ahli kasyaf dan ahli
batin, maka sesiapa yang bermutalaah, wajib ia diam tentang maqam itu,
berdasarkan kepada firman Allah (maksudnya): “janganlah kamu ikut apa
yang kamu tidak mempunyai ilmu pengetahuan tentangnya, sesungguhnya
pendengaran, penglihatan, dan hati atau fu’ad akan ditanya tentangnya…”
Dalam
jawapan Qadhi al-Qudhah (Ketua Qadhi-Qadhi), Abul-Qasim al-Baidhawi,
tentang soalan yang dikemukakan kepadanya berkenaan dengan kitab-kitab
Syaikh Akbar Ibn ‘Arabi, adakah boleh dibaca kepada orang lain atau kita
membacanya? Jawabnya “Orang yang ini aku beri’tikad bahawa beliau
syaikh dalam perjalanan rohaniah secara ilmu dan halnya (‘ilman wa
halan), dia imam tahkik secara hakikat dan resamnya, orang yang
menghidupkan resam ma’rifah-ma’rifah dengan kelebihan dan namanya … dan
antara perkara-perkara istimewa kitab-kitabnya ialah sesiapa yang selalu
menetapi pembacaan kitab-kitabnya dan memikir tentangnya, akan terbuka
dadanya membuka kemusykilan-kemusykilan, dan hilang
kekusutan-kekusutan.”
Dan
jawapan asy-Syaikh Ahmad bin Hajar al-‘Asqalani, terhadap soalan yang
dimajukan kepadanya oleh muridnya Syams al-Din al-Sakhawi, berkenaan
dengan Syaikh Akbar, … “Adapun tentang Hadhrat Syaikh itu, ia laut penuh
berombak, yang tidak ada pantainya, …”
Dalam
kitab tentang “murtad” dalam “Syarah Kitab al-Raud”, karangan Syaikh
al-Islam zakariya al-Ansori, “Yang hak sebenarnya, bahawa golongan Ibn
‘Arabi (To’ifah Ibn ‘Arabi) semuanya baik dan benar, dan percakapan
mereka berlaku dalam rangka peristilahan mereka seperti ahli-ahli sufi
yang lain (yang diakui dalam Ahlis-Sunnah wal-jamaah – ‘Uthman
El-Muhammady), dan itu hakikat di sisi mereka pada maksud mereka, dan
kalau orang yang selain daripada mereka tidak ada yang demikian itu,
dari orang yang beri’tikad secara zahir lafaznya, menjadi kafir, maka
orang yang demikian memerlukan pentakwilan, dan lafaz yang diistilahkan
tentangnya (mengikut ilmu mereka itu) adalah hakikat pada maknanya yang
diistilahkan (pada mereka itu), dan (yang demikian) majaz pada yang
selain dari itu, maka I’tikad mereka terhadap maknanya (mengikut istilah
mereka) adalah dengan makna yang sahih, dan telah menyatakan darjah
kewalian ibn ‘Arabi itu segolongan dari arifin yang mengenal Allah,
termaswuk di kalangan mereka itu Syaikh Taj al-Din bin ‘Ata’iLlah, dan
Syaikh ‘Abdullah al-Yafi’I, dan tidak boleh mencederakan Ibn ‘Arabi dan
mereka yang mengikutnya zahir percakapan mereka yang tersebut, yang lain
daripda golongan sufiah (yang betul pada ilmu dan halnya, yang
semata-mata berdasarkan pembacaan teks sahaja, tanpa mengikut
peristilahan mereka – ‘Uthman El-Muhammady), kerana berdasarkan kepada
apa yang kami katakan, dan (mereka yang selain ahli sufiah tidak boleh
mencederakan atau menyalahkan mereka itu) kerana kata-kata mereka itu
timbul daripada orang yang arif bi’Llah (yang mengenal Allah secara
ma’ifah yang sahih) bila ianya tenggelam dalam laut tauhid dan ‘irfan,
dengan secara hilang zatnya dalam ZatNya, dan sifatnya dalam SifatNya,
(bukan dalam erti hulul dan ittihad pada zahir lafaznya – tr) dan ghaib
ia daripada yang selain daripadaNya, ibarat-ibarat yang menyebabkan
terasa seperti hulul (masuk zat Tuhan dalam makhluk atau makhluk dalam
zat Tuhan), dan ittihad (bersatu Allah dengan makhluk – walhal bukan
yang demikian yang dimaksudkan – ‘Uthman), oleh kerana kurangnya ibarat
(dalam bahasa duniawi sekarang untuk melafazkan perkara yang diluar alam
zahir ini), untuk menerangnkan hal yang berupa peningkatan tinggi
kepadanya, dan itu bukanlah sesuatu yang sedemikian, sebagaimana yang
dinyatakan oleh Sa’d al-Din al-Taftazani dan lainnya:
فاذا كنت فى المعارف غرا ثم ابصرت صادقا لا تمار
لا تكن منكرا فثم امور لطوال الرجال لا للقصار
واذا لم ترى الهلال فسلم لانا س راؤه بالابصار
Maka pabila anda tenggelam dalam ma’rifah
Kemudian anda melihat sebenarnya jangan ragu
jangan jadi orang yang ingkar maka di sana itu ada perkara-perkara
yang layak bagi para lelaki yang tinggi bukan bagi para lelaki yang singkat (pencapaiannya)
dan bila anda tidak melihat bulan sabitnya maka serahkanlah
Kepada orang yang melihatnya dengan mata mereka
Kemudian beliau berkata:
Demi
Allah, demi Allah, tidaklah beliau itu menulis, Allah meredhainya,
melihat apa yang diketahuinya dengan ilmunya, dan tidaklah ia mengetahui
melainkan apa yang disaksikannya terdiri daripada bentuk-bentuk “rupa”
perkara-perkara yang termaklum mengikut apa yang sebenarnya (‘ala ma
hiya ‘alaihi), dan akal menjadi tergoncang kerana mengingkarinya, dan
kesimpulannya, keselamatan dan kesejahteraan, adalah aula, khususnya
dalam hubungan dengan Syaikh, Allah meredhainya.
