Tuesday, June 26, 2012

KITAB KASHF AL MAHJUB (AL HUJWIRI)

أشهد أن لا اله الا الله و أشهد أن محمدا رسول الله

KU HIDUPKAN KITAB KASHF AL MAHJUB (AL HUJWIRI): UNTAIAN Kemiskinan (Faqr فقر)

Kemiskinan (Faqr فقر) menduduki kedudukan yang dimuliakan dalam jalan yang benar, dan bahawa dervishes umumnya berbangga. Allah telah berkata:

للفقراء الذين أحصروا في سبيل الله لا يستطيعون ضربا في الأرض يحسبهم الجاهل أغنياء من التعفف

"Amal adalah bagi mereka yang memerlukan, yang, di jalan Allah adalah terhad (daripada perjalanan), dan tidak boleh bergerak kira-kira di muka bumi, mencari (untuk berniaga dan sebagainya): yang lelaki jahil difikirkan, kerana kehormatan mereka, yang mereka bebas dari mahu. "(Q 2:273)

ضرب الله مثلا عبدا مملوكا لا يقدر على شيء

"Allah mengemukakan perumpamaan (dua lelaki: 1) seorang hamba di bawah kuasa pemerintahan yang lain. Beliau mempunyai tiada kuasa apapun; "(Q 16:75).

تتجافى جنوبهم عن المضاجع يدعون ربهم خوفا وطمعا

"Anggota badan mereka meninggalkan katil mereka tidur, manakala mereka berdoa kepada Tuhan mereka, Ketakutan dan Harapan:" (Q 32:16).

Selain itu, Rasulullah (saw) memilih kemiskinan dan berkata,

اللهم احيني مسكينا وامتني مسكينا واحشرني في زمرة المساكين

Ya Allah, membuat saya hidup hina dan mati hina dan bangkit daripada mati kalangan hina pada hari kiamat! "

Dan Nabi (saw) juga berkata bahawa pada hari kiamat Allah akan berkata, "Bawalah orang yang disayangi saya dekat kepada saya;" maka malaikat akan berkata, "Siapakah orang yang disayangi Engkau?" Dan Allah akan menjawab mereka berkata, "Golongan miskin dan miskin."

Terdapat banyak ayat al-Quran dan Hadis (hadith Nabi) kepada kesan yang sama, yang biasanya dikenali, tidak semestinya akan diperkatakan di sini.

Dalam zaman Nabi Muhammad SAW, satu kumpulan orang-orang pelarian miskin wujud yang mendapat manfaat syarikat Nabi (saw) yang digunakan untuk tinggal di masjid Nabi dan telah sepenuhnya menumpu perhatian mereka kepada menyembah Allah. Mereka bebas semua aktiviti duniawi dan tegas meletakkan kepercayaan mereka di Hospital Tanah dan percaya bahawa Dia akan memberikan mereka rezeki harian mereka. Rasulullah (saw) telah diperintahkan oleh Allah untuk menjaga syarikat mereka dan mengambil perhatian yang sewajarnya daripada mereka.

Kerana sesungguhnya Allah berkata, "ولا تطرد الذين يدعون ربهم بالغداة والعشي يريدون وجهه bukan dari orang-orang yang menyeru kepada Tuhan mereka pagi dan petang,
mencari muka-Nya," (Q 06:52), dan

 "ولا تعد عيناك عنهم تريد زينة الحياة الدنيا ولا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا

dan biarkan tidak matamu menembus keluar dari mereka, mencari kesenangan dan perhiasannya Kehidupan ini tidak patuh kepada sebarang hatinya Kami telah dibenarkan untuk lalai daripada mengingati Kami, "(Q 18:28).

 Oleh itu, apabila Rasulullah (saw) melihat mana-mana satu daripada mereka, beliau akan berkata, "ibu bapa saya Mungkin pengorbanan anda! Kerana ia adalah kerana anda Allah menegur saya: "

Demikian, kepada Allah mempunyai dimuliakan Kemiskinan yang Dervishes dan telah membuat perbezaan yang khas mereka. Ini adalah kerana mereka dengan isi semua punca-punca masuk dan keluar yang jelas dan beralih sepenuhnya kepada orang yg menyebabkan sesuatu punca. Kemiskinan telah menjadi kebanggaan bagi mereka, jadi mereka bersedih hati akan dan bergembira pada akan datang. Mereka telah menerima pakai kemiskinan dalam apa-apa cara bahawa segala-galanya telah menjadi tidak bernilai di hadapan mata mereka.

