أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله
2012
Kitab “Kashf al-Ghaibiyyah”
Dalam
kitab “Kashf al-Ghaibiyyah” (berdasarkan karangan asalnya “Daqa’iq
al-Akhbar fi Dhikr al-Jannah wa al-Nar” karangan Imam ‘Abd al-Rahim bin
Ahmad al-Qadhi, dan kitab “Durar al-Hisan” karangan al-Suyuti, dan
“Mashariq al-Anwar” oleh Shaikh Hasan al-‘Adawi antara lainnya), oleh
Syaikh Zain al-‘Abidin al-Fatani rh (Maktabah wa Matba’ah dar
al-Ma’arif, Pulau Pinang, t.t.) Kitab ini dikarang oleh beliau pada
tahun 1301 Hijrah. Pada halaman 3 dst. terdapat bab awal berkenaan
dengan penciptaan roh teragung, (al-Ruh al-A’zam), iaitu nur Nabi kita
Muhammad ‘alaihis-salatu was-salam. Kata beliau: “Sesungguhnya
telah datang pada khabar oleh bahawasanya Allah taala telah menjadi ia
akan satu pohon kayu baginya empat dahan, maka menamai akan dia Syajarat
al-Muttaqin (Pokok Orang-orang yang bertaqwa), dan pada setengah
riwayat Shajarah al-yaqin (Pokok Keyakinan), kemudian telah menjadi ia
akan Nur Muhammad di dalam hijab daripada permata yang sangat putih
seu(m)pama rupa burung merak dan dihantarkan ia akan dia atas demikian
pohon kayu itu , maka mengucap tasbihlah oleh Nur itu atas pohon kayu
itu kadar tujuh puluh ribu tahun, kemudian menjadi akan cermin kemaluan
maka dihantarkan akan dia dengan berhadapannya; maka tatkala menilik
oleh merak itu di dalam cermin itu melihat ia akan rupanya terlebih elok
dan terlebih perhiasan kelakuan, maka malu ia daripada Allah taala,
maka lalu berpeluh ia maka titik daripadanya enam titik, maka menjadi
oleh Allah taala daripada titik yang pertama akan ruh Abu Bakar
radiya’Llahu ‘anhu, dan daripada titik yang kedua itu akan ruh ‘Umar
radiya’llahu ‘anhu dan daripada titik yang ketiga itu akan ruh ‘Uthman
radiya’Llahu ‘anhu, dan daripada titik yang keempat itu akan ruh ‘Ali
radiya’Llahu ‘anhu, dan daripada titik yang kelima itu akan pohon bunga
mawar dan daripada titik yang keenam itu akan padi” (hal. 3). Kemudian
disebut bagaimana Nur Muhammad itu sujud lima kali, dengan itu, menjadi
fardu sujud, lalu difardukan sembahyang yang lima waktu atas Muhammad
dan ummatnya. Kemudian disebut Allah menilik kepada nur itu, lalu ia
malu, berpeluh kerana malunya. Daripada peluh hidungnya Allah jadikan
malaikat, daripada peluh mukanya Allah jadikan ‘Arasy, Kursi, Lauh dan
Qalam, matahari, bulan, hijab, segala bintang, dan barang-barang yang
ada di langit. Daripada peluh dadanya dijadikan anbia, mursalin, ulama,
syuhada dan solihin. Daripada peluh belakangnya dijadikan Bait
al-ma’mur, Ka’bah, Bait al-Maqdis, dan segala tempat masjid dalam dunia.
(hal. 3-4). Disebutkan beberapa kejadian lagi daripada peluhnya itu: Daripada peluh dua kening: mukminin dan mukminat dari umat Muhammad; Daripada peluh dua telinganya: arwah Yahudi dan Nasrani, dan Majusi, golongan mulhid, kafir yang engkar kebenaran, munafikin. Daripada peluh dua kaki: segala bumi dari Timur dan Barat dan yang ada di dalamnya (hal. 4) Kemudian
Allah memerintah nur itu supaya memandang ke hadapan, di hadapannya ada
nur, di kanan dan kirinya juga nur. Mereka itu ialah Abu Bakar, ‘Umar,
‘Uthman, dan ‘Ali. Kemudian Nur itu mengucap tasbih selama tujuh puluh
ribu tahun. Kata pengarang:
dijadikan nur para anbia daripada Nur Muhammad s.a.w.; artinya dijadikan
arwah para anbia daripada peluh ruh Muhammad s.a.w., dan dijadikan
segala ruh umat anbia itu daripada peluh arwah anbia mereka itu. Kemudian
diriwayatkan bahawa dijadikan oleh Allah kandil daripada akik yang
merah, dilihat orang akan zahirnya itu daripada bahagian dalamnya,
kemudian dijadikan rupa Muhammad seperti Baginda di dunia ini, kemudian
diletakkan di dalam kandil tersebut, berdiri Baginda di dalamnya seperti
berdirinya di dalam sembahyang; kemudian berkeliling roh segala anbia
dan lainnya di sekeliling kandil nur Muhammad ‘alaihis-salam, mengucap
tasbih dan mengucap tahlil mereka itu selama seratus ribu tahun;
kemudian Allah menyuruh segala ruh itu menilik kepadanya; yang menilik
kepada kepalanya menjadi khalifah dan sultan antara sekelian makhluk;
yang menilik kepada dahinya menjadi amir yang adil; yang menilik kepada
dua matanya menjadi hafiz kalam Allah; yang melihat dua keningnya
menjadi tukang lukis; yang melihat kepada dua telinganya jadilah ia
menuntut dengar dan menerima (pengajaran); yang melihat dua pipinya
jadilah ia berbuat baik dan berakal; yang melihat dua bibir mulutnya
menjadi orang-orang besar raja. Yang melihat hidung menjadi hakim dan
tabib dan penjual bau-bauan. Yang melihat mulut menjadi orang puasa.
Demikian seterusnya dengan melihat anggota tertentu, jadilah orang itu
mempunyai sifat-sifat tertentu di dunia nanti. Misalnya yang melihat
dadanya menjadi orang alim, mulia dan mujtahid. (hal. 5). Dan orang yang tidak menilik sesuatu kepadanya jadilah ia mengaku menjadi Tuhan seperti Fir’aun dan yang sepertinya. (hal. 5). Beliau menyebut hadith qudsi ( كنت كنزا مخفيا فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لاعرف ) Adalah
Aku perbendaharaan yang tersembunyi maka Aku kehendak akan diperkenal
akan daku maka Aku jadikan segala makhluk supaya dikenalnya akan daku.
(hal. 6) Kemudian beliau menyebut hadith Nabi s.a.w. أول ما خلق الله تعالى نورى وفى رواية روحى Ertinya
yang awal-awal barang yang suatu dijadikan Allah taala itu nurku dan
pada suatu riwayat ruhku. Kata pengarang ini: Maka adalah sekelian alam
ini dijadikan Allah subhanahu taala daripada sebab nur Muhammad s.a.w.
seperti yang teleh tersebut. Lalu ia menyebut pula haditrh qudsi: خلقت
الاشياء لاجلك وخلقتك لاجلى Ertinya:
Aku jadikan segala perkara itu kerana engkau ya Muhammad dan Aku
jadikan akan dikau itu kerana Aku, yakni dijadikan nur Muhammad itu
dengan tiada wasitah suatu jua pun. (hal. 6) Melalui kitab terkenal ini tersebar fahaman tentang konsep Nur Muhammad di kalangan Muslimin sebelah sini. Bab yang berikutnya ialah tentang penciptaan Adam a.s. (hal 6 dst). Kitab al-Kaukab al-Durri fi al-Nur al-Muhammadi oleh Syaikh Muhammad bin Isma’il Daud al-Fatani rh Kitab
ini (terbitan Khazanah al-Fattaniyyah, Kuala Lumpur, 2001). Kitab ini
yang dikarang oleh penulisnya pada tahun 1304 Hijrah, di Makkah,
berbicara tentang tajuk yang berkenaan dari halaman 2-7. Isinya
berdasarkan riwayat Ka’ab al-Akhbar, sebagaimana yang ada dalam kitab
“Kashf al-Ghaibiyyah” karangan Syaikh Zain al-‘Abidin al-Fatani.
Antaranya maklumatnya ialah: Tuhan menggenggam satu genggam daripada
NurNya, diperintah ia menjadi Muhammad, ia menjadi Muhammad, ia menjadi
tiang, ia sujud kepada Allah, dibahagi nur itu kepada empat bahagi,
pertama menjadi Lauh, kedua Qalam, perintah menulis kepada Qalam, sampai
kepada umat nabi-nabi, yang taat dan yang derhaka, dengan akibat-akibat
mereka. Sampai disebutkan riwayat tentang sesiapa yang melihat nur itu
pada bahagian-bahagian tertentu jadilah ia mempunyai sifat-sifat
tertentu. Sekalian makhluk dijadikan daripada
nurnya. Ia berakhir dengan menyebut makhluk sembahyang dengan huruf nama
Ahmad dan Muhammad, berdiri qiyam seumpama alif, ruku’ seumpama ha’,
sujud seumpama mim, duduk seperti rupa dal. Juga dikatakan makhluk
dijadikan atas rupa huruf nama Muhammad, kepala bulat seperti mim, dua
tangan seperti rupa ha’, perut seperti rupa mim, dua kaki seperti rupa
dal. Kitab “Daqa’iq al-Akhbar fi Dhikr al-jannah wa al-Nar” terjemahan Melayu oleh Syaikh Ahmad ibn Muhammad Yunus Langka: Kitab
ini diterjemahkan oleh beliau pada 1312 Hijrah di Makkah dahulunya
diterbitkan oleh dar Ihya’ al-Kutub al-‘Arabiyyah, Mesir. Kemudian ia
diterbitkan oleh Maktabah wa matba’ah al-ma’arif, Pulau Pinang, tanpa
tarikh. Isi kitab ini berkenaan dengan nur Muhammad s.a.w., asal
kejadiannya, bagaimana semua makhluk dijadikan daripadanya adalah
sebagaimana yang telah disebutkan oleh Syaikh Zain al-‘Abidin dalam
“Kasshf al-Ghaibiyah”nya yang menjadikan kitab ini sebagai satu daripada
sumber-sumbernya, sebagaimana yang dinyatakan dalam bahagian permulaan
kitabnya. Bab pertamanya sama isinya dengan apa yang ada dalam kitab
terjemahan ini. Kitab Madarij al-Su’ud oleh Nawawi al-Bantani rh Kitab
“Madarij al-Su’ud ila ‘ktisa’ al-Burud”, dalam Bahasa Arab, syarah bagi
kitab “Maulid al-Barzanji”. Dalam mensyarahkan kata-kata dalam
“al-Barzanji” hal. 2-3 (Surabaya, tanpa tarikh dan Singapura, tanpa
tarikh) bermaksud “Segala puji-pujian bagi Allah yang membuka (seluruh)
wujud ini dengan Nur Muhammad (‘al-Nur al-Muhammadi”) yang mengalir
dalam tiap-tiap perkara (perkara yang ditakdirkannya oleh Allah taala
sebelum daripada Ia menjadikan langit-langit dan bumi selama lima puluh
ribu tahun. Kemudian kata
Syaikh Nawawi rh lagi menukil Ka’ab al-Akhbar Allah meredhainya: “Bila
Allah hendak menjadikan sekelian makhluk dan mengamparkan bumi dan
menegakkan langit, Ia mengambil segempal daripada nurNya firmanNya
Jadilah kamu Muhammad, maka jadilah ia sebagai tiang daripada nur dan
gemilang bercahaya sehingga sampai kepada hijab zulmah kemudian ia
sujud, sambil katanya: Al-hamdulillah, kemudian Allah berfirman kerana
itu Aku jadikan engkau dan menamakan engkau Muhammad, daripada engkau
Aku memulakan penciptaan dan (dengan engkau) Aku mengkhatamkan sekelian
rasul; kemudian Allah taala membahagikan nurnya itu kepada empat
bahagian, dijadikan daripada yang pertamanya Lauh daripada yang keduanya
al-qalam, kemudian Allah berfirman kepada Qalam tulislah, kemudian
qalam … selama seribu tahun kepara kehebatan Kalam Allah taala kemudian
ia berkata; Apa yang hamba hendak tuliskan, Tuhan berfirman ‘Tulislah
‘la ilaha illa’Allah Muhammadun Rasulullah’ maka Qalam pun menulis yang
demikian itu, kemudian ia menjadi terbimbing kepada Ilmu Allah dalam
makhlukNya, kemudian ia menulis anak-anak Adam sesiapa yang taatkan
Allah dimasukkanNya ke dalam Syurga dan sesiapa yang derhaka kepadaNya
dimasukkanNya ke dalam Neraka; Kemudian
(ia menulis) tentang umat Nuh, sesiapa yang taatkan Allah dimasukkanNya
ke dalam Syurga dan sesiapa yang derhaka kepadaNya dimasukkanNya ke
dalam Neraka… Demikian
seterusnya dengan menyebut umat nabi Ibrahim, … umat nabi Musa …, umat
Nabi ‘Isa …, sampai kepada umat nabi Muhammad s.a.w., … kemudian bila
Qalam hendak menulis sesiapa yang derhaka dari umat Muhammad akan
dimasukkan ke dalam Neraka, terdengar suara dari Tuhan yang Maha Tinggi
‘wahai Qalam, beradablah, maka pecahlah Qalam kerana rasa haibah itu, …,
kemudian ini diikuti dengan sebutan tentang bahagian ketiga dijadikan
‘Arasy, dan bahagian yang keempat dibahagi empat pula daripada yang
awalnya dijadikan akal, daripada yang kedua dijadikan ma’rifah, daripada
yang ketiga dijadikan cahaya ‘Arasy, dan cahaya mata, serta cahaya
siang, maka tiap-tiap cahaya ini adalah daripada Nur Muhammad. Kemudian
dinyatakan yang bahagian yang keempat itu diletakkan di bawah ‘Arasy
sehinggalah Allah menjadikan Adam a.s., maka Allah letakkan nur itu pada
belakangnya, dan dijadikan para malaikat sujud kepadanya, dimasukkannya
ke dalam Syurga, walhal para malaikat bersaf di belakang Adam, melihat
kepada nur Muhammad. Bila Adam alaihis-salam bertanya mengapa malaikat
berdiri di belakangnya bersaf Allah menjawab mereka itu sedang melihat
kepada nur kekasihNya Muhammad yang menjadi khatam sekelian rasul dan
anbia. Kemudian Adam meminta nur itu dipindahkan ke hadapan, lalu
diletakkan pada dahi Baginda. Maka malaikat mengadap wajahnya pula. Adam
meminta pula dipindahkannya lalu diletakkan pada jari telunjuknya
supaya ia boleh melihatnya; maka bertambah-tambahlah cantiknya nur itu.