Imam
al-Yafi’I berkata dalam kitabnya “Mir’at al-Jinan”, “(Beliau, Syaikh
Akbar) adalah pimpinan auliya segi ilmu dan faham dalamnya, zahir dan
batinnya, dan mereka telah memuliakannya dengan kemuliaan yang hebat dan
unggul, dan mereka memuji kalamnya dengan pujian yang mulia, dan mereka
menyifatkannya dengan ketinggian makam-makam yang tinggi-tinggi, dan
mereka memberi khabar tentangnya dengan keterangan yang panjang terdiri
daripada karamah-karamahnya.
Dan
beliau berkata dalam kitabnya “al-Irsyad” “Sesungguhnya Syaikh Akbar
bertemu dengan Imam Suhrawardi, lalu kedua-duanya bermuraqabah, kemudian
berpisah tanpa berkata apa-apa, kemudian bila ditanya kepada Syaikh
Akbar berkenaan dengan Imam Suhrawardi, beliau menyatakan bahawa beliau
itu dari tanduknya sampai ke kukunya bersifat dengan sunnah Nabawiyah;
dan bila ditanya kepada Imam Suhrawardi tentang Syaikh Akbar beliau
menyatakan bahawa ia lautan hakikat. Dan Ibn al-Zamlikani berkata:
Sesiapa yang tidak dapat menangkap makna kata-kata Syaikh itu biar ia
datang kepadaku supaya aku boleh menghuraikan kepadanya satu demi satu”.
(hlm. 10)
Kemudian
‘Abd al-Qadir Muhammad ‘Ata sebagai sarjana moden menyatakan “Inilah
penyaksian-penyaksian dari para imam dalam ilmu, Sunnah nabi dan Syariah
(dalam Ahlis-Sunnah wal-Jama’ah – tr) berkenaan dengan Syaikh Akbar,
maka apa lagi bagi kita ini, bila orang-orang yang beku dan membatu
pemikirannya tidak memahami perkara itu, mengikut zahir kata-katanya,
dan setengah daripada keterlaluan-keterlaluan dalam balaghah dan
gambarannya, seolah-olah Allah tidak mengurniakan pemahaman yang boleh
mencapai ilmu selepas daripada itu, atau tidak menjadikan adanya ilmu
bagi orang alim,…”
Antaranya
dinyatakan oleh pengarang ini ialah bagaimana adanya sebesar-besar
ulama yang membuat tuduhan yang buruk terhadapnya kemudian menyedari
keterlanjurannya lalu bertaubat antaranya ialah Siraj al-Din al-Bulqini,
Taqiyu’d-Din al-Subki, dan ‘Izzal-Din ibn ‘Abdi’s-Salam.
Syaikh
Taqiyu’d-Din as-Subki selepas daripada mengakui keterlanjurannya
menyatakan: “Adalah Syaikh Muhyi’d-Din merupakan satu “ayat” daripada
ayat-ayat Allah, sesungguhnya kelebihannya pada zamannya mengamanahkan
urusannya kepadanya, dan aku tidak mengetahui (yang demikian) melainkan
beliau sahaja”.