Kemiskinan mempunyai bentuk luaran dan realiti. Bentuk luaran melarat, indigence, dan kesusahan tetapi realiti adalah kekayaan, kejayaan dan kepuasan. Sesiapa yang berpuas hati dan berehat dalam bentuk zahir, apabila gagal untuk mencapai keinginan itu berpaling daripada realiti juga. Dan yang telah mencapai realiti Faqr (kemiskinan), averts pandangannya dari segala sesuatu yang dicipta, dan dalam penghapusan lengkap, melihat sahaja Yang Maha Satu, mencapai kepenuhan hidup yang kekal.

Beliau yang telah menerima pakai keluar Faqr sahaja dia mendapat apa-apa, sebagai yang lebih tua yang bijaksana telah berkata, "من لم يعرف سوي رسمه لم يسمع سوي اسمه yang baru terkandas dalam bentuk keluar Faqr, beliau tidak tahu apa-apa benda yang di luar namanya "
Faqir فقير (orang miskin), yang tidak mempunyai apa-apa dan tidak pemilikan perkara yang membawa apa-apa perubahan di dalam dirinya. Beliau tidak merasakan menjadi kaya dengan mempunyai apa-apa, tidak kepada orang miskin dengan mempunyai apa-apa. Kehadiran atau ketiadaan perkara yang sama di matanya, sebaliknya berasa lebih gembira apabila dia mempunyai apa-apa. Sheikh telah berkata, "lebih darwis miskin, yang lebih luas dia dalam keadaan beliau (rohani)," kerana ia adalah berbahaya untuk darwis dengan barang-barang bahan sendiri. Dia harus tidak mempunyai pemikiran apa-apa, supaya dia tidak mungkin terpikat cinta itu. Wali-wali Allah hidup dengan menggunakan nikmat-nikmat rahsia beliau. Harta dunia memegang mereka kembali dari jalan yang quietism. Sekali seorang raja bertemu darwis dan berkata bahawa dia mungkin meminta beliau untuk memihak kepada sesetengah. Darwis itu menjawab bahawa dia tidak akan meminta manfaat dari salah satu hamba-hambanya. Mengenai siasatan raja dia menjelaskan kepadanya bahawa dua orang hamba iaitu keserakahan dan jangkaan, tuan raja.

Nabi (saw) berkata, "الفقر عز Tidak هله kemiskinan gemilang kepada mereka yang layak." Bahawa yang gemilang bagi yang layak adalah memalukan bagi yg tdk pantas. Ia adalah gemilang untuk layak kerana tubuhnya Tuhan dipelihara daripada asas dan berdosa perbuatan, dan hatinya dari fikiran yang jahat dan tercemar. Yang luarannya menjadi pemegang amanah tangguh dimanifestasikan dan masuk visi bercahaya, supaya tubuhnya adalah rohani dan hatinya ilahi. Manusia yang tidak mempunyai hubungan dengan dia dan orang tidak mempunyai sebarang persaudaraan dengan dia, sehingga, bahawa dia merasakan tangan kosong mengenai kepada penciptaan. Beliau tidak merasa kaya walaupun dia diberi ganjaran dengan aset seluruh dunia.

Bagi dia kekayaan seluruh alam semesta berat kurang daripada sayap nyamuk hingga ke suatu dalam skala kemiskinan dan kedua-dua dunia mungkin tidak dapat mengandungi walaupun satu nafas.

Sheikh Sufi berbeza pendapat sama ada faqr فقر (kemiskinan) atau ghina غني (kekayaan) yang unggul, untuk ghina yang sebenar milik Allah yang Maha Suci di dalam semua sifat-Nya. Yahya b. Maud al-Razi, Ahmad b. Abi al-Hawari, Harith al-Muhasibi, Abu al-Abbas b. Ata, Abu al-Hasan b. Simun, dan di kalangan yang moderns Abu Kata Fadalallah b. Muhammad al-Mahani, semua memegang pandangan bahawa ghina (kekayaan) adalah lebih faqr (kemiskinan). Mereka berhujah bahawa Ghana غناء (kekayaan) adalah satu sifat Allah, manakala faqr (kemiskinan) tidak boleh disifatkan kepada-Nya, oleh itu, satu sifat lazim kepada Allah dan Manusia lebih tinggi kepada orang yang tidak terpakai kepada Allah. Saya katakan persaudaraan ini adalah semata-mata nominal, dan tidak wujud dalam realiti. Sebagai persaudaraan yang sebenar melibatkan persamaan bersama dan kesaksamaan, tetapi sifat-sifat Ilahi Abadi dan sifat-sifat manusia dicipta, maka hujah mereka adalah tidak betul.