Kemudian disebut nur itu dipindah kepada Hawwa’, kemudian kepada nabi
Shith, dan seterusnya. Demikianlah nur itu berpindah daripada satu rahim
yang suci kepada rahim suci yang lain, sampai ia kepada sulbi ‘Abdullah
bapanya, kemudian keluarlah ia ke dunia melalui rahim ibunya. (hal. 3). Perbincangan tentang punca-punca konsep Nur Muhammad: Antara punca-punca konsep Nur Muhammad ini ialah sebutan-sebutan tentangnya dalam Qur’an dan Sunnah. Dalam
al-Qur’an terdapat sebutan tentang “nur” dalam ayat yang bermaksud
“Sesungguhnya telah datang kepadamu Nur dari Allah dan Kitab yang nyata”
(Al Quran 5:15). Tentang ayat di atas “Tafsir al-Jalalain” oleh al-Suyuti menyatakan makna nur itu ialah “rasulullah s.a.w.”. “قَدْ جَاءَكُمْ مِنْ اللَّه نُور” هُوَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ “وَكِتَاب” قُرْآن “مُبِين” بَيِّن ظَاهِر Dalam “Tafsir al-Qurtubi” dinyatakan begini: ”
قَدْ جَاءَكُمْ مِنْ اللَّه نُور ” أَيْ ضِيَاء ; قِيلَ : الْإِسْلَام ,
وَقِيلَ : مُحَمَّد عَلَيْهِ السَّلَام ; عَنْ الزَّجَّاج . Telah
datang kepada kamu Nur dari Allah, iaitu cahaya, dikatakan “Islam”, dan
dikatakan: Muhammad s.a.w. dari al-Zajjaj. Dan “kitab” itu dikatakan
Qur’an. Dalam “Tafsir
al-Tabari” “nur”: telah datang kepada kamu wahai ahli Taurat dan Injil
Nur dari Allah, yakni Nur itu Muhammad salla’Llahu ‘alaihi wa sallam
yang dengannya dicerahkan kebenaran dizahirkan Islam dan dihapuskan
kesyirikan. قَدْ جَاءَكُمْ يَا
أَهْل التَّوْرَاة وَالْإِنْجِيل مِنْ اللَّه نُور , يَعْنِي بِالنُّورِ
مُحَمَّد صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , الَّذِي أَنَارَ اللَّه بِهِ
الْحَقّ , وَأَظْهَرَ بِهِ الْإِسْلَام , وَمَحَقَ بِهِ الشِّرْك Dalam “Tafsir ibn Kathir” tentang ayat ini (Al Quran 5:15) dinyatakan قَدْ
جَاءَكُمْ مِنْ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ ” يَقُول تَعَالَى
مُخْبِرًا عَنْ نَفْسِهِ الْكَرِيمَةِ أَنَّهُ قَدْ أَرْسَلَ رَسُوله
مُحَمَّدًا بِالْهُدَى وَدِين الْحَقّ إِلَى جَمِيع أَهْل الْأَرْض Telah
datang kepada kamu Nur dari Allah dan kitab yang nyata, Allah taala
memberi khabar berekenaan dengan diriNya sendiri bahawa Ia mengutuskan
RasulNya Muhammad dengan Bimbingan Hidayat dan Agama yang hak kepada
semua ahli bumi. Berkenaan dengan ayat 119 Surah al-Syu’ara’ وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ Dan perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud قَالَ
مُجَاهِد وَقَتَادَة : فِي الْمُصَلِّينَ . وَقَالَ اِبْن عَبَّاس : أَيْ
فِي أَصْلَاب الْآبَاء , آدَم وَنُوح وَإِبْرَاهِيم حَتَّى أَخْرَجَهُ
نَبِيًّا . وَقَالَ عِكْرِمَة : يَرَاك قَائِمًا وَرَاكِعًا وَسَاجِدًا ;
وَقَالَهُ اِبْن عَبَّاس أَيْضًا Kata
Mujahid dan Qatadah: (perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang
sujud) iaitu di kalangan mereka yang sembahyang. Kata Ibn ‘Abbas: dalam
sulbi-sulbi bapa-bapa kamu (turun temurun) Adam, Nuh, dan Ibrahim,
sehingga Allah keluarkan Baginda sebagai nabi (akhir zaman). Kata
‘Ikrimah: Melihat engkau berdiri, ruku’, sujud; Ibn ‘Abbas juga
berpendapat demikian. Dalam “Tafsir Ibn Kathir” dalam hubungan dengan ayat yang sama terdapat kenyataan: وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ وَقَوْله
تَعَالَى ” وَتَقَلُّبك فِي السَّاجِدِينَ ” قَالَ قَتَادَة ” الَّذِي
يَرَاك حِين تَقُوم وَتَقَلُّبك فِي السَّاجِدِينَ ” قَالَ فِي الصَّلَاة
يَرَاك وَحْدك وَيَرَاك فِي الْجَمْع وَهَذَا قَوْل عِكْرِمَة وَعَطَاء
الْخُرَاسَانِيّ وَالْحَسَن الْبَصْرِيّ وَقَالَ مُجَاهِد كَانَ رَسُول
اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرَى مِنْ خَلْفه كَمَا يَرَى
مِنْ أَمَامه وَيَشْهَد لِهَذَا مَا صَحَّ فِي الْحَدِيث ” سَوُّوا
صُفُوفكُمْ فَإِنِّي أَرَاكُمْ مِنْ وَرَاء ظَهْرِي ” وَرَوَى الْبَزَّار
وَابْن أَبِي حَاتِم مِنْ طَرِيقَيْنِ عَنْ اِبْن عَبَّاس أَنَّهُ قَالَ
فِي هَذِهِ الْآيَة يَعْنِي تَقَلُّبه مِنْ صُلْب نَبِيّ إِلَى صُلْب
نَبِيّ حَتَّى أَخْرَجَهُ نَبِيًّا . Firman
Allah taala: Dan perubahan gerak engkau di kalangan mereka yang sujud.
Kata Qatadah: Dia yang melihat engkau bila engkau berdiri dan perubahan
gerak engkau di kalangan mereka yang sujud” dalam sembahyang Ia melihat
engkau keseorangan dan dalam jemaah. Ini pendapat ‘Ikrimah dan ‘Ata’
al-Khurasani serta Hasan al-Basri. Kata Mujahid Rasulullah s.a.w. boleh
melihat orang di belakang Baginda sebagaimana ia boleh melihat orang
yang di hadapannya. Dan ia menyaksikan bagi yang demikian sebagaimana
yang sahih dalam hadith.’Samakan saf-saf kamu, sesungguhnya aku melihat
di belakangku’. Dan diriwayatkan oleh al-Bazzar danb ibn Abi Hatim dari
dua jalan dari ibn “Abbas bahawa ia menyatakan tentang ayat ini iaitu
‘perubahan gerak Baginda dalam sulbi nabi sampai ke sulbi nabi (yang
lain, dari Adam sampai seterusnya) sehingga Tuhan keluarkan Baginda
(ke-dunia menjadi penamat sekelian) nabi. Dalam Tafsir Ruh al-ma’ani karangan al-Alusi rh tentang huraian berkenaan dengan ayat 5:15, kenyataannya ialah seperti berikut: (Berkenaan
dengan ayat yang bermaksud: “Telah datang kepada dari Allah nur dan
kitab yang nyata”)-nur yang agung (‘azim), ia cahaya bagi sekelian
cahaya (nur al-anwar), nabi yang terpilih salla’Llahu ‘alaihi wa sallam,
dan Qtadah berpegang kepada pendapat ini, juga (ahli bahasa yang
terkenal) al-Zajjaj…Dan tidak jauh (daripada kebenaran) pada pendapatku
bahawa maksud kitab yang nyata itu (juga) ialah nabi salla’llahu ‘alaihi
wa sallam, dan ‘ataf atasnya adalah seperti ‘ataf yang dikatakan oleh
al-Jubba’I (iaitu pada al-Jubbai Mu’tazilah itu nur dan kitab itu
kedua-duanya maksudnya Qur’an)(maka pada al-Alusi, kedua-duanya itu
adalah merujuk kepada nabi Muhammad s.a.w.), dan tidak ada syak bahawa
sebutan itu tiap-tiap satunya adalah kepada nabi ‘alaihis-salatu
was-salam (iaitu Nabi Muhammad), dan kalau anda teragak-agak untuk
menerimanya dari segi ibaratnya, maka biarlah anda menerimanya dari segi
isyaratnya (pula)…(jilid III,hal.369). Dalam
hubungan dengan ayat yang bermaksud: Tidaklah Kami mengutus engkau
wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat untuk sekelian alam, al-Alusi
dalam Tafsir Ruh al-Ma’ani (jilid IX.hal.99-100) menyatakan seperti
berikut: Hakikat keadaan nabi
salla’Llahu ‘alaihi wa sallam sebagai rahmat untuk semuanya adalah
dengan mengambil kira Baginda sebagai perantara (wasitah) untuk limpahan
rahmat Ilahi (wasitah al-faid al-Ilahi) atas sekelian makhluk yang ada
(al-mumkinat) daripada permulaan lagi; kerana itulah maka nurnya adalah
perkara yang mula-mula sekali dijadikan Allah; dalam hadith ada
kenyataan ‘Perkara awal yang dijadikan Allah taala ialah nur nabi
engkau, wahai Jabir,’ dan ada hadith “Allah taala Maha pemberi dan aku
Pembahagi’. (Allah taala al-Mu’ti wa ana al-Qasim). Dalam
“Tafsir Ruh al-Ma’ani” karangan Al-Alusi rh (men.1170 H.), tentang ayat
yang bermaksud “telah datang kepada kamu dari Allah nur dan kitab yang
nyata” (15.15), jilid III.369) terdapat penerangan bahawa “nur itu nur
(yang agung), nur dari segala nur, dan nabi yang terpilih-salla’llahu
‘alaihi wa sallam- ini pandangan yang dipegang oleh Qatadah, dan
al-Zajjaj (ahli bahasa yang terkenal itu) memilih pendapat ini…Dan pada
sisiku tidak jauh (dari kebenaran) bahawa yang dimaksudkan nur dan kitab
yang nyata itu adalah (kedua-duanya merujuk kepada ) nabi salla’llahu
‘alaihi wa sallam, dan penyambung yang digunakan itu adalah seperti
penyambung yang dikatakan oleh al-Jubba’I (ulama Mu’tazilah yang
terkenal itu) (pada al-Jubba’I kedua-dua nur dan kitab itu merujuk
kepada Qur’an , adapun pada al-Alusi kedua-duanya merujuk kepada Nabi
Muhammad s.a.w.), dan mungkin anda merasa teragak-agak untuk menerima
pendapat ini dari segi ibaratnya, maka biarkanlah itu jadinya dari segi
isyarat (iaitu kalau anda tidak boleh menerima pendapat saya ini dari
segi ibaratnya biarlah itu boleh diterima dari segi isayaratnya)…”
(ibid. III. 369). Dalam kitab
yang sama, (Ruh al-Ma’ani, juz IX.100) berhubung dengan ayat yang
bermaksud “Tidaklah kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan
sebagai rahmat untuk sekelian alam”, beliau memberi huraian dengan
katanya: “Hakikat keadaan Nabi salla’Llahu ‘alaihi wa sallam sebagai
rahmat untuk semua yangt wujud (“lil-jami’”) itu ialah dengan iktibar
bahawa Baginda adalah penengah –wasitah- bagi limpahan rahm at Ilahi
(“wasitah al-faid al-ilahi”) atas sekelian makhluk (“al-mumkinat”) dari