Syaikh
Siraj al-Din al-Bulqini menyesal dan menyatakan “Jaga-jagalah diri kamu
daripada mengingkari sesuatu perkara daripada perkataan Syaikh
Muhyi’d-Din (Ibn ‘Arabi), kerana beliau itu, Allah memberi rahmat
kepadanya, bila beliau mencebur diri ke dalam lautan ma’rifah terhadap
Allah, dan pentahkikan hakikat-hakikat, beliau menyatakan hal itu dalam
kitab “Fusus al-Hikam”nya, dan “al-Futuhat al-Makkiyyah”, dan
“at-Tanazzulat”, daripada perkara yang tidak terselindung daripada
orang-orang yang berada pada darjahnya dari kalangan ahli-l-isyarah,
kemudian datang orang selepasnya kaum yang “buta” terhadap
perjalanannya, kemudian mereka mempersalahkannya bahkan mengkafirkannya
kerana ibarat-ibarat itu, walhal mereka itu tidak mempunyai pengetahuan
yang mendalam (ma’rifah) tentang peristilahannya, dan mereka (pula)
tidak bertanya kepada orang-orang yang menjalani perjalanan mereka itu
untuk memberi penerangan kepada mereka. Itu kerana perkataan syaikh itu
Allah meredhainya, disebaliknya ada rumus dan kiasan-kiasan (rawabit),
isyarat-isyarat dan kaedah-kaedah (dawabit) dan dibuang apa-apa yang
terkait dengannya, ianya dalam ilmunya dan orang-orang yang sepertinya
sebagai perkara-perkara termaklum, adapun pada orang-orang selain
daripada mereka yang tidak mempunyai pengetahuan seperti itu tidak
termaklum. Kalaulah mereka itu melihat kepada kalimah-kalimahnya dengan
dalil-dalilnya serta tatbiknya, dan mengetahui natijah-natijahnya dan
mukaddimah-mukaddimahnya, nescaya mereka boleh mendapat hasil buah yang
dikehendaki, dan mereka tidak menyatakan I’tikad mereka lain daripada
I’tikadnya. Demi Allah bohong dan palsulah percakapan mereka yang
menisbahkan kepada beliau itu al-hulul (iaitu Tuhan meresap dalam
makhluk – tr) dan al-ittihad (makhluk dan Tuhan bercantum menjadi satu),
dan aku berterusan mengikuti percakapan beliau itu dalam perkara akidah
dan lainnya, dan aku banyakkan penelitian tentang rahasia percakapannya
dan kiasan-kiasannya (rawabit) sehingga tahkiklah aku tentang ma’rifah
atau pengenalan tentang apa yang hak, dan aku bersetuju dengan semua
mereka yang sangat ramai (al-jam al-ghafir) dari kalangan mereka yang
percaya dan berpegang kepada kebenaran beliau itu, dan aku bersyukur
memuji Allah Azza wa Jalla bahawa aku tidak ada menulis – dalam kalangan
mereka yang lalai terhadap makamnya – yang ingkar terhadap kekeramatan
dan hal rohaniahnya.” (Demikian kenyataan al-Bulqini – hlm. 13-14
mukaddimah oleh Abd al-Qadir Ahmad ‘Ata).
Maka
bila titik tolak keingkaran mereka yang ingkar itu ialah dalam hubungan
dengan sistem peristilahan sufi mereka itu, serta pentakbiran
isyarat-isyarat yang khas mereka, dan adalah yang amnya dari kalangan
yang ingkar itu mereka yang bermazhab Hanbali dan khasnya dari kalangan
para pengikut Ibn Taimiyah, maka kita boleh hadapi mereka ini dengan
menghadapi syaikh dari kalangan syaikh-syaikh mereka semua, dan murid
dari murid-murid Ibn Taimiyah iaitu Syaikh “Ibn Muflih al-Maqdisi
al-Hanbali.”
Beliau
itu menyatakan: “Terjatuh dalam hati para ulama sejenis keadaan jaga
(yaqazah), dan kalau mereka menyebutkannya, dan hikmahnya, maka menjadi
liarlah hati yang lain daripada mereka, walaupun kalangan ulama, dan aku
tidak kata orang awam. Misalnya ialah kata-kata Abu Bakar (Allah
meredhainya): “Kalaulah tersingkap ‘tabir’ keyakinanku tidak akan
bertambah”. Dan sesungguhnya kalau seseorang lelaki itu siuman, dan ia
menyatakan kata-kata yang mewajibkan kekufuran pada orang awam,
(misalnya) ia berkata: “Aku tidak dapati rasa hendak mengelak diri dan
rasa kehebatan terhadap malaikat Raqib dan ‘Atid”, maka kalau diminta
fatwa kepada segolongan dari fuqaha nescaya mereka kata: ‘kafir’. Maka
yang zahirnya orang ini bukan membenarkan keberadaan kedua malaikat itu,
dan ianya mengecil-ngecilkan jagaan dari malaikat Allah terhadap para
makhlukNya. Walhal penyingkapan rahsia di sebalik kata-kata itu ialah
bahawa ia berkata: ‘Aku dikuasai oleh rasa hebat terhadap Tuhanku, dan
rasa malu terhadap Dia yang Menyaksikan daku, maka gugur dariku rasa
malu terhadap malaikat yang melihatku, dan aku dapati rasa malu terhadap
keduanya itu dengan aku terlalai daripada keadaan siuman yang datang
selepasnya, dan yang mewajibkan rasa jaga (yaqazah), hilangnya lalai,