Saya, Ali b. Uthman al-Jullabi, mengisytiharkan bahawa Ghana (kekayaan) adalah satu istilah yang hanya boleh digunakan kepada Allah. Yang diwujudkan tidak sesuai dengan sifat ini. Manakala jangka faqr (kemiskinan), adalah satu sifat manusia dan ia tidak boleh digunakan kepada Allah. Metafora apabila kita memanggil seorang lelaki Ghani (kaya), tetapi pada hakikatnya tidak begitu, kerana keberkesanan Ghana manusia (kekayaan) bergantung kepada pelbagai sebab, dan kami kaya hanya selepas menerima punca, manakala yang kekayaan Allah, yang sendiri Author semua sebab, bukan kerana apa-apa sebab.

Oleh itu, perkongsian Manusia dengan Allah mengenai sifat ini adalah salah dan palsu. Apabila tiada apa yang boleh menjadi sebahagian daripada Allah, maka bagaimana seseorang boleh berkongsi sifat-Nya, oleh itu, apabila ia adalah mustahil untuk dikaitkan dengan sifat-sifat-Nya, begitu juga, tidak boleh menjadi mana-mana persatuan dengan nama-nama-Nya juga. Sebagai menganggap untuk memanggil Ghani manusia, ia hanya luar biasa untuk tujuan rujukan sahaja dan digunakan dalam erti kata yang sangat terhad.
Erti Ghani Allah (kaya) bahawa Dia adalah bebas dan dari segala-galanya. Dia melakukan apa yang dikehendakiNya, kerana tiada apa-apa jua dalam alam semesta boleh menderhaka, menafikan, atau mengalihkan kehendakNya. Dia kompeten untuk membawa bersama-sama bertentangan dalam makhluk, itu, Allah telah sentiasa dan apa-apa Dia akan selama-lamanya. Ghina (kekayaan) Man on Sebaliknya, sebagai contoh, bermakna rezeki, kehadiran kegembiraan dan kenikmatan, diselamatkan daripada kesengsaraan, dan saguhati keselesaan. Semua perkara ini adalah yang bersifat luar biasa dan tertakluk kepada perubahan.

Terdapat akhir adalah tidak berdaya dan kehinaan. Oleh itu, ghina apabila digunakan untuk Man dengan bentuk luaran, tetapi apabila digunakan untuk Allah, ia adalah intipati sebenar masuk. Allah telah berkata,

"يا أيها الناس أنتم الفقراء إلى '

Wahai lelaki! Ia adalah kamu yang sentiasa berhajat kepada Allah: "(Q 35:15) dan

" والله الغني وأنتم الفقراء tetapi Allah sememangnya Maha Kaya, dan ia adalah kamu yang adalah memerlukan "(Q 47:38)..

Ada yang lebih suka orang kaya kepada golongan miskin, atas alasan bahawa Allah telah memberkati bekas dalam kedua-dua dunia dan telah dikurniakan manfaat kekayaan kepadanya. Mereka maksudkan dengan Ghana (kekayaan) banyak barang-barang duniawi, pencapaian keinginan dan menikmati keseronokan dan mengejar nafsu. Mereka berhujah bahawa Allah telah memerintahkan kami bersyukur untuk Ghana (kemakmuran) dan pesakit di faqr (kesusahan). Sejak kesabaran diperintahkan kepada seteru, dan bersyukur atas kemakmuran yang lebih baik daripada bekas, oleh itu Ghana diutamakan lebih faqr.

Tetapi saya mengatakan bahawa, ketika Allah menyuruh kita bersyukur untuk kemakmuran, Beliau juga memerintahkan supaya kesyukuran meningkatkan kemakmuran, tetapi apabila Dia memerintahkan kami untuk bersabar dalam kesusahan, Dia menjadikan kesabaran cara-cara melukis dekat kepada-Nya. Dia berkata, "لئن شكرتم لأزيدنكم jika kamu bersyukur, saya akan menambah (nikmat) kepada kamu;" (Q 14:07) dan "إن 'مع الصابرين sesungguhnya Allah adalah dengan orang-orang yang sabar," (Q 2:153 ). Ini bermakna bahawa orang yang mengucapkan terima kasih bagi yang mempunyai asal dalam kelalaian, Allah akan meningkatkan kelalaian beliau, manakala yang menunjukkan kesabaran pada faqr (kesusahan) yang mempunyai asal dalam kesusahan akan diserikan dengan berdekatan.

Sheikh yang lebih suka Ghana (kekayaan) faqr (kemiskinan) tidak menggunakan istilah Ghana dalam erti kata iaitu pengambilalihan popular faedah duniawi tetapi apa yang mereka berhasrat adalah "pengambilalihan dermawan yang". Oleh itu, nikmat kesatuan (dengan Allah) adalah berbeza dari mendapat lupa (Allah). Sheikh Abu Said berkata, "الفقير هو الغني بالله yang Ghana adalah dengan Allah, adalah miskin" wahyu selama-lamanya iaitu yang berasaskan renungan kebenaran.