awalnya, dan itu ialah kerana nur Baginda salla’Llahu ‘alaihi wa sallam
adalah makhluk yang paling awal; maka dalam hadith dinyatakan “perkara
awal yang dijadikan Allah taala ialah nur nabi engkau wahai Jabir…” dan
datang hadith yang menyebut “Allah ta’ala adalah Maha pemberi dan aku
adalah Pembahagi”.Di kalangan ulama sufiah – Allah menyucikan asrar
mereka – ada terdapat huraian berkenaan dengan hal yang demikian itu
yang leb ih lagi daripada ini.” Kemudian al-Alusi rh menukil pendapat ibn al-Qayyim al-Jauziyyah dalam kitabnya “Miftah al-sa’adah”. Katanya
“Kalaulah tidak kerana nubuwwat tidak akan ada langsung dalam alam ini
ilmu yang bermenafaat, amal salih, dan kebaikan dalam hidup manusia, dan
tidak ada asas bagi kerajaan, dan manusia akan berkedudukan seperti
haiwan dan binatang buas serta anjing yang memudaratkan, yang
setengahnya berseteru dengan yang lainnya. Maka
setiap perkara kebaikan pada alam ini adalah daripada kesan nubuwwah,
dan tiap-tiap keburukan yang berlaku dalam alam atau yang akan berlaku
adalah dengan sebab terselindungnya kesan nubuwwah dan pengarjian
tentangnya. Maka alam ini adalah seumpamna jasad dan rohnya ialah
nubuwwah, maka tanpa rohnya jasad itu tidak akan ada dokongannya; kerana
itu (bila tidak ada langsung kesan nubuwwah dan pengajiannya) buminya
akan bergoncang, makhluk yang berada di atasnya akan binasa, maka tidak
ada dokongan untuk hidup alam melainkan dengan kesan-kesan nubuwwah
(yaitu pengajaran daripadanya) “Ruh al-Ma’ani”. juz 9, hal. 100. Dalam
kitab yang sama, tentang ayat yang bermaksud “gerak-gerimu di kalangan
mereka yang sujud” (al-Shu’ara 217-219), selain daripada maksud bahawa
nabi beregerak di kalangan mereka yang sembahyang, dengan da’wahnya dan
lainnya, pengarang “Ruh al-Ma’ani” (jilid X.hal.135) menerangkan bahawa:
“dan daripada ibn Jubair bahawa maksud mereka itu ialah para anbia
‘a.s.s., dan makna “melihat gerak-geri engkau sebagaimana gerak-geri
mereka yang selain daripada engkau dari kalangan para anbia ‘a.s. dalam
mereka menyampaikan apa yang diperintahkan kepada mereka, sebagaimana
yang kamu lihat”, dan tafsir tentang “mereka yang sujud” itu para anbia,
diriwayatkan oleh satu jemaah, antara mereka ialah Tabarani, al-Bazzar,
dan Abu Nu’aim , dari ibn ‘Abbas juga , melainkan bahawa beliau itu
–Allah meredhainya- menafsirkan “gerak-geri engkau di kalangan mereka”
itu sebagai bermakna berpindah-pindahnya Baginda (sebagai Nur
Muhammad-UEM) dalam sulbi-sulbi mereka sehingga bondanya melahirkannya
–alaihis-salatu wassalam- …’(ibid.X.135) Dalam
Tafsir al-Wajiz fi Tafsir al-Qur’an al-‘Aziz karangan al-Imam
Abul-Hasan ‘Ali bin Ahmad al-Wahidi (men.468 H.) berkenaan dengan ayat
yang bermaksud Telah datang kepada kamu dari Allah cahaya dan Kitab yang
nyata, katanya nur ya’ni Nabi salla’Llahu ‘alaihi wa sallam dan Kitab
yang nyata ya’ni Qur’an …(Jilid II hal.196. Demikian
juga dalam Al-Tafsir al-Munir li-Ma’alim al-Tanzil al-Musamma Mirah
Labid li-Kashfi Ma’na Qur’an Majid oleh Shaikh Nawawi al-Bantani (dan
beliau ulama Nusan tara, dari Bentan yang terkenal dalam abad ke-19) –
di tepinya Tafsir al-Wajiz karangan al-Wahidi- jilid II hal. 196 ada
dinyatakan: Ayat yang bermaksud
Telah datang (…dari Allah kepada kamu nur) yaitu Rasul iaitu Muhammad
salla’Llahu ‘alaihi wa sallam (dan Kitab yang nyata) iaitu Qur’an… Dan
dalam Tafsir yang sama, berhubungan dengan ayat yang bermaksud: dan
pergerakan kamu di kalangan mereka yang sujud, yaitu Ia melihat
gerak-geri kamu dalam sembahyang dengan kiyam dan ruku’ dan sujud serta
duduk bersama-sama mereka yang semb ahyang bila engkau menjadi imam
dalam berjemaah dengan mereka, dan dikatakan dan Ia melihat engkau
berpindah –pindah dalam sulbi para mu’minin dan mu’minat, semenjak dari
Adam dan Hawa sampai kepada ‘Abdullah dan Aminah; maka semua nenek
moyang dan ibu bapa penghulu kita Muhammad salla’Llahu ‘alaihi wa sallam
lelaki dan perempuan, tidak termasuk syirik ke dalamdiri mereka
kesyirikan selama mana Nur Muhammad (al-Nur al-Muhammadi) dalam lelaki
dan perempuan itu, maka bila berpindah (nur itu) daripadanya kepada
orang yang kemudiannya, maka m ungkin orang itu menyembah yang selain
daripada Allah, dan Azar (bapa nabi Ibrahim) tidak menyembah berhala
melainkan selepas berpindah Nur itu kepada Ibrahim, adapun sebelum
berpindahnya (kepada Ibrahim) ia tidak menyembah selain dari
Allah…(ibid.II.119). Hadith berkenaan dengan Nur: Tentang hadith berkenaan dengan Nur itu antara yang boleh dikemukakan ialah: Dalam
Kitab “Kashf al-Khafa’ wa Muzil al-Ilbas ‘Amman Ishtahara min
al-Ahadith ‘Ala Alsinatin-Nas’ oleh al-‘Ajluni (men.1162 Hijrah): (827 – أول ما خلق اللهُ نورُ نبِيكِ يا جابر – الحديث رواه
عبد الرزاق بسنده عن جابر بن عبد الله بلفظ قال قلت: يا رسول الله، بأبي
أنت وأمي، أخبرني عن أول شيء خلقه الله قبل الأشياء. قال: يا جابر، إن
الله تعالى خلق قبل الأشياء نور نبيك من نوره، فجعل ذلك النور يدور
بالقُدرة حيث شاء الله، ولم يكن في ذلك الوقت لوح ولا قلم ولا جنة ولا نار
ولا ملك ولا سماء ولا أرض ولا شمس ولا قمر ولا جِنِّيٌ ولا إنسي، فلما أراد
الله أن يخلق الخلق قسم ذلك النور أربعة أجزاء: فخلق من الجزء الأول
القلم، ومن الثاني اللوح، ومن الثالث العرش، ثم قسم الجزء الرابع أربعة
أجزاء، فخلق من الجزء الأول حَمَلَة العرش، ومن الثاني الكرسي، ومن الثالث
باقي الملائكة، ثم قسم الجزء الرابع أربعة أجزاء: فخلق من الأول
السماوات، ومن الثاني الأرضين، ومن الثالث الجنة والنار، ثم قسم الرابع
أربعة أجزاء، فخلق من الأول نور أبصار المؤمنين، ومن الثاني نور قلوبهم وهى
المعرفة بالله، ومن الثالث نور إنسهم وهو التوحيد لا إله إلا الله محمد
رسول الله. الحديث. كذا في المواهب.( Hadith
yang bermaksud: “Yang pertama dijadikan Allah ialah nur Nabi engkau,
wahai Jabir”. Diriwayatkan oleh ‘Abd al-Razzaq dengan sanadnya daripada
Jabir bin ‘Abd Allah dengan lafaz: Katanya: Aku berkata: Wahai
Rasulullah, bapa dan bonda hamba menjadi tebusan tuan, beritahu kepada
hamba tentang perkara terawal yang dijadikan Allah sebelum segala
sesuatu. Jawab Baginda: Wahai Jabir, sesungguhnya Allah jadikan sebelum
segala sesuatu nur Nabi engkau daripada NurNya, kemudian Ia jadikan nur
itu berkisar dengan kudrat cara yang dikehendakiNya, walhal dalam masa
itu tiada Lauh (Lauh Mahfuz), tiada Qalam, Syurga dan Neraka, tiada
malaikat, langit, bumi, matahari, bulan, jin dan manusia. Maka bila
Allah kehendaki menjadikan sekelian makhluk ia membahagikan Nur itu
kepada empat bahagian, daripada juzu’ pertama ia jadikan al-Qalam,
daripada yang kedua Ia jadikan Lauh (Lauh Mahfuz), daripada yang ketiga
Ia jadikan ‘Arash, kemudian Ia membahagikan pula juzu’ yang keempat itu
kepada empat bahagi, maka daripada juzu’ yang pertama Ia jadikan
malaikat penanggung ‘Arasy, daripada juzu’ yang kedua Ia jadikan Kursi,
daripada yang ketiga Ia jadikan malaikat yang baki lagi. Kemudian Ia
membahagikan lagi juzu’ yang keempat itu kepada empat bahagi yang
pertamanya dijadikan langit-langit, yang keduanya bumi-bumi, yang
ketiganya Syurga dan Neraka. Kemudian yang
keempatnya dibahagikan kepada empat bahagian: yang pertamanya
dijadikanNya nur pandangan mata Muslimin, daripada yang kedua cahaya
hati mereka, ia ma’rifat terhadap Allah, daripada yang ketiga
dijadikanNya nur kejinakan mereka (dengan Tuhan) iaitu ‘tiada Tuhan
melainkan Allah, Muhammad Rasulullah’, demikian hadith dalam
“al-Mawahib” (iaitu al-Mawahib al-Laduniyyah karangan ahli hadith
al-Qastallani yang terkenal sebagai rujukan itu). Dan seterusnya: وقال
فيها أيضا: واختُلِف هل القلم أول المخلوقات بعد النور المحمدي أم لا؟
فقال الحافظ أبو يعلى الهمداني: الأصح أن العرش قبل القلم، لِما ثبت في
الصحيح عن ابن عمر قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: قدر الله
مقادير الخلق قبل أن يخلق السماوات والأرض بخمسين ألف سنة، وكان عرشه على
الماء، فهذا صريح في أن التقدير وقع بعد خلق العرش، والتقدير وقع عند أول
خلق القلم، فحديث عبادة بن الصامت مرفوعا ”أول ما خلق الله القلم، فقال
له أكتب، فقال رب وما أكتب؟ قال أكتب مقادير كل شيء” رواه أحمد
والترمذي وصححه. وروى أحمد والترمذي وصححه أيضا من حديث أبي رزين العقيلي مرفوعا: إن الماء خلق قبل العرش. وروى
السدي بأسانيد متعددة إن الله لم يخلق شيئا مما خلق قبل الماء، فيجمع بينه
وبين ما قبله بأن أولية القلم بالنسبة إلى ما عدا النور النبوي المحمدي
والماء والعرش انتهى Ia