ialah bila mendengar (ayat Quran yang bermaksud): ‘Tidaklah memadai
dengan Tuhan kamu…’ dan (ayat yang bermaksud): ‘Dan Kami lebih hampir
kepadanya daripada kamu’. Maka sesiapa yang menyaksikan al-Haq ianya
seperti seseorang yang menyaksikan raja dan bersekali dengannya ialah
para sahabat yang berkhabar tentangnya, maka tidak ada tinggal lagi
hukum bagi sahabat-sahabatnya dalam hati orang yang menyaksikan raja itu
sendiri, kalau tidak, maka itu adalah kekurangan dan kelemahan dalam
pengenalannya terhadap hukum raja dan kekuasaannya. Maka hendaklah anda
berjaga-jaga daripada terkedepan dalam menuduh dengan perkara yang jahat
terhadap para ulama walhal anda tidak sampai kepada makam mereka dan
kepelbagaian ehwal kerohanian mereka, sehingga mereka itu dalam hal
kerohanian adalah seperti suatu peribadi atau diri, dan dalam hal
kerohanian yang lain seperti satu peribadi atau diri yang lain pula;
maka sesungguhnya bagi seseorang hamba itu bila terkasyaf kepadanya
al-haq (Allah dengan pemandangan batinnya) maka terhapus ia dari dirinya
sendiri, dan alam ini hilang dalam pandangan matanya, kerana ini maka
orang-orang ahli tasawwuf berkata kepada orang-orang muda: ‘Diserahkan
syaikh-syaikh yang besar-besar itu akan hal kerohanian mereka’, walhal
kata-kata itu racun yang membunuh bagi mereka mula-mulanya, kemudian
bagi orang yang tidak faham kata-kata mereka. Adapun orang yang berkata
itu maka ia berkata dengan hukum hal yang dibukakan kepadanya secara
khusus, walhal terhijab daripadanya si pendengarnya, maka sesiapa yang
mengetahui bahawa para makhluk itu tidak sama dari segi percakapan
mereka, juga tidak sama segi halnya, tidak berpegang kepada sangkaan
bila sahaja berlaku sesuatu itu, maka jadilah ianya kurang dan cacat.”
(al-Adab asy-Syar’iyyah”, 1-214. Lih. Syaikh Ahmad ‘Ata. hlm. 15)
Kata
Syaikh Ahmad ‘Ata (hlm 1515): Kalaulah para pengikut Ibn Taimiyyah dari
kalangan mereka yang mengingkari golongan sufiah amnya dan khasnya
Syaikh Akbar tidak merasa memada dengan penyaksian Ibn Muflih
al-Maqdisi, maka mungkin mereka mendapati bahan yang memadai dalam
risalah yang terkenal yang dihantar oleh al-Zahabi Ibn Taimiyah
(mukaddimah “Sair A’lam al-Nubala’ ” oleh az-Zahabi).
Syaikh
Ahmad menyatakan bahawa kalau kita hendak melihat punca-punca
kezindikan, ilhad pada mana-mana peribadi, kita dapatiianya boleh
diringkaskan berpunca daripada kekusutan akal, sifat tamak kepada
ketinggian dalam siasah, dan juga pengaruh hawa nafsu. Bagaimanakah
kedudukan Syaikh Akbar dalam hubungan dengan faktor-faktor ini bagi
mereka yang menuduhnya sesat dan seterusnya?
Tentang
kerosakan akal tidak ada seorangpun dari kalangan seterunya yang
menyatakan demikian. Beliau itu berhadapan dengan zamannya mengatasi dan
memimpin akal dalam bidang hikmah dan orang terkedepan dalam kerohanian
dalam hubungan dengan alam-alam yang tidak diketahui ramai, berserta
dengan adanya penyaksian-penyaksian dari pada ahli ilmu dan ahli fikir
sebesarnya dari kalangan para ulama yang menyatakan ketetapan dan
keteguhan beliau dalam perjalanan fitriah dan akliah. Maka tidak mungkin
timbul syak wasangka lagi berkenaan kesejahteraan neraca akalnya dalam
mana-mana hal sekalipun. Keadaan demikian jelas, apa lagi bila kita
mengambil perkiraan tentang tamaknya beliau itu yang amat sangat dalam
menyatakan akidah secara jelas dan menolak serangan terhadapnya serta
memperbetulkan penyelewengan mereka yang menyeleweng di dalamnya.
Tentang
hasrat mendapat ketinggian dalam siasah tidak ada dalil yang
menunjukkan perkara demikian dalam dirinya. Akal beliau yang mengatasi
dan kuat ini mampu meningkat tinggi dalam bidang kekuasaan siasah di
Andalus kalau beliau kehendaki, tetapi beliau meninggalkan bidang itu
dan mengambil bidang ilmu dan ma’rifah. Dan ia juga boleh mendapat
ketinggian dalam pimpinan siasah sewaktu ia di Syam bilamana
kemuliaannya dan ketinggian prestasinya terkenal baik di kalangan para
ahli pemerintah dan pihak pembesar-pembesar negeri itu. Keadaan
sedemikian sehingga ia membelanjakan semua harta yang sampai ke
tangannya kepada para fuqara dan orang-orang yang berkeperluan, dan ia
mensedekahkan rumah yang dihadiahkan kepadanya kepada seorang daripada
pembesar-pembesar negeri Syam kerana orang itu tidak mungkin memiliki
yang lain lagi selain daripada itu.