Tetapi saya mengatakan bahawa wahyu adalah satu fasa sementara dan ia membayangkan kemungkinan penutupnya. Oleh itu, jika orang yang menikmati wahyu tetap terdinding dari wahyu oleh sifat kekayaan, beliau sama ada menjadi memerlukan wahyu atau dia tidak. Jika dia tidak, kesimpulan yang tidak masuk akal, dan jika dia tidak perlu, maka keperluan timbul yang bertentangan dengan Ghana (kekayaan). Ghana sebagai sifat Allah adalah selama-lamanya, kekal abadi dan sebenar dalam maknanya.

Tetapi kekal Ghana tidak boleh bertepatan dengan sifat-sifat sifat manusia, kerana ciri-ciri penting kematian dan makhluk luar biasa adalah keperluan dan kecerdasan. Oleh itu, yang kekal dengan sifat-sifat dan kekal abadi, hanya dia adalah Ghani dan yang kehilangan sifat-sifat beliau tidak layak untuk dipanggil Ghani. Oleh itu "الغني من الغناء 'orang kaya adalah orang yang diperkaya oleh Allah" kerana istilah من الغناء' merujuk kepada ejen manakala istilah الفقير هو الغني بالله menandakan orang yang diambil tindakan. Bekas-subsistent sendiri, tetapi wujud akhir melalui ejen. Sewajarnya diri sara hidup adalah sifat sifat manusia, manakala sara hidup melalui Allah melibatkan penghapusan sifat.

Saya menegaskan bahawa ghina tidak mempunyai hubungan dengan kewujudan sifat-sifat, kerana ia telah berkata bahawa sifat-sifat manusia yang patut disalahkan dan reput. Begitu juga, istilah ini tidak boleh digunakan apabila sifat-sifat ini tidak wujud kerana Fani (manusia) tidak memiliki nama dan apabila sifat-sifat akan mati, mereka tidak boleh dipanggil sama ada Ghani atau faqr. Semua Sheikh dan majoriti rakyat lebih suka faqr lebih Ghana kerana Quran dan Sunnah dengan jelas mengisytiharkan untuk menjadi unggul dan majoriti umat Islam mempunyai konsensus di atasnya.

Apabila perkara itu telah dibincangkan oleh Junaid dan Ibn Ata, dan kemudiannya mengekalkan keunggulan yang kaya. Dia memperdebatkan bahawa berdasarkan kepada Hadis (tradisi), pada hari kiamat mereka akan dipanggil ke akaun untuk kekayaan mereka, dan bahawa akaun melibatkan pendengaran Firman Ilahi, tanpa apa-apa pengantaraan, ia mungkin dalam bentuk teguran dan mencela ditangani oleh itu Kekasih juga monumental kepada kekasihnya. Junaid menjawab bahawa kaya akan diambilkira tetapi miskin akan diminta untuk memberikan alasan dan meminta alasan adalah lebih baik daripada yang menyeru ke akaun.

Terdapat pemerhatian yang unik di dalamnya, dalam cinta sejati meminta alasan atau dikecualikan adalah tanda keganjilan dan teguran adalah bertentangan dengan persahabatan. Pencinta menganggap kedua-dua sebagai cacat cela, kerana alasan yang dibuat kerana tidak menurut beberapa perintah Kekasih dan celaan juga dibuat terhadap skor yang sama. Oleh itu, kedua-dua soalan dalam cinta sejati, kerana, semua di bawah kesabaran keadaan dijangka dari golongan miskin dan terima kasih dari yang kaya. Dalam persahabatan sebenar satu tidak menuntut apa-apa daripada rakan tidak mengingkari perintah beliau. Jadi "ظلم من سمي ابن ادم اميرو قد سماه ربه فقيرا sesiapa yang dikenali sebagai seorang yang kaya, dia bertindak salah, kerana Allah telah memanggil beliau faqir (miskin)," iaitu Allah telah dipanggil Faqir lelaki Adm (miskin), dia boleh menjadi kaya dunia tetapi dia akan dipanggil miskin (faqir). Salah adalah orang yang menyeru kepada orang kaya, orang itu boleh menjadi raja, kerana, sebelum Allah swt dia adalah faqir (miskin).