menyatakan berkenaan dengan yang demikian juga: Diperselisihkan adakah
Qalam makhluk terawal selepas daripada nur Muhammad atau tidak? Al-Hafiz
Abu Ya’la al-Hamadani: yang asah ialah ‘Arash sebelum daripada Qalam,
mengikut riwayat yang sabit dalam kitab “Sahih” dari ibn ‘Umar; katanya:
Sabda Rasulullah s.a.w: Allah menentukan takdir bagi sekelian makhluk
sebelum Ia menjadikan langit-langit dan bumi lima puluh ribu tahun,
‘Arashnya atas air; ini sarih atau nyata dalam perkara takdir berlaku
selepas daripada penciptaan ‘Arash; takdir ada pada awal mula tercipta
Qalam; maka hadith ‘Ubadah bin al-samit, marfu’, “Awal diciptakan Allah
ialah Qalam, kemudian Ia berfirman: Tulislah, kata Qalam: Apakah yang
hamba (hendak) tulis? FirmanNya, “Tulislah takdir segala sesuatu”
(Riwayat oleh Ahmad dan Tirmidhi; dianggapnya sahih). Dan
diriwayat oleh Ahmad dan Tirmidhi, dianggapnya sahih juga, dari hadith
Abu Razin al-‘Uqaili, marfu’, “Bahawa air dicipta sebelum daripada
‘Arash”. Dan al-Suddi
meriwayatkan dengan sanad-sanad yang berbilang bahawa Allah tidak
menjadikan sesuatu sebelum daripada penciptaan air, maka boleh
dihimpunkan antara ini dan apa yang sebelumnya bahawa keawalan Qalam
dalam hubungan dengan yang selain daripada Nur Muhammad, Air, dan
‘Arasy.Habis. Dan yang menyebut kejadian yang pertama itu “al-Qalam” ialah: 824– أول ما خلق الله القلم. رواه أحمد والترمذي وصححه عن عبادة بن الصامت مرفوعا بزيادة فقال له أكتب، قال رب وما أكتب؟ قال أكتب مقادير كل شيء، قال
ابن حجر في الفتاوى الحديثية قد ورد أي هذا الحديث بل صح من طرق، وفي
رواية إن الله خلق العرش فاستوى عليه، ثم خلق القلم فأمره أن يجري بإذنه،
فقال يا رب بم أجري؟ قال بما أنا خالق وكائن في خلقي من قطر أو نبات أو
نفس أو أثر أو رزق أو أجل، فجرى القلم بما هو كائن إلى يوم القيامة، ورجاله
ثقات إلا الضحاك بن مزاحم فوثقه ابن حبان وقال لم يسمع من ابن عباس، وضعفه
جماعة، وجاء عن ابن عباس رضي الله عنهما موقوفا عليه: إن أول شيء خلقه
الله القلم، فأمره أن يكتب كل شيء ورجاله ثقات، وفي رواية لابن عساكر مرفوعة إن أول شيء خلقه الله القلم، ثم خلق النون، وهي الدواة، ثم قال له اكتب ما يكون أو ما هو كائن – الحديث وروى
ابن جرير أنه صلى الله عليه وسلم قال {ن (في الأصل (نون) مكان
(ن)) والقلم وما يسطرون} قال لوح من نور، وقلم من نور، يجري بما هو
كائن إلى يوم القيامة انتهى 824. Perkawa terawal dijadikan Allah ialah Qalam. Riwayat
Ahmad dan Tirmidhi, dikatakannya sahih, dari ‘Ubadah bin al-samit,
marfu’, dengan tambahan, Ia berfirman: “Tulislah”, kata (Qalam)”Apakah
yang hamba (akan) tulis?” FirmanNya: “Tulislah takdir segala sesuatu”. Kata
ibn Hajar dalam “al-Fatawi al-hadithah”: “Datang riwayat, iaitu hadith
ini, bahkan ia sahih daripada beberapa jalan, dan dalam riwayat” Allah
menjadikan ‘Arasy kemudian Ia beristiwa atasnya, kemudian Ia menjadikan
Qalam, kemudian Ia memerintah supaya menulis dengan izinNya, katanya:
Apakah yang hamba (akan) tulis? FirmanNya: tentang apa yang Aku jadikan
dan yang ada dalam makhlukKu, terdiri daripada titik hujan, tumbuhan,
nafas, bekas, rizki, atau ajal; maka Qalampun menulis tentang apa yang
ada sampai ke Hari Kiamat. Rijalnya atau
periwayatnya adalah mereka yang dipercayai (rijaluhu thiqat), melainkan
Qahhak bin Muzahim, tetapi ibn Hibban menganggapnya boleh dipercayai,
katanya ia tidak mendengar daripada ibn ‘Abbas, dan satu kelumpuk
menganggapnya dhaif; dan datang riwayat daripada ibn ‘Abbas –Allah
meredhai keduanya-maukuf atasnya: Perkara awal yang dijadikanNya Qalam,
kemudian Ia menyuruhynya menulis; para periwayatnya boleh dipercayai
(rijaluhu thiqat). Dan dalam
riwayat ibn ‘Asakir, marfu’, bahawa perkarea awal yang dijadikan Allah
ialah Qalam, kemudian “Nun”, bekas dakwat, kemudian firmanNya, Tulislah,
apa yang akan ada dan yang ada. Dan diriwayatkan oleh ibn Jarir bahawa Baginda s.a.w. bersabda: Nun,
Demi Qalam dan apa yang mereka tulis katanya: Lauh daripada nur, Qalam
daripada nur, yang menulis tentang apa yang ada sehingga hari Kiamat. Seterusnya dalam teks yang sama ada riwayat seperti berikut: وفى
النجم روى الحكيم الترمذي عن أبي هريرة أن أول شيء خلق الله القلم، ثم خلق
النون وهي الدواة، ثم قال له أكتب، قال وما أكتب، قال أكتب ما كان وما هو
كائن إلى يوم القيامة وذلك قوله تعالى {ن والقلم وما يسطرون} ثم ختم
على فم القلم فلم ينطق ولا ينطق إلى يوم القيامة، ثم خلق الله العقل، فقال
وعزتي وجلالي لأكْمِلَنَّكَ فيمَن أحببتُ، ولأنْقُصَنَّكَ فيمن أبغضت، وقال
اللقاني (في الأصل (اللاقاني)) في شرح جوهرته: القلم جسم نوراني
خلقه الله، وأمره بِكَتْبِ ما كان وما يكون إلى يوم القيامة، وتمسك عن
الجزم بتعيين حقيقته، وفي بعض الآثار أول شيء خلقه الله القلم، وأمره أن
يكتب كل شيء، وفي بعضها إن الله خلق اليراع، وهو القصب ثم خلق منه القلم،
وفي رواية أول شيء كتبه القلم أنا التواب أتوب على من تاب انتهى. Dalam
“al-Najm”, al-Hakim al-Tirmidhi meriwayatkan dari Abu Hjurairah, bahawa
“Perkara awal yang dijadikan Allah ialah Qalam; kemudian Nun, iaitu
Bekas Dakwat, kemudian firmanNya; Tulislah, katanya: Apakah yang hamba
(akan) tulis? FirmanNya: Tulislah apa yang ada, dan yang akan ada sampai
ke Hari Kiamat. Itulah firmannya: Nun. Demi Qalam dan apa yang mereka
tulis. Kemudian dikhatamkan atas mulut Qalam, lalu ia tidak
berkata-kata, tidak berkata-kata sampai Kiamat. Kemudian Allah jadikan
akal, Kemudian firmanNya; Demi KekuasaanKu dan KehebatranKu, Aku akan
sempurnakan engkau dalam kalangan yang aku kasihi. Dan aku akan
kurangkan engkau dalam kalangan mereka yang aku murkai. Kata
al-Laqqani dalam Syarah Jauharahnya: Qalam adalah jisim nurani
(daripada nur), yang dijadikan Allah, lalu Ia perintahkan supaya ia
menulis apa yang ada dan yang akan ada sampai Kiamat; ia tidak
menjazamkan untuk menentukan hakikatnya; dalam setengah athar, perkara
terawal yang Allah jadikan ialah Qalam, kemudian diperintahnya menulis
tiap-tiap sesuatu, dalam setengah athar Allah menjadikan “yara” (seperti
Qalam), atau Qasab, seperti Batang, kemudian dijadikan daripadanya
Qalam. Dalam satu riwayat perkara awal yang ditulisman oleh Qalam ialah
‘Aku Maha penerima taubat, Aku menerima taubat mereka yang bertaubat’.
Habis. (al-‘Ajluni, dalam “Kashf al-Khafa’ wa Muzil al-Ilbas…”, http://www.alelman.com/Islamlib/viewchp.asp?BID=143&CID=22#s1) Dalam
Kitab “Nazm al-Mutanathir min al-Hadith al-Mutawatir” oleh Imam
Muhammad bin Ja’far al-Kattani rh, dalam ‘kitab al-iman sampai kitab
al-manaqib’, no.194 di bawah hadith:”awwalu ma khalaqa’Llah”, terdapat
kenyataan: 194-أول ما خلق اللّه - ذكر الأمير في مبحث الوجود من حواشيه على جوهرة اللقاني أنها متواترة. (قلت)
ورد في بعض الأحاديث أن أول ما خلق اللّه (1) النور المحمدي وفي بعضها
(2) العرش في بعضها (3) البراع أي القصب وصح حديث أول ما خلق
اللّه (4) القلم وفي غيره أول ما خلق اللّه (5) اللوح المحفوظ وجاء
بأسانيد متعددة (6) أن الماء لم يخلق قبله شيء وفي بعض الأخبار
(7) أن أول مخلوق الروح وفي بعضها (8) العقل إلا أن حديث العقل فيه
كلام لأئمة الحديث بعضهم يقول هو موضوع وبعضهم ضعيف فقط* وأجيب عن التعارض الواقع فيها بأن أولية النور المحمدي حقيقية وغيره إضافية نسبية وأن كل واحد خلق قبل ما هو من جنسه فالعرش Al-Amir
dalam bahas berkenaan dengan wujud, dalam syarahnya ke atas “Jauharah
al-Laqqani”, bahawa hadith tentang itu mutawatir. Pengarang itu
menyatakan bahawa ia berkata); Datang
riwayat dalam setengah hadith tentang perkara awal yang dijadikan itu
(1) Nur Muhammad, dalam setengahynya (2) ‘Arasy, dalam setengahnya pula
(3) “al-yara” iaitu qasab, Batang, dan sah hadith tentang perkara awal
yang dijadikan Allah Qalam, dalam yang lain dinyatakan awal yang
dijadikan Allah (4) Qalam, dalam yang lain pula awal dijadikanNya ialah
(5) alo-lauh al-mahfuz, dan datang dalam berbilang sanad bahawa ia (6)
Air, dan tidak dijadikan sesuatu sebelum daripadanya; dalam setengah
riwayat (al-akhbar) ia (7) awal makhluk ialah ruh, dalam setengahnya (8)
‘Akal, melainkan hadith tentang akal di dalamnya ada kenyataan para
imam hadith, setengahnya menyatakan maudhu’, setengahnya menyatakan daif
sahaja. Katanya: boleh dijawab
berkenaan dengan percanggahan yang ada ini, bahawa nur Muhammad itu
awal hakiki, yang lainnya awal secara idafi, atau bandingan, secara
nisbah, tiap-tiap satu daripada (yang lainnya) dijadikan sebelum
daripada yang terdiri daripada jenisnya; maka ‘Arasy sebelum daripada
jisim-jisim yang kasar, akal sebelum daripada jisim-jisim yang halus
(latif), ‘yara’ awal daripada makhluk tumbuhan (nabatiah), demikianlah.
