Kitab Ma’rifatullah dan Layang Muslimin Muslimat Tarekat Haqmaliyah.
_______________
_______________
Ari
jalan-jalanna ma’rifat ka Allah ta’ala nyaeta aya dua jalan, aya nu ti
handap ka luhur, jeung aya nu ti luhur ka handap. Ari anu ti handap ka
luhur, nyaeta anu masantren heula, ngaji kitab Qur’an jeung terus
ngalakonan ibadahna rukun anu lima perkara, tah anu kitu teh ibadah keur
jalan ma’rifat ka Allah ta’ala, tapi hanjakal lolobana mah tara
ditepikeun kana ma’rifatna, lantaran kaburu betah, kaburu ngeunah dina
asma, tegesna geus ngarasa ni’mat dina Pal Nunjukna (papan merk nu
nuduhkeun tempat), padahal upama diteruskeun ma’rifat kana dzatna
sifatna Allah ta’ala, piraku teu undak kani’matannana, da gening karek
dina asmana wungkul geus sakitu kani’matannana.
Makrifat kepada Allah dapat ditempuh
dari dua jalan, yaitu dari bawah ke atas dan dari atas ke bawah. Yang
dari bawah ke atas antara lain dengan menyantri di pondok pesantren,
mengaji kitab Qur’an, serta tekun menjalani rukun yang lima perkara.
Perihal seperti ini adalah jalan makrifatullah. Namun sayangnya,
kebanyakan para penempuh jalur ini tidak sampai kepada tujuan karena
tertahan di martabat asma. Terlanjur betah di kenikmatan tataran ‘papan
petunjuk’. Padahal kalau berlanjut, akan tiba di tataran yang lebih
mulia yaitu martabat dzat dan sifat-Nya. Sedangkan baru di martabat asma
pun telah sedemikian nikmatnya.
Ari jalan
anu ti luhur ka handap, nyaeta anu nyumponan dalil tadi awwalu dinni
ma’rifatullahi ta’ala, jalanna lain tina masantren wungkul, tapi kudu
jeung ngisat diri nyaeta kudu daek tirakat, kalawan jeung ikhtiar
neangan pigurueunnana, guru anu Mursyid, sabab moal weruh tanpa guru, ku
sabab eta mana ku urang kudu disusul? Teu aya deui lian ti tarekatna
wali nu kudu disusul, sabab eta anu bisa tepi ma’rifat kana sifatna
Allah ta’ala nu kasebut jauhar awwal tea, nyaeta hakekatna muhammad tea,
da piraku teu aya leleberannana pikeun urang sarerea, sababna tadi oge
para wali pangna sakitu poharana tatapa teh pikeun ngabela umat-umatna
Rasulullah supaya bisa baralik deui ka Allah ta’ala.
Jalan yang dari atas ke bawah, ditempuh
dengan mencukupkan terlebih dahulu dalil awwalu dinni ma’rifatullah.
Caranya bukan hanya dengan menyantri di pondok pesantren saja, melainkan
juga mesti disertai dengan usaha pengekangan diri. Harus mau tirakat
mengiring ikhtiar mencari guru pembimbing yang mursyid. Sebab, tidak
akan bisa paham jika tanpa guru. Maka, ke mana kita harus mengarahkan
langkah? Tidak ada lain, mengarahlah ke tarekatnya wali. Sebab, itulah
yang bisa memakrifatkan kita kepada sifat Allah yang disebut jauhar
awwal atau hakikat muhammad. Ada jalurnya bagi kita semua. Para wali pun
pun sampai sedemikiannya bertirakat adalah untuk membela umat
Rasulullah supaya bisa kembali pulang kepada Allah ta’ala.
Ku sabab
kitu atuh hayu urang pada teangan ku sarerea eta tarekat wali teh, sabab
upama teu buru-buru kapanggih, tangtu urang moal barisa balik deui ka
asal, pasti nyawa urang engke bakal marakayangan atawa, balik deui ka
dunya kana barang anu keuna ku ruksak deui, moal bias nyumponan kana
dalil : Inna lillaahi wa inna ilaihi raaji’uun. Sundana : Asal ti Allah
kudu balik deui ka Allah.
Oleh karena itu, marilah kita bersama2
mencari tarekat wali tadi. Sebab kalau tidak cepat2, maka kita tidak
bisa pulang ke ‘negeri’ asal. Nyawa (ruhaniyah) kita kelak akan tertahan
melayang2 atau merasuk kembali ke alam dunia, ke martabat benda yang
kelak pun akan rusak. Tidak mampu mencukupkan dalil inna lillaahi wa
inna ilaihi raaji’uun; bermula dari-Nya, kembali kepada-Nya.