Tentang
pengaruh hawa nafsu ke atasnya, maka tidak ada pihak yang membuat
tuduhan yang sedemikian melainkan setengah daripada mereka yang dangkal
dan cetek dalam penyelidikan mereka bila mereka membuat tuduhan
berdasarkan kepada “Tarjuman al-Ashwaq” karangannya. Bila timbul
kekecohan terhadapnya dari kalangan fuqaha maka ia sendiri mensyarahkan
syair itu untuk menerangkan matlamatnya dalam gubahan itu. Ia
menunjukkan maksudnya dengan menyatakan:
كل ما اذكره مما جرى ذكره او مثله ان تفهما
منه اسرار و انوار جلت او علت جاء بها رب السما
لفؤادى او فؤادى من له مثل ما لى من شروط العلما
صفة قدسية علوية اعلمت ان لصدقى قدما
فاصدف الخاطر عن ظاهرها واطلب الباطن حتى تفهما
Maknanya lebih kurang:
Tiap perkara yang aku sebutkan dari apa yang berlaku
Yang disebutkan atau yang sepertinya supaya anda faham
Daripadanya ada rahsia dan anwar – cahaya-cahaya rohani- yang hebat bergemerlapan
atau yang berdarjah tinggi nan dibawa oleh Tuhan Pentadbir Langit
Bagi fu’adku atau fua’d orang yang ada baginya
seperti nan ada padaku dari syarat -syarat dari para ulama
sifat kesucian dan ketinggian
yang aku ceritakan bahawa bagi sifat sidikku ada kedudukan
Maka palingkanlah lintasan hati anda daripada zahir kalimahnya
dan tuntutlah yang batinnya hingga anda memahaminya
Dalam
hubungan dengan mereka yang suka membuat tuduhan yang negatif terhadap
Syaikh Akbar mengatakannya terpengaruh dengan falsafah itu dan ini,
kenyataan dirinya sendiri menunjukkan kemelesetan yang demikian.
Kata beliau:
”
ولا يحجبك ايها الناظر فى هذا الصنف من العلوم الذى هو العلم النبوي
الموروث عنهم صلوات الله وسلامه عليهم , اذا وقعت على مسئلة من مسائلهم قد
ذكرها فيلسوف او متكلم , او صاحب نظر فى اى علم كان.فتقول فى هذا القائل
الذى هو الصوفى المحقق : ان فيلسوفا قال بهذا ولا دين له. فلا تفعل يا اخى.
فهذا قول من لا تحصيل له.ان الفيلسوف ليس كل علمه با طلا, فقد تكون تلك
المسالة مما عنده من الحق, ولا سيما ان وجدنا النبى صلى الله عليه وسلم قد
قالها, ولا سيما فيما وصفوه من الحكم والتبرؤ من الشهوات ومكائد النفوس.
وما تنطوى عليه من سوء الضمائر , فان كنا لا نعرف الحقائق فينبغى ان نثبت
قول الفيلسوف فى هذه المسالة, وانها حق, فان رسول الله صلى الله عليه وسلم
قد قالها , او الصاحب او مالك او الشافعى او سفيان الثورى , واما قولك – ان
قلت – سمعها من فيلسوف, او طالعها فى كتبهم فانك تقع فى الكذب والجهل.
واما الكذب فقولك : سمعها او طالعها , وانت لم تشاهد ذلك منه.
واما
الجهل فكونك لم تفرق بين الحق فى تلك المسالة والباطل. واما قولك :ان
الفيلسوف لا دين له, فلا يدل كونه لا دين له على ان كل ما عنده باطل. وهذا
مدرك باول العقل عند كل عاقل, فقد خرجت باعتراضك على الصوفى فى مثل هذه
المسالة عن العلم والصدق والدين, وانحرطت فى سلك اهل الجهل والكذب والبهتان
ونقص العقل والدين وفساد النظر والانحراف
“Wahai
saudara yang membuat penelitian tentang ilmu jenis ini dari
cawangan-cawangan ilmu, yang merupakan ilmu nabawi yang dipesakai dari
mereka itu, Allah berselawat kepada mereka dan memberi kesejahteraan
kepada mereka, janganlah anda menjadi terhijab (daripada apa yang
sebenarnya – pent), bila anda bertemu dengan satu daripada
masalah-masalah antara sekian banyak masalahnya, yang disebut oleh
seseorang ahli falsafah atau ahli ilmu kalam, atau oleh seseorang ahli
ilmu dan fikir (sahib nazar) dalam ilmu mana sekalipun, maka anda
berkata tentang orang yang berpendapat demikian yang ianya seorang sufi
yang muhakkik: “Sesungguhnya seorang ahli falsafah telahpun berkata
dengan pendapat demikian itu, walhal ia tidak mempunyai agama”; (dengan
itu maka ahli sufi yang muhakkik itu seolah-olah bersalah kerana
sangkaan anda itu – pent). Jangan lakukan demikian wahai saudaraku. Ini
pandangan orang yang tidak ada hasil ilmu sebenarnya padanya.