Allah Maha Mengetahui. (Dari “Nazm al-Mutanathir min al-hadith
al-Mutawatir”, dari kitab al-iman sampai kepada kitab al-manaqib, -491
dalam http://www.al-eman.com/Islamlib/viewchp.asp?BID=144&CID=10#s7 ) Dalam
“Al-Mawahib al-Ladunniyyah bil-Minah al-Muhammadiyyah” (2 jilid),
karangan Ahmad bin Muhammad bin Abu Bakr al-Khatib al-Qastallani
(men.923 Hijrah), dalam jilid pertama halaman 5 terdapat kenyataan: Ketahuilah
wahai pembaca yang mempunyai akal yang sejahtera dan yang bersifat
dengan sifat-sifat kesempurnaan dan kelengkapan – mudah-mudahan Allah
memberi taufik kepadaku dan kepada anda-dengan hidayah kepada Jalan Yang
Lurus bahawa sesungguhnya bila berlakulah (lit. bergantunglah) Iradat
Allah taala untuk mengadakan makhluknya dan menentukan rezekinya, maka
Ia menzahirkan hakikat Muhammadiyyah daripada Nur-Nur Samadiyyah dalam
hadhrat Ahadiyah(Nya), kemudian Ia menjadikan alam-alam, semua sekali,
alam tingginya dan alam rendahnya dalam rupa bentuk hukumNya sebagaimana
yang telah terdahulu ada dalam IradatNya dan IlmuNya yang terdahulu
(dari Azali lagi), kemudian Ia mem beritahu tentang kenabiannya dan
berita baiknya dengan kerasulannya ini, walhal Adam masih belum ada,
sebagaimana yang dinyatakannya bahada Adam adalah antara ruh dan jasad. Kemudian
terpancarlah daripadanya –salla’Llahu ‘alaihi wa sallam- ‘ain sekelian
arwah, maka zahirlah Al-Mala’ al-A’la dengan mazhar yuang paling hebat,
maka bagi mereka itu ada jalan yang paling manis, ia salla’Llahu ‘alaihi
wa sallam, jenis tinggi, mengatasi segala jenis makhluk, ia Bapa
Teragung bagi sekelian yang maujud dan manusia (sekelian). Maka
bila habislah masa dengan nama batinnya, dalam hubungan dengan hak
salla’Llahu ‘alaihi wa sallam (untuk) wujud dalam rupa jisimnya, dan
berkaikt ruh dengan jasadnya, berpindahlah hukum zaman kepada nama
zahirnya, maka zahirlah Muhammad salla’llahu ‘alaihi wa sallam dengan
keseluruhan jasad dan ruhnya walaupun terkemudian jasadnya (zahir) anda
mengetahui tentang nilainya, (iaitu) ia adalah khizanah atau
perbendahraan rahasia dan pusat berlakunya perintah; maka tidak lulus
perintah melainkan daripadanya; tidak berpindah kebaikan melainkan
daripadanya…Dikeluarkan riwayat hadith oleh Imam Muslim dalam kitab
‘Sahih’nya dari hadith ‘Abdullah bin ‘Umar dari Nabi s.a.w. bahawa
Baginda bersabda: ‘Sesungguhnya Allah menentukan takdir bagi sekelian
makhluk sebelum Ia menjadikan langit dan bumi selama lima puluh ribu
tahun, dan ‘ArasyNya di atas air …Dan
dari “Irbad bin Sariyah dari Nabi s.a.w. ‘Sesungguhnya aku di sisi
Allah sebagai khatam al-Nabiyyin-penutup sekelian nabi-walhal Adam masih
terbujur dalam tanahnya (sebelum roh ditiupkan ke dalamnya);’ riwayat
Ahmad dan Baihaqi serta al-Hakim. Kata al-Hakim isnadnya sahih. Seterusnya
kata beliau: Dari Maisarah al-Dabbi katanya, bahawa katanya: ‘Aku
berkata, wahai rasulul.lah, bilakah tuan hamba menjadi nabi? jawabnya
s.a.w. bersabda: ‘Waktu Adam masih antara ruh dan jasad.’ Ini lafaz
riwayat Ahmad dan al-Bukhari dalam ‘; Tarikh’nya serta Abu Nu’aim dalam
“al-Hilyah”, al-Hakim menyatakan ia sahih. Selepas
menyebut beberapa hadith lagi berkenaan dengan tajuk ini, Qastallani
memberi huraian berkenaan dengan maksud hadith-hadith itu katanya: Maka
boleh diihtimalkan hadith itu (tentang Nabi Muhammad sudah nabi walhal
Adam masih antara roh dan jasad) serta dengan riwayat al-‘Irbad bin
Sariyah tentangt wajibnya kenabian bagi Baginda dan sabitnya, kemudian
zahirnya pula ke alam nyata. Sesungguhnya penulisan (al-kitabah)
digunakan dalam sesuatu yang wajib; firman Allah ta’ala
(maksud)’Diwajibkan atas kamu (lit. dituliskan) puasa ‘ dan ‘Allah
mewajibkan (lit. Allah menulis) bahawa Aku akan benar-benar mengatasi’.
Dan dalam hadith dari Abu Hurairah (dinyatakan) bahawa mereka (iaitu
para Sahabat) bertanya bilakah diwajibkan kenabian bagi tuan hamba?
Baginda menjawab: ‘(Waktu) Adam masih antara roh dan jasad’. Riwayat Tirmidhi, katanya hadith hasan sahih. Kemudian
Qastallani menyebut riwayat dalam ‘Amali ibn Sahalal-Qattan’ dari Sahal
ibn Salih al-Hamadhani katanya: Aku bertanya kepada Abu Ja’far Muhammad
bin ‘Ali bagaimana nabi Muhammad menjadi nabi yang mendahului para
anbia walhal Baginda terakhir dibangkitkan. Kata beliau: ‘Sesungguhnya
Allah ta’ala –bila Ia mengambil dari anak Adam dari zuriat mereka dari
belakang merekadan menjadikan mereka menjadi saksi atas diri mereka,
‘Tidakkah Aku Tuhan kamu?’ adalah nabi Muhammad orang yang pertama yang
mengatakan ‘Ya, ‘ kerana itu Baginda menjadi terdahulu dari sekelian
anbia walhal ia terakhir dibangkitkan (dalam sejarah dunia). Kalau anda
berkata: ‘Nubuwwah adalah satu sifat yang mesti ada orang yang
disifatkan itu, walhal sesungguhnya beliau itu ada hanya selepas sampai
umur empat puluh tahun, maka bagaimanakah disifatkan beliau itu sebelum
wujudnya dan sebelum ia diutus sebagai rasul? Maka boleh diberikan
jawapan bahawa al-Ghazali dalam’ kitab al-nafkh wa al-taswiyah’
berkenaan dengan hal ini dan berkenaan dengan hadith ‘ Aku nabi terawal
dari segi penciptaan dan terakhir dari segi dbangkitkan (dalam sejarah),
bahawa maksud ‘penciptaan’ (al-khalq) di sini ialah takdir atau
penetapan bukannya mengadakan (‘’al-taqdir duna al-ijad’); maka Baginda
itu sebelum bondanya melahirkannya tidak wujud sebagai makhluk, tetapi
(wujud) dalam bentuk matlamat-matlamat dan aspek-aspek kesempurnaan
(‘al-ghayat wa al-kamalat’) yang mendahului dalam takdir yang
mengikutinya dalam wujud.Inilah makna kata-kata mereka (yang
bijaksana):’Awal fikiran ialah akhir amalan, dan akhir amalan adalah
awal fikiran” (‘awwal al-fikrah akhir al-‘amal wa akhir al-‘amal awwal
al-fikrah’). Kemudian dalam
memberi huraian tentang perkara ini beliau menyebut berkenaan dengan
jurutera yang mempunyai konsep dan rupa bentuk (‘surah’) awal tentang
bangunan yang hendak dibinanya dalam mindanya, dengan rupa bentuk yang
lengkap sempurna (‘dar kamilah’); itulah yang ada dalam ‘takdir’ atau
ketetapannya. Itulah yang ada kemudiannya yang zahir sebagai hasil
daripada amalannya. Maka bangunan yang lengkap sempurna itu yang terawal
dalam ‘takdir’nya, dan itulah yang terakhir dari segi wujudnya.
Demikianlah-kiasnya- hadith ‘Aku nabi’ itu isyarat kepada apa yang
dinyatakan, iaitru nabi dalam ‘takdir’ Ilahi sebelum sempurna penciptaan
Adam a.s., kerana tidaklah diciptakan Adam melainkan untuk dikeluarkan
daripada zuriatnya Mujhammad s.a.w. Kemudian
beliau menyatakan bahawa ‘hakikat ini tidak boleh difahami melainkan
dengan mengetahui bahawa rumah atau bangunan itu ada dua wujud, satu
wujud dalam minda jurutera dan otaknya, dan ia melihat kepada rupa
bentuk rumah di luar daripada minda dalam zat-zat (al-a’yan’) dan wujud
zihin adalah sebab bagi wujud yang zahir di luar zihin yang boleh
dipandang dengan mata, dan itu mesti mendahului. Demikianlah- hendaklah
anda ketahui- bahawa Allah menentukan takdir, kemudian Ia mengadakan
mengikut persepakatan dengan takdir…(Dalam ‘al-Mawahib al-Laduniyyah’juz
hal.7). Selepas daripada ini
beliau menyebut hadith-hadith berkenaan dengan awalnya Nur Muhammad
s.a.w. dan bagaimana perkara-perkara lain dijadikan
daripadanya.(Al-Mawahib al-laduniyyah, juz I hal 7 dst) Tentang
kedudukan ‘Abd al-Razzaq sebagai sandaran tentang hadith berkenaan
dengan Nur Muhammad s.a.w. sebagai punca penciptaan segala, itu
nampaknya tidak menjadi masalah, memandangkan antaranya al-Bukhari
mengambil daripadanya 120 riwayat dan Muslim mengambil 400 riwayat. (GF
Haddad, “Light of the Full Moon”, dalam
http://www.abc.se/~m9783/fiqhi/fiqha_e30.html) Dalam
hubungan dengan ‘Abd al-Razzaq, ada kenyataan dalam kitab Al-Risalah
al-Mustatrafah li Bayan Mashhur Kutub al-Sunnah al-Musharrafah, karangan
Maulana al-Imam al-Sayyid Muhammad Ja’far al-Kattani (Maktab
al-Kulliyat al-Azhariyyah-Qahiran, tanpa tarikh) pada halaman 13 bahawa
Musannaf Abi Bakr ‘Abd al-Razzaq bin Humam bin Nafi’ al-Humairi
meninggal tahun 211 Hijrah adalah lebih kecil daripada Musannaf ibn Abi
Shaibah, disusun mengikut kiktab-kitab dan bab-bab. Dan Jami’ ‘Abd
al-Razzaq yang selain daripada ‘Musannaf’ adalah kitab yang terkenal
jami’ yang besar dan kebanyakan daripada hadith-hadithnya dikeluarkan
oleh Syaikhan (Bukhari dan Muslim) dan empat imam hadith Dengan itu
beliau menerima ‘Abd al-Razzaq dengan baik sebagai muhaddith. Seterusnya,
dalam kitab Al-Shifa karangan Qadhi ‘Iyad rahimahu’Llah, terdapat
kenyataan dari Ibn ‘Abbas rd. bahawa Nabi s.a.w. adalah ruhnya itu
berada di sisi Allah sebelum Ia menjadikan Adam a.s. selama dua ribu
tahun, bertasbih nur itu sebagai malaikat bertasbih; daripadanya
dijadikan Adam a.s. Bila Adam dijadikan maka nur itu diletakkan pada
sulbinya. Sabda nabi s.a.w. Kemudian Allah turunkan aku ke bumi dalam
sulbi Adam, kemudian dijadikan aku dalam sulbi Nuh, sulbi Ibrahim,
kemudian tidak berhenti-henti Allah memindahkan aku dari sulbi-aulbi
mereka yang mulia-mulia dan rahim-rahim para wanita yang suci,
sehinggalah Ia keluarkan daku dari kedua ibu bapaku, yang mereka itu
tidak terkena kekejian sedikitpun. Yang menjadi saksi tentang sahihnya
kisah dan khabar ini ialah sya’ir al-‘Abbas yang masyhur yang memuji
Nabi s.a.w. (Kitab al-Shifa, oleh Qadhi ‘Iyad, I, hal.83). Dalam
hubungan dengan ayat yang bermaksud: “dan mengetahui tentang gerak-geri