Ku sabab
kitu tangtu sarerea oge meureun pada bingung keneh, pada-pada percaya
oge, lantaran urang pada teu ngarasa tadi inditna ti Allah, turunna ka
alam dunya, tapi kusabab dalilna kitu, gancang bae ngaku yen urang asal
ti Allah, tapi ngakuna teh sasemet biwir bae, kapaksa ngaku soteh sieun
disebutkeun kufur kafir karana henteu percaya kana dalil, tapi atina mah
keukeuh poek teu kaharti ku sabab teu karasa. Kusabab eta ayeuna
pribados arek mere panerangan saeutik, malah mandar tiasa percaya sareng
karaosna, urang tadi asal ti Allah kieu katerangannana, urang papay ti
handap ka luhur supaya kaharti ku akal.
Barangkali saudara2 sekalian masih belum
mengerti, agak2 tidak percaya juga, karena tidak (belum) mampu
merasakan bahwa diri kita ini bermula dari Allah yang lantas kemudian
diturunkan ke alam dunia. Namun karena dalilnya demikian, cepat2lah kita
mengaku kalau kita ini datang dari Allah. Tapi pengakuannya itu sebatas
di bibir saja. Terpaksa mengaku karena kuatir disebut kafir oleh sebab
tidak percaya kepada dalil. Sementara hatinya tetap saja gelap, tidak
paham karena memang tidak (belum) merasakan. Oleh karena itu, sekarang
saya akan memberi sedikit penerangan supaya kita bisa percaya bersama
dengan rasanya bahwa kita berasal dari Allah. Mari kita telusur dari
atas ke bawah supaya bisa diterima akal.
Mimiti
urang tumarima asal ti mana? Nu kaharti jeung ku umum, urang asal kaluar
teh ti indung. Teruskeun deui papay ka luhurna, ari indung asal ti
mana? Tangtu indung urang teh kaluar ti nini. Ari nini asal ti mana? Teu
salah deui asal kaluar ti buyut. Ari buyut asal ti mana? Tangtu
kaluarna ti bao. Ari bao asal ti mana? Nya asalna kaluar ti
janggawareng. Ari janggawareng asal ti mana? Tangtu kaluar ti udeg-udeg.
Ari udeg-udeg asal ti mana? Tangtu asalna kaluar ti kakait siwur,
saterusna kitu bae, ti indungna deui, ti indungna deui nepi ka Babu
Hawa. Ari Babu Hawa asal ti mana? Ku sakaol ceuk hadist asalna Babu Hawa
teh asal tina iga burungna Nabi Adam. Ari Nabi Adam asal ti mana?
Asal kita datang dari mana? Yang
dipahami secara umum, kita ‘datangnya’ dari (rahim) ibu. Lanjutkan
meniti ke atas. Kalau ibu datang dari mana? Tentu, ibu kita keluar dari
nenek. Kalau nenek, asalnya dari mana? Tidak salah lagi, dari buyut.
Kalau buyut, dari mana? Tentulah dari bao. Kalau bao, dari mana? Dari
janggawerang lah. Kalau janggawerang, dari mana? Tentunya dari
udeg-udeg. Kalau udeg-udeg, dari mana? Yaa, dari kakawit siwur dong. Dan
seterusnya…, dari ibunya lagi, dari ibunya lagi, dari ibunya lagi…
hingga kemudian sampai kepada Siti Hawa. Nah, kalau Siti Hawa dari mana?
Kalau menurut hadits, asalnya dari tulang rusuk Nabi Adam. Trus, kalau
Nabi Adam dari mana?
Diterangkeun
ku hadits, asalna Nabi Adam teh tina aci bumi-seuneu-cai-angin. Ari aci
bumi-seuneu-cai-angin asal ti mana? Diterangkeun ku hadist asalna tina
nur muhammad, cahya opat perkara: cahya hideung – hakekat bumi, cahya
bodas – hakekat cai, cahya koneng – hakekat angin, cahya beureum –
hakekat seuneu.
Diterangkan oleh hadits, asalnya Nabi
Adam adalah dari saripati tanah-api-air-angin. Kalau
tanah-api-air-angin, datang dari mana? Diterangkan oleh hadits, asalnya
dari nur muhammad, yaitu cahaya empat perkara: cahaya hitam – hakikat
tanah, cahaya putih – hakikat air, cahaya kuning – hakikat angin, dan
cahaya merah – hakikat api.