Sesungguhnya ahli falsafah itu bukan semua ilmunya batil, kadang-kadang
masalah yang berkenaan itu ada kebenaran padanya, terutama sekali
apabila kita boleh dapati Nabi kita s.a.w. telah menyatakan yang
demikian itu, dan terutamanya tentang apa yang dinyatakan mereka
daripada kata-kata penuh kebijaksanaan dan hikmah dan kebaikan sifat
bersih daripada nafsu-nafsu syahawat, dan penipuan-penipuan nafsu
manusia. Dan juga apa yang terkandung di dalamnya tentang sifat-sifat
jahat yang ada dalam hati manusia; maka kalau kita ini tidak arif
tentang hakikat-hakikat sebenarnya, maka sayugiya kita sabitkan pendapat
failasuf itu dalam perkara ini, dan sesungguhnya ianya yang sebenarnya,
maka sesungguhnya Rasul s.a.w. telah menyatakannya, atau Sahabat ada
menyatakannya, atau Imam Malik atau Imam Syafi’I atau Sufyan Thauri
(telah menyakanannya); adapun perkataan anda sendiri – kalaulah anda
mengatakannya – bahawa beliau mendengarnya daripada ahli falsafah, atau
membaca dalam kitab-kitab ahli falsafah, maka dengan itu anda terjatuh
ke dalam perbuatan bohong dan kejahilan.
Tentang
bohong itu ialah kata-kata anda: “(Ahli sufi muhakkik itu) mendengar
atau menelaah kitab-kitab mereka” walhal anda sendiri tidak ada
menyaksikan yang demikian itu daripadanya. Adapun kejahian anda itu
ialah keadaan anda tidak membezakan antara yang hak dalam masalah yang
berkenaan itu dan yang batil. Adapun kata-kata anda: “Ahli falsafah itu
tidak ada agama, maka tidaklah keadaannya tidak ada agama itu
menunjukkan bahawa semua yang ada padanya itu batil. Ini adalah
pencapaian yang awal akal manusia, di sisi tiap-tiap orang yang berakal.
Maka dengan melakukan penentangan anda terhadap ahli sufi dalam perkara
seperti masalah ini anda telah keluar daripada ilmu pengetahuan, sifat
benar, dan agama, dan anda memasuki medan ahli kejahilan, kebohongan,
dan tuduhan palsu, serta kekurangan akal, agama, dan kerosakan pada
tilikan ilmu dan kesesatan”.
Dengan
nukilan kata-kata di atas (lihat hlm 18-19 mukaddimah Abd al-Qadir
Ahmad Ata terhadap “Ibn Arabi-al-‘Abadalah”;), kita boleh melihat
kesungguhan Syaikh Akbar ini dalam kebebasannya melainkan daripada
kawalan-kawalan Syariat; maka ia membenarkan kita mendengar
pendapat-pendapat mereka yang berlainan pendapat itu, supaya kita tidak
bersikap ta’asub, bahkan wajib kita memutuskan sesuatu mengikut apa yang
sebenarnya mengikut yang hak, bilamana adanya kelainan dalam pengalaman
rohaniah dan pegangan. (agama-agama).
Kewengangan Latarbelakang Pengajian Shaikh Akbar
Adalah
menjadi perkara yang menjadi pegangan bahawa kewenangan kedudukan ilmu
dan pemikiran serta pegangan seseorang itu diketahui dan diukur daripada
pengajian yang dilaluinya dan para guru yang memberi pendidikan
kepadanya. Berdasarkan hakikat ini kita boleh cuba melihat sejarah
pendidikan Syaikh Akbar dan para gurunya yang mendidiknya. (mukaddimah
‘Abd al-Qadir Ahmad ‘Ata. hlm.19 dst):
Beliau
mendapat pendidikan tentang qiraat tujuh dari Abu Bakr bin Khalaf,
seorang daripada ulama besar Seville, dan beliau membaca kitab Muhammad
bin Syarih tentang itu dari Syaikh Abu Bakar, juga ia belajar dengan
Syaikh Abul-Qasim asy-Syirat al-Qurtubi, dengan riwayat dari anak
pengarang itu sendiri, Abu al-Hasan Syarih, dan dia mendengar Kitab
Nasyr fi Qiraat al-‘Asyar dari Syaikh Abu Bakr bin Abi Hamzah dengan
riwayat dari bapanya pengarang itu, al-‘Allamah Abu Hamzah al-Dani.
Beliau
menerima ilmu naqal dan akal – ilmu wahyu dan ilmu bukan wahyu – dari
Abul-Faraj bin ‘Asakir, Ibn al-Jauzi, Ibn Sakinah, Ibn ‘Ulwan, Jabir bin
Ayyub, Ibn Zarqun, Syaikh Abu Muhammad ‘Abd al-Haqq al-Isybili al-Azdi,
Hafiz Ibn Abi al-Jadd dan Abul-Walid al-hadhrami.