engkau dalam kalangan mereka yang sujud”, kata ibn ‘Abbas rd maknanya
“dari seorang nabi kepada seorang nabi sehingga Aku keluarklan engkau
sebagai nabi (di zaman engkau dibangkitkan).” (Qadi ‘Iyad, al-Shifa,
I.halaman 15-16). Dalam
hubungan dengan ayat yang bermaksud: Allah adalah cahaya langit dan
bumi, kata Ka’b al-Akhbar dan ibn Jubair maksud nur yang kedua itu,
iaitu mithalan bagi nurnya, ialah Muhammad salla’Llahu ‘alaihi wa
sallam. Maka mithalan bagi nurnya ialah Nur Muhammad s.a.w. Ia di
pertaruhkan ke dalam sulbi-sulbi para anbia seperti ceruk cahaya (ka
mishkat) sifatnya sedemikian, dan lampu (al-misbah) adalah kalbunya,
kaca (al-zujajah) ialah dadanya: iaitu ia seumpama bintang kerana apa
yang ada padanya terdiri daripada iman dan hikmah kebijaksanaan, yang
dinyalakan daripada pokok yang diberkati, iaitu daripada Nur Ibrahim
‘alaihis-salam; diumpamakan sebagai pokok yang diberkati; hampir-hampir
minyaknya menyala iaitu hampir-hampir nubuwwah nabi Muhammad itu …nyata
kepada manusia sebelum daripada kata-katanya, seumpama
minyak…(al-Shifa,I.hal.17-18). Berhubungan dengan nur nabi ini dinyatakan dalam Al-Shifa.I.366: Daripada
yang demikian itu ialah zahir tanda-tanda pada waktu kelahiran Nabi
s.a.w. dan apa yang dikisahkan oleh bondanya dan apa yang ada pada
wakltu itu yang ajib-ajib, bagaimana ia mengangkat kepalanya waktu
kelahirannya memandang ke langit, dan ada yang bondanya lihat nur yang
keluar sewaktu Baginda dilahirkan; (juga) apa yang dilihat oleh Umm
‘Uthman ibn Abi al-‘As tentang bintang turun dan kemunculan nur sewaktu
kelahiran Baginda sehingga sehingga tidak terlihat melainkan nur, dan
kenyataan al-Shafa Umm ‘Abd al-rahman bin ‘Auf: Bila keluar Rasulullah
s.a.w….Baginda Rasulullah s.a.w. …ia mendengar suara ‘Allah memberi
Rahmat kepada anda dan cerah nyata bagiku antara Timur dan barat
sehingga aku melihat istana-istana Rum” (ibid). Dalam
kitab al-Madkhal oleh ibn al-Hajj terdapat beberapa riwayat berkenaan
dengan Nur Muhammad ini. Antaranya terdapat riwayat, iaitu: Dinukilkan
oleh al-Imam ‘Abd al-Rahman al-Siqilli rahimahu’Llahu ta’ala dalam kitab
‘al-dalalat ‘ baginya, yang lafaznya ialah: Sesungguhnya Allah tidak
menjadikan makhluk yang paling dicintai olehNya yang lebih lagi daripada
umat ini; dan tidak ada yang lebih mulia lagi daripada nabinya
salla’Llahu ‘alaihi wa sallam; kemudian para nabi selepas daripadanya,
kemudian siddiqin, kemudian para aulia yang terpilih. Dan (berkaitan
dengan) demikian itu sesungguhnya Allah menjadikan Nur Muhammad
salla’llahu ‘alaihi wa sallam sebelum daripada dijadikan Adam selama dua
ribu tahun, dijadikanNya dalam bentuk tiang di hadapan ‘Arasynya ia
bertasbih kepada Allah dan mentakdiskanNya; kemudian Ia menjadikan Adam
‘alaihis-salatu was-salam, daripada Nur Muhammad s.a.w. dan dijadikanNya
nur para nabi ‘alaihimus-salatu wassalam daripada Nur Adam
‘alaihis-salam, habis. (al-Madkhal ibn al-Hajj.II.28). Seterusnya dalam al-Madkhal.II.29 terdapat riwayat: Al-Faqih
al-Khatib Abu al-Rabi’ memberi isyarat dalam kitabnya ‘Shifa’ al-Sudur’
kepada beberapa perkara yang hebat dan agung; antaranya apa yang
diriwayat, iaitu bila Allah Yang Maha Bijaksana hendak menjadikan zat
nabi salla’Llahu ‘alaihi wa sallam yang diberkati dan such, Ia
memerintah Jibril a.s. turun ke bumi dan membawa dengannya bumi yang
menjadi jantung bagi bumi, dengan kegemilangannya dan nurnya…(sampai
kepada penciptaan nur Muhammad) dan nur Muhammad itu bergemilang di
belakang Adam, maka para malaikat berdiri di belakang Adam melihat nur
Muhammad salla’llahu ‘alaihi wa sallam …kemudian Adam memohon supaya nur
itu diletakkan supaya ia sendiri boleh melihatnya, maka Allah
menjadikan Adam boleh melihatnya…itu dengan isyarat ‘la ilaha illa’llah’
Muhammadun Rasulu’Llah dan sembahyang (dengan melihat kepada jari
telunjuknya)…kemudian nur itu diletakkan di dahi Adam kelihatan seperti
matahari dalam pusingan falaknya atau bulan dalam masa penuhnya
(al-Madkhal ibn al-Hajj.II.30) Dalam
kitab yang sama disebut bagaimana perkara yang mula-mula dijadikan
Allah ialah Nur Muhammad dan kemudian daripadanya dijadikan sekelian
yang lainnya. Berhubungan
dengan Nur Muhammad ini terdapat kenyataan dalam kitab Hujjatu’Llah
‘alal-‘Alamin fi Mu’jizati Sayyidil-Mursalin oleh Syaikh Yusuf
al-Nabhani. Katanya: Maka tidak
dikurniakan kemuliaan (‘karamah’) dan kelebihan (‘fadhilah’) kepada
seseorang dari kalangan mereka (iaitu dari kalangan anbia) melainkan
dikurniakan kepada Baginda salla’Llahu ‘alaihi wa sallam yang
sepertinya. Maka Adam ‘alaihis-salam diberikan
Allah kurnia, iaitu ia dijadikan Allah dengan TanganNya, maka Allah
kurniakan pula kepada nabi Muhammad salla’llahu ‘alaihi wa sallam
pembukaan dadanya dan pengambilannya rapat denganNya dengan melapangkan
dadanya bagi DiriNya dan dijadikan di dalamnya iman dan hikmah
kebijaksanaan, dan ini akhlak nabawi; maka kurniaan kepada Adam khalq
wujud (baginya) dan kepada nabi Muhammad s.a.w. dikurniakan akhlak
nabawi walaupun maksud kejadian Adam adalah penciptaan nabi kita dalam
sulbinya; maka penghulu kita Muhammad s.a.w. adalah maksudnya dan Adam
alaihis salam adalah wasilah baginya, dan maksud mendahului wasilah.
Adapun sujud malaikat kepada Adam a.s., kata Fakhr al-razi dalam
tafsirnya ialah: para malaikat itu diperintah sujud kepada Adam kerana
ada Nur Muhammad s.a.w. pada dahinya. (hal.15 ). Dalam al-Mustadrak oleh al-Hakim rh terdapat beberapa riwayat berkenaan dengan nur Baginda s.a.w. Antaranya ialah: (Diriwayatkan
kepada kami) oleh ‘Ali bin Hamshad al-‘adl secara rencana (imla), Harun
bin ‘Abbas al-hashimi meriwayatkan kepada kami, Jundul bin Waliq
meriwayatkan kepada kami, (seterusnya sampai kepada al-‘Abbas rd) bahawa
Baginda bersabda: Allah mewahyukan kepada ‘Isa alaihis-salam, wahai
‘Isa, berimanlah engkau kepada Muhammad dan suruhlah sesiapa yang
mendapatkan Baginda dari kalangan umatmu supaya beriman dengannya,
kalaulah tidak kerana Muhammad Aku tidak menjadikan Adam, kalaulah tidak
kerana Muhammad tidak Aku jadikan Adam, kalaulah tidak kerana Muhammad
Aku tidak jadikan Syurga, dan Neraka, Aku jadikan ‘Arash atas air,
kemudian ia bergoncang, maka ditulis atasnya ‘la ilaha illa’llah
Muhammadun Rasulu’Llah, maka iapun tenang. (Ini hadith sahih (kata
al-Hakim) yang tidak dikeluarkan oleh Bukhari dan Muslim). (al-Mustadrak
al-Hakim II.614-615). Dari
Maysarah al-Fakhr, katanya bahawa ia bertanya kepada Rasulullah “Ya
Rasulullah, bilakah tuan hamba menjadi nabi? Jawabnya: walhal Adam masih
antara roh dan jasad. (al-Mustadrak.II.608-609). Sahih riwayatnya. Dari
Maisarah al-fakhr lagi, katanya bahawa ia bertanya kepada Baginda bila
Baginda menjadi nabi. Jawabnya (Sewaktu) Adam masih antara roh dan j
asad. Hadith sahih. (al-Mustadrak.II.609.) Dari
Irbad bin Sariah katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. berkata:
Sesungguhnya aku di sisi Allah pada awal Kitab khatam sekelian anbiya,
walhal Adam terbujur dalam jasadnya, aku akan memberitahu kepada kamu
takwilan tentang itu, (aku) adalah do’a bapaku Ibrahim, berita gembira
saudaraku ‘Isa kepada umatnya, dan aku pemandangan bondaku, yang ia
lihat keluar daripadanya nur yang menjadikan terang baginya
istana-istana di Syam. Sahih. (al-Mustadrak.II.600). Berkenaan
dengan yang demikian ada riwayat daripada Khalid bin Ma’dan, dari
beberapa Sahabat nabi s.a.w. bahawa mereka bertanya kepada Baginda:
Beritaku kepada kami berkenaan dengan tuan hamba.Baginda menjawab: Aku
doa bapaku Ibrahim, berita gembira ‘Isa (kepada umatnya tentang aku akan
diutus), dsan bundaku melihat sewaktu aku dilahirkan keluar daripadanya
nur yang menerangi baginya Busra, dan Busra adalah di negeri
Syam.Al-hakim menyatakan Khalid ibn Ma’dan dari kalangan tabi’in yang
sebaik-baiknya yang bersahabat dengan Mu’adh bin Jabal.sahih pada
al-Hakim.(al-Mustadrak.II.600). Dalam
kitab Jam’ al-Wasa’il fi Sharh al-Shama’il (lit-Tirmidhi) karangan
Mulla ‘Ali bin Sultan Muhammad al-Qari rh (men. 1014 H.) ada terdapat
beberapa huraian, antaranya: Tentang
kenyataan dalam Shama’il Tirmidhi bahawa orang yang melihat nabi tanpa
mengenalinya terlebih dahulu terasa sangat hebat, maka Mulla ‘Ali
al-Qari menghuraikan aspek kehebatan Baginda itu katanya: kerana ada
pada Baginda sifat jalal dan atasnya ada kehebatan dari sisi Tuhan dan
limpahan kurnia dari alam samawi (sifah al-jalal wa ‘alaihi al-haibah
al-ilahiyyah wal-fuyud al-samawiyyah). (Jam’ al-wasa’il. hal. 28). Dan
dalam kitab yang sama dalam kenyataan al-Shama’il bahawa Baginda itu
lebih cantik daripada bulan –ahsan minal-qamar- beliau memberikan
huraian katanya: tentang nurnya zahir dalam ufuk-ufuk (alam zahir) dan
alam anfus (diri manusia) dengan tambahan sifat-sifat kesempurnaan dalam
bentuk rupa lahir dan ma’nawi, bahkan pada hakikatnya tiap-tiap nur
dijadikan daripada nurnya (ma’a ziyadah al-kamalat al-suwariyyah
wal-ma’nawiyyah, bal fil-haqiqah kullu nurin khuliqa min nurih); dan
dikatakan dalam hubungan dengan ayat bermaksud:’Allah adalah cahaya
langit dan bumi, dan misalan bagi nurnya-iaitu nur Muhammad- maka nur
wajahnya –s.a.w.- yang sejati, pada zatnya, tidak terpisah daripadanya
sesaatpun malam dan siang, walhal nur bagi bulan muktasab, dipinjam
(daripada cahaya matahari) sekali berkurang dan sekali terselindung.