Ari nur
muhammad asal ti mana? Eta oge diterangkun ku hadist asalna tina Nurna
Maha Suci, nyaeta tina jauhar awwal, tah semet eta buntu. Sabab geus
diterangkeun ku hadist jeung Qur’an, eta jauhar awwal teh bibitna tujuh
bumi tujuh langit, saweruh eusina kabeh. Jadi, ana kitu ceuk dalil asal
ti Allah nyaeta asal ti dinya tina jauhar awwal tea.
Kalau nur muhammad, asalnya dari mana?
Menurut keterangan dari hadits, asalnya dari Nur Maha Suci, yaitu jauhar
awwal. Selepas ini, habis. Karena sudah dijelaskan di hadits dan Qur’an
bahwa jauhar awwal adalah bibitnya tujuh bumi tujuh langit berikut
segala isinya. Maka, yang dimaksud dengan dalil ‘bermula dari Allah’
adalah dari jauhar awwal ini.
Sifatna
caang padang, nyaeta gulungna Dzat jeung Sifatna Maha Suci, kakara
jeneng Asma Allah, cahya beureum jadi hakekat lafad alif, cahya koneng
jadi hakekat lafad lam awal, cahya bodas jadi hakekat lafad lam akhir,
cahya hideung jadi hakekat lafad he, jauhar awwal jadi hakekatna tasjid.
Sifatnya terang benderang, yaitu
‘gulungan’ Dzat bersama Sifat-Nya Yang Maha Suci. Setelah ini barulah
ada Asma Allah, dimana cahaya merah menjadi hakikat lafadz alif, cahaya
kuning menjadi hakikat lafadz lam awal, cahaya putih menjadi hakikat
lafadz lam akhir, cahaya hitam menjadi hakikat lafadz ha, jauhar awwal
menjadi hakikat tasjid.
Kitu
katerangannana, jadi eta cahya nu kasebut di luhur teh nu disebut
Ismudzat tea. Hartina Dzat laisa kamishlihi atawa asmana nu Maha Suci,
ceuk anu ahli padzikiran mah latifah tea.
Demikianlah keterangannya. Maka, cahaya2
yang disebutkan di atas itulah yang disebut Ismudzat. Artinya, Dzat
laisa kamishlihi atau nama-Nya yang Maha Suci. Kata para ahli dzikir,
itulah latifah.
Deui ka
dinya, nu matak kacida wajib dikanyahokeunnana ti ayeuna. Geura susul
tarekatna anu bisa miceun hijabna atawa pipindingna anu jadi moekan kana
eta Dzat Sifatna Allah ta’ala, sing kapanggih jeung hakekatna tasjid
muhammad, anu aya dina wujud pribadi. Tah eta kunci muhammad anu bakal
bisa ngaburak-barik hijabna ka Allah ta’ala.
Kembali kepada anda, makanya mestilah
wajib diketahui ini dari sekarang. Segera bergabung dengan tarekat yang
bisa membuang hijab atau penghalang yang menghalangi kita dari
‘memandang’ Dzat Sifat-Nya Allah ta’ala. Temukanlah hakikat tasjid
muhammad yang ada pada masing2 kita. Itu adalah kunci muhammad yang
dapat meruntuhkan penghalang2 di antara kita dengan Allah ta’ala.
Upama
kapanggih insya Allah tangtu urang bisa nyumponan kana babasan mulih ka
jati, pulang ka asal, nyaeta mulih ka jati teh, rasa jasmani anu ayeuna
keur dipake balik deui kana rasa tadi keur waktu aya dina Nurullah
(jauhar awwal). Ari pulang ka asal nyaeta jasmanina ngajadi asalna deui,
nyaeta ngajadi nur muhammad cahya opat rupa deui, beureum koneng bodas
hideung. Samangsa-mangsa balik ka asal, nya ngaranna sampurna hartina
beak beresih beak rasana beak jasmanina.
Sekiranya ketemu, insya Allah kita dapat
mencukupkan perintah kembali ke jati atau pulang ke asal. Kembali ke
jati bermakna kembalinya rasa jasmaniyah yang sekarang sedang kita
kenakan ini kepada rasa ketika berada di martabat Nurullah (jauhar
awwal). Sementara, pulang ke asal bermakna jasmaniyahnya kembali menjadi
asalnya lagi yaitu nur muhammad cahaya empat rupa. Kalau kembali ke
asal, maknanya sempurna, habis bersih. Habis rasanya, habis pula
jasmaniyahnya.
No comments:
Post a Comment