Dan
ia menerima kitab-kitab dalam hadith yang ia membicarakannya seperti
“al-Muhtadi”, “al-Ahkam al-Kubra”, “al-Ahkam al-Wusta”, “al-Ahkam
al-Sughra”, “Kitab at-Tahajjud”, “Kitab al-‘Aqibah, dan ia meriwayatkan
dari Imam Abul-Hasan Syarih bin Muhammad bin Syarih kitab-kitab Imam Abu
Muhammad ‘Ali bin Ahmad bin Hazm; ia mendengar ilmu daripada
ulama-ulama besar dalam hadith zamannya seperti Imam Abul-Qasim
al-Khuzistani, dan ia mendengar “Sahih Muslim” tahun 606 dari Syaikh
Abul-Hasan bin Abu Nasr, dan ia meriwayatkan hadith dari Imam Abu Tahir
as-Salafi dengan ijazah ammah.
Ia
mengambil perjalanan sufiah dari Syaikh Abu Madyan al-Maghribi, dan
al-‘arif Jamal al-Din Yunus bin Yahya al-Qassar, dan ‘arif Abu ‘Abdullah
at-Tamimi al-Fasi, dan ‘arif Abul-Hasan bin Jam’, dan yang selain
daripada mereka, dan ia mendapat bantuan rohaniah dalam perjalanan dan
keilmuan mereka dengan tawajjuh daripada al-ghauth yang terkenal Maulana
Syaikh ‘Abd al-Qadir al-Jili. Adapun tentang perhubungannya dengan
Khidir a.s. dan pengambilan khirqah daripadanya itu diterima sebagai
hakikat sebenarnya oleh ulama sufiah.
Telah
bersepakat oleh ahli ilmu dan ahli kebajikan agama ini bahawa mazhab
beliau dalam ibadat dan muamalat menepati Syariat yang zahir dan
adab-adabnya; mereka bersepakat bahawa pandangannya yang tinggi dalam
I’tiqad kebatinan adalah berupa tawajjuh ke arah hakikat-hakikat yang
ada (tawajjuh nahwa haqa’iq al-ka’inat) dan pemikirannya sentiasa
tenggelam menyelami gelombang-gelombang pengabdian untuk mengambil
isyarat-isyarat daripadanya.
Tentang kaedah pengabdian si murid Syaikh Akbar menyatakan:
“Hendaklah
si murid yang salik itu berada dalam tidurnya dalam keadaan hudhur –
hadhir hati dengan Allah – dan hendaklah ia palingkan himah atau tumpuan
rohaniahnya bagi memperlakukan akalnya dalam hubungan dengan khayalnya
dalam keadaan tidurnya, sebagaimana ia memperlakukan akalnya dalam
hubungan dengan khayalnya dalam jaganya. Kalau si salik itu berjaya
berada dalam keadaan hudhur seperti ini dan jadilah yang demikian itu
sebagai tabiat dan akhlaknya (yang sebati dengan dirinya – p) ia akan
mendapatkan buahnya dalam alam barzakh. Dan ia akan mendapat faedah yang
banyak daripadanya. Maka hendaklah si salik itu menjalani jalan hakikat
dan akhirat dan ia menggunakan seluruh upaya dan tenaganya untuk
menghasilkan hal yang demikian ini. Faedahnya terlalu amat besar.”
Perjalanan ilmu demikian bukannya untuk orang permulaan.
Adapun
murid permulaan pula hendaklah ia menumpukan himahnya mengawal akalnya
waktu tidurnya. dan ia menggunakannya untuk mengingat dan menyebut Nama
Tuhannya, sebagaimana ia berada dalam jaganya.dan hendaklah ia tidur
dalam hal ini. Maka sesungguhnya ruhnya akan melayang dengan demikian
itu ke alam-alam malakut dan ianya menjadi bersih daripada setiap
kekotoran dan penyakit Adapun hal yang dinyatakan oleh Syaikh Akbar
ialah apa yang berlaku dalam keadaan berikutnya selepas si salik itu
benar-benar menyempurnakan perjalanannya. Pada tahap itu bermulalah
limpahan ilmu maknun dalam batin dirinya dan ke dalaman rohnya.
Peribadi
yang demikian ini dilihat dari sejarah dan latar belakang keilmuan dan
pendidikannya sepatutnya tidak menyebabkan timbulnya sanggahan
terhadapnya. Sepatutnya mereka yang hendak menyanggahnya berfikir banyak
kali sebelum menyatakan apa-apa yang negatif terhadapnya; dan kalau ada
apa-apa yang dirasakan tidak bersesuaian dengan apa yang dirasa oleh
pengamat itu sepatutnya ia tawaquf dan mengikut pendirian ahli sufiah
dan para fuqaha yang memahami mereka dan bersetuju dengan mereka.