Alasan untuk ini adalah bahawa kaya adalah Sahib-i Sadqa (mampu untuk ketepikan keluar sedekah) dan miskin (faqir) adalah Sahib-i Sidq (Rakan kepada kebenaran) Oleh itu, bekas tidak boleh diletakkan sama kemudian. Oleh itu, Ghana (kekayaan) Suleman (boleh rahmat Allah kepadanya) dan kemiskinan Parsi Salman (ra dengan dia) adalah salah satu. Allah berfirman Ayub (boleh rahmat Allah ke atasnya) di hujung kesabaran beliau, dan begitu juga Suleman (boleh rahmat Allah ke atasnya) dalam plentitude kekuasaan beliau: "نعم العبد berapa cemerlang dalam perkhidmatan Kami! (Q 38:30,44). Ini bermakna apabila rahmat Allah yang dikurniakan kepada, ia tidak membuat sebarang perbezaan di antara kemiskinan Parsi Salman (ra dengan dia) dan kekayaan Suleman (boleh rahmat Allah ke atasnya). Saya mendengar Abu al-Qasim Qushayri berkata:

"Orang bercakap banyak mengenai faqr (kemiskinan) dan Ghana (kekayaan), dan telah memilih satu atau lain-lain untuk diri mereka sendiri, tetapi saya memilih mana-mana Allah memilih untuk saya dan melindungi saya. Jika Dia terus kekal dengan saya Ghani (kaya) Saya berdoa, Dia tidak boleh membuat aku lupa, dan jika Dia ingin saya menjadi faqir (miskin) Saya berdoa tidak menjadi bersifat iri hati dan memberontak. "

Ghana (kekayaan) adalah hadiah tetapi lupa kejahatan, sama faqr (kemiskinan) adalah juga hadiah tetapi keserakahan adalah jahat. Kedua-dua konsep ini adalah sangat baik, tetapi amalan mereka mencipta keputusan yang berbeza-beza. Kemiskinan adalah pemisahan jantung dari semua melainkan Allah, dan kekayaan adalah keasyikan hati dengan yang tidak mengaku sebagai berkelayakan. Apabila jantung adalah dibersihkan dari semua save Allah maka faqr tidak lebih Ghana, tidak Ghana unggul untuk faqr. Ghana adalah nama banyak barang-barang duniawi dan faqr (kemiskinan) adalah nama kekurangan mereka. Kerana semua milik Allah, oleh itu, apabila pencari mengakui dan forgoes pemilikan masalah perkongsian terhapus dan dia mendapat bebas daripada kedua-dua nama-nama.

Sheikh telah diterangkan makna alir masuk dan keluar Ghana dan faqr, beberapa sebutan yang dimasukkan di sini. Salah satu daripada Sheikh moden berkata:

ليس الفقير من خلا من الزاد انما الفقير من خلا من المراد

"Golongan miskin bukanlah orang yang bebas daripada peruntukan, tetapi dia yang bebas Murad مراد (nafsu)." Itulah berkata, jika Allah memberikan kepadanya kekayaan dan dia menjaga, maka dia akan dipanggil Ghani (kaya) dan jika dia renounces, masih dia adalah Ghani, kerana di bawah kedua-dua keadaan dia campur tangan dalam pemilikan lain. Tetapi faqr (kemiskinan) terdiri berhenti untuk bertindak pada prerogatif sendiri.

Yahya b. Maud al-Razi berkata:
علامته الفقر خوف زوال الفقر

"Tanda faqr adalah bahawa salah satu kekal takut menghilangkanya."

Tanda kebetulan faqr adalah bahawa salah satu walaupun kecemerlangan Walayat (saintship),, kesabaran renungan dan sifat-sifat penghapusan, masih takut kehilangan atau penurunan sebanyak faqr. Tanda kecemerlangan dalam faqr adalah bahawa salah satu mendapat bebas daripada takut kehilangan atau penurunan sebanyak faqr.

Khawaja Muhammad Ruwaym mengatakan:

من نعت الفقيرحفظ سره وصيانته نفسه و اداء فراءضه

"Ciri-ciri faqir (miskin) adalah bahawa dia perlindungan rahsia batin dan pengawal nafs (jiwa yang lebih rendah) dari pencemaran, dan tetap dalam melaksanakan tugas-tugas wajib agama:"

Maruah faqir (miskin) adalah bahawa dia masih bebas daripada keuntungan duniawi, luarannya bersih kejahatan dan dia tetap dalam melaksanakan tugas-tugas wajib agama. Dia tidak perlu bersuara meditasi ke dalam beliau dan apa sahaja yang bertukar pada lidahnya jantung tidak mesti komited untuk itu. Dia perlu kagum dengan keadaan beliau di ini makam (stesen) bahawa tiada apa-apa jua mempengaruhi dia dan ini adalah tanda kehancuran manusia mahu dan satu sama sekali ditaklukkan kepada ketaatan yang benar.

Bashr Hafi berkata:
افضل المقامات اعتقاد الصبر علي الفقر الي القبر

"Makam terbaik (stesen) jalan ini adalah untuk tetap teguh bertahan dengan kemiskinan dengan bersabar sehingga mati."