(jam’ al-Wassa’il Sharah al-Shama’il.hal.47). Dalam
uraian Shaikh al-Munawi rh tentang Baginda itu lebih cantik daripada
bulan sebagaimana yang ternyata dalam kitab Shama’il al-Tirmidhi, beliau
menyatakan: itulah wajah Baginda pada sisi tiap-tiap orang; dan dalam
riwayat ibn al-Jauzi dan lainnya dari Jabir juga ‘pada mataku’ ganti
bagi ‘pada sisiku’ (‘indi’); dalam riwayat Abu Nu’aim dari Abu Bakr
adalah wajah Baginda itu seumpama pagar atau kandungan bulan
(‘daratul-qamar’) dan bagi riwayat Darimi dari al-Rabi’ binti
al-Mu’awwidh katanya: Aku melihatnya aku mel,ihat matahari sedang naik
memancar. Dalam riwayat ibn al-Mubarak dan ibn al-jauzi dari ibn ‘Abbas
bahawa Baginda tidak ada bayang (‘lam yakun lahu zill’), dan Baginda
tidak berdiri dalam matahari melainkan cahaya Baginda mengatasi cahaya
matahari, sebagaimana yang ada dalam Baijuri. (Sharah al-Muhaddith
al-Shaikh al-Munawi pada Shama’il Tirmidhi,I. halaman 47). Dalam
huraian Shaikh al-Munawi lagi, dalam menghuraikan kata-kata bermaksud:
seperti cahaya keluar antara celah-celah gigi Baginda, katanya: tidak
perlu kepada kata ‘seperti’ (‘ka’) tambahan, seperti yang dilakukan oleh
pensyarah (‘Shama’il’), bagaimana demikian, kerana itu (yang keluar di
celah-celah gigi Baginda) adalah nur hissi (atau cahaya lahiriah, bukan
maknawi, abstrak), dan kata beliau kalau tidak hissi maka bagaimana
digunakan ru’iya-dilihat. Ertinya ia bukan ma’nawi. (ibid.I.55-56). Dalam
hubungan dengan kenyataan dalam al-Shasma’il bila nabi s.a.w. datang ke
Madinah menjadi cerah (tiap-tiap sesuatu) ,kata Mulla ‘Ali al-Qari
iaitu: menjadi cerah tiap-tiap juzuk dari kota Madinah dengan nur yang
hissi-atau cahaya lahiriah yang dipandang dengan mata—atau juga cahaya
ma’nawi kerana dengan masuknya Baginda maka ada cahaya hidayah yang am
dan terangkat kerananya berbagai jenis kegelapan, dengan isyarah bahasa
menunjukkan teramat sangat (al-mubalaghah), yang tiap-tiap sesuatu dari
alam ini mengambil cahaya dari Madinah pada hari itu. Ataupun pencerahan
itu ialah kiasan bagi kesukaan yang amat sangat bagi para penduduk kota
itu – serta dengan tidak mempedulikan (dalam suasana itu) kepada mereka
yang berseteru (dengan Baginda dan Islam). Beliau juga menyebut
pendapat al-Tibbi yang memandang itu adalah cahaya secara hissi. (Mulla
‘Ali al-Qari, Sharah al-Shama’il al-Tirmidhi, II.209). Dalam
syarah al-Munawi berkenaan dengan potongan yang sama dalam al-Shama’il
Tirmidhi katanya: Yang asah ialah maksudnya tiap-tiap juzuk daripada
juzuk-juzuk kota Madinah itu menjadi cerah dengan cahaya secara
hakikatnya (bukan kiasan lagi) bukan tajrid (bukan secara abstrak lagi),
bagaimana tidak, walhal Baginda itu zat dirinya pada keseluruhannya
adalah cahaya (‘wa qad kanat dhatuhu kullaha nuran) maka Allah taala
telah berfirman: Telah datang kepada kamu dari Allah Nur dan Kitab yang
nyata, maka Baginda adalah cahaya yang menjadikan cerah bagi sekelian
alam, dan Baginda adalah lampu yang cerah mengeluarkan cahaya. (Sharah
al-Munawi atas al-Shama’il Tirmidhi, di tepi syharah Mulla ‘Ali al-Qari,
II.55). Dalam
al-Mawahib al-Laduniyyah – Hashiyah Shama’il al-Tirmidhi karangan
Shaikh Ibrahim al-Bajuri (men. 1276 Hijrah) terdapat beberapa kenyataan
yang mencerahkan. Dalam hubungan dengan potongan yang bermaksud: iaitu
orang yang melihat Baginda secara badihah (belum mengenalinya) akan
merasa hebat dengannya-iaitu melihat Baginda sebelum menilik kepada
akhlaknya yang teramat tinggi dan hal dirinya yang teramat berharga,
merasa gerun dengannya, kerana ada padanya sifat jalal atau kehebatan
dari sisi Tuhan (sifat al-jalal al-rabbaniyyah) dan apa yang ada padanya
dari kehebatan dari sisi Tuhan (lima ‘alaihi minal-haibah
al-ilahiyyah). Kemudian beliau
mengutip kata-kata dari ibn al-Qayyim: Perbezaan antara kehebatan dan
takabur (pada seseorang insan) ialah: kehebatan itu adalah kesan
daripada beberapa kesan yang banyak yang memenuhi kalbu orang itu kerana
merasa kehebatan Allah (bi ‘azamati al-rabb) dan kasih kepadaNya, serta
merasa Ketinggian HebatNya (wa ijlaliHi); maka bila hati seseorang
penuh dengan yang demikian bertempatlah padanya nur, turunlah atasnya
rasa ketenangan dan kebeningan (al-sakinah), dan dipakaikanlah kepadanya
selendang kehebatan; maka (dengan yang demikian) jadilah percakapannya
nur, ilmunya nur, kalau ia diam, maka ada atas dirinya kehebatan dan
keagungan (al-waqar), dan bila ia berkata-kata Ia
menarik hati manusia dan pandangan mereka. Adapun sikap takabur itu
adalah kesan daripada sekian banyak kesan yang memenuhi kalbu, daripada
kejahilan, kezaliman, dan ujub atau heran kepada diri sendiri. Maka bila
kalbu dipenuhi dengan yang demikian, terkeluarlah daripadanya kehambaan
(‘ubudiyyah) dan turunlah ke atasnya kegelapan zulmat, sifat marah,
maka berjalannya antara manusia dengan bongkak, mu’amalahnya dengan
mereka secara takabur, tidak memulakan memberi salam (kepada orang
lain)…(dalam al-mawahib al-laduniyyah –hashiyah al-Shaikh Ibrahim
al-Bajuri ‘ala al-Shama’il al-Muhammadiyyah lit-Tirmidhi-hal.16). Dalam
kitab yang sama (hal.19) dalam hubungan dengan potongan dalam
al-shama’il yang bermaksud: Adalah Baginda salla’llahu ‘alaihi wa sallam
bercahaya-cahaya wajahnya seumpama bercahayanya bulan sewaktu penuh
purnama –lalatul-badr-iaitu malam kesempurnaannya, kerana Nabi s.a.w.
menghapuskan kegelapan kufur sebagaimana bulan menghilangkan kegelapan
malam, dan sesungguhnya datang riuwayat (juga) misalan Baginda seumpama
matahari dengan memandang kepada matahari itu lebih lengkap dalam
pencerahan kegimalangan cahayanya, dan pencerahan dengan cahayanya itu
ada juga datang misalan Baginda seumpama kedua-duanya (matahari dan juga
bulan) dengan memandang kepada keadaan Nabi s.a.w. menghimpunkan dalam
dirinya tiap-tiap segi kesempurnaan, dan misal umpama itu adalah sekadar
untuk mendekatkaqn kepada faham, kalau tidak tidak ada apa-apa yang
menyamai Baginda dalam gambaran sifat-sifatnya. Dalam
teks yang sama (hal. 24) dalam hubungan dengan kenyataan Jabir bahawa
ia melihat Rasulullah s.a.w. pada malam bulan penuh purnama —aku melihat
kepada Baginda dan kepada bulan padaku Baginda lebih cantik daripada
bulan.(ahsan minal-qamar), kata al-Baijuri: Yang
demikian itu adalah pada tiap-tiap orang yang melihat Baginda s.a.w.
Hanyasanya Baginda itu lebih cantik kerana nurnya mengatasi nur bulan
(li’anna dau’ahu yaghlibu ‘ala dau’I al-qamar), bahkan mengatasi cahaya
matahari (bal wa ‘ala dauy’i al-shamsi); bahkan dalam satu riwayat ibn
Mubarak dan ibn al-Jauzi Baginda itu tidak ada bayang, dan bila Baginda
berdiri dalam sinaran cahaya matahari maka cahayanya mengatasi cahaya
matahari, dan bila ia berdiri dalam cahaya lampu maka cahayanya
mengatasi cahaya lampu itu. (ghalaba dau’uhu ‘ala dau’i al-siraj). Dan
berkenaan dengan cahaya yang keluar di celah-celah gigi Nabi s.a.w.
al-Baijuri menafsirkan bahjawa itu cahaya hissi bukan hanya ma’nawi,
sebab kalimah ru’iya itu merujuk kepada melihat. (ibid. hal. 27). Dan
dalam hubungan dengan kenyataan kota Madinah cerah dengan cahaya dengan
kedatangan nabi s.a.w. beliau memahaminya cahaya yang hissi selain
daripada yang ma’nawinya. (ibid. hal.196). Dalam
hubungan dengan hadith yang kuat sandarannya dalam Tirmidhi berkenaan
dengan Allah mengenakan cahayanya atas sekelian makhluk, dan yang
mengenanya dan yang tidak mengenannya ialah seperti berikut: حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ بْنُ عَرَفَةَ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ عَيَّاشٍ
عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي عَمْرٍو السَّيْبَانِيِّ عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ الدَّيْلَمِيِّ قَال سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ
عَمْرٍو يَقُولُ سَمِعْتُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ
اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ خَلَقَ خَلْقَهُ فِي ظُلْمَةٍ فَأَلْقَى
عَلَيْهِمْ مِنْ نُورِهِ فَمَنْ أَصَابَهُ مِنْ ذَلِكَ النُّورِ اهْتَدَى
وَمَنْ أَخْطَأَهُ ضَلَّ فَلِذَلِكَ أَقُولُ جَفَّ الْقَلَمُ عَلَى عِلْمِ
اللَّهِ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ Diriwayatkan
kepada kami oleh al-Hasan bin ‘Arafah, Isma’il bin ‘Iyash meriwayatkan
kepada kami dari Yahya bin Abi ‘Amru al-Syaibani, dari ‘Abdullah bin
al-Dailami, katanya Aku mendengar ‘Abdullah bin ‘Amru berkata: Aku
mendengar Rasulullah salla’Llahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
Sesungguhnya Allah ‘Azza wa jalla menjadikan sekelian makhluk dalam
zulmah, kemudian Ia melemparkan ke atas mereka daripada NurNya, maka
sesiapa yang terkena daripada Nur itu dia mendapat hidayat dan sesiapa
yang tidak terkena Nur itu atasnya ia tersesat.Dengan itu maka aku
berkata: Qalam sudah kering atas Ilmu Allah.Kata Abu ‘Isa (Tirmidhi):
hadith hasan.
(http://www.hadith.al-islam.com/Display/Display-asp?Doc=2&ID=41787&SearchText) Hadith
ini ialah berkenaan dengan takdir Ilahi tentang taraf-taraf makhluk
mendapat cahaya-nur- dari Tuhan dalam kehidupannya dan agamanya. Dengan
ini maka boleh difahamkan bahawa hidup mukminin adalah berdasarkan
hakikat cahayanya, dan Nabi s.a.w. adalah mukmin yang pertama sekali
yang mendapat bahagian cahaya itu, dan ia melebihi orang lain dengan
sifatnya sebagai cahaya- termasuklah melebihi walaupun malaikat yang
terjadi daripada cahaya. Maka Nabi s.a.w. adalah makhluk pertama yang
mendapat cahaya itu melebihi para malaikat dan lainnya. Dalam
kitab Al-Anwar al-Muhammadiyyah mkin al-Mawahib al-laduniyyah karangan
Syaikh Yusuf bin Ismai’l al-Nabhani (Dar al-Fikr, tanpa tarik) disebut
oleh beliau beberapa maklumat berkenaan dengan Nur Muhammad. Antaranya
ialah seperti berikut: Maksud
yang pertama (dalam Kitab al-Anwar al-Muhammadiyyah…): Ketahuilah bahawa
bilamana berhubung Iradat Allah Taala bagi mengadakan makhlukNya maka
Ia menzahirkan Hakikat Muhammadiyyah dari anwarNya (dengan Qudrat dan
IradatNya-UEM) kemudian Ia menimbulkan daripada (nur itu) alam-alam
semuanya, alam tingginya dan alam rendahnya, kemudian Ia memasyhurkan
kenabian Baginda walhal Adam belum ada lagi, melainkan sebagaimana yang
disabdakan oleh Baginda salla’llahu ‘alaihi wa sallam-(ia adalah) antara
roh dan jasad (yakni belum ada lagi), kemudian terpancarlah daripada
Baginda (yaitu nurnya itu-UEM) para arwah , maka ia adalah dari jenis
yang tinggi mengatasi semua jenis, dan ia adalah bapa akbar (punca
terbesar) bagi sekelian yang wujud (al-ab al-akbar li-jami’
al-maujudat);dan bila habis edaran masa dengan Nama yang Batin pada
haknya salla’Llahu ‘alaihi wa sallam (bagi berpindah) kepada wujud
jasadnya dan pertambatan roh dengannya, berpindahlah hukum zaman itu
kepada Nama yang Zahir, maka zahirlah Muhammad salla’Llah u ‘alaihi wa
sallam dengan keseluruhan (dirinya dan hakikat)nya, dengan jisim dan
rohnya sekali. Maka (makna yang sedemikian itu boleh terdapat) dalam
(riwayat) Sahih Imam Muslim, bahawasanya Baginda bersabda: Sesungguhnya
Allah Taala memaktubkan takdir sekelian makhluk (maqadir al-khalq)
sebelum dijadikan langit dan bumi selama lima puluh ribu tahun
(melambangkan masa yang terlalu amat lama yang tidak boleh ditentukan
oleh manusia-UEM) dan ‘ArashNya berada di atas air. Dan termasuk ke
dalam jumlah yang termaktub (demikian itu) ialah bahawa Nabi Muhammad
adalah khatam al-Nabiyyin. (Maka dalam hubungan dengan hakikat yang
sedemikian itulah ada riwayat-UEM) dari al-‘Irbad bin Sariyah dari Nabi
salla’Llahu ‘alaihi wa sallam bahawa Baginda bersabda: Sesungguhnya aku
di Sisi Allah adalah khatam sekelian para nabi walhal Adam masih
terbujur dalam jasadnya, terbujur jasaadnya, belum tertiup roh padanya. Dan
(ada riwayat hadith) dari Maisarah al-Dabbi katanya: Aku bertanya
kepada Baginda: Wahai Rasulullah, bilakah tuanhamba menjadi nabi?