Berkenaan Dengan Wahdatul-Wujud
Golongan
sufiah yang awal dahulu itu (qudama’ as-sufiah) menyedari tentang jarak
antara golongan mereka dengan golongan lainnya dalam penyaksian
keilmuan (mashahid al-‘ilmiah). Maka berkatalah Imam Abu Bakr asy-Syibli
dalam memberi gambaran tentang ilmu mereka itu: “Apa sangkaan anda
tentang ilmu para ulama yang di dalamnya ada tohmahan”. Dengan kehalusan
ilmu yang demikian mereka ini mendapat pendidikan dan peningkatan. Dan
mereka ini tidak berpegang kepada konsep kesatuan (“al-wahdah” sebagaimana
yang dianggapkan oleh ahli falsafah akal yang berada di bawah
penguasaan penipuan ego mereka sendiri. Konsep Kesatuan Sufiah itu
berdiri atas hakikat wujud bahawa wujud yang hakiki itu adalah tidak
lain melainkan hanya milik bagi Wujud Zat Allah sahaja. Tidak ada wujud
yang hakikat sebenarnya melainkan bagi yang Esa yang Hak itu sahaja. Ini
kerana wujud yang hak itu ertinya wujud yang tidak dipinjam daripada
wujud yang lain bahkan ianya adalah limpahan daripada hakikat yang wujud
itu sendiri. Dan yang demikian itu tidak ada bagi tiap yang ada dalam
alam kejadian ini (alam al-khalq); maka tiap yang wujud yang lain
daripada Wujud Ilahi ianya adalah wujud yang wahmi atau wujud yang
majazi. Dan wujud yang kita boleh kesankan itu – pada yang selain
daripadaNya – ianya aadalah sekadar limpahan ain wujud Nya ke atas
setiap yang wujud itu. Maka tidak ada lagi sesuatu pun atas muka bumi
ini atau yang terlintas dalam hati atau dada makhluk terdiri daripada
gambaran maklumat-maklumat melainkan ianya adalah limpahan (‘faidh’ daripada
Hadhrat Ilahiah-Hadarat al-Ilahiyah. Kalaulah dikembalikan semua
perkara kepada asalnya, tiap-tiap yang disebabkan itu kepada sebabnya,
demikian seterusnya sampailah kita kepada Sebab Yang Awal Sekali, Jalla
jalaluhu – maka tidak ada lagi yang lain dalam seluruh yang wujud ini
melainkan Dia Sahaja. Maka mereka yang mengingkari Wahdah Sufiah hidup
dalam alam perpecahan – alam at-tafriqah – dan mereka itu hidup dalam
Alam Berhimpun (‘Alam al-Jam’;), maka si sufi hidup dalam tajrid tauhid,
dan yang lain hidup dalam mutayabih at-tauhid (nisbah pengelamannya –
p).
‘Abd
al-Qadir Ahmad ‘Ata dalam mukaddimahnya itu mengajak kita berfikir
tentang api.Katanya bahawa api itu tidak boleh dinafikan lagi bahawanya
ia membakar, tetapi kita tidak mungkin beriktidak – dalam I’tikad
Ahlis-Sunnah yang sahih – bahawa ia ada sifat membakar itu dari zatnya
sendiri. Kalau tidak kita akan mengingkari nas Quran yang menyatakan
bahawa ianya “sejuk dan kesejahteraan bagi Nabi Ibrahim”.
Kemudian
beliau menyebut tentang orang bermain api di negeri Mesir yang mulutnya
tidak terbakar walaupun ia menyentuh mulutnya. Ini dalil yang
menunjukkan bahawa api itu bukan membakar dengan zat dirinya sendiri
bahkan ia mendapat kekuatan dari yang lain; dan beliau menyebut adanya
perkara luar biasa dalam kehidupan menunjukkan hakikat yang sedang
dinyatakan ini.
Dari
situ beliau berpindah kepada seseorang yang berfikir dalam perjalanan
ma’rifah tentang sebab awal bagi berlaku pembakaran sesuatu.
Sesungguhnya dia dalam keadaan ini dalam hal tercengang. Keadaan
tercengang ini adalah satu penyedar bagi ilmu (lit. loceng) yang
menyedarkan si salik itu bahawa ia sedang berada pada pintu-pintu
pembukaan rohani yang ia akan menyaksikan dengan hati dan rohnya, dan ia
tidak mampu menyebutkan dengan lidahnya; bukannya kerana sebab lain,
melainkan kerana ianya berupa penyaksian yang menguasai anda dan yang
meletakkan anda pada makam keheranan (“maqam al-hirah”;); dan bila anda
menyerahkan diri anda kepadanya dan menerimanya dan anda mengarahkan
tawajuh kepada yang ghaib maka mulalah anda dalam perjalanan mendapat
bantuan kekuatan dan limpahan (“marhalah al-istimdad wal-faid” maka
waktu itu disaksikan bagi anda bahawa perjalanan anda dalam kesucian
zahir dan batin serta beramal dengan penghayatan syiar-syiar Islam dalam
rasa lazat dan kerehatan dan kegembiraan, dan percakapan anda itu
adalah yang benar, dan anda berkata-kata tidak lain melainkan yang hak.
No comments:
Post a Comment