Kesabaran dan kepercayaan maqamat (stesen) pencari. Sejak faqr (kemiskinan) menafikan maqamat semua, oleh itu, resolusi untuk menjadi pesakit manakala kemiskinan berkekalan menuntut negasi kerja-kerja dan perbuatan dan bercita-cita untuk menghapuskan sifat-sifat manusia. Berkata ini melafazkan kemiskinan menjadi lebih kekayaan, dan menyatakan tidak pernah bertekad untuk meninggalkan.

Shibli berkata:
الفقير لا يستغني بشيء دون الله

"Faqir (miskin) adalah dia yang tidak berehat kandungan dengan apa-apa melainkan Allah,"
kerana dia tidak mempunyai objek keinginan yang lain. Erti yang jelas dengan berkata ini adalah bahawa tiada siapa yang boleh menjadi kaya tanpa Allah. Pencapaian beliau adalah sebenar Ghana dan kekayaan. Kewujudan kita adalah berasingan daripada Allah dan apabila Ghana dan kekayaan tidak boleh diperolehi tanpa mencapai-Nya yang bermaksud kewujudan kita tabir untuk Ghana dan jika seseorang meninggalkan jalan ini (mencapai Allah), maka bagaimana Ghana boleh diperolehi? Kata ini adalah sangat halus dan kabur.

Kerohanian mempunyai beberapa makna yang berlainan ini dan mereka berkata, "الفقير Tidak يستغني عنه Faqir (miskin) tidak akan berpuas hati dengan kedekatan Kebenaran (Allah)." Iaitu dia terus berusaha untuk berdekatan lanjut dan tidak mahukan tamat untuk .

Ini telah dihuraikan secara terperinci oleh Sheikh Abdullah Ansari Harwi yang berkata:

"Kesedihan kami adalah selama-lamanya. Kita juga tidak boleh melihat aspirasi kami memenuhi matlamat mereka (Kebenaran) mahupun kewujudan kita boleh menjadi bukan kewujudan, ia mungkin ini dunia atau akhirat, kerana bagi hasil keseragaman apa-apa adalah perlu, tetapi Allah adalah di atas menjadi genus. Walaupun untuk berpaling dari Allah berlaku kerana kealpaan kepada-Nya, tetapi darwis tidak boleh menjadi pelupa. Ini adalah ketaatan tetap dan satu laluan sukar. Kekasih kami adalah bahawa kehadiran Yang tidak boleh dicapai melalui usaha dan kesatuan dengan dia bukan takdir manusia. Tiada apa-apa jua yang dijauhkan azab kedua-duanya dalam keadaan Fana (mati) dan di Baqa (hidup), Fani (mati) tidak pernah menjadi hidup (Baqi) untuk bersatu dengan-Nya dan yang hidup tidak pernah menjadi mati, untuk mencapai sisiNya . Jadi kerja pencinta mereka adalah sangat sukar dan pernah menuntut, oleh itu, untuk memujuk hati mereka telah mencipta satu kata-kata yang berbunyi halus dan membentuk maqamat (stesen), peringkat, dan laluan. Ungkapan-ungkapan simbolik terhad kepada diri dan stesen mereka, peringkat, dan laluan hanya berkaitan dengan negeri masing-masing. Allah adalah dikecualikan daripada sifat setiap manusia dan hubungan. "

Abu al-Hasan Nuri berkata:
نعت الفقير السكوت عند العدم والبذل عند الوجود

"Ciri-ciri faqir (miskin) adalah bahawa apabila dia mempunyai apa-apa, dia tenang dan apabila dia mempunyai sesuatu yang dia membelanjakan pada orang lain."
Dan dia juga berkata, "الاضطراب عند الوجود Beliau berasa risau, apabila dia mendapat sesuatu."

Amalan yang diumumkan dalam berkata ini adalah amat penting. Ia mempunyai dua maksud, ketenangan itu apabila dia mendapat apa-apa Rida (kepuasan), dan berbudi itu apabila dia mendapat sesuatu adalah bukti cintanya dengan Allah. Satu, yang berpuas hati dengan kehendak Allah, dihargai dengan jubah yang mulia, yang merupakan tanda berdekatan (dengan Allah) tetapi kekasih Kebenaran tidak pernah berhasrat jubah kehormatan kerana jubah kehormatan menunjukkan keganjilan. Tenang beliau apabila dia mendapat apa-apa jangkaan untuk mendapatkan sesuatu, dan apabila dia telah mendapat sesuatu yang lain dari Allah, dan dia tidak merasa berpuas hati dengan yang lain dari Allah, tetapi akan terganggu dan mendapati berbudi sebagai jalan keluar untuk cepat menghapuskan sesuatu.
Pada Junaid subjek yang sama berkata, "الفقر خلو القلب عن الا شكال apabila hatinya kosong fenomena itu orang miskin." Itulah sebabnya dia sentiasa cepat untuk menolak semua yang lain dari Allah.