Jawabnya: Sewaktu Adam masih antara roh dan jasad. (hal. 9) Dalam
Sahih Muslim dari Nabi salla’Llahu ‘alaihi wa sallam bahawa Baginda
bersabda: Sesungguhnya Allah azza wa jalla memaktubkan takdir sekelian
makhluk sebelum dijadikan langit dan bumi selama lima puluh ribu tahun
dan ‘ArashNya berada di atas air, dan termasuk ke dalam jumlah yang
termaktub dalam Ibu Kitab ialah bahawa Nabi Muhammad adalah khatam
sekelian anbia. (ibid. hal.9). Dan
dari al-‘Irbad bin Sariyah dari Nabi salla’Llahu ‘alaihi wa sallam:
sabdanya: Sesungguhnya aku di sisi Allah adalah khatam anbiya’ walhal
Adam terbujur dalam jasadnya iaitu terbujur sebelum ditiupkan roh
padanya. (ibid. hal. 9-10). Hadith-hadith
yang menunjukkan kedudukan hakiki dan kelebihan nabi salla’Llahu
‘alaihi wa sallam juga dibicarakan oleh al-Imam Suyuti (men. 911 Hijrah)
dalam kitabnya al-Hawi lil-Fatawi, (Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut,
1421/2000) dalam jilid 2 hal.136 dan seterusnya. Beliau menulis
antaranya: Hadith dari Saidina
‘Umar bin al-Khattab, Anas, Jabir, ibn ‘Abbas, ibn ‘Umar, Abi Darda’,
Abu Hurairan dan lainnya (meriwayatkan) bahawa nabi salla’Llahu ‘alaihi
wa sallam memberitahu yang Baginda itu tertulis (namanya) atas ‘Arash
dan tiap-tiap langit, dan tiap-tiap pintu Syurga, atas daun-daun Syurga:
‘la ilaha illa’Llah Muhammadun Rasulullah’ Dan tidak termaktub yang
demikian itu dalam alam malakut melainkan atas daripada nama-nama anbia
lainnya [dan itu tidak lain] melainkan untuk para malaikat
menyaksikannya dan [untuk mereka mengetahui] hal keadaan Baginda diutus
kepada mereka[ juga selain daripada diutus kepada manusia]. Dan
ibn ‘Asakir mengeluarkan riwayat daripada Ka’b al-Ahbar bahawa
Adammemberi wasiat kepada anaknya Syith katanya: Tiap-tiap kali kamu
berzikir menyebut nama Allah maka sebutkan juga dengannya nama Muhammad;
sesungguhnya aku melihat nama Baginda itu termaktub atas tiang ‘Arash
walhal aku di antara ruh dan jasad, kemudian aku mengerling lihat lalu
aku dapati tidak ada mana-mana tempat di langit melainkan tertulis
padanya nama Muhammad. Dan aku tidak melihat dalam Syurga sebuah istana
dan bilik melainkan tertulis padanya nama Muhammad, dan aku melihat
namanya tertulis atas leher bidadari… (hal 136-137 al-Hawi). Imam al-Suyuti seterusnya menyatakan seperti berikut: Dan
al-Subki menyatakan dalam kitab karangannya bahawa Baginda salla’Llahu
‘alaihi wa sallam diutus kepada sekelian anbia –Adam dan nabi-nabi
kemudiannya, bahawa Baginda salla’Llahu ‘alaihi wa sallam adalah nabi
bagi mereka dan Rasul atas mereka semuanya, dan boleh diambil dalil
tentang yang demikian itu daripada hadith nabi salla’Llahu ‘alaihi wa
sallam ‘Aku sudah nabi walhal Adam [masih] antara ruh dan jasad’ dan
hadithnya ‘Aku dibangkitkan kepada umat manusia seluruhnya’ (bu’ithtu
ilan-nas kaffatan’). Katanya [yakni kata al-Subki]: Dan kerana ini Allah
mengambil janji atas semua nabi-nabi untuk nabi Muhammad, seperti dalam
firman Allah: [bermaksud] ‘Dan Allah mengambil perjanjian …adakah kamu
berikrar dan mengambil sebagai perjanjian denganKu, mereka berkata kami
berikrar, firmanNya Saksikanlah, Aku bersama kamu sebagai saksi’ [Ali
‘Imran.81][Kata Imam al-Suyuti]: Dikeluarkan hadith oleh ibn Abi Hatim
dari al-Suddi tentang ayat itu, katanya: Tidak dibangkit seseorang nabi
mulai dari Adam melainkan Allah mengambil janjinya supaya ia benar-benar
beriman dengan Muhammad .Dan ibn ‘Asakir mengeluarkan hadith dari ibn
‘Abbas, katanya: Terus-menerus Allah mengutamakan dan mendahulukan nabiu
Muhammad salla’Llahu ‘alaihi wa sallam sampai kepada Adam dan nabi-nabi
selepas daripadanya …(ibid.II.137) Dan
al-Hakim mengeluarkan hadith dari ibn ‘Abbas katanya: Allah mewahyukan
kepada ‘Isa: Berimanlah engkau den gan Muhammad dan suruhlah sesiapa
yang bertemu dengan Baginda itu dari umatmu supaya beriman dengannya,
kalaulah tidak kerana Muhammad Aku tidak jadikan Adam, Syurga, dan
Neraka. Kata al-Subki: Kita
tahu melalui khabar [hadith] yang sahih hasilnya kesempurnaan –sebelum
Adam dijadikan lagi- bagi nabi kita Muhammad salla’Llahu ‘alaihi wa
sallam dari sisi Tuhannya, dan Tuhan telah kurniakan kmepada Baginda itu
nubuwwah dari waktu itu lagi [waktu Adam pun belum ada], kemudian Allah
mengambil dari para nabi ikut janji untuk beriman dengan Muhammad,
untuk memberitahu kepada mereka bahawa bagfinda itu terdahulu dean
terkedepan daripada mereka, dan Baginda itu nabi dan rasul bagi mereka,
dan pada makna mengambil janji itu ada makna istikhlaf [yakni para nabi
lain itu bertindak atas nama Muhammad], kerana itu masuklah di dalamnya
[dalam kata-kata tentangnya] lam al-qasam dalam ‘latu’minunna bihi’ dan
‘wa latansurunnahu’ [maknanya kamu benar-benar beriman dengannya dan
kamu benar-benar menolongnya bila sampai masanya]. (ibid.II.137) Kemudian
Imam al-Suyuti seterusnya menyebut tentang kelebihan nabi s.a.w.
diambil janji untuknya, bagaimana nabi-nabi lain menjadi makmum
sembahyang di belakangnya pada malam Isra’ Mi’raj, kemudian bagaimana
nabi ada dua wazir di langit Jibril dan Mika’il, dan di bumi dua, iaitu
Abu Bakar dan ‘Umar, berdasarkan hadith yang dikeluarkan oleh ibn
al-Mundhir, ibn Abi Hatim, al-tabarani, ibn Marduyah, dan Abu Nu’aim
dalam ‘al-Dala’il’. Pada tahap
ini penulis ingin menukilkan catatan Dr GF Haddad dalam artikelnya “The
Light of Muhammad” dalam http://www.abc.se/~m9783/nurn_e.html dan dalam
artikelnya “The First Thing that Allah created was my nur” dalam
http://www.abc.sel/~m9783/fiqhi/fiqha_e30.html; Antara para ulama yang disebut oleh beliau yang membicarakan soal Nur Muhammad ialah: Qadi ‘Iyad yang terkenal dengan kitab al-Shifanya, Imam al-Suyuti dalam Tafsir Jalalainnya Firuzabadi dalam Tanwir al-Miqbasnya atau tafsir ibn ‘Abbasnya Imam Fakhru’d-Din al-Razi, mujaddid abad ke 6 Hijrah, dengan Tafsir al-Kabirnya Qadi al-Baidawi dengan Tafsir al-Baidawinya Al-Baghwi dengan Ma’alim al-Tanzilnya Pengarang tafsir Abi Su’ud dengan huraiannya Al-Tabari dengan Tafsir at-tabarinya Pengarang Tafsir al-Khazin dengan huraiannya Al-Nasafi dengan Tafsir al-Madariknya Al-Sawi dengan syarahnya atas al-jalalain Al-Alusi dengan Ruh al-ma’aninya Ismail Haqqi dengan syarahnya atas Tafsir Ruh al-Ma’ani Al-Qari dengan Sharah al-Shifanya Suyuti dengan al-Riyad al-Aniqanya Ibn Kathir dengan Tafsirnya Qadi ‘Iyad dengan al-Shifanya Al-Nisaburi dengan tafsirnya Ghara’ib al-Qur’an Al-Zarqani dengan Sharah al-mawahib al-laduniyyahnya Ibn Hajar dengan al-Isabahnya Tirmidhi dengan Sunannya Baihaqi dengan Daala’il al-Nubuwwahnya Ibn Hajar Haitami dengan D ala’il al-Nubuwwahnya Bukhari, Muslim dan Imam Ahmad dengan kitab hadith mereka masing-masing yang memberi gambaran tentang nabi s.a.w. Al-Hakim dengan al-Mustadraknya Ibn Kathir dengan Tafsirnya dan Maulid Rasul Allahnya Ibn Ishaq dengan Sirahnya Dhahabio dengan Mizan al-I’tidalnya Al-Tabari dengan al-Riyad al-Nadiranya Al-Shahrastani dengan al-Milal wan-Nihalnya ‘Abd al-Haq al-Dihlawi dengan Madarij al-Nubuwwahnya (dalam Bahasa Parsi) ‘Abd al-Hayy al-Lucknowi dengan al-Athar al-marfu’ fi al-akhbar al-maudu’anya ‘Abd al-Razzaq dengan Musnadnya ‘Abidin (Ahmad al-Shami) men.1320 H. dengan komentarnya atas syair ibn Hajar al-Haitami al-Ni’;matul-Kubra ‘alal-‘Alamin Al-‘Ajluni (Isma’il bin Muhammad, men.1162) dengan Kashf al-Khafa’nya Bakri
(Sayyoid Abu al-hasan Ahmad ibn ‘Abd Allah men.abad ke3 H) dengan
al-Anwar fi Maulid al-Nabi Muhammad salla’Llahu ‘alaihi wa sallamnya Diyarbakri
(Husain bin Muhammad, meninggal 966 H.) yang memulakan kitabnya Tarikh
al-Khamis fi Ahwal Anfasi Nafisa dengan kata-kata Segala puji-pujian
tertentu bagi Allah yang menjadikan cahaya nabiNya sebelum daripada
segala sesuatu…” Fasi (Muhammad ibn Ahmad men.1052 H.) dengan kitabnya Matali’ al-Masarrat Shaikh
‘Abd al-Qadir al-Jilani men.561 H. dengan kitabnya Sirr al-Asrar fi Ma
Yuhtahu ilaihi al-Abrar (hal.12-14 edisi Lahore) yang menyatakan: Ia
memberi dalil bahawa Baginda adalah punca bagi segala sesuatu yang
maujud, dan Allah Maha Mengetahui. Haqqi (Ismail, men.1137) menukil hadith itu dalam tafsirnya Ruh al-Bayan Ibn Hajar al-Haitami (men.974 H) dengan Fatawa Hadithiyyahnya Syaikh
Ismail al-Dihlawi (men.1246 H) dengan risalahnya Yek Rauzah di mana
beliau menyatakan: Sebagaimana yang diisyaratkan oleh riwayat: perkara
yang awal dijadikan Allah adalah nurku. Sulaiman
al-Jamal (men.1204 H) yang menukil hadith tentang nur Muhammad
awal-awal dijadikan Allah, dalam syarahnya ke atas al-Busiri berjudul
al-Futuhat al-Ahmadiyyah bi al-Minah al-Muhammadiyyah. ‘Abd
al-Qadir al-Jili dengan Namus al-A’zam wa al.-Qamus al-Aqdam fi
Ma’rifat Qadar al-Bani sallka’lahu ‘alaihi wa sallam menyebut hadith nur
Muhammad. Kharputi (‘Umar bin Ahmad, men.1299) dalam syarahnya terhadap al-Busiri menyebutnya. Maliki
al-Hasani (Muhammad ibn ‘Alawi) menyebutnya dalam syarahnya terhadap
kitab al-Qari Hasyiyah Al-Maurid al-Rawi fi Maulid al-Nabi. Pada halaman
40 beliau menyatakan “Sanad Jabir adalah sahih tanpa pertikaian, tetapi
ulama berbeza pendapat tentang teksnya kerana khususiahnya, Baihaqi
juga meriwayatkan hadith itu dengan beberapa kelainan.” MUHAMMAD
‘UTHMAN EL-MUHAMMADY (UEM), KONSEP NUR MUHAMMAD DI DUNIA MELAYU DALAM
KONTEKS WACANA SUNNI,
http://www.geocities.com/traditionalislam/Nur_Muhammad.htm Ini antara teks-teks yang disebut oleh beliau dalam tulisannya. Inilah
antara yang terlintas pada penulis yang kurang pengetahuan ini untuk
menukilkan riwayat-riwayat dari punca-punca para ulama yang muktabar
dalam umat ini untuk kefahaman dan pegangan bersama. Mudah-mudahan kita
semua mendapat rahmat dan barakah dariNya. Amin ya Rabbal-‘alamin. Wallahu’a’lam.
No comments:
Post a Comment