Shibli berkata:
الفقر بحر البلاء و بلاء كل عز

"Kemiskinan adalah lautan perbicaraan, dan semua ujian kerana-Nya yang mulia."
Penghormatan itu adalah sebahagian daripada yang lain kerana orang yang betul-betul di tengah-tengah kesusahan mengetahui apa-apa kemuliaan, sehingga dia lupa kesusahan itu dan menganggapnya Pengarang itu. Kemudian kesusahan itu ditukar ke dalam kemuliaan, yang telah mendorong beliau untuk mendekatkan diri dengan Allah. Negerinya kemuliaan, perubahan ke negeri cinta dan suka perubahan menjadi renungan, supaya otak calon yang menjadi milik pusat penglihatan dan dia melihat tanpa mata, begitu juga, dia mendengar suara Ilahi tanpa telinga.

Oleh itu, di kalangan manusia yang nyata dan benar adalah bahawa manusia yang menanggung penderitaan semua dengan kesabaran, penderitaan adalah penghormatan dan rahmat adalah patut disalahkan. Perkara yang mulia bahawa rahmat 1 berdekatan dengan Kebenaran dan patut disalahkan adalah bahawa hal yang akan membawa seseorang jauh daripada Mahkamah-Nya. Sakit faqr itu adalah tanda-tanda kehadiran (sebelum Allah), sedangkan, keselesaan Ghana adalah tanda terpencil dan ketiadaan (dari Allah). Orang yang mendapat keuntungan yang berdekatan dan kehadiran (dengan Allah) adalah mulia dan orang yang tidak dilucutkan dan celaka. Penderitaan yang dan percubaan yang hasil ke dalam berdekatan Kebenaran dan visi Lover yang berada dalam mana-mana hal yang lebih baik dan terpuji.

Junaid berkata,
يا معشر الفقراء انكم انما تحرفون بالله وتكرمون لله فانظروا كيف تكونوا مع الله اذا خلوتم به

"Wahai fuqara (miskin), anda telah diketahui melalui Allah, dan amat berbesar hati kerana Allah, melihat bahawa bagaimana anda berkelakuan apabila anda bersendirian dengan-Nya," iaitu apabila orang menghormati anda kerana anda menjadi faqir (miskin) dan darwis , anda juga memastikan bahawa bagaimana anda memenuhi obligasi jalan kemiskinan. Jika orang terhadap anda akan memanggil anda dengan nama-nama lain, tidak menunjukkan kemarahan kerana anda tidak mewajarkan dengan tuntutan anda, untuk basest lelaki sesiapa yang berfikir untuk menumpukan kepada Allah, tetapi benar-benar tidak. Kemuliaan kepada orang yang menganggap Man of the jalan yang benar dan yang dia sebenarnya. Dan masih yang paling mulia adalah satu yang kepadanya orang tidak mempertimbangkan darwis tetapi dia sebenarnya darwis.

Bekas seperti seorang doktor yang mendakwa kesempurnaan dalam perdagangan dan sibuk dalam menetapkan kepada pesakit, tetapi sejak itu, dia adalah waris kepada profesion Oleh itu, dia membuat keadaan mereka lebih teruk. Dan apabila dia sendiri sakit, beliau memerlukan satu lagi pakar perubatan untuk menetapkan untuknya. Dan satu yang benar-benar darwis dan rakyat juga mempertimbangkan beliau untuk menjadi apa-apa, dia adalah seperti doktor yang mengetahui profesion dan orang mengakui dia begitu, orang itu apabila jatuh sakit, boleh melakukan menjaga dirinya. Dan contoh orang itu yang merupakan seorang penganut yang soleh, tetapi orang beranggapan beliau tidak menjadi apa-apa, doktor mengenai siapa orang tidak tahu, orang itu tidak menetapkan lain-lain, tetapi dirinya menikmati dengan semua perayaan dan remedi baik dan tidak akan mendapat sakit, dan orang ramai masih tidak sedar keadaannya.

Salah satu daripada moderns telah berkata, "الفقرعدم بلا وجود faqr (Kemiskinan) adalah ketiadaan dan ia mempunyai tidak wujud."

Ungkapan ini tidak lengkap kerana apa yang tidak wujud tidak mengakui yang dijelaskan. Satunya penjelasan yang sesuai adalah bahawa faqr (kemiskinan) adalah ketiadaan. Bagaimana ini boleh dibuat bahawa semua orang-orang kudus bersetuju pada realiti yang tidak wujud dan tidak kekal dalam dirinya.

 Ia juga tidak tepat untuk mengatakan bahawa tidak wujud daripada faqr tidak bermakna tidak wujudnya daripada faqr tetapi ia menandakan bukan kewujudan penderitaan. Semua sifat-sifat manusia adalah tertakluk kepada penderitaan, sehingga apabila kesusahan yang menimpa dinafikan ia akan menyebabkan ke dalam pemusnahan ciri-ciri, oleh itu, sifat manusia adalah tertakluk kepada penderitaan dan sifat-sifat yang sama adalah punca pencapaian. Apabila ini dibuat pupus, ia akan menutup jalan Realiti itu dan ia tidak akan menjadi apa-apa tetapi keadaan yg menyedihkan.

Saya berlaku untuk bertemu dengan sekumpulan ahli falsafah akademik yang gagal untuk memahami hanyut dengan berkata ini, mentertawakan dan mengisytiharkan ia adalah salah. Terdapat satu lagi kumpulan pretenders yang walaupun mengakui berkata ini tetapi tidak dapat mengikuti akar. Kedua-dua pihak adalah salah. Kumpulan yang pertama ignorantly menafikan kebenaran, dan kedua itu berikutan kerana kejahilan.
Antara Sufi makna ungkapan itu "bukan-kewujudan" dan "penghapusan" kehilangan sifat melarang dalam perjalanan mencari sifat yang terpuji dan tidak dibinasakan dalam kewujudan benda yang diingini.

Oleh itu, dervishhood perkataan yang digunakan di sini metaforik dan ia nampaknya merujuk kepada kemiskinan, tetapi ini adalah laluan Ilahi transenden misteri. Jadi sampai masa beliau menyifatkan hal ehwal dan tindakan kepada dirinya sendiri, faqr (kemiskinan) mengatakan kepadanya, tetapi apabila hal ehwal beliau dibebaskan dari ikatan perolehan, tindakan itu tidak lebih dikaitkan dengan beliau. Kemudian dia Way, tidak musafir, iaitu darwis itu adalah suatu tempat di mana sesuatu yang berlalu, tidak musafir berikutan kehendak sendiri. Oleh itu, dia tidak menarik apa-apa kepada dirinya sendiri dan tidak meletakkan diri apa-apa dari dirinya sendiri. Semua yang meninggalkan kesan apa-apa kepadanya milik untuk Essence.

Saya melihat satu lagi kumpulan orang yg suka mengobrol. Mereka menjadi jahil realiti perkara ini, menafikan sifat-sifatnya sama sekali. Ia adalah sisihan besar sebagai penafian faqr membawa mereka bertentangan dengan sifat-sifatnya. Mereka adalah benar-benar kegagalan dalam pencarian mereka daripada realiti faqr yang dan bahawa yang menafikan mencari kebenaran dan realiti yang mereka anggap sebagai faqr (kemiskinan) dan kesucian. Ia kelihatan seolah-olah mereka mengesahkan mereka sendiri wenangnya tetapi menafikan segala-galanya.

Tiada seorang pun daripada mereka adalah dalam pengetahuan mana-mana faqr, manakala pengetahuan faqr menyebabkan kesempurnaan saintship, iaitu untuk mengetahui realiti dan penerimaan adalah punca makam cemerlang (stesen). Oleh itu, pencari jalan ini tidak mempunyai pilihan tetapi untuk mengembara dalam jalan mereka dan merentasi stesen mereka dan tahu ungkapan simbolik mereka, supaya dia tidak mungkin orang yang buta huruf di kalangan umat pilihan.

Orang-orang yang jahil prinsip am tidak boleh maju dan orang-orang yang diduduki dengan cawangan derivatif akan kekal terjebak di dalamnya; dan yang terjebak kekal jahil prinsip dan kehilangan hubungan dengan orang lain. Saya telah berkata semua ini untuk menggalakkan anda untuk melaksanakan perjalanan rohani dan menduduki diri anda dengan memenuhi disebabkan obligasinya.

Sekarang saya akan menerangkan beberapa prinsip dan allegories dan pepatah mistik tasawuf. Kemudian saya akan menyebut biografi ringkas orang-orang ini suci, dan selepas itu menjelaskan doktrin yang berbeza daripada Sufiism. Di tempat yang seterusnya, saya akan merawat Verities, Sains, dan Undang-Undang tasawuf. Akhir kata, saya akan dikemukakan peraturan disiplin dan kepentingan "stesen" mereka, supaya kebenaran perkara ini mungkin menjadi jelas kepada anda dan kepada semua pembaca saya.

No comments: